11ANTS 2022: opstarten en verder plannen (pag. 13)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef: za 16 januari 2021, 15:19
Lars TB schreef: za 16 januari 2021, 13:18 Nu bedoelde ik met deze opmerking natuurlijk dat er ook een Rohloff uitvoering gaat komen. Van de pANTher hardtail. Op een dubbelgeveerde fiets is Rohloff iets minder op zijn plaats vanwege het aspect 'onafgeveerd gewicht'. Hoewel ik zelf daar nog wel een interessant idee heb, maar dat komt waarschijnlijk wel eens onder een ander merk op de markt. Of ik laat een eenmalig model maken.
Met een beetje creativiteit en handigheid maak je van een Rohloff een soort tussenbak die niet in het wiel komt. Kun je een volsuspensie met een hoog draaipunt maken :-q
Bijvoorbeeld. Die bestaan ook al. En werken zelfs erg goed! (en het is niet dat ik iets nieuws in gedachten heb, hooguit een moderne uitvoering van een ouder idee)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch nog even dit: van meerdere kanten valt het mensen blijkbaar op dat ik opeens heel erg in het straatje van 11Ants praat. Nu is het zo dat ik niet denk er hier via het forum wat te kunnen verkopen.

Maar los daarvan. Zou het niet toevallig andersom zijn? Volgens mij heb ik het al jaren over dat iedereen aan de trailbike moet, tenzij die persoon een specifiek inzetbereik heeft wat daarbuiten valt (xc-wedstrijdrijders en Strava-tijgers, enduro-wedstrijdrijders, bikepark downhillers en dan heb je het wel gehad...).
En laat 11Ants nu al precies van die lekkere allround modellen maken! Past helemaal in mijn straatje. En was het niet vanwege de prijs, dan zou het ook in een groot deel van het straatje van de lezers hier passen.

En ja, Rohloff en Pinion zijn iets afwijkend. Maar ik ben al 20 jaar fan van Rohloff en laat dat regelmatig ook blijken hier. Hooguit past dat ding dus minder in een dubbelgeveerde fiets omdat je opeens anderhalve kilogram extra onafgeveerde massa hebt. Werkt voelbaar door op de vering. Pinion is wat dat betreft briljant. Lees de testen over bijvoorbeeld de Zerode. Geen tester die niet uit zijn dak gaat over hoe perfect die achtervering aanspreekt.
Ten opzichte van een Rohloff naaf schakelt de Pinion wat minder, je kunt niet onder volle belasting schakelen. Is in mijn ogen nog steeds een punt van verbetering voor Pinion. Maar het is niet zo dat je er niet mee kunt mountainbiken. Je moet er alleen iets langer aan wennen dat aan een Rohloff. Maar met enige gewenning schakel je net zo vaak 'mis' als met een derailleur. Je moet hooguit anders schakelen. Zoals je op een 29er anders moet sturen dan op een 26".
En ik kwam het net nog ergens tegen: nee, een derailleur schakelt niet sneller. Kan niet, zal ook nooit gebeuren. De ketting moet echt van het ene naar het andere tandwiel. En dat dit tegenwoordig onder vrijwel volle belasting kan betekent niet dat een derailleur sneller schakelt. Een Rohloff of Pinion schakelt binnen tienden van secondes (want er gaat alleen een palletje om) en maak je daar gebruik van (steile klim waarop je dreigt stil te vallen) dan kom je met een een versnellingsbak fietsend vaak verder dan met een derailleur!


Ik was vier jaar geleden ook al betrokken bij de ontwikkeling van de eerste mANTis. Dat is uiteindelijk niet de dubbelgeveerde Rohloff fiets geworden die mij voor ogen stond, maar wat geometrie en veergedrag betreft was het wel precies wat ik wilde. En de jongens achter 11Ants op dat moment ook. Buiten de vele detailverbeteringen is de nieuwe mANTis dezelfde fiets, met alleen de versnellingsbak op een andere plaats. Een betere plaats als het om de vering gaat!

Ik was dus al jaren fan om zo maar te zeggen.

(Wat overigens ook niet betekent dat ik nu tegen derailleurs ben. Alleen passen die dus niet/minder bij het concept van 11Ants. Maar in mijn 'stal' zullen nog regelmatig derailleurfietsen opduiken!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

:-q Ik kende je achtergrond en beweegredenen om nu deel uit te gaan maken van het 11Ants team niet toen ik reageerde in je (gesloten) topic.
Thanx voor de toelichting, plaatst het voor mij allemaal nu in het juiste perspectief.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je hoeft je niet te verdedigen.
Dit heb je gebracht als nieuws in het forumgedeelte dat daarvoor bedoeld is.
Dat er vervolgens een hele discussie gevoerd wordt ligt ook aan de forumstructuur/instelling waarbij die discussie toegelaten wordt. Zoals zo vaak op internet: iedereen kan iets roeptoeteren, gefundeerd of niet.

Wat mij betreft gewoon een prima product voor een groep die daar in geïnteresseerd is en geld voor over heeft, klaar.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Goed nieuws heren (zonder te willen bevooroordelen ben ik nog geen dames tegengekomen in het bericht).

Met de opmars van de aanbieders van lokaal gemaakte onderdelen (in UK en DLD) is het inderdaad een terechte vraag, waarom niet in Nederland met de kennis en ervaring die er is.

Maakt de keuze voor een nieuwe fiets/frame ergens de komende jaren alleen maar leuker.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat we zijn doorgeslagen als iedereen zich voor alles gaat ver excuseren en moet toelichten.
Niet doen!
Daarbij volgens mij ben TE eigenwijs en te principieel om iets te gaan pluggen waar je geen 300% in gelooft!
Voor mij staan die mieren in ieder geval hoog op de altijd veranderende kotlist voor als ik wat anders wil.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Waar blijft het 2022/2023 topic? :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Edgecrusher schreef: do 30 juni 2022, 21:44 Waar blijft het 2022/2023 topic? :winkie:
Ik kan je volgend jaar vertellen wat we dit jaar gedaan hebben!

Maar een update zit er wel aan te komen. We hebben de afgelopen maand eindelijk de eerste 3 frames in WIjchen gelast. Voorbereiding duurde een stuk langer, maar de lasser wilde niet beginnen voordat de basis naar zijn zin was. Denk dan aan de inrichting van de lasruimte, de heat sinks om warmte af te voeren, mal stabiel genoeg. En genoeg geoefend. De lassen zijn technisch super, optisch zit er nog wat ruimte voor verbetering.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder vallen diverse plannen langzaam op hun plaats en gaan we binnenkort wat zaken in werking zetten. Maar voorlopig produceren we even alleen de pANTher hardtail en de mANTis dubbelgeveerde versie. Verwacht echter in '23 het 1 en ander aan moois uit de 11ANTS stal (en niet perse een nieuwe 11ANTS!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

't Blijft een mooi merk dat 11Ants, goed te zien dat er weer frames gemaakt worden.

Benieuwd ook naar de nieuwe plannen.

Succes!
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Fijn dat er weer ontwikkelingen zijn te melden. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Topictitel aanpassen naar 22 of 23 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 juli 2022, 20:43 Topictitel aanpassen naar 22 of 23 ?
Goeie!

We hebben de hoop al in '22 wat meer nieuws te kunnen brengen.

Schijnt dat sowieso de geo een tikje verouderd is. Maar daar begrijp ik niet zoveel van :tong
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon de voorkant wat langer maken en een balhoofd hoek van 62°,
Dan kan 'ie weer een paar jaar mee :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Lars TB schreef: wo 13 juli 2022, 22:21
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 juli 2022, 20:43 Topictitel aanpassen naar 22 of 23 ?
Goeie!

We hebben de hoop al in '22 wat meer nieuws te kunnen brengen.

Schijnt dat sowieso de geo een tikje verouderd is. Maar daar begrijp ik niet zoveel van :tong
Ik ken nog wel iemand in Zuid Limburg die jou kan adviseren :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:winkie: :winkie: :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie