Boone is back

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Azurri schreef: ma 13 september 2021, 15:04 Maar weer terug in-topic. Ik heb t idee dat er vroeger meer mooie kleine serie producenten waren; Kooka, Cook Brothers, Ringle, enz.
Waar zijn ze gebleven?
Half jaren 90 kwamen die merken op, iedereen die een CNC machine had begon onderdelen te maken.
Maar de kwaliteit was vaak niet goed, waardoor er veel onderdelen braken en die merken weer verdwenen.
Of in het geval van Cook weer terug naar de roots gingen met BMX onderdelen, of opgingen in een groter merk zoals Sun Ringle.
En er zijn merken die het wel overleefd hebben zoals Tune.
Er komen de laatste jaren wel weer steeds meer kleine fabrikanten bij zoals Beast, Ingrid, Garbaruk, is toch een markt voor en de kwaliteit is een stuk beter geworden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de kwaliteit (gemeten in levensduur) was niet altijd even best, hoewel er ook merkjes waren die op dat punt juist probeerden de grote merken te overtreffen.

Anyway vandaag kan je shoppen bij de reguliere merken, zonder dat je iets te kort komt.
Maar eenheidsworst
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zat klopt wel Kooka en Grafton stonden bekend om hun gebroken crankset's Tune was (en is ) nog steeds een kwaliteit's merk. En idd. zijn er wel kleine (handwerk) merken maar dan toch meer op carbongebied, Darimo,Schmolke,Mckf enz.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er zijn ook merken die hun engineering wel goed voor elkaar hadden ook in de 90s. Mijn USE zadelpen uit 1992 doet nog steeds dienst is super strak en gewoon heel goed materiaal. Je hoort het als je de pen aan tikt, zit een Ping in.

Eigenwijs is USE ook, pen was alleen verkrijgbaar in 25mm kaars en dan altijd een shim nodig. Toen niet vreemd want alles was staal en je had 26,8mm, 27.0mm, 27.2mm en 27.4 seat tubes. Clever ook, geen eindeloze vooraden verschillende pennen maar 1 pen en veel (goedkope) shims. Fat Chance frames waren ook eigenwijs met 29,4mm meen ik, Yo Eddy. Het merk USE bestaat nog, niet heel groot maar mijn graveler heeft bv USE zadel- en stuurpen. Ze zijn ook official supplier van Cycling Team GB met een hele trits Olypmpische medailles op hun (areo) stuurtjes.

En natuurlijk BITD alles in fantastische ano kleurtjes anders deed je niet mee 8)
Afbeelding
USE Stuur ook doorlopend 1 size 22mm buis met een shim voor de stuurpen 25.4mm.
gaatjes aan de einden zijn voor aanschroeven van de eigen USE bar ends, die klemmen dus niet om de bar,
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie