... 30 jaar oude long low and slack fully

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als ik wielen met xc banden in m'n fiets zet wissel ik altijd al meteen naar lycra.
Niet nodig dus ? :~

Voor de huidige geometrie is ook meer techniek nodig.
Ik snap dus heel goed dat een bepaalde groep een voorkeur heeft voor de wat ouderwetse geometrie.
Die voor NL ook niet eens zo gek is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

tiewrap schreef: zo 11 april 2021, 00:59 Als ik wielen met xc banden in m'n fiets zet wissel ik altijd al meteen naar lycra.
Niet nodig dus ? :~
Jawel hoor. Jij doet wat de rest ook zou moeten doen. Ik snap niet dat mensen serieus denken dat xc banden kunnen werken zonder lycra. Zo heb ik ook een paar keer geprobeerd om een heuveltje af te gaan in lycra... Werkt gewoon niet!!! Maar alles ging super bergaf in mijn baggy outfit. :winkie:
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 april 2021, 19:10 Als je daar 29" wielen in denkt ziet het er anno nu niet vreemd uit.
Dus zn tijd ver vooruit.
Eigenlijk is deze long and slack geo heel lang tegengehouden door de boswielrenners. Alles moest snel en wendbaar (zenuwachtig) zijn.
Maar willen we niet nog steeds gewoon snel en wendbaar zijn?
of willen we tegenwoordig traag en log zijn? :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tussen nerveus en traag zit misschien nog wel een gulden middenweg? :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dizer schreef: zo 11 april 2021, 17:46
ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 april 2021, 19:10 Als je daar 29" wielen in denkt ziet het er anno nu niet vreemd uit.
Dus zn tijd ver vooruit.
Eigenlijk is deze long and slack geo heel lang tegengehouden door de boswielrenners. Alles moest snel en wendbaar (zenuwachtig) zijn.
Maar willen we niet nog steeds gewoon snel en wendbaar zijn?
of willen we tegenwoordig traag en log zijn? :D
Nee we weten nu dat wat we vroeger wendbaar noemden eigenlijk nerveus en instabiel is, en daarmee langzamer.
We dachten toen dat je met een langere fiets minder makkelijk door korte bochten kwam, maar dat blijkt in de praktijk geen probleem.
Voortschrijdend inzicht dus.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik vraag me af wat wedstrijdrijders van de nieuwe geometry vinden, met de nieuwe geometry neem ik aan dat je daarmee doelt op een balhoofdhoek van +/- 68° en een langere reach?

Van der Poel trekt zijn prijzen op de oudere geometry binnen met zelfs een bizar lange stem (10cm dacht ik):

Afbeelding

En waar op dit forum bij een tussen maat altijd wordt geadviseerd om voor de grotere maat te gaan, verkiest van Eck juist weer voor de kleinere maat, vanwege wendbaarheid :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En omdat ze winnen hebben ze gelijk ?
Of zouden ze op een oma fiets ook vooraan rijden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: zo 11 april 2021, 20:13 En waar op dit forum bij een tussen maat altijd wordt geadviseerd om voor de grotere maat te gaan, verkiest van Eck juist weer voor de kleinere maat, vanwege wendbaarheid :D
Gelukkig zijn er maar weinig wedstrijdrijders die fietsen mogen ontwerpen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

2020 fiets van Schurter .... zie je toch al wat evolutie

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Een slacke HA (dus lager dan 65 graden bijvoorbeeld) gekoppeld met voor de rest ouderwetse DH/Freerider geometrie is heel iets anders dan de forward geometrie waar een aantal moderne fietsen naar toe gaan. Die old-skool Freeriders zijn trouwens wel echt goed voor waar ze bedacht zijn, echter niet echt voor een toertje of een lang stuk enduro.. (ik trap mn 17kg 26" bakbeest soms nog over XC routes..)

http://www.peterverdone.com/forward-geometry/

Zie bij die link ook de extreme afstelling van zadel/stuur etc van de XC bike die ze laten zien. De schrijver beweert dat dit komt doordat de geometrie niet echt klopt - ik kan het niet beoordelen.

Ik denk dat er vaak geen onderscheid tussen dankzij en ondanks gemaakt wordt. De gesponsorde atleten, die kunnen niet zomaar een heel andere bike rijden. Misschien rijden sommige wel op bikes die op bepaalde vlakken sub-optimaal zijn voor hun gebruik?
Zoals ik het begrijp is het niet goedkoop om high-end modellen uit carbon telkens aan te passen ivm hoge kosten van de mal. Dat kan met een metalen frame veel makkelijker. En een lower end model uit metaal met een snellere (forward..) geometrie kan natuurlijk niet (want zelfs is een bike een kg zwaarder - met betere geometrie en of vering ga je daar meer snelheid uit halen dan een beetje minder gewicht - houd in gedachte dat er een zak met botten op zit die minstens 5x zo zwaar is als de bike).

Welke geometrie goed is kan ik niet zeggen, niet voor mezelf en nog minder voor de rest. NB: Ik kijk door een enduro-achtige bril.
Lars TB schreef: zo 11 april 2021, 20:56
Dizer schreef: zo 11 april 2021, 20:13 En waar op dit forum bij een tussen maat altijd wordt geadviseerd om voor de grotere maat te gaan, verkiest van Eck juist weer voor de kleinere maat, vanwege wendbaarheid :D
Gelukkig zijn er maar weinig wedstrijdrijders die fietsen mogen ontwerpen!
+1
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk zelf dat je bergaf (en zeker bij lagere snelheden) liever een wat slackere HA wilt hebben.
Met een kleinere fiets krijg je dan weer wat wendbaarheid terug.
Daarmee denk ik ook dat een fiets puur voor NL best eerder richting de 69 a 70 kan gaan.

Alleen heeft bij mij uitgewezen dat testrijden meer nut heeft.
Een tijdje terug een testrit gemaakt op een fiets die mij op papier zeer zeker niet zou moeten bevallen.
Ik was bijna meteen verkocht.
Net als de fietsen van 3s mij altijd verbaasd hebben.

Moraal : wat ik denk of zeg heb je geen moer aan :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 11 april 2021, 20:35 En omdat ze winnen hebben ze gelijk ?
Of zouden ze op een oma fiets ook vooraan rijden?
Nee zeker niet, maar ik ben wel benieuwd hoe fabrikanten hiermee omgaan, omdat hun top rijders hier wellicht toch wel enige invloed op hebben.
Wil Canyon de geometrie van hun Lux gaan aanpassen als Mathieu hier fel op tegen is? Ze gaan Mathieu natuurlijk niet op een oude fiets laten rijden omdat hij niet naar de nieuwe geometrie wil overstappen.
Ik ben het daarom ook eens met Lars.

Nu ik de laatste tijd aan het rondkijken ben voor een nieuwe bike viel het mij op dat Specialized dit jaar wel de stap heeft gemaakt.
Hun Epic Pro heeft een balhoek van 67.5°, seat tube 75.5° en reach in maat L is 470mm.
Jammer dat die fietsen alleen zo ontzettend duur zijn, en banden horen gewoon zwart te zijn :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is ook altijd wel iets...

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie