Touwtjes ipv metalen spaken

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

PI rope had al een soortgelijk concept, maar weet niet of deze ook los te krijgen zijn om zelf te bouwen.

Uit de USA heeft Berdspokes nu een soortgelijk concept. Gewichtsbesparing 100-200g per set en je kunt gebruik maken van normale velgen en naven. Ook nippels zijn niet bijzonder, al adviseren ze nippels welke van buitenaf aangespannen kunnen worden (zoals Squorx van DT) en prolock.

Ook moet je een toolset aanschaffen, met name om de 'spaken' te fixeren tijdens het spannen.

https://berdspokes.com/pages/technology

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nu nog een mooi vliesje ertussen en ik ben "om" uit nostalgische overwegingen :bier:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Supergaaf, maar ik schrik wel een beetje van de prijs van 8 dollar per spaak :o
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ben wel benieuw naar de verbinding tussen de "touwtjes" en het draadeind, lijkt mij uiteindelijk de weak spot
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik zou er graag een keer een set mee bouwen en gaan rijden, puur om het idee uit mijn hoofd te krijgen dat deze wielen minder spoorvast zijn dan normale. Maar $500 aan spaken per wiel is voor mij iets te stijl
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Zwakke punt bij dyneema en spectra is als het beschadigd raakt op bv een scherpe rand.
Lijkt mij dat bij j-bend naven de rand van het spaakgat dus wel enige aandacht nodig heeft.
Tevens zul je wel regelmatig de spanning van de "spaak" moeten controleren omdat kunsstoffen altijd last van kruip hebben.
Stalen spaken worden gebruikt in het elastische gebied dus hebben hier bij normaal gebruik geen last van.

Kortom, voor de echte wedstrijdrijders waar materiaal na elke rit afgeschreven is, is het een optie.
Voor recreatief gebruik lijkt het mij niet praktisch.

Groet, Jan
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

en als je door de nattigheid en blubber rijd neemt het toch vocht op en weegt dat ook mee
en schoonmaken lijkt me ook geen leuke bezigheid met witte touwtjes :~
Knakworstkweker

bodhi 2 schreef: zo 17 januari 2021, 18:44 en als je door de nattigheid en blubber rijd neemt het toch vocht op en weegt dat ook mee
en schoonmaken lijkt me ook geen leuke bezigheid met witte touwtjes :~
Dit

En als je er een tak tussen krijgt o.i.d.

Leuk voor de racefiets :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dynema /Spectra smelt heel makkelijk
Hete remschijf vlak naast je touwtjes?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Dit is dus iets dat ik nooit zou overwegen.... Safety first!
Komt op mij over als "iets vernieuwends om interessant te zijn"
En die 100 à 200 gram gewichtsbesparing.... Ik ben erg nieuwsgierig in hoeverre de berijders met hun eigen gewicht bezig zijn.......
Real men think straight and flat are boring :-D
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Ik ken een aantal wielbouwers die hier mee werken al lang(er). Eentje zelfs sinds het begin in de proto fase. Werken heel goed maar nog steeds "anders" dan RVS spaken. Nemen geen vocht op en blijven beter schoon dan je denkt. Maar ja, ik heb zelf naar een RVS spaak gekeken en dacht "dat moet beter kunnen".
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vriend van mij heeft hier van de zomer naar geinfomeerd. Onze wielbouwer wilde het wel doen, dat gaf ons opzich al vertrouwen. Inderdaad een klimset voor de racer.

Ik vind het wel leuk om een keer te proberen. Maar ik zou dan eerder Pi rope nemen om de kleur.
Op WW forum staan ook wel wat reviews.

Opzich zie ik er de hobby wel van in om heel licht setje te maken, volgens mij berekeningen scheelde het 1.7 tot 1.8 gram per spaak. keer 56.
Ik zou dan uitkomen op 1060gram voor mij wielset, wel serieus licht natuurlijk om er dan vervolgens 2.4 banden van 800 gram omheen te leggen :-)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan me herrinneren dat Spinergy in de 90er jaren kunsstof spaken gebruikte, geen buigzame touwtjes maar fiber technologie in kunsthars.
Een kennis van me heeft daar nog eens een 26" mtb wielset van gehad. Nooit echt doorgebroken, maar ze bestaan nog steeds in de sport rolstoel techniek blijkbaar.
https://www.spinergy.com/about-us

Dyneema en Vectran "touw" is intussen geheel geaccepteerd in de (wedstrijd) zeilsport. Dit soort verstaging van masten heeft daar RVS geheel verdrongen en met gevlochten lussen worden tonnen kracht overgebracht. Ook vervangen Dyneema lusjes zware RVS sluitingen zonder problemen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 19 januari 2021, 19:03 Ik kan me herrinneren dat Spinergy in de 90er jaren kunsstof spaken gebruikte, geen buigzame touwtjes maar fiber technologie in kunsthars.
Een kennis van me heeft daar nog eens een 26" mtb wielset van gehad. Nooit echt doorgebroken, maar ze bestaan nog steeds in de sport rolstoel techniek blijkbaar.
https://www.spinergy.com/about-us

Dyneema en Vectran "touw" is intussen geheel geaccepteerd in de (wedstrijd) zeilsport. Dit soort verstaging van masten heeft daar RVS geheel verdrongen en met gevlochten lussen worden tonnen kracht overgebracht. Ook vervangen Dyneema lusjes zware RVS sluitingen zonder problemen.
Spinergy bestaat niet alleen in de rolstoel techniek. Ze maken ook nog steeds mooie 29'er wielen.
Afgelopen week zijn ze uitgekomen met hun nieuwe GX Max gravelwiel. Dik spul, nette prijs.
https://gravelracen.nl/2021/02/03/de-ni ... bo-spaken/

30.000 PBO strengen per spaak. Da's aardig wat touwtjes per wiel. En inderdaad moet je via de binnenkant van de velg richten. Je mag de touwtjes namelijk niet ronddraaien. Tooltje is niets anders dan een sleuteltje welke je gebruikt om de nippel vast te houden.
https://gravelracen.nl/2020/04/01/rondj ... el-wielen/
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met windsurfen zit mijn neerhaler en giek vast met Dyneema touwtjes, dat spul gaat jaren mee en geeft geen krimp.
Ik heb geen excuus voor nog een wielenset (3 voor 1 fiets lijkt me echt voldoende), maar anders had ik het wel interessant gevonden.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie