Podcast met Patrick Jansen

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het is domweg een langzaam proces. Elders op dit forum hebben wij al eens uitgekauwd dat wij in ons land echt wel meer mogelijkheden hebben dan dat er nu over het algemeen gedacht wordt. Men moet alleen wennen aan het idee. Naar mijn mening is daarin een belangrijke hobbel genomen. En dan doel ik op het classificatie systeem. Nog niet eens zo heel lang geleden werd je daar, ook op dit forum, over uitgelachen als je daar eens een balletje over opgooide omdat je allang het licht had gezien. Het werd ook door de NTFU weg gebagatelliseerd als "dan hebben wij alleen maar groene routes"

Ondertussen is er een heus systeem aangepast naar de Nederlandse omstandigheden. Want ja, het is hier geen Whistler. Resultaat is nog niet eens zozeer dat er nu opeens rode of zwarte routes in ons land komen. Maar een blauw geclassificeerde route met hier en daar eens een rode of zelfs zwarte lijn voor de ervaren jongens en meisjes. Voor bij ons vind ik dat voorlopig helemaal prima. Er is domweg geen ruimte om overal aparte groene, blauwe, rode, of zelfs zwarte lussen uit te zetten. Nu er hier en daar inderdaad van dit soort lijntjes uitgezet worden kan men er ook aan wennen dat een rode of zwarte lijn echt wel wat anders is als bier halen bij de Appie. Als dat er éénmaal in zit kan wellicht de rollator helling achter een drop weg zodat de mindfuck groter is. :winkie: Dus laten wij eens beginnen om daadwerkelijk die gekleurde paaltjes neer te zetten. Want anders schiet het nog niet op. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 11:51 Het is domweg een langzaam proces. Elders op dit forum hebben wij al eens uitgekauwd dat wij in ons land echt wel meer mogelijkheden hebben dan dat er nu over het algemeen gedacht wordt. Men moet alleen wennen aan het idee. Naar mijn mening is daarin een belangrijke hobbel genomen. En dan doel ik op het classificatie systeem. Nog niet eens zo heel lang geleden werd je daar, ook op dit forum, over uitgelachen als je daar eens een balletje over opgooide omdat je allang het licht had gezien. Het werd ook door de NTFU weg gebagatelliseerd als "dan hebben wij alleen maar groene routes"

Ondertussen is er een heus systeem aangepast naar de Nederlandse omstandigheden. Want ja, het is hier geen Whistler. Resultaat is nog niet eens zozeer dat er nu opeens rode of zwarte routes in ons land komen. Maar een blauw geclassificeerde route met hier en daar eens een rode of zelfs zwarte lijn voor de ervaren jongens en meisjes. Voor bij ons vind ik dat voorlopig helemaal prima. Er is domweg geen ruimte om overal aparte groene, blauwe, rode, of zelfs zwarte lussen uit te zetten. Nu er hier en daar inderdaad van dit soort lijntjes uitgezet worden kan men er ook aan wennen dat een rode of zwarte lijn echt wel wat anders is als bier halen bij de Appie. Als dat er éénmaal in zit kan wellicht de rollator helling achter een drop weg zodat de mindfuck groter is. :winkie: Dus laten wij eens beginnen om daadwerkelijk die gekleurde paaltjes neer te zetten. Want anders schiet het nog niet op. :D
Ik zie hier wel 'enige' feitelijke onjuistheden in staan.......Er bijv. is nog geen systeem, er is een systeem in ontwikkeling. Tot op heden is er echter nog geen onafhankelijk geclassificeerde route. Het is niet zo makkelijk als het lijkt vanaf de zijlijn en je kan een dergelijk systeem maar één keer goed en hopelijk landelijk introduceren.

dusssssss©
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

BOSS schreef: zo 27 december 2020, 11:50Helaas lag er na de sabotage of wijziging aan de qualifier geen briefje bij met namen en rugnummers......zoals ook niet bij alle illegale paadjes/shortcuts en andere wijzigingen aan de route die sommige mensen nodig achten en op eigen initiatief uitvoeren.
Maar bij het laatste is het resultaat wel een andere, of wordt de route daar dan ook op aangepast..?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

BOSS schreef: zo 27 december 2020, 13:13
Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 11:51 Het is domweg een langzaam proces. Elders op dit forum hebben wij al eens uitgekauwd dat wij in ons land echt wel meer mogelijkheden hebben dan dat er nu over het algemeen gedacht wordt. Men moet alleen wennen aan het idee. Naar mijn mening is daarin een belangrijke hobbel genomen. En dan doel ik op het classificatie systeem. Nog niet eens zo heel lang geleden werd je daar, ook op dit forum, over uitgelachen als je daar eens een balletje over opgooide omdat je allang het licht had gezien. Het werd ook door de NTFU weg gebagatelliseerd als "dan hebben wij alleen maar groene routes"

Ondertussen is er een heus systeem aangepast naar de Nederlandse omstandigheden. Want ja, het is hier geen Whistler. Resultaat is nog niet eens zozeer dat er nu opeens rode of zwarte routes in ons land komen. Maar een blauw geclassificeerde route met hier en daar eens een rode of zelfs zwarte lijn voor de ervaren jongens en meisjes. Voor bij ons vind ik dat voorlopig helemaal prima. Er is domweg geen ruimte om overal aparte groene, blauwe, rode, of zelfs zwarte lussen uit te zetten. Nu er hier en daar inderdaad van dit soort lijntjes uitgezet worden kan men er ook aan wennen dat een rode of zwarte lijn echt wel wat anders is als bier halen bij de Appie. Als dat er éénmaal in zit kan wellicht de rollator helling achter een drop weg zodat de mindfuck groter is. :winkie: Dus laten wij eens beginnen om daadwerkelijk die gekleurde paaltjes neer te zetten. Want anders schiet het nog niet op. :D
Ik zie hier wel 'enige' feitelijke onjuistheden in staan.......Er bijv. is nog geen systeem, er is een systeem in ontwikkeling. Tot op heden is er echter nog geen onafhankelijk geclassificeerde route. Het is niet zo makkelijk als het lijkt vanaf de zijlijn en je kan een dergelijk systeem maar één keer goed en hopelijk landelijk introduceren.

dusssssss©
Maar er wordt aan gewerkt, dat is positief, en geeft dus voor de toekomst mogelijkheden :-q

30 jaar geleden reden wij rechte bospaden. Vervolgens werden er wat paaltjes neergezet en noemde wij dat een ATB route. Ondertussen hebben wij MTB routes met singeltracks, kombochten, en hier en daar iets wat als TTF door moet gaan. Er zit dus wel progressie in. :D (het gaat alleen wat langzamer dan dat types als yo-eddy en ik zouden willen zien)

Zoals Rein al benoemde is het weer een beetje van vooraf aan beginnen. Maar vaste Gravel routes uitzetten over bestaande paden vind ik nog niet eens zo'n gek idee. Gravellen is toch een beetje het zelfde als wat wij 30 jaar terug ATB noemde, er zit nu alleen een krom stuur op. :tong Dan heb je ook wat moois voor de mensen waarvan het allemaal niet zo gek hoeft, en de MTB routes kan je wat ruiger maken waar mogelijk. (omdat de mensen die het maar poppenkast vinden op de gravelbike zitten)

Hoe dan ook vind ik een podcast zoals deze goed om ook eens de andere kant van het verhaal te horen. Dat draagt immers ook bij aan de "acceptatie" dat het allemaal niet zo makkelijk is als dat wij soms met zijn allen denken op dit forum. Dus gewoon in gesprek blijven met elkaar. Patstellingen innemen hebben wij de groene kerk voor. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 15:1230 jaar geleden reden wij rechte bospaden.
Nope... Jammer dat ze toen nog geen GoPro's hadden, maar wat ik ~30 jaar geleden kon rijden was spectaculairder dan veel routes tegenwoordig in dezelfde omgeving qua singletracks, natuurlijke TTF, etc... Zeker wanneer je het verschil in materiaal meeneemt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: zo 27 december 2020, 15:59
Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 15:1230 jaar geleden reden wij rechte bospaden.
Nope... Jammer dat ze toen nog geen GoPro's hadden, maar wat ik ~30 jaar geleden kon rijden was spectaculairder dan veel routes tegenwoordig in dezelfde omgeving qua singletracks, natuurlijke TTF, etc... Zeker wanneer je het verschil in materiaal meeneemt.
Dit dus ..... en de 34 jaar MTB ervaring van Boss hebben zich ook voornamelijk beperkt tot rondjes door het bos fietsen. Ik heb slechts 33,5 jaar ervaring maar sluit mij volledig aan bij Cheeta.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 27 december 2020, 16:34
cheeta schreef: zo 27 december 2020, 15:59 Nope... Jammer dat ze toen nog geen GoPro's hadden, maar wat ik ~30 jaar geleden kon rijden was spectaculairder dan veel routes tegenwoordig in dezelfde omgeving qua singletracks, natuurlijke TTF, etc... Zeker wanneer je het verschil in materiaal meeneemt.
Dit dus ..... en de 34 jaar MTB ervaring van Boss hebben zich ook voornamelijk beperkt tot rondjes door het bos fietsen. Ik heb slechts 33,5 jaar ervaring maar sluit mij volledig aan bij Cheeta.
Even in de algemeenheid heren, niet iedereen is Hans Ray. :D

(zijn wij ook goed in op dit forum, alles lekker zwart/wit interpreteren)
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

BOSS schreef: zo 27 december 2020, 10:03 Het is in mijn ogen, met 34 jaar MTB ervaring, heel simpel. Je kan wel van alles willen of vinden dat dat moet kunnen maar het is onze tuin niet dus we hebben er niet veel over te zeggen, ondanks dat we alles betalen en uitvoeren...... Als beheerder A dit soort TTF's niet wil en beheerder B wel is dat een keuze. Bij de één is meer mogelijk dan bij de ander.....daar moet je handig gebruik van maken en niet je kruid verschieten. Op Schoorl kan niet veel, 5km verderop(GMA) hebben we feitelijk carte blanche. Er lopen inmiddels al heel wat aansprakelijkheids zaken en er is jurisprudentie dan begrijp ik de keuze en angst. Je wilt niet dat telefoontje van die advocaat krijgen.
Er rijden al jaren, en nu met corona nog veel meer, 'MTBers' rond die nog niet zonder te vallen van een stoeprand af kunnen rijden en denken: "ik kan fietsen, dus die MTB is geen probleem'. We zien het allemaal dagelijks tijdens onze rondjes.

De beheerder heeft voor iedereen een verantwoordelijkheid. MTB is een mainstream sport geworden waar honderdduizenden plezier aan beleven. Dat trekt ander publiek en zorgt voor andere verantwoordelijkheden. Mensen zijn mondiger, de ik-cultuur overheerst en claims zijn makkelijk gemaakt, zie de advertentie van letselschade clubjes en de telefoontjes die je krijgt van je verzekeringsmaatschappij na een ongeval; 'wie is er mogelijk aansprakelijk voor de geleden schade?' Yo-Eddy is ervaringsdeskundige op alle vlakken, ook deze;-).

Uitdaging op NLse routes blijft lastig, maar er zijn bikeparks. NL maar blijven vergelijken met het buitenland is niet realistisch. De situatie is totaal anders qua drukte en niveau. Ik denk ook dat de NLse fietscultuur, historie en grenzeloze eigenwijsheid er aan bijdraagt dat iedereen maar denkt te kunnen mountainbiken.

Nog even over deze opmerking door KTManiac: "Heb wel wat moeite met de omschrijving 'nietsvermoedende MTB'er'.
Ik lees dit als 'stuk onbenul dat zich niet realiseert dat 'ie op een MTB track rijdt ipv op een knikkerbaan'."
Deze betreffende drop had 2 lijnen; 1 stoeprand en 2 serieuze drop met qualifier. In de eerste weken werd deze qualifier niet begrepen en expres gesloopt/gesaboteerd waardoor idd iedere nietsvermoedende MTBer op deze lijn terecht kon komen.

En nogmaals, zonder de druk om aansprakelijk gesteld te worden is heel makkelijk praten. Als iemand morgen een contract tekent met SBB, dat hij ze vrijwaart van alle claims en alle verantwoordelijkheid tov de gebruikers van MTBroutes op zich neemt, weet ik zeker dat er meer mogelijk is in de toekomst.
Google eens op 'kelderluik arrest' en 'jetblast arrest', toepasselijke jurisprudentie.

Oja, mijn persoonlijke mening is trouwens ook dat er veel meer zou moeten kunnen, dat dat gemekker maar eens moet stoppen, dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen domme gedrag en dat deze discussies mij en Yo veel te veel effectieve fietstijd kosten;-)
Maar het gaat mij te ver om SBB en 1 persoon in het bijzonder iedere keer als de boeman neer te zetten.


dussssssss©
Deze discussie hebben we al via de mail gevoerd, ga ik hier niet herhalen :bier:

Die Jurisprudentie voorbeelden zijn niet toepasbaar bij features in een bos met (dubbele) waarschuwingsborden, je voldoet hiermee aan je zorgplicht.
De classificatie gaat helpen bij wat men "mag verwachten" op een route, maar als je dat vervolgens na meerdere waarschuwingen in de wind slaat dan is het verder eigen verantwoordelijkheid (Luister ook naar wat Patrick Jansen daar over zegt).
De waarschuwingsborden moeten universeel en juridisch geborgd zijn.

Verder projecteer ik helemaal niets op één organisatie of persoon, ik ageer al veel langer tegen "knikkerbaantjes" in NL, tot een half jaar geleden had ik nog nooit van Rein gehoord.

Mocht je het verder echt op prijs stelen dan wil ik het wanbeleid van SBB best openbaar delen hoor :bier: ... geloof niet dat daar eimand mee geholpen is toch?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 16:41
Even in de algemeenheid heren, niet iedereen is Hans Ray. :D

(zijn wij ook goed in op dit forum, alles lekker zwart/wit interpreteren)
het is al triest genoeg dat 45 jarige kerels (en ouder) hier de norm zijn voor wat kan en (niet) mag.
De jeugd vind je minder op de route omdat ze daar niet genoeg uitdaging vinden....... ik weet precies hoe ze zich voelen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 27 december 2020, 16:50
Tijgerhaai schreef: zo 27 december 2020, 16:41
Even in de algemeenheid heren, niet iedereen is Hans Ray. :D

(zijn wij ook goed in op dit forum, alles lekker zwart/wit interpreteren)
het is al triest genoeg dat 45 jarige kerels (en ouder) hier de norm zijn voor wat kan en (niet) mag.
De jeugd vind je minder op de route omdat ze daar niet genoeg uitdaging vinden....... ik weet precies hoe ze zich voelen.
Dat is ook één van de rede dat ik er ook tegenaan zit te schuren. Vorig jaar kon ik mijn neefje nog wat wijs maken, ondertussen krijg ik "les" van hem. Op zijn clubbaan liggen een paar mooie drops. Gaan wij de drops doen? Vroeg hij. Ja, waarom niet? nah, iets ander koekje, die kan je echt niet afrollen. Super leuk om met die kleine op te klooien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij les heeft sinds hij 7 was, en nu hij 13 is les heeft van een jongen die bij een pro MTB team rijd. (zoon van de trainer) Maar ook om je zelf op niveau te houden. Ik moet er in het buitenland altijd even in komen, aan het eind van de week duik je dan weer dingen af waarop elke boswielrenner blokkeert. Maar als je dan weer lang genoeg in ons landje hebt gereden en dan weer eens zoiets voor de wielen krijg blokkeer je er zelf ook op.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij moeten we gewoon niet zo zwart wit denken. Ik houd op z'n tijd van uitdaging en allerhande ttf's. Maar op andere momenten kan ik gewoon heerlijk genieten van een flow route en lekker voor de snelheid gaan.

Naast een racefiets wil ik ook nog een gravel bike omdat de uitdaging dan weer wat groter wordt. Sommige NL routes heb ik vorig jaar met mijn oude racefiets met 28mm banden gereden. Gewoon omdat het kan ... Have fun :bier:

Ofwel afwisseling ... In routes en moeilijkheidsgraad. Voor een ieder wat wils. Volgens mij zijn daar steeds meer voorbeelden van te vinden op routes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: zo 27 december 2020, 17:55 Volgens mij moeten we gewoon niet zo zwart wit denken. Ik houd op z'n tijd van uitdaging en allerhande ttf's. Maar op andere momenten kan ik gewoon heerlijk genieten van een flow route en lekker voor de snelheid gaan.

Naast een racefiets wil ik ook nog een gravel bike omdat de uitdaging dan weer wat groter wordt.

Ofwel afwisseling ... In routes en moeilijkheidsgraad. Voor een ieder wat wils. Volgens mij zijn daar steeds meer voorbeelden van te vinden op routes.
Ik heb nooit anders dan gepleit voor "opties" zodat een ieder aan z'n trekken kan komen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Yup wij zijn het dan ook behoorlijk eens :-q :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: zo 27 december 2020, 17:58 Yup wij zijn het dan ook behoorlijk eens :-q :tong
Ja, dat wordt bijna eng :winkie: :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

yo-eddy schreef: zo 27 december 2020, 18:18
hanjovdberg schreef: zo 27 december 2020, 17:58 Yup wij zijn het dan ook behoorlijk eens :-q :tong
Ja, dat wordt bijna eng :winkie: :-q
Er gebeuren rare dingen op dit forum zo aan het eind van het jaar. Ik ben nog aan het bijkomen van die pizza met ananas... en dan dit....
Plaats reactie