Protest tegen MTB routes toegenomen?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 12:53 Op enkele drukke kruispunten hebben we het nog wat duidelijker gemaakt. We willen niet overal bordjes ophangen
Afbeelding
Zitten die bordjes ook aan de achterkant? Wandelaars die op een mtb-route lopen houden zich meestal ook niet aan de rijrichting.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

aurelius schreef: di 8 september 2020, 12:58
Dan heb je in het hellingbos tussen Berg en V'burg dus alle mooie paadjes gemist... wat makkelijk kan natuurlijk, omdat de meerderheid ervan niet op de vaste routes ligt daar :wink: . En als je de weg er niet kent...
Vaste routes zijn best aardig, maar het mooiste ligt er toch echt naast... hoop dat we in Zuid L nog lang bijna overal 'vrij' kunnen blijven rijden, maar als de drukte toeneemt... En Wallonië begint ook al lastiger te worden...
Denk dat ik wel alle paadjes al gehad heb daar in de regio, zitten wel wat leuke paadjes bij maar niks echt moeilijks.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Oli4k schreef: di 8 september 2020, 13:19 Zitten die bordjes ook aan de achterkant? Wandelaars die op een mtb-route lopen houden zich meestal ook niet aan de rijrichting.
Yep
Afbeelding

En deze hebben we ook opgehangen op verzoek van de TBO's. Dit moet dus ook duidelijk zijn voor fietsers die geen gevoel voor richting hebben
Afbeelding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Afbeelding
Misschien ook meer van deze bordjes plaatsen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat we wat rekening houden met andere gebruikers van de paden of het bos maar jammer genoeg is dat voor sommigen (van elke gebruikersgroep) te moeilijk. Misschien helpt zo’n herinnering na een tijdje wel
Laatst gewijzigd door hurck op di 8 september 2020, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

hurck schreef: di 8 september 2020, 13:30 Afbeelding

Misschien ook meer van deze bordjes plaatsen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat we wat rekening houden met andere gebruikers van de paden of het bos maar jammer genoeg is dat voor sommigen (van elke gebruikersgroep) te moeilijk. Misschien helpt zo’n herinnering na een tijdje wel
Afbeelding

Deze hangen op de plekken waar we de paden delen

EDIT: je had de bug zelf ook al gevonden :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ja, net iets te snel met posten :-D
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

bouwpakket schreef: di 8 september 2020, 12:53 Op enkele drukke kruispunten hebben we het nog wat duidelijker gemaakt. We willen niet overal bordjes ophangen
Afbeelding
Dát is tenminste duidelijk, maar het bordje waar in eerste instantie over gesproken werd en waar ik feitelijk op reageerde is dus zoals ik zei louter en alleen een bewegwijzering voor MTB. :winkie: :bier:

Btw om het sluitend te krijgen, recht van spreken, zal je toch op iedere mogelijke toegang/uitgang van de track zo’n bordje moeten zetten..
Anders loopt zo’n suffe Belg als ik er nog argeloos verkeerd.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Verbeteren van de wereld begint bij onszelf.
Voor iedereen toegankelijk of niet, doet niets ter zake.
Zolang er bosbikers zijn die trails voor zichzelf opeisen, blijven er mensen foute stickers op MTBers plakken.
Die enkele boswielhufter blijft beter op het netvlies van een wandelaar plakken dan die honderd o zo beschaafde sympathisanten van mtb.nl.
Andersom gebeurd ook, in aantallen uitgedrukt zie ik meer keurige wandelaars dan hobbelende bostokkies en toch blijft die horrorclown van drie jaar geleden beter hangen.
Ben zelf niet roomser dan de paus hoor, heb laatst nog een MTBoarder naar eeuwige jachtvelden verrot gescholden, daar smeek je om als je tegen de aanbevolen richting in net na een onoverzichtelijke bocht op de snakerun gaat lopen tobben.
Wat een hufter.
Vindt hij...
En wie neemt er de moeite om te stoppen om een doormidden gereden Hazelworm de laatste eer te bewijzen?
Qua Patet Orbis
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Uiteraard wist ik dat op de meeste plaatsen wandelaars op de MTB routes mogen komen, maar als wandelaar op een breed pad komen waar ook een route overheen gaat en ze kennen wel de bordjes dan kunnen ze beter met de mountainbikers rekening houden.

Andersom kan het ook. Vrijwel in heel Nederland heb je het wandelknooppuntnetwerk. Dit zijn paaltjes met groene bordjes met gele driehoekjes.
Deze routes worden meer gebruikt door wandelaars dan willekeurige paden. Uiteraard worden vaste paaltjes routes door een gebied het meest gebruikt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Roger57 schreef: di 8 september 2020, 13:54 Dát is tenminste duidelijk, maar het bordje waar in eerste instantie over gesproken werd en waar ik feitelijk op reageerde is dus zoals ik zei louter en alleen een bewegwijzering voor MTB. :winkie: :bier:

Btw om het sluitend te krijgen, recht van spreken, zal je toch op iedere mogelijke toegang/uitgang van de track zo’n bordje moeten zetten..
Anders loopt zo’n suffe Belg als ik er nog argeloos verkeerd.
We lopen met deze bordjes op een heel erg dunne lijn. Formeel gesproken mogen wandelaars overal komen en zijn er geen wettelijke mogelijkheden om ze te weren op een opgesteld terrein waar alleen art461 geldt.
De bordjes hebben ook een impact op de beleving. In een park staan overal bordjes, schilders, wegwijzers, prullenbakken, plashuizen, picknicktafels, watertappers en bankjes. In een bos wil je dat allemaal niet. Het moet namelijk wel een bos in de natuur blijven. Dus komen er niet overal bordjes.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Ok (wist ik) maar dan kan je dus die wandelaar die dat leuke pad pakt (de track) niets kwalijk nemen.

Is dat niet exact waar het hier om gaat?
We zijn allemaal zoooo netjes en tolerant in theorie? maar de praktijk laat (heel) wat anders zien?
Gewoon een pot/ketel verhaal en uiteindelijk wint niemand.
De grotere en machtigere groep niet-MTB’rs zal zich blijven en wellicht in toenemende mate verzetten tegen nóg meer mogelijkheden voor die aso’s met hun kinderfietsen.
Als de anderhalve meter economie een blijvend iets is en er ook meer mensen meer vrije tijd in de natuur willen en zullen doorbrengen dan wordt deze “pijn” ,het wederzijds onvermogen om zich aan elkaar aan te willen passen, alleen maar groter...
Dus indachtig de titel/vraag van dit topic; ja, dat neemt toe en met absoluut gedeeltelijk correcte redenen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik hoop dat de analist ook meeneemt op welke dag welke klachten worden geproduceerd.
Ik kan mij voorstellen dat het gros van de klachten op een zondag zijn.
Dat zou niet eerlijk om dat als leidraad te nemen.

Dit is gewoon een extreem jaar met allemaal nieuwe bos bezoekers, zowel op de fiets als wandelaars.
Ook kom ik in steeds meer natuurgebieden hele groepen tegen op elektrische steps, scooters etc.

Gelukkig zijn er nog bossen waar je bijna geen kip tegenkomt.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wizzy82 schreef: di 8 september 2020, 11:18 Daarnaast zou een deel van de wandelaars eigenlijk een cursus bordjes in het bos moeten krijgen. Ik durf wel te stellen dat de helft van de wandelaars het mountainbikepadteken (driehoek met de 2 rondjes eronder) niet kent en dus niet weet wat het inhoud.
Ik durf te stellen dat nog geen 10% weet wat die rare bordjes met driehoekjes en rondjes betekenen, dus een beetje uitleg kan helpen (al weet ik niet snel hoe je dan massaal over de bühne kunt brengen).
Roger57 schreef: di 8 september 2020, 21:03 Ok (wist ik) maar dan kan je dus die wandelaar die dat leuke pad pakt (de track) niets kwalijk nemen.
Theoretisch niet, maar je ben als wandelaar wel echt bijzonder als je de MTB specifieke paden, gebouwd en onderhouden door MTB'ers juist om de MTB'ers te scheiden van de wandelaars, te gebruiken om te wandelen. Zeker als aangegeven staat (op wat voor manier dan ook) dat je er beter niet kan wandelen. Ben je eindelijk van die vervelende MTB"ers af op de wandelpaden, ga je ze opzoeken :~ . Dan kunnen we net zo goed weer op de wandelpaden gaan fietsen......

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Bij ons staat op elke paal ook een klein bordje met mountainbikeroute
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Rayb81 schreef: di 8 september 2020, 21:52 Ik hoop dat de analist ook meeneemt op welke dag welke klachten worden geproduceerd.
Ik kan mij voorstellen dat het gros van de klachten op een zondag zijn.
Dat zou niet eerlijk om dat als leidraad te nemen.

Dit is gewoon een extreem jaar met allemaal nieuwe bos bezoekers, zowel op de fiets als wandelaars.
Ook kom ik in steeds meer natuurgebieden hele groepen tegen op elektrische steps, scooters etc.

Gelukkig zijn er nog bossen waar je bijna geen kip tegenkomt.
Als ik naar de aantallen bezoekers kijk dan zal het aantal klachten verhoudingsgewijs in de weekeinden van vrijdag t/m zondag meer zijn met inderdaad de zondag als topper.

Verklaarbaar, het is dan én drukker én we krijgen meer weekend-warriors die onkundig zijn van regelgeving of het zelfs een reet roest.
Dat geldt voor beide “kampen”.
Of het eerlijk is om dat als leidraad te nemen? Wat boeit dat? Waarom moet het eerlijk zijn?
Als ik 1000 man door het bos heb lopen waarvan 50 man op een MTB (om maar wat te roepen) en 1 van die 50 man veroorzaakt telkens incidenten....
WAT is er dan gemakkelijker om te doen? Zeggen rot op met je fietsen? Vraag elders maar of je een track mag aanleggen, want als ik dat toesta worden het dan wellicht 5/250 tegen nu 1/50?
Uiteindelijk, gerede kans dat het dan nog drukker wordt in dat stuk bos met MTB’rs dus gemiddeld misschien hetzelfde aantal incidenten maar in absolute zin 5x zo veel...
(Prutstatistiek, die een hoop andere relevante factoren negeert, maar hoe dan ook een toename zál er zijn.)

Wederom en dat geldt ook voor de post van @jan de man.
Het gáát niet over eerlijkheid en wat the other side fout doet, het gaat er om dat “De MTB’r” een imago heeft weten op te bouwen (en dat nog steeds bevestigt) waardoor er een groeiende weerstand is.
Dát was de vraag van TS en dát is het antwoord en de reden (Nogmaals terecht of niet dat boeit nie)

Even voor de goede orde ik “advocateer hier de duivel heh” :winkie: :bier:
Plaats reactie