Waarom zou het marketing gedreven zijn?
Een beperkte oplage kost veel meer ontwikkelkosten per stuk.
Dit geeft ze wellicht wat meer cashflow om andere dingen te ontwikkelen en nieuwe ervaring met carbon.
Grootschalige productie zullen ze niet gaan doen, dan beter een limited edition ipv half tussen massa en limited in te zitten.
Last Cinto
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Omdat prijsstelling tegenwoordig altijd marketing gedreven is?
Dat wil niet persé zeggen dat een product z'n prijs niet waard is, maar er wordt altijd gekeken naar de mogelijkheden in de markt om een prijs te bepalen.
Waar het vroeger vaak nog een optelsom van kosten was, ontwikkeling, productie, logistiek, garantie e.d., en daar een marge op is het nu toch veel meer kijken naar hoeveel eruit te persen is. En dat kan dan op verschillende manieren, door volumes maar ook door het juist exclusief te houden.
En ja, er zijn mensen voor wie een "te lage" prijs een product minder interessant maakt. Die mensen noemen we ook wel snobs
On topic, ik vind het een verrekt mooi fietsje om te zien.
Maar ik weet nog wel een kleurtje om hem nog mooier te maken...
Dat wil niet persé zeggen dat een product z'n prijs niet waard is, maar er wordt altijd gekeken naar de mogelijkheden in de markt om een prijs te bepalen.
Waar het vroeger vaak nog een optelsom van kosten was, ontwikkeling, productie, logistiek, garantie e.d., en daar een marge op is het nu toch veel meer kijken naar hoeveel eruit te persen is. En dat kan dan op verschillende manieren, door volumes maar ook door het juist exclusief te houden.
En ja, er zijn mensen voor wie een "te lage" prijs een product minder interessant maakt. Die mensen noemen we ook wel snobs
On topic, ik vind het een verrekt mooi fietsje om te zien.
Maar ik weet nog wel een kleurtje om hem nog mooier te maken...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik snap hoe marketing werkt, maar vraag mij af of ze het op die manier ingestoken hebben.
Stel dat ontwikkeling plus een mal maken 100k kost, is 1000,- per fiets.
En iemand een week bezig is met het frame maken, spuiten, afwerken, monteren enz. met een kostprijs van 50,-
Dat is 2000,- per fiets.
Dan nog materiaal kosten.
Dan zit er echt geen enorme marketing gedreven marge meer op een frame.
Stel dat ontwikkeling plus een mal maken 100k kost, is 1000,- per fiets.
En iemand een week bezig is met het frame maken, spuiten, afwerken, monteren enz. met een kostprijs van 50,-
Dat is 2000,- per fiets.
Dan nog materiaal kosten.
Dan zit er echt geen enorme marketing gedreven marge meer op een frame.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Ontwikkeling 100k? Ik denk dat dat te weinig is.
Als ik dan bij unno kijk, het heeft 4 jaar ontwikkeling doorgemaakt.
Je maakt een protoype, deze ga je testen, daarna aanpassen en weer testen. En hier werken meerdere mensen aan.
Je hebt ook ruimte nodig waar je werkt.
Ik denk eerder dat het een 1000k is.
Als ik dan bij unno kijk, het heeft 4 jaar ontwikkeling doorgemaakt.
Je maakt een protoype, deze ga je testen, daarna aanpassen en weer testen. En hier werken meerdere mensen aan.
Je hebt ook ruimte nodig waar je werkt.
Ik denk eerder dat het een 1000k is.
Ik zie nergens staan dat ze principieel niet naar massaproductie gaan, het is een keuze.
Marketing gedreven zou zijn later "by popular demand" een extern geproduceerde variant te introduceren.
Een Cinto voor "slechts" 3600 EUR inclusief demper, koopje!
Kwestie van top down anchoren, referentie kader verleggen.
Last biedt nu voor dat geld een complete alu fully aan. Dus nu de stap naar 3700 frame is moeilijker en meer risico.
Maar ja, wat ik al zei, los van de identiteitscrisis, ik vind deze Cinto qua uitstraling gewoon niet matchen met die ambitie.
Ieder zijn ding.
Enjoy!!
Marketing gedreven zou zijn later "by popular demand" een extern geproduceerde variant te introduceren.
Een Cinto voor "slechts" 3600 EUR inclusief demper, koopje!
Kwestie van top down anchoren, referentie kader verleggen.
Last biedt nu voor dat geld een complete alu fully aan. Dus nu de stap naar 3700 frame is moeilijker en meer risico.
Maar ja, wat ik al zei, los van de identiteitscrisis, ik vind deze Cinto qua uitstraling gewoon niet matchen met die ambitie.
Ieder zijn ding.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
4 jaar ontwikkeling door 2 mensen (is nog wel erg klein, eerder 3 of 4)
Personeelskosten 4 x 100k = 400k
Productiekosten
Huisvestingskosten
Marketingkosten (reclame)
Testkosten
Opstartkosten
...
Het zal eerder 1M zijn dan 100k voor carbon frame.
Er zullen meerdere prototypes gemaakt worden en deze zullen dan ook weer getest worden
Er zullen meerdere mallen gemaakt moeten worden
Je gaat niet een fiets ontwikkelen voor 1 jaar, deze zal meerdere jaren actief zijn.
Ook ga je dezelfde ontwikkeling gebruiken voor andere types
Allemaal aannames, geloof maar niet dat er 2 man 4 jaar full time aan een frame ontwikkeling werken.
Als je her en der de merken volgt is de doorontwikkel tijd veel sneller. (Moet ook om het nog te kunnen verkopen en winst te maken)
Als je her en der de merken volgt is de doorontwikkel tijd veel sneller. (Moet ook om het nog te kunnen verkopen en winst te maken)
Die Glen is wel erg gaaf, laat ze maar een downcountry fiets bouwen voor dat geld ipv deze over de top carbon lichtgewicht.Heckler40 schreef: ↑do 1 april 2021, 13:57 Ik zie nergens staan dat ze principieel niet naar massaproductie gaan, het is een keuze.
Marketing gedreven zou zijn later "by popular demand" een extern geproduceerde variant te introduceren.
Een Cinto voor "slechts" 3600 EUR inclusief demper, koopje!
Kwestie van top down anchoren, referentie kader verleggen.
Last biedt nu voor dat geld een complete alu fully aan. Dus nu de stap naar 3700 frame is moeilijker en meer risico.
Maar ja, wat ik al zei, los van de identiteitscrisis, ik vind deze Cinto qua uitstraling gewoon niet matchen met die ambitie.
Ieder zijn ding.
Enjoy!!
-
- All rounder
- Berichten: 81
- Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
- Mijn mountainbike: Sonder Transmitter
De prijs zal hem niet zozeer in de ontwikkeling zitten, maar het feit dat ze zélf het carbon leggen, afbakken en afwerken.
Dat kost significant meer dan massaproductie uit china.
Dat levert wel een heel mooi ongespoten frame op ook; https://www.pinkbike.com/photo/20326658/
Dat kost significant meer dan massaproductie uit china.
Dat levert wel een heel mooi ongespoten frame op ook; https://www.pinkbike.com/photo/20326658/
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Drie woorden, bij gebrek aan goed Nederlands: “Aspirational price points”. Denk aan halo bikes. Die bestaan om je te doen geloven dat dat het beste is wat er te koop is en dat jij dus een concessie doet als je minder uitgeeft. Een slimme tactiek om aankoopbeslissingen te manipuleren. En als ze iets maken dat echt het geld waard is, prima. Goed voor hen. We zien de build vlogs vanzelf wel langskomen met wanstaltige custom paintjob en ultra exotische boutique-bling-componenten.