11ANTS 2022: opstarten en verder plannen (pag. 13)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Knakworstkweker

modbreak: kunnen we het in elk geval zijdelings nog een beetje over 11Ants hebben?
Mijn dank is groot.

Zen baby...

Afbeelding
I_do schreef: vr 15 januari 2021, 20:38
Iets over met 2 maten meten
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op za 16 januari 2021, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 19:39
novaterra schreef: vr 15 januari 2021, 19:28

Dan heb je nog geen 12speed xtr gereden dus
Nee

Is xtr harder dan?
XT kan je bij + - 2500km wel vervangen, mijn XTR M9100 cassette zit nu op 2700km en er is nog geen waarneembare slijtage te zien. Het grote verschil is dat een XTR cassette deels uit titanium tandwielen bestaat (4x staal, 5x titanium, 3x aluminium), dus daardoor gaat hij een stuk langer mee.
Ik denk dat XX1 of XTR in kilometers niet veel uit zal maken, het zijn beide hele goede cassettes. In prijs scheelt het wel erg veel, een XTR cassette heb je voor 265 euro en een XX1 cassette kost al snel 330 euro.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Had van Roy al begrepen dat er wat te gebeuren stond. Goed nieuws mannen, het is een prachtig merk. Succes!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

CC-Rider schreef: vr 15 januari 2021, 23:55 Had van Roy al begrepen dat er wat te gebeuren stond. Goed nieuws mannen, het is een prachtig merk. Succes!
:o Heb je het nu over 11 Ants, dus helemaal terug on-topic, of over XTR ? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Roy rijdt geen XTR, maar Pinion.......dussssss, we blijven wachten op een 11ants met XTR, da's wel duidelijk :-q
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

11ants natuurlijk. Ik heb helemaal niks met Shimano (buiten hun remmen). Je gaat zo'n pareltje als een 11ants toch niet verpesten met XTR?😱
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lars TB schreef: zo 10 januari 2021, 21:48
Jurf schreef: zo 10 januari 2021, 21:46 Betekend dat, dat er evt ook frames komen zonder zo,n mierenlokdoos bij de BB? :-D
Dat kan ik wel garanderen!
Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.

Voorgaande discussie sterkt mij in het idee dat 11Ants dus niet moet beginnen aan een derailleurfiets. Het is een product voor een stukje markt waar 11Ants niet voor staat. Het zou net zo iets zijn als een Range Rover met een hoogtoerige V8.

Neemt niet weg dat het mij heel gaaf lijkt een fiets te bouwen met een derailleursysteem van Ingrid, of van Rotor. Maar dan wel op een 11Ants manier, dus bijvoorbeeld een slijtvastere 10 speed uitvoering van dat spul. In dat opzicht probeer ik nog een evolutie te verzinnen als idworx ooit had met hun eerste AM (Alpine Marathon) met extra ruimte bij de yoke tegen chainsuck, (Shimano-)kapje over de voorderailleur tegen vervuiling, doorgetrokken buitenkabels. Op dat moment de meest zorgeloze voorderailleur. Maar goed, dat ding (voorderailleur) is gelukkig uitgestorven. Nu de achterderailleur nog (verbeteren dan :winkie: )

Zomaar een inkijkje in het denken van een product manager van een specifiek merk :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Super mooie ontwikkeling! Heerlijk om zo met je passie bezig te kunnen zijn. En lijkt mij een goed idee om niet te richten op Shimano en Sram derailleur fietsen. Daar zijn er al genoeg van.

Vraagje: de geometrie van de Panther is niet echt gericht op de zgn. boswielrenners. Ik snap wel dat hij met de gekozen balhoofdhoeken wat minder agressief rijd c.q. comfortabeler stuurt. Maar wat merk je er nu precies van als je met een groepje boswielrenners op pad bent, zowel in voordelen als nadelen?
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 13:18
Lars TB schreef: zo 10 januari 2021, 21:48

Dat kan ik wel garanderen!
Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.

Voorgaande discussie sterkt mij in het idee dat 11Ants dus niet moet beginnen aan een derailleurfiets. Het is een product voor een stukje markt waar 11Ants niet voor staat. Het zou net zo iets zijn als een Range Rover met een hoogtoerige V8.

Neemt niet weg dat het mij heel gaaf lijkt een fiets te bouwen met een derailleursysteem van Ingrid, of van Rotor. Maar dan wel op een 11Ants manier, dus bijvoorbeeld een slijtvastere 10 speed uitvoering van dat spul. In dat opzicht probeer ik nog een evolutie te verzinnen als idworx ooit had met hun eerste AM (Alpine Marathon) met extra ruimte bij de yoke tegen chainsuck, (Shimano-)kapje over de voorderailleur tegen vervuiling, doorgetrokken buitenkabels. Op dat moment de meest zorgeloze voorderailleur. Maar goed, dat ding (voorderailleur) is gelukkig uitgestorven. Nu de achterderailleur nog (verbeteren dan :winkie: )

Zomaar een inkijkje in het denken van een product manager van een specifiek merk :wink:
dat is een opmerking waar ik blij van wordt. Want een aantal jaren geleden las ik voor het eerst over 11ants in de Bike&trekking. volgens mij met de uitspraak van Roy dat Rohloff eigenlijk iets voor veertigers was, als ik het goed (olifantengeheugen :wink: )herinner (en trouwens waarom onthoud ik dat soort dingen) . Maar sindsdien vind ik 11ants wel een erg boeiend merk. Gewoon vanwege de minder conventionele keuzes en de filosofie. Ik hou erg van dat soort fabrikanten. En toen ik iets las over we dat er er op konden rekenen dat er een uitvoering zou komen zonder Pinion vond ik dat meteen jammer. Al hoopte ik stiekem dat er dan iets anders bedoeld werd dan een xt drivetrain. Gelukkig is dat zo.

En daarom heel veel succes met dit mooie merk! :-q blijf het met heel veel interesse volgens.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind het een gemiste kans als je de derailleur markt uitsluit.
De vergelijking met een hoogtoerige V8 in een LR is een bijzondere, want die hoort niet in een SUV maar in een sportwagen.
Maar een 11 Ants is en blijft een MTB met hetzelfde inzetgebruik als je er een derailleur op schroeft.
Je kan je natuurlijk alleen richten op een niche die Pinion en Rohloff is binnen MTB'en, maar het USP is de details die in het ontwerp zitten en het made in NL. Dat verdwijnt toch niet met een derailleur?
Er zijn genoeg klanten die iets exclusiefs willen maar dan wel met derailleur en het zou zonde zijn als je daardoor klandizie mis loopt.
Vind ik dan he...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Jamis Diablo zegt, 11Ants is prachtig merk en dat is niet vanwege de gearbox,
Het is de passie en de kwaliteit van de uitvoering en nu dus ook Made in Holland

Case in point, ik heb mijn bestelling voor een Mantis met derailleur al aan Lars gemaild.....
En ik ga de Pinion versie zeker ook proberen, dat stond al in de planning toen nog met Roy.

We gaan het zien, :bier:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 13:18 Het is een product voor een stukje markt waar 11Ants niet voor staat. Het zou net zo iets zijn als een Range Rover met een hoogtoerige V8.
Of een SUV van Porsche of Lamborghini :wink:

Maar ik begrijp de gedachtegang van de marketinggoeroe van 11Ants wel. Als je relatief onder de radar blijft van de grote jongens, zullen die niet zo snel in die markt stappen, en kun je met kleinere volumes wel een leuke boterham verdienen. Zeker als je het ook nog kunt combineren met andere producten (zoals naven en velgen).

Maar als je meer mainstream gaat worden, is het ook steeds lastiger om het verschil te maken. En je hebt als relatief klein merk gewoon te weinig power om de grote jongens te verslaan op marketingbudget. Dan kun je bijvoorbeeld niet maanden groot adverteren in een Duits blad waardoor jou fiets als best uit de test komt.

Zelf ben ik niet in de markt voor een Rohloff of Pinion aandrijving, maar zou het nu onverstandig vinden als er een 11Ants met conventionele aandrijflijn op de markt gezet zou worden.

@Jeroen, Lars en Hans: Succes met het verder ontwikkelen van dit mooie merk!!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: za 16 januari 2021, 14:40 Ik vind het een gemiste kans als je de derailleur markt uitsluit.
De vergelijking met een hoogtoerige V8 in een LR is een bijzondere, want die hoort niet in een SUV maar in een sportwagen.
Maar een 11 Ants is en blijft een MTB met hetzelfde inzetgebruik als je er een derailleur op schroeft.
Je kan je natuurlijk alleen richten op een niche die Pinion en Rohloff is binnen MTB'en, maar het USP is de details die in het ontwerp zitten en het made in NL. Dat verdwijnt toch niet met een derailleur?
Er zijn genoeg klanten die iets exclusiefs willen maar dan wel met derailleur en het zou zonde zijn als je daardoor klandizie mis loopt.
Vind ik dan he...
De filosofie is 'probleemloze' fietsen. En daar heeft Knakworstknakker wel een punt als hij de verhoogde slijtage aanstipt. Laat staan al die topics over schakelproblemen bij derailleurs. Het gaat dus niet perse om exclusieve fietsen, maar om een bepaald gebruiksgemak. En ja, er zijn voldoende gebruikers die deze 'problemen' voor lief nemen. Ik rijd zelf momenteel ook overwegend derailleur om diverse reden... .

Daarnaast vind ik 12 speed gewoon ronduit dom in de uitvoering waarin Shimano en SRAM die op de markt zetten. Ten eerste krijg je geen 12 bruikbare versnellingen, ten tweede begint het kwetsbaar te worden en de passing in frames is ook verre van gunstig.

Daarbij is de weerzin tegen Rohloff en Pinion grotendeels op vooroordelen gebaseerd.


Maar zoals ik schrijf, ik sluit derailleurs niet uit, hooguit zou ik er het liefst een eigen draai aan geven. En moet ik ook nog met 2 anderen op 1 lijn zitten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 13:18 Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.
Met een beetje creativiteit en handigheid maak je van een Rohloff een soort tussenbak die niet in het wiel komt. Kun je een volsuspensie met een hoog draaipunt maken :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Classic Biker schreef: za 16 januari 2021, 13:40 Vraagje: de geometrie van de Panther is niet echt gericht op de zgn. boswielrenners. Ik snap wel dat hij met de gekozen balhoofdhoeken wat minder agressief rijd c.q. comfortabeler stuurt. Maar wat merk je er nu precies van als je met een groepje boswielrenners op pad bent, zowel in voordelen als nadelen?
Tja, de directe vergelijking die ik zo kan maken is tussen een racefiets en een stadfiets, zo een ouderwetse 3-versnellingen Batavus. Als je achter de wielrenner hangt kun je voorovergebogen die wielrenner nog wel een beetje bijhouden voor een paar kilometer. Maar zodra je naar de kop moet is het gedaan met de snelheid. Ga je echter bergaf op een bochtige weg dan kun je met die Batavus die wielrenner best nog wel bijhouden, het is niet dat je met zo een fiets de bocht niet om komt.

Je kunt de zithouding van de pANTher natuurlijk zo aanpassen dat je bijna even sportief zit als op een knalbak. En dat komt de snelheid op het rechte stuk zeker ten goede. Een LTHT zal altijd iets anders sturen, maar dat zou in een treintje zelfs een voordeel kunnen zijn omdat je je aandacht er een tikje minder bij moet houden. Daarnaast is het bochtengedrag gemoedelijker, maar je moet wel iets meer lichaamsinzet tonen om de fiets de bocht in te krijgen. Je zou er uiteindelijk harder mee door de bocht kunnen.

Mijn eigen Project12 Vertigo die ik al weer anderhalf jaar geleden heb laten bouwen (viewtopic.php?f=14&t=144000) heb ik bewust een balhoofdhoek van 68 graden meegegeven en een bovenbuislengte zodat ik een 75 mm stuurpen kon gebruiken. Dit om te zorgen dat je iets minder lichaamsinzet hoeft te tonen bij sturen. Wat inderdaad op slingerparcoursen als Rijssen en Zeist uitstekend werkt. Maar die P12 had ik ook specifiek voor gebruik in NL bedacht. Met mijn rijstijl en terreinvoorkeur in het buitenland zou deze Vertigo-geometrie snel aan mijn grenzen zitten.

De pANTher is allrounder, maar zal onder een even goed getrainde rijder geen belemmering zijn in een bwr-treintje. Hooguit iets anders dus. (Om nog maar eens een misvatting weg te werken!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie