Absolute Black Graphenwax

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik denk dat als je een ketting van powerlinks maakt(zoals in dit filmpje:https://youtu.be/m1y95ztSY5Uvan Seth's bikehacks) :lol: dan zou je kunnen zien of de wax daadwerkerlijk in de ketting getrokken is als je ze weer uit elkaar haalt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Post je je bevindingen hier?

Niet piepen is een vereiste. Niks irritanter dan (net) onderweg zijn en een piepwnde ketting hebben.

Op de mtb is het lastig vergekijken, hangt af van zoveel omstandigheden, ondergrond en gesteldheid daarvan is er één van.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Johangr schreef: do 7 januari 2021, 12:44 Ik denk dat als je een ketting van powerlinks maakt(zoals in dit filmpje:https://youtu.be/m1y95ztSY5Uvan Seth's bikehacks) :lol: dan zou je kunnen zien of de wax daadwerkerlijk in de ketting getrokken is als je ze weer uit elkaar haalt.
Juist.

Even wat veronderstellingen testen.

Zojuist 1 pen 3 druppels olie 9ook op de rol de andere 1 druppel, op de schalm. Van een powerlink.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

corex schreef: do 7 januari 2021, 15:44
Johangr schreef: do 7 januari 2021, 12:44 Ik denk dat als je een ketting van powerlinks maakt(zoals in dit filmpje:https://youtu.be/m1y95ztSY5Uvan Seth's bikehacks) :lol: dan zou je kunnen zien of de wax daadwerkerlijk in de ketting getrokken is als je ze weer uit elkaar haalt.
Ben benieuwd????

Wie heeft er wax in de zaal! Ik ben van het minerale olie gebeuren.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Finally:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ow: thou shalt not heat it to 177°C...
Afbeelding

Morgenochtend een testje door de maagdelijke knisperende sneeuw... 8)
carbon bike, titanium collarbone...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

In topic leed dat slijtage heet mijn bevindingen geplaats.
silca hot wax

Hotwax
Eerst ultrason reinigen met ontvetter
Daarna ultrasoon waxen

Ketting hield het 350km vol met ongeveer de helft nat. Maar bleef wel stil. Ik probeer nog wat dingen.
Tussentijds niets aan gedaan. niet eens schoon gewreven of iets.

Ik denk dat het droog richting de 500 kan. Is dat het dan waard?
Dat moet jezelf bepalen ik rijd met drie of vier kettingen op elke fiets. Dus ik wax ze dan in 1x allemaal.

In de lente ook met de racer, daarna besluit ik of ik doorga.

Ik denk vooral dat het schoon blijven van de tandwielen het grote voordeel is.
Chainsuck zal je hierdoor ook voor een groot deel elimineren.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

De eerste 30km door de sneeuw heen geploegd en geen enkel piepje of schraal geluidje. To be continued...
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

En inmiddels de 200km gepasseerd, met een paar maal in de bagger/sneeuw en afgelopen weekend in zonovergoten omstandigheden. Nog geen piepje/kraakje/roestplekje. Er blijft bijna geen vuil aan vast hangen: thuis even de tuinslang er over om het kleine beetje zand/derrie er af te spuiten. Ik ben er happy mee!
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Dus je smeert verder niks meer op je ketting?
Vind dit namelijk ook interressant
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nee, alleen afspoelen met koud/lauw water en doekje er overheen halen om 'm droog te maken. Ik rij wel met 2 kettingen die ik beide heb gewaxt, dus als de ene drooggelopen is dan wissel ik 'm om, en als die ook drooggelopen is dan afspoelen met kokend water en wax ik ze beide weer (is het plan;)
carbon bike, titanium collarbone...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zelfde ervaring hier.
Ik heb ook mijn racekettingen gedaan, benieuwd hoe lang het daar houdt.

Het grote voordeel is dat je tandwielen schoon blijven. Ik zou zeker aanraden met 3 of 4 kettingen te rijden anders is het steeds wel heel veel werk.

Ga het vooral niet doen omdat het makkelijk is!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Vind het koken en eraf halen heel wat werk lijken, heb hier 3 wielrenfietsen en 2 mountainbikes (van mijzelf en ega). Ik heb ze sinds een jaar ontvet en gebruik enkel squirt, elke rit voor en erna even een paar druppeltjes in de ketting laten lopen en na nu een vol jaar gefietst te hebben, weinig tot geen vuil aan de ketting en tandwielen (enkel regelmatig afspuiten), plus slijtage is ook niet noemenswaardig verandert. Ik ben om, vanaf nu squirt wax enkel! En precies 1 flesje verbruikt.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Inmiddels wat maandjes en km's verder. Op zich nog steeds tevreden met de smerende werking en vooral de schone drivetrain, maar toch wel een dingetje dat me tegenstaat: het laat zich niet goed aankondigen wanneer de smerende werking ophoudt. Laatst nog met smooth lopende drivetrain aan de Veluwezoom begonnen en na 10km plotseling een rauw lopend geluid. Geen wax* oid bij me en dus de overige bijna 50km gereden met het gevoel dat je de ketting en tandwielen aan het opvreten bent. Feitelijk betekent het dat je eigenlijk na elke 2 ritjes de ketting moet wisselen, als je er zeker van wilt zijn dat de boel niet plotsklaps droogloopt.

*) geen idee of dat wat uitmaakt onderweg: vloeibare wax a la squirt aanbrengen, dat moet toch eerst drogen?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wax moet drogen, dus altijd van tevoren aanbrengen.
Olie kan je wel onderweg aanbrengen, ook op een vieze of natte ketting.
Maar olie wordt vies.
Het is ook altijd wax.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Voor en na elke rit squirt op de ketting 30 seconden werk, ik vind het helemaal ideaal. 3 wielrenfietsen en 2 mountainbikes gaan al tijdje mee, de drivetrain zo. Niks geen vuil meer als met andere smeermiddelen. Ik vind het levensduur verlengend.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Plaats reactie