Kingdom Void met 3D printed parts

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nog meer Titanium goodness van mijn vrienden van Kingdom Bikes, de nieuwe Void.

https://kingdombike.com/pages/the_void_viveladifference

Het is een single pivot platform met meteen 4 modellen, 27,5 en 29" en met 130mm en 160mm veerweg.
De traditioneel gelast buizen frames met CNC parts waren bijna 3K zonder demper, nog geen prijzen voor de Void.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pinkbike artikel met meer achtergronden:
https://pinkbike.us5.list-manage.com/tr ... b595d77b0c

3D printed Titanium delen, de swingarm met yoke
Afbeelding
de main pivot housing
Afbeelding
En zo ziet het eruit in samenstelling
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En er kon niet eens één bidonhouder af?! Nou ja, er zit wel een kaasrasp op. Altijd handig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor al je tochten in de Gruyere!

Had hem ook op PB al langs zien komen en hoewel 3D printen natuurlijk heel erg gaaf is zie ik er bij deze fiets geen echte meerwaarde van. De marketing man van Kingdom zegt iets over dat dit duurzamer is dan CNCen, maar dat slaat wat mij betreft nergens op. (net alsof de chips bij het CNCen worden weggegooid en of het 3D poeder zo wordt gewonnen...) Daarnaast zit je na het printen ook nog met nabewerkingen van de lagerhuizen en ashuizen enzo. dus ook daar geen voordeel. Enige voordeel is dat ze nu de yoke in 1 keer kunnen printen, ipv dat 2 helften moeten worden gelast, maar of dat nou de meerprijs waard gaat zijn. Zo af toe check ik ook her der prijzen van 3D printen en CNCen, maar printen is al tijden gewoon 2x duurder.
Merken als Bastion of Prova die 3d printen gebruiken het voor custom lugs, en dan snap ik het wel weer, zeker met de holle structuren die ze toepassen daarbij. Maar doe mij dan maar zo'n 11Ants met geCNCde goodies. :-q Of Kindom moet deze tegen scherpe prijzen aan kunnen bieden, maar als ik hun huidige FS prijzen zie kan je misschien beter doorsparen voor een Huhn als je graag 3D geprint titanium wil.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind de eenvoud van het frame wel mooi, hou ik van!
Maar die zitbuisversteviging vind ik dan weer lelijk. En zijn dat echt gaatjes? Waar gaat het vuil dan heen wat daar uiteindelijk toch in terecht komt? (edit, ik lees dat dat onderdeel wellicht vervalt op de productiebikes).

Anyway, leuke bike. En of ze die dan (deels) produceren met printen, frezen of whatever zou ik als potentiële koper eigenlijk niet zo belangrijk vinden. Je koopt zo'n fiets op rijeigenschappen, looks, betrouwbaarheid etc.
Dus als het maar functioneel en betrouwbaar is is het goed.

Het zit er dik in dat 3d printen op dit moment nog als marketing-argument gebruikt wordt, net als destijds hydroforming. Op een gegeven moment is het een algemeen gangbare techniek en is vanaf dat moment niet meer zo geschikt om door de marketingjongens en -meisjes gebruikt te worden om allerlei magische krachten aan op te hangen in hun zoveelste ronkende zwetsverhaal :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik vermoed dat die moddervangende seat tube gusset vooral ook wat reuring oplevert, slechte publiciteit bestaat immers niet. 8)
Bidonhouder boeit mij dan ook weer minder, ik rijd meest met een drinkrugzak.

En waarom 3D printen, Voor een kleine semi custom farbrikant biedt het enorme logistieke voordelen over CNC, plus design flexibiliteit. En dat lijkt me bij elkaar toch een sterke driver bij Kingdom. Misschien off-set het hun productie kosten ook voor een groot deel. En ze gaan ook van een multilink VPP achtig platform over op een single pivot.

En de looks, voor zo'n frame vind ik dat belangrijk, in profiel vind ik hem fraai, maar die vormen als je van boven naar het cluster draaipunt kijkt ben ik nog niet uit. Allez het is een prototype, misschien knapt het nog op in de definitieve versie. Ze staan in elk geval niet stil bij Kingdom

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor 3D printen heb je ook tekeningen nodig.
Of je die tekeningen nou in een CNC machine stopt, of in een 3D printer, dat maakt niet uit.

3D printen is vooral erg hip.
Net als pakketjes bezorgen met drones.
Maar is printen beter dan smeden of frezen?

Het voordeel van drones zie ik iig nog niet, en ook zijn mijn egen ervaringen met 3D printen niet erg bemoedigend, hoewel dat natuurlijk appels en peren zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Toch zijn er verschillen.

Er zijn mannnen op het forum hier die er mee te maken hebben maar dit is wat ik bedoel. Voor CNC machinenen moet je de correcte uitgangsmaterialen in huis hebben om parts te kunnen maken. Voorraad kost serrieus geld om op de plank te hebben liggen en je verkoopt het misschien niet snel. Maar het is dat, fiancieel risico, of lange levertijden, zeker voor titanium.

3D printen doe je uit een bak poeder die elke vorm kan aan-nemen.

Levertijden op low volume high value parts in mijn business zijn drastisch verminderd terwijl stock posities tegelijk afnemen. En ik denk dat dat relevant is voor de aantrallen van een semi custom framebouwer. Hoeveel van die frames zouden ze afzetten? en ze quoten nu 45 tot 65 gdagen levertijd ex warehouse vanaf bestellen.

Ik leer graag wat nieuws als ik het mis heb.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de hele fiets uit die zak poeder zou komen, dan ging ik met je mee, maar de rest moet ook worden ingekocht en in het magazijn worden opgeslagen.

Maar graag zou ik weten hoe een 3D print zich verhoudt tot een CNC werkstuk.
Want als de fabrikant euro's bespaart is dat leuk, mits wij niet door de fiets zakken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 februari 2021, 18:45 Of je die tekeningen nou in een CNC machine stopt, of in een 3D printer, dat maakt niet uit.
In allebei de gevallen is het toch iets complexer dan even de tekeningen naar de machine sturen :wink: En zeker voor 3D printen is dat het geval omdat het proces duur is en het behoorlijk wat kennis en ervaring vergt om een product met de juiste kwaliteit en zonder vervormingen uit een printer te krijgen. In het algemeen kan je zeggen dat als je met een een product met een bestaand process kan maken het voordeliger is dan 3D printen. Wat 3D printen zo aantrekkelijk maakt is dat je producten kan maken die je niet met een ander productieproces kan maken. Dan moet je denken aan wat ze noemen "topology optimized" vormen waarbij al het materiaal dat niet bijdraagt aan de functie van het product wordt weggehaald. Daardoor krijg je hele organische vormen die je niet kan maken met een CNC machine. Of producten waarbij gewicht heel belangrijk is en dus hol worden gemodelleerd en met behulp van lattice structuren (denk bijv aan een honingraat structuur) intern versterk worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je echt commercieel gaat printen, dan moet je eigenlijk minimaal de onderdelen voor pakweg 5 fietsen tegelijkertijd printen. Je betaalt namelijk per 'bak poeder'. Hoe meer producten je daaruit weet te halen, hoe gunstiger het wordt.

Een paar jaar geleden ging er nog van alles kapot na enig gebruik. Het lijkt er op dat titanium het stadium van 'in ontwikkeling' nu ontstegen is. En langzaam zal nu de prijs dan ook omlaag gaan.


Verder wat Burco zegt: je kunt vormen maken die je anders niet kunt maken. Op sommige plekken is dat misschien wenselijk. Kijk naar die Huhn waar Suravida het over heeft: slimme toepassing van printen. Beter? Nog niet uitontwikkeld in ieder geval... .

Beter dan traditioneel? Dat ligt een beetje aan de definitie van 'beter'. Maar binnen een paar jaar zie ik wel voordelen op veel vlakken: levertermijnen, beschikbaarheid, vorm, functie, gewicht, prijs.

Begint al aardig te klinken als 'massaproductie'. En dan is de lol er voor sommigen al weer af :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus binnenkort een 11Ants 3D ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Met kaasrasp!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Kapitein Iglo schreef: ma 1 februari 2021, 22:04 Met kaasrasp!
Nee, is Nederlands dus wordt een kaasschaaf.

Van de fiets zelf wordt ik in elk geval niet echt warm, maar dat kan ook door de kleur (of het gebrek er aan) komen. Ik ben niet zo van "raw".
Ook die kaasrasp vind ik maar vreemd. Sowieso vind ik zo'n vorm versteviging geen porum, dan liever een open driehoek.

Nou heb ik totaal geen verstand van het printen van titanium en ik weet dat met bijvoorbeeld plastic printen het nog altijd niet heel strak is, maar kan dat met titanium niet anders? want ook hier vind ik het nou niet direct heel strak ogen.
Laatst gewijzigd door Klitse op ma 1 februari 2021, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 februari 2021, 21:55 Dus binnenkort een 11Ants 3D ?
Geen idee. Als het wat toevoegt wel. Momenteel zie ik dat nog niet. Maar wie weet jeuken Jeroen zijn handen wel om aan de slag te gaan met iets!


Laatst bij Pilot wel heel mooie onderdelen gezien :-q
(Goed, dat wordt uiteindelijk een racefiets, dat is dan weer jammer :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat het voor "massa" productie niet zo'n punt is om de goede maat stock voor specifieke CNC onderdelen te hebben liggen, en als ik zie hoe snel ik zelfs in Coronatijden aan bepaalde maten en soorten staal kan komen als piepkleine schuurbouwer dan zal dat voor een bedrijf als Kingdom niet zo'n punt zijn. Ik zit wel vrij veel achter Fusion om voor mijn eigen frames in staal en alu onderdelen uit te werken, en kijk daarbij ook vaak of 3D printen een meerwaarde kan bieden. Maar zelfs zo'n onderste draaipunt inclusief een stuk buis, geCNCed uit RVS of 4130 is op dit moment 3x duurder om te laten printen, terwijl voor zover ik het kan zien buizen en "lugs" de grootste winst kunnen zijn voor 3D printen. Je hebt dan veel volume maar weinig massa, en dan ben je met CNCen gewoon lang bezig om van een staf een buis te maken. Maar op dit moment is het dus nog steeds flink veel duurder. Samen met de man achter Huhn ook gekeken naar Sculpteo, die 3D RVS printen met filament aanbieden tegen scherpere prijzen dan sinteren. Dan kom je qua prijs in eerste instantie op niveau van CNC uit, maar dan heb je een minder sterk onderdeel dat ook nog eens flink bewerkt moet worden als je lagerpassingen, assen of andere toleranties nodig hebt. Maar goed, ik hou het zeker ook in de gaten, maar ik wacht wel tot de desktop 3d printer voor RVS er is. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie