Nieuw type ketting claimt efficiënter en duurzamer te zijn

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

With over a century of refinement behind them, the roller chains used on modern bicycles are incredibly efficient, remarkably strong and durable, and relatively inexpensive. There’s always room for improvement, though, and UK company New Motion Labs has introduced a completely different design that not only promises better efficiency, but also decreased wear throughout the entire drivetrain, and all without the need for laborious cleaning and lubrication procedures.

This isn’t just some lab experiment, either. They’re soon going to be used in top-tier UCI track races.
Afbeelding

Video: https://player.vimeo.com/video/434381009

https://cyclingtips.com/2020/11/new-mot ... ent-chain/

Of het ooit in het veld gaan zien betwijfel ik. Maar het is zoals Lange Frans zou zeggen “interessant”.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Dat gaat niks worden, deze ketting is niet gemaakt om te schakelen en de single speed kettingen die nu op de markt zijn zijn gewoon al heel erg goed. De efficiëntie van een goede gebuste ketting is >90% dat is best goed en kan tot maximaal 97% efficiënt zijn, dat is super. De brede 1/8" ketting die ze hier laten zien kan niet schakelen en is dus alleen geschikt voor: 1 goedkope fietsen waar dit te duur zal zijn, 2 alles met interne versnellingsnaaf waar dit of te duur is of ze liever een riem monteren, of 3 op baanfietsen waar gewicht meespeelt en ze vrij conservatief zijn en dus al op 97% efficiëntie zitten met traditionele gebuste kettingen. Ik geef ze in de fietsbranche weinig kans.
Knakworstkweker

te lomp, geloof niet dat shimano, sram, sunrace en kmc hun zaken ooit gaan aanpassen op dit.

ketting is een slijtdeel en gelukkig redelijk betaalbaar.

dat systeem van cyramicspeed of zo (met die as naar achter ipv een ketting geef ik meer toekomst en daar hoor je ook niets meer van.

waarschijnlijk dat het uiteindelijk allemaal (grotendeels) versnellingsbakken worden met ingebouwde crankset/ bracket.
en dan is dit wel weer een optie omdat er maar 2 tandwielen bloot liggen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bartsince1975 schreef: zo 29 november 2020, 10:15[…] baanfietsen waar gewicht meespeelt en ze vrij conservatief zijn en dus al op 97% efficiëntie zitten met traditionele gebuste kettingen.
Gewicht speelt mee, op de baan, maar de belangrijkste factoren zijn daar luchtweerstand en diverse rol- en wrijvingsweerstanden. Snelheden zijn hoog en de verschillen minimaal, wat betekent dat een kleine efficiëntiewinst het verschil tussen winst en verlies kan betekenen, zelfs ten koste van enig gewicht. Als dit doet wat het belooft, geef ik het juist op de baan wel een kans.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ze hebben het er nergens over hoeveel de efficiëntie verbeterd...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

“four times increase in system lifetime”, “ability to transfer 25% more Torque”, and “a decrease in peak stress of 30%

Niet specifiek nee
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: ma 30 november 2020, 19:05 “four times increase in system lifetime”, “ability to transfer 25% more Torque”, and “a decrease in peak stress of 30%

Niet specifiek nee
Helemaal niet.

Die kreten uit de quote melden alleen dat de ketting een stuk sterker is, op 3 verschillende manieren... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Dat ook nog niet eens

ze spreken over 'system' zonder te zeggen waar dit systeem uit bestaat.

er zou de aanname kunnen worden gemaakt dat het systeemn25% meer torsie aankan en een ketting al 98% efficiënt is, zou die 25% uit de 2% gehaald moeten worden.

als je alles van titanium o.i.d. maakt haal je hetzelfde resultaat.

maar ik had op meer uitleg gehoopt vanuit jou kant, zonde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: ma 30 november 2020, 21:05 er zou de aanname kunnen worden gemaakt dat het systeemn25% meer torsie aankan en een ketting al 98% efficiënt is, zou die 25% uit de 2% gehaald moeten worden.
Nee, de efficiëntie heeft niets met de vermeldde waardes te maken, niet met die 2% ook niet met die 98%. Er is geen relatie. Ze hebben het gewoon niet over efficiëntie. Niet. Niks.
Knakworstkweker schreef: ma 30 november 2020, 21:05 maar ik had op meer uitleg gehoopt vanuit jou kant, zonde.
Waar gaat dat nou weer over? Wat zou ik meer moeten weten? Wat er te vermelden is, staat al bij andere reageerders. Als ik meer zou weten, dan meld ik dat wel.


Ik zou ook graag meer info willen. Over de efficiëntie bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie