RIP Endomondo ;(

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

RIP Endomondo.

Ik krijg net een mailtje dat Endomondo stopt per 31-12-2020.
Balen, want ik vond deze app en de bijbehorende site een stuk beter dan (de gratis versie van) Strava. Ik snap Strava wel, ze maken het gratis product bewust zo beroerd dat je zachtjes naar de betaalde versie geduwd wordt.

Het door Endomonodo aanbevolen vervangende product (incl. migratie) heet UA MapMyRun.
https://play.google.com/store/apps/deta ... n_US&gl=US

Zijn er mensen met ervaring met deze app?
Andere alternatieven, bij voorkeur gratis?
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Onnem schreef: di 3 november 2020, 14:28 Andere alternatieven, bij voorkeur gratis?
Ik gebruik voor wandelen en MTB de app Komoot. Heb Strava gehad maar dat vond ik een verschrikkelijke app - moet daar wel bij zeggen dat ik niet bijster geïnteresseerd ben in het sociale aspect en de KOM's. Komoot leunt daar niet zozeer op (het is er wel) en kan je daarnaast ook op basis van je ingevoerde sessies ook suggesties in je buurt, of in de buurt van je sessies aangeven, wat bij mij al een paar keer leuke nieuwe trails opgeleverd heeft. Ook bij Komoot kun je over gaan naar Premium, maar die voordelen hebben voor mij vooralsnog geen meerwaarde.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

MapMyRide, maar die valt mij een beetje tegen in de niet premium versie. Beetje rommelig en weinig inzicht in trainingen.
Lekker fietsen!
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

FXII schreef: di 3 november 2020, 14:44
Onnem schreef: di 3 november 2020, 14:28 Andere alternatieven, bij voorkeur gratis?
Ik gebruik voor wandelen en MTB de app Komoot.
Hoi,

Ik had even moeten neerzetten welke functies ik belangrijk vind...
-segmenten; om te weten of je sneller was dan de vorige keer
-track exporteren naar GPX
-track importeren (route)
-sociaal: je track vanuit de app posten naar facebook etc
-sociaal: foto's toevoegen
-tracks importeren

Wat kun je met Komoot?
Nog andere dingen die je zelf prettig vindt?
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Ook Peter schreef: di 3 november 2020, 14:53 MapMyRide, maar die valt mij een beetje tegen in de niet premium versie. Beetje rommelig en weinig inzicht in trainingen.
Wat zijn de belangrijkste functies die WEL in MMM zitten?
en wat zijn de - voor jou - belangrijkste uit de betaalde versie, die missen in de gratis?

Wat ik iig zoek:
-segmenten; om te weten of je sneller was dan de vorige keer
-track exporteren naar GPX
-track importeren (route)
-sociaal: je track vanuit de app posten naar facebook etc
-sociaal: foto's toevoegen
-tracks importeren
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Tracks importeren kan, delen ook, lijstje maken met afstand (reclame) snelheid ook.
Maar hartslag vergelijken vraagt al om premium :-?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Komoot is kut

Met Komoot wordt je overal dwars door het bos gestuurd waar je niet mag komen. Komoot vinden terreineigenaren niet leuk.
En jij ook niet als je een prent krijgt. Komoot stuurt je zelfs tegen de rijrichting van vaste mountainbike routes in. Komoot promoot illegale routes
Etc
Etc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bouwpakket schreef: di 3 november 2020, 20:15 Komoot is kut

Met Komoot wordt je overal dwars door het bos gestuurd waar je niet mag komen. Komoot vinden terreineigenaren niet leuk.
En jij ook niet als je een prent krijgt. Komoot stuurt je zelfs tegen de rijrichting van vaste mountainbike routes in. Komoot promoot illegale routes
Etc
Etc
Merk ik nu enige frustratie, Bouwpakket? :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dan zal het verdienmodel van Komoot eensluidend zijn?

Van Garmin wordt je ook niet direct blij. Hun monopolie is groots en gebruiksvriendelijkheid is tot het open van de doos. Garmin is ook niet merk overstijgend. Want Polar ook niet is. Dat heeft Strava wel en is een van de pilaren.

Trainingpeaks passend?
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

bouwpakket schreef: di 3 november 2020, 20:15 Komoot is kut

Met Komoot wordt je overal dwars door het bos gestuurd waar je niet mag komen. Komoot vinden terreineigenaren niet leuk.
En jij ook niet als je een prent krijgt. Komoot stuurt je zelfs tegen de rijrichting van vaste mountainbike routes in. Komoot promoot illegale routes
Etc
Etc
Komoot is alleen kut als je Komoot een willekeurige offroad-route laat plannen, simpelweg omdat er geen goede kaarten bestaan met duidelijke informatie waar je wel en waar je niet mag fietsen in Nederland. Alle andere alternatieven (bijv Strava of Garmin) zijn nog kutter. Komoot is wel prima voor routes over de weg, veel beter dan Strava of Garmin. Maar volgens mij zoekt de topicstarter geen tool om routes te plannen, maar om routes te registreren.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

TenZNL schreef: di 3 november 2020, 20:26
bouwpakket schreef: di 3 november 2020, 20:15 Komoot is kut

Met Komoot wordt je overal dwars door het bos gestuurd waar je niet mag komen. Komoot vinden terreineigenaren niet leuk.
En jij ook niet als je een prent krijgt. Komoot stuurt je zelfs tegen de rijrichting van vaste mountainbike routes in. Komoot promoot illegale routes
Etc
Etc
Merk ik nu enige frustratie, Bouwpakket? :winkie:
Wij hebben jaren geïnvesteerd in een goede relatie met terreineigenaren. Wordt het in een paar maanden compleet verkloot die Komoot rijders. Als een blinde een GPX van een influencer narijden dwars door het bos. Prachtig! En Komoot faciliteert gewoon. Sterker nog ze promoten het. Ik krijg 10 UHR routes te zien als aanbeveling in Komoot, met allemaal minstens 1 illegaal traject erin.
De laatste tijd alleen maar meldingen van Komoot rijders tegen de mtb rijrichting in.

Dus ja....
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

bouwpakket schreef: di 3 november 2020, 20:42
TenZNL schreef: di 3 november 2020, 20:26
Merk ik nu enige frustratie, Bouwpakket? :winkie:
Wij hebben jaren geïnvesteerd in een goede relatie met terreineigenaren. Wordt het in een paar maanden compleet verkloot die Komoot rijders. Als een blinde een GPX van een influencer narijden dwars door het bos. Prachtig! En Komoot faciliteert gewoon. Sterker nog ze promoten het. Ik krijg 10 UHR routes te zien als aanbeveling in Komoot, met allemaal minstens 1 illegaal traject erin.
De laatste tijd alleen maar meldingen van Komoot rijders tegen de mtb rijrichting in.

Dus ja....
Misschien raken we een beetje off topic, maar ik heb even de proef op de som genomen in Komoot. Ik heb willekeurig wat punten op de route Amerongen gezet en hij volgt redelijk netjes de track. Hier en daar een afwijking waar ie off-track gaat, maar wel met een notitie dat je daar niet mag fietsen (geen idee waarom ie niet de track blijft volgen; misschien gebrek aan goede kaartdata?). Als ik de route tegengestelde richting wil fietsen dan haalt ie me netjes van de track af richting andere paden. Ik ken de omgeving niet goed genoeg, dus weet niet of dat dan ook fietspaden zijn.

Een linkje naar de testvoorbeeld met juiste richting: https://www.komoot.nl/plan/tour/d06Axmo ... 979706,14z

Linkje met tegengestelde richting: https://www.komoot.nl/plan/tour/d06Axmo ... 934216,15z

Ik krijg toch de indruk dat het aan de fietsers ligt en niet zozeer (alleen) aan Komoot. Maar zelf gebruik ik Komoot voor op de weg en in het buitenland. De mtb-tracks in NL zijn over het algemeen goed aangegeven met bordjes, alleen verbindingsroutes laten soms te wensen over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je kan een app toch niet de schuld geven van iemand zn overtreding?
Er moet gewoon gehandhaafd worden,
BAM, vette boete, dan leren ze het wel af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 3 november 2020, 20:15 Komoot is kut

Met Komoot wordt je overal dwars door het bos gestuurd waar je niet mag komen. Komoot vinden terreineigenaren niet leuk.
En jij ook niet als je een prent krijgt. Komoot stuurt je zelfs tegen de rijrichting van vaste mountainbike routes in. Komoot promoot illegale routes
Etc
Etc
Waarom zeg je niet hoe je je echt voelt? :kiss:
Plaats reactie