Dropper stem... the next big thing?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik was net lekker aan het surfen en kwam op mbr het volgende onderwerp tegen. ( Baron062 heeft mij erop gewezen heeft dat het een 5 jaar oud artikel is... Oops!)

Ik zie dat Shimano hun eigen kijk op een Dopper stem heeft.

Deze is van Mei 2020: Misschien dan toch terecht in het nieuws topic

https://www.velonews.com/gear/coming-so ... m-shimano/

Ik kan eigenlijk niet wachten tot het uitgekristalliseerd is. :bier:

https://www.mbr.co.uk/videos/bikes-and- ... technology

Ik vind het een erg interessant ding met misschien dezelfde potentie als een Dropper Post. Ik hoop dat ze genoeg funds raisen om het in productie te brengen want ik ben erg nieuwsgierig :-q
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 19 december 2020, 13:48, 3 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik zou het toch wel spannend vinden als mijn stuur in een leuk stukje dalen besluit om van 55&+6 naar 120&-20 te schuiven omdat ik per ongeluk de remote raak :D

Vraag me daarnaast af of de nieuwste down country frames dit niet overbodig maken voor het bestaat?!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik vind het wel wat hebben, Maar die 95mm intermediate trail mode is lang voor huidige geometrieën, en de range van de verstelling is groot

Als het doorzet zal net als bij de dropper post de geometrie zich ontwikkelen om het potentieel eruit te halen.Zonder dropper post denk ik bijvoorbeeld dat we geen 77 graden seat angles zouden hebben. En met een dropper stem hebben we die straks niet meer nodig,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Waar blijft die "voice activation" voor alle remotes straks op een FS trailbike :~
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zie dat Shimano hun eigen kijk op een Dopper stem heeft.

Deze is van Mei dit jaar:

https://www.velonews.com/gear/coming-so ... m-shimano/

Ik kan eigenlijk niet wachten tot het uitgekristalliseerd is. :bier:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat MBR artikel is 5 jaar oud, de website van de fabrikant doet het niet meer, en de laatste FB post is van 2017. Ik denk dat er te weinig animo was.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Oops :oops: :lol:


Gelukkig is die van Shimano actueler.... anders kon het hele topic wel in de vuilnisbak

Start post aangepast!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De Syntace VRO stem https://www.syntace.com/en_GB/products/ ... ro-system/ heeft verstel mogelijkheid m.b.v. een inbus sleutel .

Ik heb van deze VRO wel plezier gehad om de houding naar wens wat dieper en langer of korter en hoger te maken.

Een versie die met een knop bediening werkt is praktisch. De ontwikkeling op frame geometrie krijgt dan ook weer een push.

het 1e wat ik dacht dan kun je een kleiner frame rijden dat wendbaarder aanvoelt maar die in het klimmen te kort zal zijn . Dat kun je dan optimaliseren naar gelang de hellingsgraad .

Even verder dagdromen: I.c.m. met een verstelbare veerweg is de term "allround bike" een meer haalbaar begrip.

eerst maar eens zien of het project getart gaat worden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Knakworstkweker

nog meer wat kapot kan......
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Knakworstkweker schreef: zo 20 december 2020, 00:15 nog meer wat kapot kan......
Ja.

Overigens. Je toetsenbord blijft hangen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het grappige is dat ze het verkopen alsof je van een XC fiets opeens een enduro kan maken door de stuurpen lengte instant te verkorten.
Er zijn wel wat meer variabelen die meespelen.
Lijkt mij bijzonder fietsen, een xc balhoofdhoek met bijbehorende bovenbuislengte en stuurpenlengte en dan opeens de reach 10cm inkorten...
Zal wel lekker nerveus sturen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik zie het ook eerder omgekeerd,

de fiets "klopt" met de korte stand, en als bij het klimmen je voorwiel omhoog komt kun je met de lange stand druk op het voorwiel houden. Wat vorken met verstelbare veerweg ook beoogden te doen en wat bij mijn oude Talas ook prima werkte.

En er kan waarscijnlijk nog wel meer als er echt mee ge experimenteerd gaat worden.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 21 december 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De wereld wordt steeds gekker.
Mijns inziens een staaltje nutteloze engineering.
Knakworstkweker

corex schreef: zo 20 december 2020, 01:04
Knakworstkweker schreef: zo 20 december 2020, 00:15 nog meer wat kapot kan......
Ja.

Overigens. Je toetsenbord blijft hangen.
Snel! Bel de politie!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heckler40 schreef: zo 20 december 2020, 02:25 IK zie het ook eerder omgekeerd,

de fiets "klopt" met de korte stand, en als bij het klimmen je voorwiel omhoog komt kun je met de lange stand druk op het voorwiel houden. Wat vorken met verstelbare veerweg ook beoogden te doen en wat bij mijn oude Talas ook prima werkte.

En er kan waarscijnlijk nog wel meer als er echt mee ge experimenteerd gaat worden.

Enjoy!!
Ik heb ook Talas vorken gereden, een "traploos" instelbare van 90-130mm en een in drie stappen instelbare van 100/120/140mm. Uiteraard probeer je wat uit, maar ik kwam er al snel achter dat die mogelijkheid voor mij niet echt meerwaarde bood. De vork stond altijd op de grootste veerweg :-)

Aparte gewaarwording was dat als je op asfalt rijdend de vork van 140 naar 100 draaide het net leek alsof je meer rolweerstand kreeg (is nog eens een topic over geweest). De enige reden die ik kan bedenken is dat er meer druk op je voorwiel kwam (maar ja, de kilo's die voor meer op je wiel drukken gaan er achter af...).

Anyway, mijn eerste gevoel bij zo'n dropper stem is ook dat ik er geen enkele behoefte aan voel.
Maar wie weet, als zo'n ding in een strak uitgeëvolueerde vorm zou bestaan er best voordelen in zitten. Maar voor nu ben ik nog effe dik tevreden met een vaste stuurpen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie