invloed banden op vering .....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zag er ook al verbazing over in de comments. Er zit natuurlijk wel heel erg veel lucht in die banden (2,5bar) en ik vraag me af of cushcore hier een nuttige demper is. Ik denk dat het laatste beetje rebound misschien wel iets krachtiger wordt van cushcore.

Zou dit effect, los van de kapotte velgen, niet een stuk minder worden met een realistische druk?

Als casings belangrijk zijn moet er een duidelijk verschil zijn tussen de enduro bikes en de trailbikes. De eerste hebben DD en de tweede hebben Exo+.

Het is hoe dan ook een mooi fenomeen, ik dacht dat 1 fiets zelfs een beetje terug leek te stuiteren. Een huck to flat met fatbikes, plus bandjes en stevige DH casings zou een interessante video kunnen maken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik ben me al zeer lang bewust van het effect van banden op de demper. Ik ben een beetje een 'prinses op de erwt' met allerlei dingen als zadel-positie, staat het stuur recht, schoenplaat-positie, etc .... en dus ook wat de vering doet. Het kleinste verschil voel ik (en irriteert me).
Ik rij met veel verschillende banden-maten en soorten en als ik overschakel naar een andere band dan ben ik altijd weer 3-5 ritten bezig om de vering opnieuw af te stellen (omdat deze me dan niet bevalt). Dat verschil kon dan alleen maar door de banden komen.

Je ziet meer en meer dat veer-systemen gemaakt worden opdat ze een goed 'pedal platform' bieden. Dat zijn heel specifieke delen van de vering waarin dat gebeurt. Daar, op de 'low speed compression', heeft die band en de bandspanning ook enorm veel invloed. Ik denk niet dat bij het ontwerpen van een fiets de veer-karakteristieken van een band, laat staan meerdere banden bij meerdere spanningen, meegenomen worden in de werking van de vering en de tuning van een demper.

Die 'rebound' van een totaal ingeveerde band bij grote impact ... die had ik echter nog niet ingezien. Goede overpeinzing van die gozer.
Dank voor de link Eddy.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Grappig!
De Vittoria Airliner neemt heel veel ruimte in, die zou in theorie dit effect dus moeten verminderen?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afgezien dat PVD zichzelf tot moron uitroept is het weer typisch een 'kijk mij eens slim zijn' stukkie dat absoluut geen inzichten biedt.


Wat moeten we met deze info? Als hij dat nou eens uitlegt... .


Dit is trouwens wel een onderwerp geweest bij plus-banden, waar onder andere Manitou de vering anders afstelde voor de vorken voor bredere banden. En ontlokte WC downhillers tot uitspraken dat ze niet verder dan 2.5" in breedte gingen omdat je anders problemen kreeg met de setup van de vering.

Hoewel ik ook een sucker ben voor het afstellen van vering en voor het spelen met banden, is dit nou niet een punt waar je in Nederland ook maar een tiende seconde over na hoeft te denken.
De belangrijkste reden voor die uitspraak is dat je hier de geschetste situatie (bottom out) simpelweg nooit bereikt. En als je die wel bereikt, doet de vering er dan werkelijk toe?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurf schreef: zo 3 januari 2021, 12:34 Grappig!
De Vittoria Airliner neemt heel veel ruimte in, die zou in theorie dit effect dus moeten verminderen?
Minder lucht en meer vulling (poolnoodle=gesloten schuim) liet de 2.8 van mijn HT wel héél anders aanvoelen.
In ruw terrein erg fijn, op fireroads erg zweverig.
Nu de poolnoodle in de lengterichting doorgesneden. Beter op de fireroads en nog steeds goed op de keien.
Zelfde druk, 1,1 bar op mijn metertje.
Dus er is verschil als je de verhouding lucht:vulmateriaal flink verandert.
Hoe dat in dit verhaal past weet ik niet.
Maar als je het gedrag vd band wilt bekijken zal je dat het beste met een HT kunnen doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Grappig.
Ik heb Mijn Airliner ook dunner gemaakt/flinke rand afgesneden en dat reed voor mij ook beter als de hele die de band wel heel erg opvulde.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik vond het gewoon interessant ..... en ik had er zelf nooit bij stil gestaan, vooral omdat ik nooit met achtervering rij :winkie:
Leuk dat het gewoon zichtbaar te maken is tegenwoordig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

yo-eddy schreef: zo 3 januari 2021, 14:52 Ik vond het gewoon interessant ..... en ik had er zelf nooit bij stil gestaan, vooral omdat ik nooit met achtervering rij :winkie:
Leuk dat het gewoon zichtbaar te maken is tegenwoordig.
Goed op te weten wat er zich allemaal afspeelt in zo'n mtb in maximale belasting.

In een lagere belasting zal het fenomeen zich ook voor doen, maar dan in mindere mate.

Speelt zich ook af aan de voorzijde! Doorbuiging van de vork heeft hier ook een z'n deel in.

Gaaf te horen van de experimenten met poolnoodles en besneden airliners en de effecten van deze tuning. :-q

Mijn huidige bike is vrij stug zal er weinig van merken. In September een trail bike F EX erbij. Eens zien wat ik ga ervaren en knutselen.
Laatst gewijzigd door corex op zo 3 januari 2021, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zoals typisch in de wetenschap is de waarneming interessant. Die waarneming is door Jason Faircloth en dat is dat bij een huck to flat het compressen van de shock in fases gaat. Het “stall” effect van de shock ergens in de beweging lijkt me voor iemand die zich bezig houdt met vering belangwekkend.

De waarneming is feitelijk, de interpretaties van de auteur over waarom dit gebeurt zijn inwisselbaar en discutabel. Dat de banden er veel mee te maken hebben en belangrijk zijn lijkt me logisch, maar het verhaal over de rebound die de shock stalled vind ik niet overtuigend. Zijn toontje over de comments op PB is dan ook nog eens hautain, poor form, of hij gelijk heeft of niet.

De randvoorwaarden van de waarneming zijn dan wel weer belangrijk, ik noem even deze: lage snelheid, hoge bandendruk. Misschien toch weer niet zo heel relevant voor een downhill racer. En wat Lars zegt, voor 99% van het rijden in NL in ook niet heel relevant. Misschien kan Danny MacCaskill er wat mee?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

PvD heeft arrogantie en zelfingenomenheid uitgevonden hè :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

+1 wat Heckler zegt. Ik zou dit effect wel willen zien bij een realistischere (meer voorkomende) situatie.
Dus wel flink belast, maar niet naar bottom out, niet op full flat en met een hogere voorwaartse snelheid.
Wat doet de band als je op schuin landt, en het wiel gewoon door kan draaien?
Vloeien de klachten dan af in de omwenteling en heeft het dan minder effect?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maakt niet uit.
Op dat moment zit er te weinig druk in de band om de klap op te vangen.
Maakt niet uit of de band rolt.
Vergekijk dat moment met een lekke band.
Het rollen met een platte band geeft wel wat meer weerstand, vergelijk het met fietsen met een lekke band.
Maar de krachten die daarbij spelen zijn heel klein vergeleken bij de krachten die je vering en band helemaal indrukken.

Landen op een helling scheelt wel, de krachten worden ontleed in hor. en vert. component, dus er blijft minder kracht over om de boel plat te drukken.

Anyway, als je wil kijken wat de band doet moet je de test ook doen met een HT.

En als je wilt kijken wat de vering doet, dan moet je de test doen met "houten" wielen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

in het begin van dit filmpje zie je dus hoe bij een HT het achterwiel ná het verlaten vd trap beneden op het vlakke nog een volle "stuiter" na maakt https://www.youtube.com/watch?v=E2_0Em7JSUM
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

corex schreef: Speelt zich ook af aan de voorzijde! Doorbuiging van de vork heeft hier ook een z'n deel in.
Goed dat je het zegt.
Ik ga morgen een poolnoodle kopen voor mn voorwiel.
De extra demping die ik voelde aan het achterwiel kan ook m'n voorwiel wat manieren leren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie