Nieuwsbrief MTB vereniging de Zeeuwse kust over naleving regels.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hogere boetes mag je tegenwoordig aflossen :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Met rente (ook verhogen) :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind het wel een erg negatieve insteek. Volgens mij ligt het probleem niet bij de zogenaamde aso's, conflicten worden in de media opgeklopt en er wordt wel heel makkelijk met de vinger gewezen naar niet of nauwelijks bestaande groepen. Volgens mij is de realiteit dat het (te) druk is op sommige plekken. Te veel recreanten op dezelfde plekken zitten zowel elkaar als de natuur in de weg en dat vraagt om regulatie. Het overgrote merendeel van de mensen gedraagt zich prima maar dat neemt niet weg dat het er soms gewoon te veel zijn. Ook mountainbikers die zich netjes gedragen veroorzaken overlast als ze paden moeten delen met grote groepen andere recreanten en vice-versa. Dit is een bekend probleem en er wordt al van alles aan gedaan, waar denk je dat het draagvlak bij grondeigenaren voor het aanleggen en uitbreiden van nieuwe mtb routes vandaan komt? Imho kun je beter daar de focus leggen in plaats van meegaan in media hitsigheid en het tegen elkaar ophitsen van verschillende groepen recranten. Verbeteren ipv. verbieden, belonen ipv. straffen, het is net opvoeden ;)

In een ander topic is een interessante docu gelinkt (ik zal nog even zoeken) waarin een boswachter als voorbeeld gaf hoe ze een ven waar mensen hun honden lieten zwemmen ontoegankelijk hadden gemaakt. Zeker in droge tijden moesten dieren daar kunnen drinken en dat doen ze niet als er teveel honden komen. Een klein stukje verderop hebben ze vervolgens een zwemvijver gecreëerd met picknick voorzieningen etc. Het aanleggen van een aantrekkelijke nieuwe mountainbike route om te voorkomen dat mensen door een kwetsbaar gebied fietsen is precies dezelfde aanpak. Volgens mij werkt dat beter dan boa's neerzetten en absurd hoge boetes uit delen. Het is niet verkeerd dat mensen het bos in willen met hun hond, paard, kinderen of fiets maar als de groepen te groot worden en/of de gebieden te klein moet je dit wel gaan reguleren.

Terugkerend naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, ik denk dat het onoverkomelijk is dat je routes aanpast als blijkt dat het in de praktijk niet (meer) werkt. Natuurlijk kun je vragen of mensen rekening houden met elkaar maar het snelheidsverschil tussen wandelaars en fietsers blijft onoverkomelijk. Zelfs als je extreem rustig afdaalt ga je nog 4x zo snel als een wandelaar en zal de ervaring zijn dat je aan komt scheuren. Ik denk dat de enige zinnige oplossing dan is om gebruikers te scheiden.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

George schreef: ma 5 april 2021, 08:16 Terugkerend naar het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, ik denk dat het onoverkomelijk is dat je routes aanpast als blijkt dat het in de praktijk niet (meer) werkt. Natuurlijk kun je vragen of mensen rekening houden met elkaar maar het snelheidsverschil tussen wandelaars en fietsers blijft onoverkomelijk. Zelfs als je extreem rustig afdaalt ga je nog 4x zo snel als een wandelaar en zal de ervaring zijn dat je aan komt scheuren. Ik denk dat de enige zinnige oplossing dan is om gebruikers te scheiden.
Precies. Op een toeristische wandelroute op de op één na hoogste duinen van Nederland een gecombineerd wandel, mtb pad maken waar ook nog eens een start en landingsplaats voor paragliders ligt -die daar met al hun materiaal ook nog over de duinen lopen- is gewoon heel lastig zonder conflicten voort te zetten, het is momenteel te druk. Het is dan ook soms nog zo steil dat velen zonder enige aanloopsnelheid daar fietsend niet boven komen en dus gaat men toch meer snelheid maken.

Ik hoop heel oprecht dat er parallel aan dit pad over de duinen een mooie route kan komen onderlangs de duinen aan de land kant.
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Helemaal mee eens!

Beter scheiden, het is door de drukte eigenlijk logisch dat mensen elkaar in de weg zitten, letterlijk, bij het samen delen van sommige stukken route.

Het zou perfect zijn als je alleen maar mtb paden hebt die niet kruisen met andere groepen.

Dát zou indd ook een hele goede oplossing zijn met positief domino effect voor de mtb! :-q


We komen er wel uit, nu nog uitvoeren
8)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is een stuk drukker wat op veel plaatsen* eigenlijk geen eens tot problemen of conflicten zou hoeven te leiden indien iedereen er naar zou streven de capaciteit zo veel mogelijk te maximaliseren en zo veel mogelijk ruimte zou laten voor anderen om zo ongestoord mogelijk hun ding te kunnen doen.

Een substantieel deel van de recreanten (welke vorm maakt niet uit) lijkt alleen geen flauw idee te hebben wat er om hun heen gebeurt, niet verder dan een meter vooruit te kijken en alleen met hun eigen ding bezig te zijn en totaal geen oog te hebben voor een efficiente doorstroom van andere recreanten. En als iemand er op wordt aangesproken dan is van enige zelfreflectie in ieder geval geen sprake...

* geen idee voor dit specifieke geval
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

George schreef: zo 4 april 2021, 11:08 Naar verhaal maar nee, het bos zit niet vol met de opsomming die je geeft. Dit soort gevallen zijn uitzonderingen die door hitsige persberichten flink opgeblazen worden want dat lezen mensen nu eenmaal graag. In de werkelijkheid zit het bos zit vol met gewone mensen die zich over het algemeen prima gedragen en best bereid zijn een beetje rekening met elkaar te houden.
Ik ben in eigenlijk nog niet anders tegen gekomen dan aardige mensen die rekening met elkaar houden idd.
Rikkepik78 schreef: zo 4 april 2021, 21:56 Het is eigenlijk een heel simpel verhaal: Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.
Dat sowieso altijd! Staat los van welke hobby of bezigheid dan ook!
George schreef: ma 5 april 2021, 08:16 Ik vind het wel een erg negatieve insteek. Volgens mij ligt het probleem niet bij de zogenaamde aso's, conflicten worden in de media opgeklopt en er wordt wel heel makkelijk met de vinger gewezen naar niet of nauwelijks bestaande groepen. Volgens mij is de realiteit dat het (te) druk is op sommige plekken. Te veel recreanten op dezelfde plekken zitten zowel elkaar als de natuur in de weg en dat vraagt om regulatie.
Drukte.... Vanmorgen weinig van gemerkt... Zou te maken kunnen hebben met de vroege paasmorgen, of de sneeuw en hagel...
Hiermee wil ik aangeven dat "wij mtb-ers zelf" ook best iets kunnen doen aan die regulatie. Ga niet op een zaterdag en/of zondagmiddag naar een populaire locatie. Zeker niet als je wilt proberen om records op strava te verbeteren!
Real men think straight and flat are boring :-D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Erwin.vL schreef: ma 5 april 2021, 12:15
George schreef: zo 4 april 2021, 11:08 Naar verhaal maar nee, het bos zit niet vol met de opsomming die je geeft. Dit soort gevallen zijn uitzonderingen die door hitsige persberichten flink opgeblazen worden want dat lezen mensen nu eenmaal graag. In de werkelijkheid zit het bos zit vol met gewone mensen die zich over het algemeen prima gedragen en best bereid zijn een beetje rekening met elkaar te houden.
Ik ben in eigenlijk nog niet anders tegen gekomen dan aardige mensen die rekening met elkaar houden idd.
Rikkepik78 schreef: zo 4 april 2021, 21:56 Het is eigenlijk een heel simpel verhaal: Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.
Dat sowieso altijd! Staat los van welke hobby of bezigheid dan ook!
George schreef: ma 5 april 2021, 08:16 Ik vind het wel een erg negatieve insteek. Volgens mij ligt het probleem niet bij de zogenaamde aso's, conflicten worden in de media opgeklopt en er wordt wel heel makkelijk met de vinger gewezen naar niet of nauwelijks bestaande groepen. Volgens mij is de realiteit dat het (te) druk is op sommige plekken. Te veel recreanten op dezelfde plekken zitten zowel elkaar als de natuur in de weg en dat vraagt om regulatie.
Drukte.... Vanmorgen weinig van gemerkt... Zou te maken kunnen hebben met de vroege paasmorgen, of de sneeuw en hagel...
Hiermee wil ik aangeven dat "wij mtb-ers zelf" ook best iets kunnen doen aan die regulatie. Ga niet op een zaterdag en/of zondagmiddag naar een populaire locatie. Zeker niet als je wilt proberen om records op strava te verbeteren!
Ik denk dat veel enthousiaste/serieuzere mtb-ers al niet gaan op zaterdag en zondagochtend (zondagmiddag rond 4 kun je prima gaan btw). Als het al een heel enkel keertje voorkomt dat ik er wel rond die tijd ben zie ik vooral huurfietsen, gezinnen op instappers en mensen in joggingbroeken.
Die hebben die tijden al geclaimd, ik hoef dan niet meer (houd niet van drukte en snelheidsverschil wordt dan irritant).
Dus "wij mtb-ers" kunnen het probleem maar voor een klein deel oplossen.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Ik ga toch vaak wel fietsen in het weekend. Doordeweeks geen tijd en zeker in de winter is het vroeg donker. Dat het dan druk is, neem ik voor lief. Aleen die Strava pr's vallen dan wel wat tegen. ;-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik vind dat iedereen makkelijk roept "ga buiten de drukke tijden".
Das goed bedoeld, maar ik moet ook gewoon werken en heb op zondagmiddag 16.00 ook niet altijd nog zin om te gaan. Niet voor niets is het op zaterdag en en zondagmorgen zo druk, dat is voor veel mensen een fijn moment om het bos in te gaan.

Volgens mij is het enige wat we nu kunnen doen is elkaar een beetje respecteren en hopen dat de toneelvereniging in Den Haag nu eens naar de mensen luistert ipv alleen naar het OMT en over twee weken fors gaat versoepelen in de buitenlucht. Iedereen die weer naar de dierentuin, voetbalveld of buitenspeeltuin mag is niet op die drukke plekken natuur.
Bicycle, bicycle, bicycle
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: di 6 april 2021, 10:55 Ik vind dat iedereen makkelijk roept "ga buiten de drukke tijden".
Das goed bedoeld, maar ik moet ook gewoon werken en heb op zondagmiddag 16.00 ook niet altijd nog zin om te gaan. Niet voor niets is het op zaterdag en en zondagmorgen zo druk, dat is voor veel mensen een fijn moment om het bos in te gaan.

Volgens mij is het enige wat we nu kunnen doen is elkaar een beetje respecteren en hopen dat de toneelvereniging in Den Haag nu eens naar de mensen luistert ipv alleen naar het OMT en over twee weken fors gaat versoepelen in de buitenlucht. Iedereen die weer naar de dierentuin, voetbalveld of buitenspeeltuin mag is niet op die drukke plekken natuur.
Nou ja als er honderden mensen allemaal tegelijkertijd in dezelfde 2 uur willen fietsen/wandelen/paardrijden enzovoorts is het dan superdruk, en de rest van de week is er voldoende ruimte. Dus zo gek is het nou ook weer niet.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

daniel1975 schreef: di 6 april 2021, 10:55 Ik vind dat iedereen makkelijk roept "ga buiten de drukke tijden".
Das goed bedoeld, maar ik moet ook gewoon werken en heb op zondagmiddag 16.00 ook niet altijd nog zin om te gaan. Niet voor niets is het op zaterdag en en zondagmorgen zo druk, dat is voor veel mensen een fijn moment om het bos in te gaan.

Volgens mij is het enige wat we nu kunnen doen is elkaar een beetje respecteren en hopen dat de toneelvereniging in Den Haag nu eens naar de mensen luistert ipv alleen naar het OMT en over twee weken fors gaat versoepelen in de buitenlucht. Iedereen die weer naar de dierentuin, voetbalveld of buitenspeeltuin mag is niet op die drukke plekken natuur.
Gelukkig luistert “de toneelvereniging in Den Haag” naar deskundigen en niet naar Jan met de pet of Kees op de MTB.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Laten we die discussie hier in ieder geval niet gaan voeren ;)

Sowieso loopt er nu op twee plekken dezelfde discussie. Dit topic ging echter specifiek over een route in Zeeland, laten we hier terugkeren naar dat onderwerp en de algehele discussie over mountainbiken en de impact daarvan op mens en natuur hier voorzetten:

viewtopic.php?f=15&t=149116

Thx :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

OT: ik kan gelukkig juist veel op de andere tijdstippen en kom dus nauwelijks op de drukke piekmomenten in het bos. Zo reed ik zaterdag en gisteren middag rond 16:00 op en langs de routes (Leersum/Amerongen). Ik heb welgeteld 1 biker gezien :o :D
Het verschil is echt enorm en vraagt misschien een 'gedragsverandering' van iedereen. Maar mensen zijn in het algemeen kuddedieren met hetzelfde soort kuddegedrag .. Liever in optocht achter elkaar aan wandelen/fietsen/shoppen :roll: dan even wat meer out of the box denken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Prima maar graag hier verder dus: viewtopic.php?f=15&t=149116

Thx.

Ik heb de titel van dit topic aangepast om het onderwerp te verduidelijken.
Gesloten