Protest tegen MTB routes toegenomen?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Singletrack Sundays schreef: ma 7 september 2020, 11:56 Deels ben ik het er wel mee eens, tegenwoordig wil elke sportieve gemeente een MTB route hebben want dat is “hip” vraag is of het ook nodig is.
In 5jaar tijd is het aantal routes op mtb.nl van ongeveer 100 naar 225 gegaan :o
Aan een kant is het ook wel 'nodig'?
In die zin dat er meer mensen op de MTB stappen en gaan rijden. Wil je in drukke gebieden dan eea in goede banen leiden dan werkt het het beste om maar een apart parcours aan te leggen, dat aantrekkelijk genoeg is.
Dat trekt de meeste rijders naar een vaste route, waardoor recreatiestromen zoveel mogelijk gescheiden blijven.
Als alle recreanten zich dan ook nog aan regels houden en wat respect betonen naar elkaar, dan moet het mogelijk zijn het bos te delen.
Verder kun je als MTB-ers nog wat extra's proberen te doen, jezelf van je goede kant tonen. Organiseer als club af en toe een opruimaktie, etc., al dan niet in overleg met een natuurorganisatie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het vooral storend dat vooral de "nieuwe" gebruikers van het bos zich storen aan de gebruikers die er al jaren komen bijvoorbeeld mensen die hun hond uitlaten en mountainbikers. Vorig jaar kwam ik hooguit 10 mensen onderweg tegen en gisteren bijvoorbeeld liepen er wel een paar honderd man over de hei....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ook, merk ik. Of dat helemaal eerlijk is, dat is de de vraag.
Maar ik merk dat ik ook zo redeneer. Lopen zeiken op iemand die er al 20 jaar komt en de regels respecteert.

Het blijft heel simpel, we wisten het al, maar corona heeft iedereen geleerd dat we met teveel zijn. En als er dan wat grote andere evenementen niet door gaan krijg je dit.

10 jaar geleden was er verbazing over het aantal mensen in de winkel centra op zondag. Ik zei toen al heerlijk laat ze lekker, scheelt plaats in de natuur. Helaas nu komen ze toch.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Sabai schreef: ma 7 september 2020, 13:03 Ik vind het vooral storend dat vooral de "nieuwe" gebruikers van het bos zich storen aan de gebruikers die er al jaren komen bijvoorbeeld mensen die hun hond uitlaten en mountainbikers. Vorig jaar kwam ik hooguit 10 mensen onderweg tegen en gisteren bijvoorbeeld liepen er wel een paar honderd man over de hei....

Dit impliceert dat jij meer 'rechten' hebt dan nieuwe gebruikers. Zo werkt het toch niet helemaal, het bos is van ons allemaal of je er nu al 100 jaar rond fiets/loopt/wandelt/hardloopt etc of vandaag er voor de 1e keer komt. En omdat het van ons allemaal is, is elkaar respecteren voorwaarde 1 om het te laten slagen. En ja als je gewend bent het bos grotendeels voor jezelf te hebben en lekker door kunt rijden dan voelt dat als een stap terug. Helaas is het niet anders, het wordt drukker dus dienen we ons allemaal aan te passen.

Ik zelf sla bijv de Posbank (woon op 2km er vandaan) in het weekend bewust over. Of ga laat in de middag. Dan heb je het bos weer bijna helemaal voor jezelf. Het is dus aanpassen, of rustige tijden uitzoeken.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je leest niet goed. Sabai schrijft niet dat hij zich stoort aan nieuwkomers; hij stoort zich aan nieuwkomers die zich storen. :wink:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

38x10 schreef: ma 7 september 2020, 13:46 Je leest niet goed. Sabai schrijft niet dat hij zich stoort aan nieuwkomers; hij stoort zich aan nieuwkomers die zich storen. :wink:
ook daarvoor geldt (helaas) dat ze net zoveel / weinig 'rechten' hebben als iemand die er al jaren komt. Ik schrijf bewust 'rechten', als iedereen (of je er nu al lang of net komt kijken) daar eens wat minder van zou meebrengen helpt dat enorm :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bert l. schreef: ma 7 september 2020, 12:42 Alles wat op de routes ligt, is in prinicipe 'van ons'. Als je opruimen niet voor je ziet, moet je mijn oproep gewoon aan je voorbij laten gaan. Niets is verplicht
Ik zie 't juist wél voor me want ik neem mijn vuil altijd trouw mee naar huis terug. Verpakkingen etc zo de natuur ingooien komt gewoon niet in mij op.
Ik voel me dan ook totaal niet aangesproken. En al helemaal niet geroepen om steeds maar alles onderweg op te rapen, als zoiets al mogelijk is tijdens een rondje biken.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

aurelius schreef: ma 7 september 2020, 12:47 Aan een kant is het ook wel 'nodig'?
In die zin dat er meer mensen op de MTB stappen en gaan rijden. Wil je in drukke gebieden dan eea in goede banen leiden dan werkt het het beste om maar een apart parcours aan te leggen, dat aantrekkelijk genoeg is.
Dat trekt de meeste rijders naar een vaste route, waardoor recreatiestromen zoveel mogelijk gescheiden blijven.
Als alle recreanten zich dan ook nog aan regels houden en wat respect betonen naar elkaar, dan moet het mogelijk zijn het bos te delen.
Verder kun je als MTB-ers nog wat extra's proberen te doen, jezelf van je goede kant tonen. Organiseer als club af en toe een opruimaktie, etc., al dan niet in overleg met een natuurorganisatie.
Maar dat er meer routes in de bossen zijn gekomen kun je niet ontkennen.
Meer routes zijn ook wel nodig omdat mountainbiken aan populariteit aan het groeien is, al voor de corona tijd maar in de corona tijd nog eens extra.
Eigenlijk zou je het landelijk willen coördineren waar je het beste routes kan bouwen om de drukte zo veel mogelijk te spreiden.
Er zijn afgelopen tijd veel routes bijgekomen in het oosten van het land (zowel noord als zuid) hier ga je de drukte in het bos nabij de randstad niet oplossen.
Wil je zorgen dat de drukte op o.a Schoorl, Dorst, UHR afneemt zal de oplossing eerder zitten in routes in de randstad dan nog een extra route in Drenthe of Overijssel.
Vanaf Schoorl tot aan Scheveningen heb je een geweldige mogelijkheden.
Have fun!
Rinse.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Giant-E schreef: ma 7 september 2020, 14:17
bert l. schreef: ma 7 september 2020, 12:42 Alles wat op de routes ligt, is in prinicipe 'van ons'. Als je opruimen niet voor je ziet, moet je mijn oproep gewoon aan je voorbij laten gaan. Niets is verplicht
Ik zie 't juist wél voor me want ik neem mijn vuil altijd trouw mee naar huis terug. Verpakkingen etc zo de natuur ingooien komt gewoon niet in mij op.
Ik voel me dan ook totaal niet aangesproken. En al helemaal niet geroepen om steeds maar alles onderweg op te rapen, als zoiets al mogelijk is tijdens een rondje biken.
Rustuuuhhg. 8)

Volgens mij bedoeld Bert het zo niet. Ik Stop ook niet op mijn rondje biken voor andermans vuil. Maar op de parkeerplaats (in het bos) neem ik wel dat blikje mee of die wikkel die er ligt, of die bidon.

Bert geeft aan dat het prettig is al je het zou doen, maar als ik zijn tekst leest, heb ik het idee dat Bert het best snapt als je niet vol ik de ankers gaat voor andersmans vuil en dat Bert dit ook niet verwacht.

Ik stop al het afval netjes in mijn zakken, maar het zal heus eens gebeurt zijn dat er iets is uitgevallen. Ga van het goed uit. Scheelt een hoop ergenis. Als ik in de buurt van mijn huis een wandeling maak ruim ik ook vaal zat wat van andere op. Als we dat allemaal een beetje doen scheelt dat enorm.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marcel964 schreef: ma 7 september 2020, 14:02
38x10 schreef: ma 7 september 2020, 13:46 Je leest niet goed. Sabai schrijft niet dat hij zich stoort aan nieuwkomers; hij stoort zich aan nieuwkomers die zich storen. :wink:
ook daarvoor geldt (helaas) dat ze net zoveel / weinig 'rechten' hebben als iemand die er al jaren komt. Ik schrijf bewust 'rechten', als iedereen (of je er nu al lang of net komt kijken) daar eens wat minder van zou meebrengen helpt dat enorm :wink:
Ik zou het nog sterker stellen, namelijk dat de nieuwkomers meer en harder klagen. Wellicht komen ze met hooggespannen verwachtingen wat betreft de “buiten in de natuur” belevenis en worden dan geconfronteerd met het feit dat het bijna net zo druk is als de binnenstad op zaterdag.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er is helaas onder zowel wandelaars als mtb’ers (nieuwkomers en ook oudegedienden) een groep die aan beide kanten het stereotiep bevestigd.

Binnenkort zijn er vanuit de NTFU opruimdagen in het bos. En dan niet op de mtb parcoursen maar door het hele bos om onze goodwill te tonen aan oa wandelaars en andere mede recreanten. Dat is aan de ene kant een mooi intitiatief, maar tegelijkertijd ben je vaak zooi aan het opruimen die anderen wegfl***en. Dat zijn dezelfde types die over afgesloten trails rijden, versperringen weghalen, geen trailrespect hebben en noem maar op.

Moet dan weer de goedwillende ‘gehoorzame’ mtber opdraaien om het imago op te poetsen? Wat mij betreft stop ik die tijd in het patrouilleren op de routes die dag en spreek ik iedereen aan op zijn of haar (wan)gedrag. Graag met een grotere groep om niet het gevoel te geven dat zij met meer zijn maar wij. De norm moet bepaald worden door de mensen die zich gedragen en niet andersom. En degenen die afwijken moeten daar op worden aangesproken. Dat geldt dus net zo goed voor wandelaars. Spreek er genoeg tijdens het klussen op de routes en ik hoor eigenlijk nooit een wanklank. Ook niet als ik door delen rijdt die niet bij de route horen.

Dus zo’n artikel is weer lekker clickbait idd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mad Wally schreef: ma 7 september 2020, 15:09
Marcel964 schreef: ma 7 september 2020, 14:02

ook daarvoor geldt (helaas) dat ze net zoveel / weinig 'rechten' hebben als iemand die er al jaren komt. Ik schrijf bewust 'rechten', als iedereen (of je er nu al lang of net komt kijken) daar eens wat minder van zou meebrengen helpt dat enorm :wink:
Ik zou het nog sterker stellen, namelijk dat de nieuwkomers meer en harder klagen. Wellicht komen ze met hooggespannen verwachtingen wat betreft de “buiten in de natuur” belevenis en worden dan geconfronteerd met het feit dat het bijna net zo druk is als de binnenstad op zaterdag.
Dat is dan wel weer lekker Nederlands natuurlijk; ergens naartoe gaan en dan klagen dat er zoveel andere mensen zijn :roll: :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Marcel964 schreef: ma 7 september 2020, 14:02Ik schrijf bewust 'rechten', als iedereen (of je er nu al lang of net komt kijken) daar eens wat minder van zou meebrengen helpt dat enorm :wink:
Dat kan niet, in geval van rechten, want het zijn… nou, ja: réchten.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 7 september 2020, 14:17
bert l. schreef: ma 7 september 2020, 12:42 Alles wat op de routes ligt, is in prinicipe 'van ons'. Als je opruimen niet voor je ziet, moet je mijn oproep gewoon aan je voorbij laten gaan. Niets is verplicht
Ik zie 't juist wél voor me want ik neem mijn vuil altijd trouw mee naar huis terug. Verpakkingen etc zo de natuur ingooien komt gewoon niet in mij op.
Ik voel me dan ook totaal niet aangesproken. En al helemaal niet geroepen om steeds maar alles onderweg op te rapen, als zoiets al mogelijk is tijdens een rondje biken.
Ik denk dat Bert het sarcastisch bedoelde, niet om jou persoonlijk aan te vallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marcel964 schreef: ma 7 september 2020, 14:02
38x10 schreef: ma 7 september 2020, 13:46 Je leest niet goed. Sabai schrijft niet dat hij zich stoort aan nieuwkomers; hij stoort zich aan nieuwkomers die zich storen. :wink:
ook daarvoor geldt (helaas) dat ze net zoveel / weinig 'rechten' hebben als iemand die er al jaren komt. Ik schrijf bewust 'rechten', als iedereen (of je er nu al lang of net komt kijken) daar eens wat minder van zou meebrengen helpt dat enorm :wink:
Het gaat niet om rechten.
Het gaat er om dat een nieuwe groep mensen het bos heeft ontdekt, en blijkbaar voldoet de situatie niet aan hun verwachtingen.
Dus gaan ze zeiken.
Zo'n beetje als een huis naast Schiphol kopen en daarna gaan zeuren dat er zoveel vliegruigen over vliegen.

Maar het probleem is dat er gewoon teveel mensen zijn op een klein stukje grond.

Ik ben zondag wezen fietsen en ben in 53km slechts 5 mensen tegen gekomen.
De 5 andere leden van ons groepje ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie