Nieuwsbrief MTB vereniging de Zeeuwse kust over naleving regels.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu moet ik gelijk denken aan medio jaren 80' het Haagse bos, uiteraard in Den Haag ......nou daar zag je ze echt in meest vreemde outfits .....achter elkaar aan rennen.....kanonnen zeg wat een tering zooi in het bos gewoon niet normaal meer :-{ gelukkig het Bea daar een eind aan kunnen maken en is het een mooi bos :-D waar je een relaxte wandelingen of picknick kunt houden op een bv mooie lente dag of na zomerse avond :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Gedonder in de achtertuin. Ik ken de situatie daar goed fietste er zelf regelmatig maar nu al een poos niet meer vanwege de drukte op de momenten dat ik fiets.

Ik snap de frustratie heel goed van deze enthousiaste vrijwilligers maar ben ook kritisch op deze 'vereniging '. Als je een MTB route aanlegt en het allermooiste stuk klimmen en dalen -waar je makkelijk de 40 km per uur aantikt zonder bij te trappen in de afdaling- bestaat uit een breed toeristisch wandelpad waar je gedoogd word door alle instanties dan gaat het vroeg of laat een keer mis.

Als je dan ook de route zo moet aanleggen dat je via enorme lange trap omhoog moet lopen om te beginnen aan het stuk terwijl je in de andere (verkeerde) rijrichting wel gewoon fietsend omhoog kan. Dan is het niet de vraag of maar wanneer er problemen komen.

Het is een officieel stuk route. Hoe kun je nu van nieuwe MTB mensen en toeristen die van niks weten, gewoon de officiële route fietsen terwijl het mooi weer is verwachten dat ze het mooiste deel van de route maar niet rijden? Dat vind ik naïef en zeker met de huidige ontwikkelingen.

De associale fietser die in flinke groepen daar scheldend en tierend naar beneden vliegt is een probleem maar die groep zorgt overal voor problemen. Het is volledig terecht dat we boos zijn op deze groep die het verpest voor anderen maar en oproepje links en rechts gaat daar niks aan doen.

Ik vind het ook erg triest dat dit zo loopt maar qua route moeten de vereniging maar ook de zeer starre instanties de hand in eigen boezem steken het is teveel net niet deze route. 32 km waarvan ongeveer de helft asfalt wegen en fietspaden. Daarnaast nog flinke stukken onverharde weiland stukken met pure klei die tussen oktober en april niet te rijden zijn. Mensen gaan zoeken en pikken de leuke stukken eruit waaronder dus ook het genoemde stuk tussen Valkenisse en Zoutelande. Als je die moet gaan overslaan dan blijft er bitter weinig MTB route meer over.

Stap 1 was het maken van routes op walcheren, stap 2 moet nu gezet worden. Maak de routes dusdanig aantrekkelijk dat het rijden op andere paden helemaal niet aantrekkelijk meer is en maak de route zo dat je de recreatiestromen gescheiden houdt. Er zijn zoveel voorbeelden in Nederland waar dit succesvol gebeurd, haal er een goede route bouwer bij.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Giant-E schreef: zo 21 maart 2021, 20:20 Toerclubs aanschrijven. Meestal zijn 't toch altijd weer die copycat groepjes.
Niet groeten, gezicht op onweer, hartslag 180, wattagemeters, overschoenen, bandana.

Ik zal wel weer generaliserend overkomen maar de feiten liggen er nu eenmaal. Hier op 't forum zijn dit soort gasten op 1 hand te tellen. Dus, schrijf de clubs aan. Of nog beter, de sponsor die op de latexpakjes staat.
Gezien de problemen in het bos bij Aken is dit toch wel wat kort door de bocht. Kan me niet voorstellen dat daar allemaal bwr`s naar toe trekken. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde ongeacht de kleding die we aan hebben.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mijn reply had betrekking op de problemen langs de Zeeuwse kust. Wel iets anders dan Aken, nietwaar? :wink:

Maar je hebt ergens wel een punt hoor.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zijn het latexpakjes :lol: :lol: dan is het idd erg kort door de bocht :-{
Maar zijn het lycrapakjes dan kan ik het enigszins wel begrijpen .... omdat deze mensen door het bos fietsen :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
eagter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 22:32

Het laatste jaar zijn er ook een ander slag bikers bijgekomen. De eerste keer dat het me opviel was toen iemand die voor me reed een peuk op stak. Dat dacht ik tenminste. Totdat de weedlucht me tegemoet kwam :lol:
En een paar weekenden geleden een paar jonge e-bikers die zonder helm met een flinke vaart de Westenschouwen route reden. Niet veel later gevolgd door een paar studenten met een biertje in de hand. Deze droegen dan weer wel een helm.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Het heeft niet lang geduurd. De bestuurders schrijven een persberichtje dat het gesloten wordt na klachten van omwonenden en alle groepen staan weer lekker lijnrecht tegenover elkaar. :-{

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/126 ... omwonenden
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het is idd erg jammer. Maar gezien de toegenomen drukte ook wel logisch dat het overlast gaat veroorzaken. Wil je die klim halen met een beetje snelheid dan wil je in die afdaling je vaart behouden. Het was een leuk stukje (vooral dat stukje door het bos net voor de trap omhoog). Maar het is allemaal niet echt mtb waardig. Beter legt men een soort gecombineerde mtb/gravelroute aan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

eagter schreef: di 23 maart 2021, 13:57Het laatste jaar zijn er ook een ander slag bikers bijgekomen.
Hou nou toch eens op met steeds naar “de ander” te wijzen. Het was vanaf het begin ellende. Óók de baggy-shorts-MTB’ers, óók de sportievelingen, en hoogstwaarschijnlijk óók de forumleden alhier kunnen zich dit aantrekken: je werd (wordt) daar vaker wel dan niet van je sokken gereden. Het was gewoon vanaf het begin een onzalig plan die route daar zo te plannen.

Wil je de wrijving tussen MTB’ers en andere recreanten oplossen (verminderen)? Stel dan zélf in zo’n geval voor de route aan te passen. Blijven jengelen dat het die paar rotte appels zijn, die heus, écht waar, héél anders zijn dan wij, de goeien, is contraproductief, evenals tegen beter weten in vasthouden aan een stukje route waar het vanaf het begin problemen geeft.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"hoogstwaarschijnlijk óók de forumleden" :oops: :cry: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Mario070 schreef: wo 31 maart 2021, 10:14 "hoogstwaarschijnlijk óók de forumleden" :oops: :cry: :wink:
Als het een leuk stukje is mijden die het juist.
Natuur is al fragiel, als je er dan in deze tijd met zoveel mensen tegelijk naar toe trekt krijg je altijd wrijving. Maakt niet uit welke broek je aan hebt of pet je op hebt. Wijzen naar toeristen/wtc's of aso's werkt in geen enkele discussie.

Denk ook dat er soms gewoon niet genoeg ruimte is op een bepaalde plek om alle gebruikers toe te laten en de verschillende gebruikers te scheiden.
anders ga ik wel op de fiets
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 09:37 Het is idd erg jammer. Maar gezien de toegenomen drukte ook wel logisch dat het overlast gaat veroorzaken. Wil je die klim halen met een beetje snelheid dan wil je in die afdaling je vaart behouden. Het was een leuk stukje (vooral dat stukje door het bos net voor de trap omhoog). Maar het is allemaal niet echt mtb waardig. Beter legt men een soort gecombineerde mtb/gravelroute aan.
Het stukje tot aan de trap blijft nog wel neem ik aan. Volgens mij gaan ze alleen het gedeelte afsluiten op de duinen zelf.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik hoop het. Maar die foto van die boomstammen was volgens mij van het stukje ervoor. Daar waar ook die 2 betonnen buizen liggen die verwerkt zijn in de route.

Het is echter lang geleden dat ik er geweest ben. Ivm Corona lang niet in Middelburg geweest. Binnenkort wel op de planning overigens.

Ik herken niet wat Alien schrijft overigens. De stichting ook niet getuige hun commentaar. Maar als je als wandelaar in een wandeling tig maal wordt voorbij geraasd zal je beeld van de mtber al snel negatief worden. Dat merk ik zelf ook als ik wandel. Je perspectief verandert al snel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 10:37 Ik hoop het. Maar die foto van die boomstammen was volgens mij van het stukje ervoor. Daar waar ook die 2 betonnen buizen liggen die verwerkt zijn in de route.

Het is echter lang geleden dat ik er geweest ben. Ivm Corona lang niet in Middelburg geweest. Binnenkort wel op de planning overigens.

Ik herken niet wat Alien schrijft overigens. De stichting ook niet getuige hun commentaar. Maar als je als wandelaar in een wandeling tig maal wordt voorbij geraasd zal je beeld van de mtber al snel negatief worden. Dat merk ik zelf ook als ik wandel. Je perspectief verandert al snel.
Klopt die boomstammen zijn van daarvoor maar dat ging dan weer over vernielingen aan de route. Op de duinen zijn ook bordjes weggehaald. Ik zou niet weten waarom ze het stuk in het bos eruit zouden moeten halen. Dat is geen wandelroute en geen gedeeld pad.

Het zijn overigens geen buizen maar overblijfselen van bouwwerken uit de tweede wereldoorlog :wink:

Klopt je perspectief veranderd heel snel als je als wandelaar daar loopt en er zoeven een paar MTB'ers voorbij. Wat jij ook al eerder schreef. Het is daar steil en een beetje snelheid moet je wel meenemen om daar lekker te rijden. Sommigen zien dat meteen als Strava racen maar dat is wel heel kort door de bocht. Het is gewoon geen geschikte pad om als gedeeld pad te gebruiken. Ik herken het beeld ook niet maar ja ik kom daar alleen op tijdstippen waarvan je kunt verwachten dat het er rustig is.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 10:37Ik herken niet wat Alien schrijft overigens. De stichting ook niet getuige hun commentaar.
En daar steekt nou juist een (groot) deel van het probleem. Wel om begrip vragen van anderen, maar ogenschijnlijk weinig inlevingsvermogen.
Maar als je als wandelaar in een wandeling tig maal wordt voorbij geraasd zal je beeld van de mtber al snel negatief worden. Dat merk ik zelf ook als ik wandel. Je perspectief verandert al snel.
Ik kan me (achteraf, want ik wist er toentertijd niks vanaf) goed herinneren wat ik dacht, toen die route nieuw was. Dat was niet, “hé, wat fijn, een MTB-route,” maar eerder: “godverdomme, wat doen die klojo’s hier?! Alsof we al niet genoeg imago-problemen hebben, als MTB’ers!”

Dus kun je nagaan, wat níet-MTB’ers denken, als ze de duindoornprikkels ingedwongen worden, door fietsers met sturen breder dan het wandel(!)pad. Daar weegt geen vriendelijk “mag ik even passeren” tegenop, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
Gesloten