Touwtjes ipv metalen spaken

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Jurf schreef: wo 3 februari 2021, 13:35 Met windsurfen zit mijn neerhaler en giek vast met Dyneema touwtjes, dat spul gaat jaren mee en geeft geen krimp.
Ik heb geen excuus voor nog een wielenset (3 voor 1 fiets lijkt me echt voldoende), maar anders had ik het wel interessant gevonden.
Aangenomen dat er veroudering/rek ontstaat (bijv. onder invloed van vocht), denk ik dat deze vergelijking niet helemaal op gaat. Bij de toepassing in het windsurfen zal je 1% rek (aangenomen getal) niet zo snel opmerken. In een wielset zal dit tot een significante reductie in 'spaak'-spanning leiden.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen idee hoeveel trekkracht er op een spaak staat, maar dat zal vast niet de 95kg DH zijn die ik op mijn slalomzeilen jarenlang heb gehad. De neerhaler van mijn waveset gaat over 3 katrollen bijderzijds om het enigzins aan te kunnen trekken.
Ieder voor zich, maar ik zou het wel aandurven.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bob. schreef: wo 3 februari 2021, 16:54
Jurf schreef: wo 3 februari 2021, 13:35 Met windsurfen zit mijn neerhaler en giek vast met Dyneema touwtjes, dat spul gaat jaren mee en geeft geen krimp.
Ik heb geen excuus voor nog een wielenset (3 voor 1 fiets lijkt me echt voldoende), maar anders had ik het wel interessant gevonden.
Aangenomen dat er veroudering/rek ontstaat (bijv. onder invloed van vocht), denk ik dat deze vergelijking niet helemaal op gaat. Bij de toepassing in het windsurfen zal je 1% rek (aangenomen getal) niet zo snel opmerken. In een wielset zal dit tot een significante reductie in 'spaak'-spanning leiden.
2 aannames.
Geen idee wat Dynema / Spectral echt doet maar om dit meteen af te serveren op basis van aannames...
Maar RVS spaken rekken ook, sommige merken meer dan anderen.

Jurf schreef: wo 3 februari 2021, 17:10 Geen idee hoeveel trekkracht er op een spaak staat, maar dat zal vast niet de 95kg DH zijn die ik op mijn slalomzeilen jarenlang heb gehad. De neerhaler van mijn waveset gaat over 3 katrollen bijderzijds om het enigzins aan te kunnen trekken.
Ieder voor zich, maar ik zou het wel aandurven.
1000 tot 1200N is een normale waarde voor stevige wielen.
Lichte XC wielen zitten in de buurt van 95kgf die jij noemt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

pre stretched zie ik dat wel zitten.
Die 95kg is NA katrol, dus de kracht erop is meer dan behoorlijk.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 februari 2021, 20:44 2 aannames.
Geen idee wat Dynema / Spectral echt doet maar om dit meteen af te serveren op basis van aannames...
Maar RVS spaken rekken ook, sommige merken meer dan anderen.
Je interpreteert het verkeerd, ik borduur enkel voort op een eerder gemaakte aanname; 'Dynema rekt onder invloed van vocht'. Als dit werkelijk het geval zou zijn, vind ik de vergelijking met windsurfen een lastige. Het Dynema in een gespaakt wiel loopt niet door katrollen en kan niet 'even snel tijdens het fietsen' op spanning gezet worden. Hierdoor zul je dus (gebaseerd op een eerder gemaakte aanname) meer last krijgen van die rek in een fietswiel omdat je en slap wiel overhoud.

Hiermee wil ik het hele principe dus niet onderuit halen. Het lijkt mij een haalbaar concept, waarbij bovengenoemd issue waarschijnlijk totaal geen rol speelt. Ik neem aan dat je zoiets als engineer mee hebt genomen in de haalbaarheidsstudies. Fietsen worden nou eenmaal regelmatig nat.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Bij windsurfen is de spanning ook niet constant, de mast en giek zijn een soort bogen die veranderen onder invloed van de wind en schijnbare wind die op het zeil werken. Bij spaken varieert de spanning ook constant bij het ronddraaien van het wiel . Ik vind het wel een goede vergelijking
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zag dat de Berd spaken ca 1.8mm dik zijn in het midden, en dat dyneema ca 50% van de Young modulus heeft van dat van staal. De term "wet noodle" lijkt dan op zijn plaats.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik gebruik Dyneema als pees materiaal op mijn boog (BCY 8125g). Ik maak mijn eigen pezen en rek ze voor het eerste gebruik op door er een nacht lang 100 kg aan te hangen, als ik dat niet doe dan rekken ze nog behoorlijk tijdens gebruik, maar eenmaal voorgerekt heb ik daarna geen meetbare rek (kruip) meer. Mooi spul.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus Berd zn truuk is om de touwtjes voor te rekken?

Ik heb het spul alleen gebruikt als vliegertouw.
Dan is het geen probleem als het rekt.
Je koopt 100m en uiteindelijk heb je 120m.
Goeie deal :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie