11ANTS 2022: opstarten en verder plannen (pag. 13)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Maar los daarvan staat de prijs gewoon bij de specificaties.
OK, bedankt. Niet goed gekeken dus kennelijk.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 14 januari 2021, 17:40 "is" of "vind ik"?
Vind ik, ja, dat had ik er bij moeten zetten. Sorry.

Hoe gaaf ik het vindt dat de fietsen in NL gemaakt worden zijn er voor mij legio andere fietsen die de voorkeur genieten. Enerzijds omdat Titanium nou eenmaal duur is en vrijwel nooit een mooie kleur heeft, terwijl je Titanium echt wel mooi kan anodiseren! En dat hoeft dan niet eens zo:

Afbeelding

Anderzijds omdat ik teveel titanium fietsen/onderdelen heb zien breken in mijn vriendenclub. Vandaar ook geen Eewings voor mij. Doe mij maar lekker alu of staal (plastic hoef ik overigens ook niet, misschien als ik ooit een ebike aanschaf).

Maar jullie moeten natuurlijk doen wat jullie zelf mooi vinden. Al hoop ik wel dat de invloed van Lars het design een beetje meer richting steile zitbuishoeken en luie balhoofdhoeken gaat duwen. dat zou ook voor de grotere NLer een uitkomst zijn.

Oja, voor ik het vergeet, bovenstaande is alles IMHO.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 14 januari 2021, 18:57
Lars TB schreef: do 14 januari 2021, 18:51 Waarbij ik meteen wil vermelden dat je snel moet zijn!
Dus Bouwpakket mag er wel 1 en ik zeker niet? :-{
Ligt er aan. Ik heb begrepen dat jij dit jaar ook veel gaat verdienen, dus de 'inflatie-correctie' zal ook voor jou geen probleem zijn :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Lars TB schreef: do 14 januari 2021, 18:51 Maar los daarvan staat de prijs gewoon bij de specificaties. Waarbij ik meteen wil vermelden dat je snel moet zijn!
Blij dat ik voor dat geld een fullbred xc carbon racebak kan kopen en dan nog geld overhoud om er 7 nieuwe sram xx1 aandrijflijnen op te gooien.

Niks ter afbraak aan je product, maar je snapt ook wel dat dit dus voor veel mensen een reden is om dit dus niet te kopen (waaronder ikzelf, maar dat komt mede door de eigenschappen van het versnellingensysteem)

Ieder zijn ding, en een santos is net zo duur, dus als je tuasen die moet kiezen, dan ben je wel interessanter.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 19:55
Niks ter afbraak aan je product, maar je snapt ook wel dat dit dus voor veel mensen een reden is om dit dus niet te kopen (waaronder ikzelf, maar dat komt mede door de eigenschappen van het versnellingensysteem)
Ja, dat snappen ze inderdaad zelf ook wel. Het is dus ook een exclusief boutique merk voor liefhebbers.

Ik vind (in verhouding uiteraard) de prijs van de Panther nog wel meevallen. Voor een Orange stage evo XTR betaal je 7800 euro. Die wordt ook handgemaakt. In Engeland, maar dan wel in grotere oplages/meer fabrieksmatig. Dat is dan wel een fully, maar die zijn van alu en daar zit geen pinion op, dus de marge op een 11ants zal een stuk lager zijn.
Laatst gewijzigd door vibemaker op do 14 januari 2021, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

zonoskar schreef: do 14 januari 2021, 19:48
yo-eddy schreef: do 14 januari 2021, 17:40 "is" of "vind ik"?
Vind ik, ja, dat had ik er bij moeten zetten. Sorry.

Hoe gaaf ik het vindt dat de fietsen in NL gemaakt worden zijn er voor mij legio andere fietsen die de voorkeur genieten. Enerzijds omdat Titanium nou eenmaal duur is en vrijwel nooit een mooie kleur heeft, terwijl je Titanium echt wel mooi kan anodiseren! En dat hoeft dan niet eens zo:

Afbeelding

Anderzijds omdat ik teveel titanium fietsen/onderdelen heb zien breken in mijn vriendenclub. Vandaar ook geen Eewings voor mij. Doe mij maar lekker alu of staal (plastic hoef ik overigens ook niet, misschien als ik ooit een ebike aanschaf).

Maar jullie moeten natuurlijk doen wat jullie zelf mooi vinden. Al hoop ik wel dat de invloed van Lars het design een beetje meer richting steile zitbuishoeken en luie balhoofdhoeken gaat duwen. dat zou ook voor de grotere NLer een uitkomst zijn.

Oja, voor ik het vergeet, bovenstaande is alles IMHO.
Ik vraag me dan wel af of dat aan het materiaal (tita) ligt of aan de te lichte onderdelen.
Ik rijd inmiddels al een jaar of 8 op titanium en nog nooit een frame of onderdeel (moet wel zeggen dat ik weinig tita onderdelen heb afgezien van het frame) kapot heb gereden.

Terwijl er in die tijd bij “mijn” groepje verschillende alu en Carbon frames overleden zijn. En ook daar denk ik dat het eerder aan de te lichte uitvoeringen ligt dan aan het materiaal op zich.
Knakworstkweker

vibemaker schreef: do 14 januari 2021, 20:09
Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 19:55
Niks ter afbraak aan je product, maar je snapt ook wel dat dit dus voor veel mensen een reden is om dit dus niet te kopen (waaronder ikzelf, maar dat komt mede door de eigenschappen van het versnellingensysteem)
Ja, dat snappen ze inderdaad zelf ook wel. Het is dus ook een exclusief boutique merk voor liefhebbers.

Ik vind (in verhouding uiteraard) de prijs van de Panther nog wel meevallen. Voor een Orange stage evo XTR betaal je 7800 euro. Die wordt ook handgemaakt. In Engeland, maar dan wel in grotere oplages/meer fabrieksmatig. Dat is dan wel een fully, maar die zijn van alu en daar zit geen pinion op, dus de marge op een 11ants zal een stuk lager zijn.
Of de winst van orange hoger en dat lijkt me waarschijnlijker
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

terrean schreef: do 14 januari 2021, 20:12 Ik vraag me dan wel af of dat aan het materiaal (tita) ligt of aan de te lichte onderdelen.
Ik rijd inmiddels al een jaar of 8 op titanium en nog nooit een frame of onderdeel (moet wel zeggen dat ik weinig tita onderdelen heb afgezien van het frame) kapot heb gereden.

Terwijl er in die tijd bij “mijn” groepje verschillende alu en Carbon frames overleden zijn. En ook daar denk ik dat het eerder aan de te lichte uitvoeringen ligt dan aan het materiaal op zich.
Titanium zelf kan super veel hebben, maar het materiaal biedt wat minder vrijheden. Sommige 'fabrikanten' (merken) tekenden dingen die wel met staal of zelf aluminium gedaan kunnen worden, maar bij titanium niet gaat werken. Maar ja, die Chinees last het wel voor je in elkaar. Als die al weet dat het niet goed kan gaan, dan vertelt hij je het niet. Dus ja, er gaat hier en daar wel veel kapot.

Dan zit je nog met de kwaliteit. Een jaar of tien geleden was er een opkomst van de Chinese bouwers met titanium en die liftten mee op het kwaliteitsimago dat (vooral) de Amerikanen neergezet hadden. Maar voor prijzen op niveau met aluminium. Terwijl het materiaal bij goede kwaliteit bijna 4x zo duur is. Vooral wat 'minder originele' merken brachten zo een frame. Waar vrij snel na de introductie foto's van verschenen van roest op de buizen... . Vervuild titanium dus. Lekker voor de reputatie.

In de jaren '90 zaagden ze overigens letterlijk buizen uit Russische onderzeeërs. Dat was ook een iets andere kwaliteit dan in de ruimte- en luchtvaart gebruikt werd. Was ook iemand die dat hier groots in de markt zette. Ook niet heel goed voor de reputatie.

En dan heb je de afwerking. Vervuiling aan de lasnaad is niet altijd te zien, zit soms ook aan de binnenkant. Je moet titanium luchtdicht lassen, anders is de kwaliteit niet goed. Verkleuring is een teken dat er zuurstof bijgekomen is. En soms zijn de lasnaden super strak, wat een teken zou zijn van kwaliteit. Maar ik heb genoeg lasnaden gezien die gewoon te diep lagen. En bij dunwandig materiaal heb je dan een zwakke verbinding. En veel titanium frames zijn dunwandig, want wie wil er nou een titanium frame van 2,5 kg? En lichtgewicht spul zal sowieso eerder kapot gaan, zeker onder zwaardere rijders die "titanium hebben genomen vanwege de reputatie".

Brekend titanium zal je dus inderdaad regelmatig kunnen zien. Heel weinig trouwens bij merken die een reputatie te verliezen hebben. Hmmm, dat druk ik me verkeerd uit. Zeker niet veel bij merken die zelf produceren. En andere merken die daar laten produceren. En merken met een steile leercurve, die hun reputatie ook aan het materiaal ophangen. Productie in China is zeker niet negatief. Net als carbon, genoeg partijen die het zeer goed doen daar. Maar een aantal gelukzoekers verpesten de reputatie snel.


Dus laat Zonoskar maar lekker geloven dat het niets is. Als je titanium goed doet, dan gaat het inderdaad super lang mee. En kun je ook 10 jaar garantie geven op ultralichte cranks!
Laatst gewijzigd door Lars TB op do 14 januari 2021, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

zonoskar schreef: do 14 januari 2021, 19:48 Al hoop ik wel dat de invloed van Lars het design een beetje meer richting steile zitbuishoeken en luie balhoofdhoeken gaat duwen. dat zou ook voor de grotere NLer een uitkomst zijn.
75/66 niet genoeg?

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: do 14 januari 2021, 21:30 75/66 niet genoeg?
Ik vind het misschien te steil :o (de zithoek dan!). En te vlak! (de balhoofdhoek...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Lars TB schreef: do 14 januari 2021, 21:30 En kun je ook 10 jaar garantie geven op ultralichte cranks!
Liggend in een vitrinekast loop je geen risico Lars
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 19:55
Lars TB schreef: do 14 januari 2021, 18:51 Maar los daarvan staat de prijs gewoon bij de specificaties. Waarbij ik meteen wil vermelden dat je snel moet zijn!
Blij dat ik voor dat geld een fullbred xc carbon racebak kan kopen en dan nog geld overhoud om er 7 nieuwe sram xx1 aandrijflijnen op te gooien.

Niks ter afbraak aan je product, maar je snapt ook wel dat dit dus voor veel mensen een reden is om dit dus niet te kopen (waaronder ikzelf, maar dat komt mede door de eigenschappen van het versnellingensysteem)

Ieder zijn ding, en een santos is net zo duur, dus als je tuasen die moet kiezen, dan ben je wel interessanter.
Maar jij wil een plastic 100 in een dozijn fiets. Mensen die naar een fiets als dit of in deze klasse kijken die willen geen plastic chinees.
Maar als je een xc racebak zoekt, ben je toch al verkeerd bij 11ants, die maken geen boswielrenners
Bird Aeris 9 blurple
Knakworstkweker

novaterra schreef: do 14 januari 2021, 21:41
Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 19:55

Blij dat ik voor dat geld een fullbred xc carbon racebak kan kopen en dan nog geld overhoud om er 7 nieuwe sram xx1 aandrijflijnen op te gooien.

Niks ter afbraak aan je product, maar je snapt ook wel dat dit dus voor veel mensen een reden is om dit dus niet te kopen (waaronder ikzelf, maar dat komt mede door de eigenschappen van het versnellingensysteem)

Ieder zijn ding, en een santos is net zo duur, dus als je tuasen die moet kiezen, dan ben je wel interessanter.
Maar jij wil een plastic 100 in een dozijn fiets. Mensen die naar een fiets als dit of in deze klasse kijken die willen geen plastic chinees.
Maar als je een xc racebak zoekt, ben je toch al verkeerd bij 11ants, die maken geen boswielrenners
Ik wil een fiets die mee aanspreekt en geschikt is voor wat ik ermee ga doen, daar zijn ook boutique merken in, echter niet van mijn gading.

Dat ik bij 11Ants dan verkeerd zit kan ik alleen beamen, maar dat neemt niet weg dat ik het ambacht, vakmanschap en techniek niet waardeer, juist het tegenovergestelde.

En dat je zoiets een boswielrenner noemt speelt je wel een beetje parten, zodra Milan Vader of MvdP in Tokio winst pakken wil iedereen een boswielrenner......

Een ouwe lullen fiets zoals ik dit soort fietsen maar noem, dienen binnen Nederland geen praktisch nut op het comfort na.
Vreemd genoeg is het overgrote deel van de mensen met een dergerlijk budget ook van dito benaming :bier:


Lekker belangrijk allemaal, als je maar niet in de weg rijdt, dan komt het vast wel goed :kiss:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 21:58
novaterra schreef: do 14 januari 2021, 21:41

Maar jij wil een plastic 100 in een dozijn fiets. Mensen die naar een fiets als dit of in deze klasse kijken die willen geen plastic chinees.
Maar als je een xc racebak zoekt, ben je toch al verkeerd bij 11ants, die maken geen boswielrenners
Ik wil een fiets die mee aanspreekt en geschikt is voor wat ik ermee ga doen, daar zijn ook boutique merken in, echter niet van mijn gading.

Dat ik bij 11Ants dan verkeerd zit kan ik alleen beamen, maar dat neemt niet weg dat ik het ambacht, vakmanschap en techniek niet waardeer, juist het tegenovergestelde.

En dat je zoiets een boswielrenner noemt speelt je wel een beetje parten, zodra Milan Vader of MvdP in Tokio winst pakken wil iedereen een boswielrenner......

Een ouwe lullen fiets zoals ik dit soort fietsen maar noem, dienen binnen Nederland geen praktisch nut op het comfort na.
Vreemd genoeg is het overgrote deel van de mensen met een dergerlijk budget ook van dito benaming :bier:


Lekker belangrijk allemaal, als je maar niet in de weg rijdt, dan komt het vast wel goed :kiss:
Nee hoor, het is knap wat Vader en vd Poel doen, maar ik rij niet meer zo'n ding. Ik heb mijn tijd erop wel gehad.
En een ouwe lullenfiets is natuurlijk net zo'n uitspraak als ik doe met boswielrenners. Als vd Poel een enduro wedstrijd wint wil iedereen een enduro fiets.
Maakt ook niet uit, tempo is niet meer belangerijk voor me sinds ik geen wedstrijden meer rij. En aan de kant gaan doe ik wel, als het gevraagd wordt iig
Bird Aeris 9 blurple
Knakworstkweker

En als iemand op dit forum titanium fietsen gaat maken, wil iedereen opeens een titanium fiets :winkie:
Plaats reactie