Mijn dank is groot.
Zen baby...
Iets over met 2 maten meten
XT kan je bij + - 2500km wel vervangen, mijn XTR M9100 cassette zit nu op 2700km en er is nog geen waarneembare slijtage te zien. Het grote verschil is dat een XTR cassette deels uit titanium tandwielen bestaat (4x staal, 5x titanium, 3x aluminium), dus daardoor gaat hij een stuk langer mee.
Heb je het nu over 11 Ants, dus helemaal terug on-topic, of over XTR ?
Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.
dat is een opmerking waar ik blij van wordt. Want een aantal jaren geleden las ik voor het eerst over 11ants in de Bike&trekking. volgens mij met de uitspraak van Roy dat Rohloff eigenlijk iets voor veertigers was, als ik het goed (olifantengeheugen )herinner (en trouwens waarom onthoud ik dat soort dingen) . Maar sindsdien vind ik 11ants wel een erg boeiend merk. Gewoon vanwege de minder conventionele keuzes en de filosofie. Ik hou erg van dat soort fabrikanten. En toen ik iets las over we dat er er op konden rekenen dat er een uitvoering zou komen zonder Pinion vond ik dat meteen jammer. Al hoopte ik stiekem dat er dan iets anders bedoeld werd dan een xt drivetrain. Gelukkig is dat zo.Lars TB schreef: ↑za 16 januari 2021, 13:18Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.
Voorgaande discussie sterkt mij in het idee dat 11Ants dus niet moet beginnen aan een derailleurfiets. Het is een product voor een stukje markt waar 11Ants niet voor staat. Het zou net zo iets zijn als een Range Rover met een hoogtoerige V8.
Neemt niet weg dat het mij heel gaaf lijkt een fiets te bouwen met een derailleursysteem van Ingrid, of van Rotor. Maar dan wel op een 11Ants manier, dus bijvoorbeeld een slijtvastere 10 speed uitvoering van dat spul. In dat opzicht probeer ik nog een evolutie te verzinnen als idworx ooit had met hun eerste AM (Alpine Marathon) met extra ruimte bij de yoke tegen chainsuck, (Shimano-)kapje over de voorderailleur tegen vervuiling, doorgetrokken buitenkabels. Op dat moment de meest zorgeloze voorderailleur. Maar goed, dat ding (voorderailleur) is gelukkig uitgestorven. Nu de achterderailleur nog (verbeteren dan )
Zomaar een inkijkje in het denken van een product manager van een specifiek merk
Of een SUV van Porsche of Lamborghini
De filosofie is 'probleemloze' fietsen. En daar heeft Knakworstknakker wel een punt als hij de verhoogde slijtage aanstipt. Laat staan al die topics over schakelproblemen bij derailleurs. Het gaat dus niet perse om exclusieve fietsen, maar om een bepaald gebruiksgemak. En ja, er zijn voldoende gebruikers die deze 'problemen' voor lief nemen. Ik rijd zelf momenteel ook overwegend derailleur om diverse reden... .Jamis Diablo schreef: ↑za 16 januari 2021, 14:40 Ik vind het een gemiste kans als je de derailleur markt uitsluit.
De vergelijking met een hoogtoerige V8 in een LR is een bijzondere, want die hoort niet in een SUV maar in een sportwagen.
Maar een 11 Ants is en blijft een MTB met hetzelfde inzetgebruik als je er een derailleur op schroeft.
Je kan je natuurlijk alleen richten op een niche die Pinion en Rohloff is binnen MTB'en, maar het USP is de details die in het ontwerp zitten en het made in NL. Dat verdwijnt toch niet met een derailleur?
Er zijn genoeg klanten die iets exclusiefs willen maar dan wel met derailleur en het zou zonde zijn als je daardoor klandizie mis loopt.
Vind ik dan he...
Met een beetje creativiteit en handigheid maak je van een Rohloff een soort tussenbak die niet in het wiel komt. Kun je een volsuspensie met een hoog draaipunt makenLars TB schreef: ↑za 16 januari 2021, 13:18 Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.
Tja, de directe vergelijking die ik zo kan maken is tussen een racefiets en een stadfiets, zo een ouderwetse 3-versnellingen Batavus. Als je achter de wielrenner hangt kun je voorovergebogen die wielrenner nog wel een beetje bijhouden voor een paar kilometer. Maar zodra je naar de kop moet is het gedaan met de snelheid. Ga je echter bergaf op een bochtige weg dan kun je met die Batavus die wielrenner best nog wel bijhouden, het is niet dat je met zo een fiets de bocht niet om komt.Classic Biker schreef: ↑za 16 januari 2021, 13:40 Vraagje: de geometrie van de Panther is niet echt gericht op de zgn. boswielrenners. Ik snap wel dat hij met de gekozen balhoofdhoeken wat minder agressief rijd c.q. comfortabeler stuurt. Maar wat merk je er nu precies van als je met een groepje boswielrenners op pad bent, zowel in voordelen als nadelen?