Teken de petitie voor het openhouden MTB route Nijmegen.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

baron062 schreef: wo 16 december 2020, 20:22 De werkelijke beweegreden van Jaap Dirkmaat? https://www.gelderlander.nl/dossier-de- ... UEtJva3JbM

Ik heb de petitie ook getekend, want ik heb grote moeite met het feit dat mensen blijkbaar hun democratische rechten uitoefenen voor persoonlijk gewin. Aan de andere kant maken diezelfde rechten het mogelijk last minute aan de bel te trekken als een VVD college toestaat om bijvoorbeeld een hotel te bouwen in een natuurgebied. Wat weegt er zwaarder? Voor mij als MTBer toch echt: de natuur is voor ons allemaal. Aan de andere kant zie ik toch ook graag dat beetje wat we hebben niet ten prooi vallen aan project ontwikkelaars, circuitprinsen en dat soort dingen. Lastig!
Jaap heeft een missie, alle routes dicht, mountainbikers helemaal uit de bossen. Desnoods naar de raad van Europa zoals in het artikel van de NOS staat. We kunnen de lol op voor de rest van de routes in Nederland als de tegenstanders in Nijmegen hun gelijk krijgen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dan wordt het volop wildrijden. Ik heb niet de illusie dat tienduizenden mtb’ers zonder routes ineens een andere hobby gaan kiezen. Ik in ieder geval niet!
Wellicht kunnen we in de tuin van Jaap terecht? 8)
Overigens blijft het verbazingwekkend hoe hij tegen mtb’ers tekeer gaat, maar al die wandelpaden blijkbaar goed vind...
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

awinkel schreef: wo 16 december 2020, 20:45 Dan wordt het volop wildrijden. Ik heb niet de illusie dat tienduizenden mtb’ers zonder routes ineens een andere hobby gaan kiezen. Ik in ieder geval niet!
Wellicht kunnen we in de tuin van Jaap terecht? 8)
Overigens blijft het verbazingwekkend hoe hij tegen mtb’ers tekeer gaat, maar al die wandelpaden blijkbaar goed vind...
Ik ook niet, dat wordt weer old school MTB'en. De 2.0 routes zoeken we wel weer op als ze dichtgegooid zijn 8)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Goed alle gpx’en bewaren van de routes. :D
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

baron062 schreef: wo 16 december 2020, 20:22 De werkelijke beweegreden van Jaap Dirkmaat? https://www.gelderlander.nl/dossier-de- ... UEtJva3JbM
In het artikel waar je naar verwijst staat ook het volgende . Heeft u nog meer tips?
,,De Hoge Berg in Texel. Prachtig om rond te fietsen of te wandelen. Overal om je heen de zee, flitsende vuurtorens. Je bent er aan de rand van de wereld. Of de Eilandspolder boven Amsterdam.


Blijkbaar houdt die meneer toch van fietsen als het hem zelf uit komt :o
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als het Jaap uitkomt mag hij alles, zolang er maar geen anderen in de buurt zijn.
Muddy Maus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 17:26

awinkel schreef: wo 16 december 2020, 20:59 Als het Jaap uitkomt mag hij alles, zolang er maar geen anderen in de buurt zijn.
Ik heb vanmiddag de twijfelachtige eer gehad om Jaap zeker een minuut of 5 met een verwijtende blik aan te mogen staren. Hij stond op een parkeerplaats te wachten op een journalist. Een vrouw die bij hem was(ook iemand van een omroep meen ik) begon een verhaal af te steken hoe haar buurman iedere dag onder de modder thuis kwam en dat het nu juist fijn is dat mensen buiten iets kunnen doen. Ik kon het niet laten om te reageren en zei dat het toch fijn is om een positief geluid te horen. "Als er nou een compleet bos zou verdwijnen had ik alle commotie nog begrepen maar dit snap ik echt niet" zei ik nog. Waarna mevrouw met een bevestigende " Ja inderdaad" antwoorden. Al die tijd keek ik natuurlijk naar Jaap. Jaap had geen idee waar die moest kijken. Heeft een rondje of 3 om de auto gelopen en zei verder niks.

Hebben we hier iets aan? Nope, maar het voelde wel even goed :lol:

Ik begrijp best als iemand ergens voor wilt strijden maar plaats dingen wel in perspectief. Ik zou mij eerder druk maken over de boomkap die gaande is bij route paars. Maar goed dat ben ik.
Laatst gewijzigd door Muddy Maus op wo 16 december 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

I_do schreef: wo 16 december 2020, 18:13
Marcobiker schreef: wo 16 december 2020, 17:07 Dat is wel een heel naïeve gedachte.
Dat zijn de feiten, blijkt uit meerdere fatsoenlijk uitgevoerde onderzoeken. Ik ben niet zo naief dat ik denk dat alleen de feiten ertoe doen. Maar als redelijk persoon vind ik het wel storend dat dat zo is.
Het naïeve zat 'm in het feit dat je dacht dat daarover geen discussie kon zijn :D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Openblijven mtb-route Rijk van Nijmegen nog lang niet zeker
NIJMEGEN - De nieuwe mtb-route in de Westermeerwijk wordt niet meteen gesloten, maar het is nog lang niet zeker dat de mountainbikers daar toch een keer niet meer mogen komen.


Het voortbestaan van de populaire mtb-route van 60 kilometer, die dit jaar in het Rijk van Nijmegen is aangelegd, is nog altijd onzeker. Woensdagavond besloot de gemeenteraad van Nijmegen dat voor Westermeerwijk een nieuw natuuronderzoek gedaan moet worden.

Dan wordt niet alleen gekeken naar het leefgebied van het bedreigde vliegend hert, een kever, maar ook naar de aanwezigheid van andere diersoorten op de zogenoemde Rode Lijst. Als die er zijn, moet de route op de Nijmeegse terreinen alsnog dicht.

Bijeenkomsten met bosgebruikers
Nijmegen/Nederland: mountainbikers op de speciale mtb-route in de bossen van het Rijk van Nijmegen Dgfoto Foto: Bert Beelen
Nijmegen/Nederland: mountainbikers op de speciale mtb-route in de bossen van het Rijk van Nijmegen Dgfoto Foto: Bert Beelen © Foto: Bert Beelen
Verder neemt de gemeente Nijmegen het voortouw om bijeenkomsten te houden met alle gebruikers van het bos om daar afspraken te maken over het samen recreëren. Het gaat dan onder anderen om mtb-ers, omwonenden, wandelaars en ruiters. Ook als die groepen niet tot een akkoord komen, kan dat leiden tot verbanning van de mountainbikers.

Het was woensdag opnieuw een emotioneel debat tussen de politieke partijen waarbij er harde kritiek was op wethouder Bert Velthuis. CDA-raadslid Marjolijn Mijling verweet hem dat hij zich slecht had voorbereid op de vorige discussie twee weken geleden. Velthuis kon geen geen fatsoenlijke antwoorden geven op vragen waardoor het debat uit de hand liep.

Milder voorstel
Er leek die avond een meerderheid voor sluiting van de route op het deel dat eigendom is van Nijmegen. Maar uiteindelijk kwamen GroenLinks, D66 en PvdA woensdag met een milder voorstel dat een meerderheid achter zich kreeg. Het bos is voor iedereen was het credo. Ook speelde mee dat een petitie van mtb-ers, om de route open te houden, zo’n 16.000 keer werd getekend.

Volgens diverse raadsleden, onder wie Lusanne Bouwmans (D66) en Eline Lauret (Partij voor de Dieren), had er helemaal nooit een vergunning verleend mogen worden voor de aanleg van de mtb-route. ,,Een overheid moet natuurwetten handhaven, een petitie doet daar niets aan af”, volgens Lauret.

Problemen niet opgelost
Het nieuwe Nijmeegse plan van aanpak lost niet alle problemen op. De provincie Gelderland heeft vanwege het vliegend hert opgedragen om het traject in de Westermeerwijk (zo’n 3 kilomegter lang) voor 21 mei te verleggen. Wethouder Velthuis is daar inmiddels al over in gesprek met diverse partijen. Maar voor die tijd kan er geen onderzoek worden gedaan naar het vliegend hert, omdat die zich pas in juni, juli en augustus laat zien. Het is op 21 mei dus nog niet duidelijk waar de route dan wel kan lopen.

Dirkmaat waakt
Verder is de gerenommeerde natuurbeschermer Jaap Dirkmaat op oorlogspad. Volgens hem doorkruist de complete mtb-route van 60 kilometer leefgebieden van ook andere beschermde diersoorten zoals hazelwormen en kamsalamanders. Hij kondigde aan tot de Raad van State te strijden om mountainbikers uit het bos te weren
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Nu maar hopen dat er niet ineens allerlei vliegend herten, kamsalamanders en hazelwormen "gevonden worden" in die buurt...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... uit de assortimentsdoos.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Marcel964 schreef: do 17 december 2020, 09:53 Openblijven mtb-route Rijk van Nijmegen nog lang niet zeker

Het gaat dan onder anderen om mtb-ers, omwonenden, wandelaars en ruiters. Ook als die groepen niet tot een akkoord komen, kan dat leiden tot verbanning van de mountainbikers.

Dit akkoord gaat er dus nooit komen bij de tegenstanders die de route geheel willen laten verdwijnen, welke de goed bedoelde inspanningen er ook gaan plaats vinden vanuit de mountainbikers. Alles zal aangegrepen worden om enkel de mountainbikers in het kwade daglicht te zetten. Hopelijk kunnen degene die moeten beslissen straks objectief blijven.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Biker67 schreef: do 17 december 2020, 10:48
Marcel964 schreef: do 17 december 2020, 09:53 Openblijven mtb-route Rijk van Nijmegen nog lang niet zeker

Het gaat dan onder anderen om mtb-ers, omwonenden, wandelaars en ruiters. Ook als die groepen niet tot een akkoord komen, kan dat leiden tot verbanning van de mountainbikers.

Dit akkoord gaat er dus nooit komen bij de tegenstanders die de route geheel willen laten verdwijnen, welke de goed bedoelde inspanningen er ook gaan plaats vinden vanuit de mountainbikers. Alles zal aangegrepen worden om enkel de mountainbikers in het kwade daglicht te zetten. Hopelijk kunnen degene die moeten beslissen straks objectief blijven.
Het blijft raar dat als we er samen niet uitkomen dat dan de MTBers moeten verdwijnen?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Je zult altijd mensen houden die geen genoegen nemen met een compromis. Ook al is gros akkoord. Zolang we respectvol blijven naar elkaar prima. En niet heft in eigen handen gaan nemen. Door routes te gaan saboteren. Zoals in verleden al eens routepaaltjes zijn verwijderd en of erger. Boom stammen/wortels neerleggen, gaten gaan graven, of touw/draad over pad gaan spannen. Al aantal keer tegengekomen. En levert best gevaarlijke situaties op.

En wie of wat meeste schade aanricht aan de natuur. Ach dit zou ook eeuwige discussie zijn en waar we het nooit eens zullen worden. Sommige zitten gewoon met een Calimero syndroom en daar is geen doordringen aan....

Zou zonde vinden als de route verdwijnt.... wacht het dan ook rustig af wan besluit zal worden...

Nu lock down is afgeroepen in NL als DE is het een heel stuk drukker aan worden in de natuur. Dit zal vast en zeker gepaard gaan met nodige irritatie tussen de diverse bezoekers. Merk het hier in Reichswald al. Of ik nu met de mountainbike rond cross of met de hond loop en of met mijn vrouw mee ga als ze gaat paard rijden. Het is gewoon druk en mensen hebben kort lontje en zijn crumpy. Netjes groeten en verder negeren en door.........
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

baron062 schreef: wo 16 december 2020, 20:22 De werkelijke beweegreden van Jaap Dirkmaat? https://www.gelderlander.nl/dossier-de- ... UEtJva3JbM
Echt waar ? En dan staat de beste man op de foto met een instrument in zn handen waar je álle dieren het bos mee uit jaagt.... Die moet een keer serieus genomen worden denk ik dan.
Plaats reactie