2021 Merida Ninety-Six

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Twix schreef: vr 7 mei 2021, 15:57 whoohoo! Geheel onverwachts kan ik de fiets dinsdag ophalen! Eerste dag van mijn vakantie, dus dat komt super goed uit! Totaal geen rekening meer mee gehouden :)
Ik had toch minimaal al een fotootje verwacht :-D
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Je hebt helemaal gelijk! Door vakantie te weinig achter m'n prive pc gezeten om het even te posten, en vanaf m'n telefoon ben ik er nog niet zo handig is. Maar, foto is gelukt! Fiets is in bezit en is al vaker gewassen dan mijn vorige MTB in z'n hele leven zo'n beetje. Wat liggen de trails er de afgelopen 2 weken nat bij!

Ik heb weinig vergelijkings materiaal m.b.t. fully's, wel een keer op een Kona Hei Hei gereden. Grootste verschil hiermee is dat de merida zoals verwacht iets harder is. Al behoorlijk wat parcourtjes gepakt (van Utrechtse heuvelrug, tot Sallandse heuvelrug en ook Gieten) en door het weer wat lastig om echt goed te vergelijken. Enkele puntjes:
  • Op de wat nattere omlopen afgelopen week kwam ik er wel achter dat de Maxxis Recon Race en ik nog niet direct vrienden zijn. Zowel voor als achter liggen deze erop en vooral voor vind ik het toch lastig om echt veel vertrouwen te krijgen in bochten. Achter is het eigenlijk nog wel prima. Komende maand even testen hoe het is als de boel wat harder ligt en anders gaat'ie eraf.
  • De dropper zat een kleine beschadiging bij afleveren, deze wordt vervangen. Omdat de dropperpost eigenlijk iets te kort is (ik ben al net over de minimale insert heen en m'n zadel moet eigenlijk nog iets hoger) ben ik in overleg met de FM om hem te vervangen voor een langere dropper.
  • de stand over height is toch wat lager dan verwacht, dit levert voor de 2e bidonhouder wat problemen op. Past nu geen 750cc in, hier moet ik een nieuwe bidonhouder voor fixen
  • De lockout vind ik zelf eigenlijk heel relaxt en fijn werken
  • Ben zelf een hardtail gewend, en merk dat met inveren achter ik wat sneller last heb van pedalstrikes, ook al een keer hierdoor een schuiver gemaakt toen ik op de pedalen stond en een boomwortel raakte omdat de fiets meer inzakte dan verwacht
  • Verder is de beleving echt totaal anders dan m'n oude hardtail. Daar had ik altijd het gevoel bij goed doorrijden dat hij elk moment uit elkaar kon trillen en vallen, alles kletterde en kraakte, je voelde de fiets echt werken. Deze fiets geeft geen kik,
  • Op foto's op de merida website leek de fiets eerder zwart dan grijs, beschrijving zegt wel antraciet. Blijkt toch echt meer grijs dan de website doet vermoeden
Afbeelding
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Mooie fiets! :-q

Dit is een XL toch? mag ik vragen hoe lang je bent? zadel staat al flink hoog lijkt het, en moet eigenlijk nog iets hoger?

Jammer dat bij een XL frame nog geen 2 volwaardige bidons geplaatst kunnen worden. Ben benieuwd of je dat met een andere bidonhouder nog kunt oplossen.

Geniet ervan!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Mooie bike! Lijkt wel alsof er een dropper opzit met een erg korte drop? Volgens mij wel lekker als je een dropper erop zet die meer drop heeft als je hem toch al vervangt.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

pronkrug schreef: wo 26 mei 2021, 08:09 Mooie fiets! :-q

Dit is een XL toch? mag ik vragen hoe lang je bent? zadel staat al flink hoog lijkt het, en moet eigenlijk nog iets hoger?

Jammer dat bij een XL frame nog geen 2 volwaardige bidons geplaatst kunnen worden. Ben benieuwd of je dat met een andere bidonhouder nog kunt oplossen.

Geniet ervan!
Is een XL, ik ben vrij lang (1.98) en zadelhoogte vergelijk ik met mijn racefiets. Zal nu nog ong. 0.5-1cm omhoog kunnen. Wat betreft bidonhouders geeft Merida aan dat er onder de damper een bidonhouder van 0.75l moet passen voor alles groter dan maat S. Omdat de driehoek niet echt enorm veel groter wordt met de maat, maar vooral de zadelbuis lengte toeneemt boven de toptube, is het niet zo dat hoe groter het frame hoe meer bidonruimte. Denk dat het vooral ook ligt aan waar de montagepunten zitten op mijn huidige bidonhouders. Voorbeeld. op de bidonhouder op de downtube past een literbidon. Uiteindelijk hoop ik met 0.75L en 1.0L te kunnen rijden voor marathons.

Torsten schreef: wo 26 mei 2021, 09:12 Mooie bike! Lijkt wel alsof er een dropper opzit met een erg korte drop? Volgens mij wel lekker als je een dropper erop zet die meer drop heeft als je hem toch al vervangt.
Ja, exact, dit is nu wat ik met de dealer aan het bespreken ben. Elke maat krijgt dezelfde dropper, maar voor de kleine maten zal het zadel waarschijnlijk niet zo hoog staan en zal de dropper ver in het frame zitten. Daar past misschien ook geen langere dropper ivm de knik in de seattube.
Ik heb nu gevraagd of ze een langere dropper kunnen bestellen met ook meer drop, dit heeft als voordeel dat de overall lengte van deze dropper langer is en dus ook ver genoeg in het frame kan. De dealer is nu aan het uitzoeken of deze Merida dropper ook in langere maten leverbaar is. Is blijkbaar een mechanische dropper en niet hyrdraulisch wat een verschil kan maken.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Doe jezelf een lol en kijk uit met een te korte dropper. Als je er niet uit komt met de dealer, vervang dat ding dan tijdelijk voor een vaste pen en regel een 200+mm dropper. Zo doorrijden, en de kans is groot dat je frame dat niet leuk gaat vinden. Garantie hebben is dan één, een garantieframe bemachtigen is wat anders.

Been there. In exact dezelfde situatie.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lange benen hebben een grotere drop nodig dan kleine benen.
Dus 125mm voor maat S en 210mm voor XL.
Maar Merida snijdt wel vaker bochten af als het op de maatvoering aankomt, is goedkoper.
Jouw opmerking dat de driehoek niet veel groter is geworden bij de grote maten vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in het feit dat Merida voor S en XL dezelfde achterbrug gebruikt.
Dus een smurf van 1,55m krijgt dezelde achterbrug als een beer van 2m.
Grote zware of sterke rijders gaan dus kennismaken met de garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's niet alleen bij Merida zo, dat de achtervork gelijk is bij alle maten. Dat is bij 95% van de mtb's zo...
Liteville past wel de lengte aan per maat, en er komen nu langzaam wat meer fietsen waarbij de achtervork langer wordt in de grotere maten.

Als ik zie hoe ver de zadelpen uitsteekt (en dat is blijkbaar nog niet genoeg) en hoe lang de stuurpen is zou ik denken dat het frame aan de (te) kleine kant is...?
Los daarvan best een mooie fiets vind ik, zit een mooie lijn in.

(Oja, en ik zou een zadeltasje monteren dat niet om de zadelpen/dropper hoeft).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Das ook de reden dat in promo-foto’s altijd de kleinere maten worden afgebeeld. Die zijn nl meer in verhouding tussen voor en achterbrug. Heb zelf een Oiz in maat M en fiets maatje heeft een XL, als je ze naast elkaar ziet lijken zie hoe de voorkant is opgerekt en achter gelijk is.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Marcel964 schreef: wo 26 mei 2021, 21:28 Das ook de reden dat in promo-foto’s altijd de kleinere maten worden afgebeeld. Die zijn nl meer in verhouding tussen voor en achterbrug. Heb zelf een Oiz in maat M en fiets maatje heeft een XL, als je ze naast elkaar ziet lijken zie hoe de voorkant is opgerekt en achter gelijk is.
Ja, dat is lastig en vond ik zelf ook lastig. Je besteld toch een fiets redelijk blind, omdat je op persfoto's en sommige reviews eigenlijk alleen de M/L varianten tegen komt. De S en XL zie je pas veel later. Helaas is het in de huidige tijd niet mogelijk te wachten tot de eerste XL's opduiken in het wild, want dan is alles al lang en breed uitverkocht
Kapitein Iglo schreef: wo 26 mei 2021, 14:17 Doe jezelf een lol en kijk uit met een te korte dropper. Als je er niet uit komt met de dealer, vervang dat ding dan tijdelijk voor een vaste pen en regel een 200+mm dropper. Zo doorrijden, en de kans is groot dat je frame dat niet leuk gaat vinden. Garantie hebben is dan één, een garantieframe bemachtigen is wat anders.

Been there. In exact dezelfde situatie.
Thanks! Goede tip! Ik laat zeker de dropper nu zitten waar hij zit. Steekt nu denk ik 3mm te ver uit, dat vind ik nog wel acceptabel.
kermit schreef: wo 26 mei 2021, 20:10 Da's niet alleen bij Merida zo, dat de achtervork gelijk is bij alle maten. Dat is bij 95% van de mtb's zo...
Liteville past wel de lengte aan per maat, en er komen nu langzaam wat meer fietsen waarbij de achtervork langer wordt in de grotere maten.

Als ik zie hoe ver de zadelpen uitsteekt (en dat is blijkbaar nog niet genoeg) en hoe lang de stuurpen is zou ik denken dat het frame aan de (te) kleine kant is...?
Los daarvan best een mooie fiets vind ik, zit een mooie lijn in.

(Oja, en ik zou een zadeltasje monteren dat niet om de zadelpen/dropper hoeft).
kwa maatvoering. Stuurpen is gewoon standaard, heb ik niet verlengd oid. Drop lijkt op deze foto wat extremer omdat het voorwiel iets lager staat, maar is inderdaad vrij fors. Heb nu 300km gereden en ik vind mezelf vrij goed op de fiets zitten. Reach van 493mm is toch best lang en 1 van de redenen dat ik voor deze fiets koos. Ik ben voornamelijk een race fietser en de houding voorover kan mijn rug goed aan.
@Zadeltas: Eens, had nog niets anders beschikbaar. Maar standaard wordt er door Merida een multitool onder het zadel geleverd en onder de toptube zitten er nog 2 boutjes om bv. een reservebandje en patronen te monteren. Dus misschien kom ik wel weg zonder zadeltas.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou het pas "acceptabel" vinden als ik zeker zou weten dat de onderkant van de dropper zich ter hoogte van de top tube bevindt. Kan me bijna niet voorstellen dat dat bij jou het geval is? Of bedoel je met 3mm boven de max, afgelezen op de dropper...? Daar zou ik niet op vertrouwen - bij een XS-frame zou dat wellicht nog acceptabel zijn, maar bij dit frame wordt de hefboom nog wel wat groter.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:30 Ik zou het pas "acceptabel" vinden als ik zeker zou weten dat de onderkant van de dropper zich ter hoogte van de top tube bevindt. Kan me bijna niet voorstellen dat dat bij jou het geval is? Of bedoel je met 3mm boven de max, afgelezen op de dropper...? Daar zou ik niet op vertrouwen - bij een XS-frame zou dat wellicht nog acceptabel zijn, maar bij dit frame wordt de hefboom nog wel wat groter.
Ja inderdaad de langst mogelijke dropper die in je frame past. Bij mijn oiz M hou ik 5 mm over van het vaste stuk boven de framebuis. Heb een 150mm dropper. En de fiets helemaal inveerd op z'n laagst is dan houd ik ook nog genoeg speling over dat hij niet het achterwiel raakt.

Dan heb je maximale bewegingsvrijheid, zit ie stevig in je frame en raak je niks.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 27 mei 2021, 10:30 Ik zou het pas "acceptabel" vinden als ik zeker zou weten dat de onderkant van de dropper zich ter hoogte van de top tube bevindt. Kan me bijna niet voorstellen dat dat bij jou het geval is? Of bedoel je met 3mm boven de max, afgelezen op de dropper...? Daar zou ik niet op vertrouwen - bij een XS-frame zou dat wellicht nog acceptabel zijn, maar bij dit frame wordt de hefboom nog wel wat groter.
Eigenlijk moet de onderkant van de zadelpen in het frame zitten tot onder de onderkant van de bovenbuis aanhechting op de zitbuis. Vroeger waren er Specialized frames die een piepklein gaatje in de zitbuis hadden dat afgedekt moest zijn door de zadelpen. Zo niet was de pen te kort. Een goed controlemiddel, want het streepje op de zadelpen zelf zegt niets over de lengte die voor het frame vereist is.
Hoe dan ook wel iets om goed in de gaten te houden!

Foto's vertekenen idd nogal eens als het om verhoudingen gaat, dus daarom ook mijn voorzichtige formulering over de maat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het streepje op de pen zegt alleen iets over de pen.
Maar de pen moet minstens tot de ondekant vd lasnaad van de top tube komen, anders wordt je frame gemangeld.
Ik denk dat je met jouw lengte en met dit frame het beste af bent met een dropper met 210mm drop.
2 redenen:
1) zo'n drop zet met jouw beenlengte tenminste echt zoden aan de dijk.
2) een dropper met zoveel drop is lekker lang, steekt ver genoeg in het frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Zo, afgelopen dagen contact gehad met de dealer. Zadelpen wordt vervangen voor een langer exemplaar. Voorstel van de dealer was om er een 125mm zadelpen in te zetten, dan pak ik 4cm in lengte winst op de totale lengte van de zadelpen. Dit zou betekenen dat het onderste gedeelte van de zadelpen nog net boven de bovenbuis eindigd. Ik heb na wat zoek werk volgens mij nog een dropper gevonden met 150mm of 175mm drop die ook weer 5 of 10cm langer is dan de 125mm (en 9 of 14cm ten opzichte van de huidige dropper). Opzich lijkt me 150mm dropper goed genoeg. Linkje naar de website
Plaats reactie