invloed banden op vering .....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Leuk filmpje :-q

Mij valt vooral op hoe de Eddy jr in het midden van die trap achter loskomt en wel een trede lijkt over te slaan, 8)

Heeft gewone YT ook slomo?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: zo 3 januari 2021, 12:38 Afgezien dat PVD zichzelf tot moron uitroept is het weer typisch een 'kijk mij eens slim zijn' stukkie dat absoluut geen inzichten biedt.


Wat moeten we met deze info? Als hij dat nou eens uitlegt... .


Dit is trouwens wel een onderwerp geweest bij plus-banden, waar onder andere Manitou de vering anders afstelde voor de vorken voor bredere banden. En ontlokte WC downhillers tot uitspraken dat ze niet verder dan 2.5" in breedte gingen omdat je anders problemen kreeg met de setup van de vering.

Hoewel ik ook een sucker ben voor het afstellen van vering en voor het spelen met banden, is dit nou niet een punt waar je in Nederland ook maar een tiende seconde over na hoeft te denken.
De belangrijkste reden voor die uitspraak is dat je hier de geschetste situatie (bottom out) simpelweg nooit bereikt. En als je die wel bereikt, doet de vering er dan werkelijk toe?
Idd. Huck to flat @ no speed. Komt irl eigenlijk nooit voor.
Daarbij lijkt de rijder er een bijzondere stijl op na te houden.
Ik heb beelden gezien (eerder) van pedalen aan de grond, stuur niet recht, voorwiel eerst, achterwiel eerst, wielen tegelijk etc.

Op mij komen die beelden nogal irrelevant over, waarbij bewust de ingaande demping + de veerspanning (lucht/veer) laag is gehouden om spectaculaire beelden op te leveren. Het is wel leuk om te zien (vind ik dan. weer he), vooral hoe de inzakkende demping achter de voorvork wurgt waardoor hij gewoon fors buigt ipv soepel inveert.

Bottom out is het einde van je vering en het begin van de tering :winkie:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Het effect van de band-veer-karakteristiek alleen van toepassing bij een bottom-out ... Ik betwijfel het hoor. Ik denk dat die fully-fatbike hier op het forum aardig wat inzicht kan geven op de invloed van de eerste band-invoering en band-rebound op de demper en zijn gewenste tuning.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Heckler40 schreef: zo 3 januari 2021, 16:07 Leuk filmpje :-q

Mij valt vooral op hoe de Eddy jr in het midden van die trap achter loskomt en wel een trede lijkt over te slaan, 8)

Heeft gewone YT ook slomo?

Enjoy!!
Vertraagde of versnelde weergave YT , shift + < of shift + >

https://support.google.com/youtube/answer/7631406?hl=nl
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Huck to flat bij een 9 jarige, hoger dan die test ook :winkie:
Je ziet hetzelfde. Is volgens mij inherent aan eerst de fiets die landt en daarna het gewicht van de rijder dat erin komt.
Eerste landing met aangespannen spieren, dan opvangen, en afremmen. Dat is een sinus beweging. Die krijg je in je demping ook te zien.
Totaal irrelevant voor je demper setup natuurlijk in deze unieke situatie, omdat je lichaam 80% van de klap opvangt en je fiets 20% en je, als je fiets het zou kunnen, bij dit hucken to bottom out, helemaal geen vering nodig hebt. Theoretisch dan.

https://www.youtube.com/watch?v=-lriBs2Hqv0
Plaats reactie