Shimano LinkGlide: duurzamer!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: zo 2 mei 2021, 00:57
Rayb81 schreef: wo 28 april 2021, 20:21

Dat bedoel ik, ik rijd al sinds 2017 met mijn GX 11 speed cassette die nog steeds prima is.

Met 11 speed is helemaal niks mis, maar 780 gram voor een cassette valt niet te verantwoorden imo.
Ik heb op mijn Emtb in een jaar 3 SLX cassettes versleten, voornamelijk de 4 kleinste kransjes. Zal totaal zo'n 5000km zijn.
Staand klimmen met ondersteuning is funest.
Dus voor mij is het wel een optie en zou het in een jaar terug kunnen verdienen.
Bij Shimano kan je de kransjes los vervangen. Juist bij de kleine kransjes is dat interessant.
(Als je ze kunt bemachtigen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

void schreef: zo 2 mei 2021, 00:21
ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 23:34 Sram heeft met zn xx1 blijkbaar een metaal en een warmtebehandeling die nu al een lange levensduur opleveren.
Cassette is gemaakt van gegloeid materiaal en daarna thermisch behandeld, dat is standaard voor gereedschapsstaal.
Shimano - gestempeld, xx1- machinaal bewerkt. Verschillende processen, materialen en kosten.
Maar dat is precies wat ik bedoel.
Een cassette gestanst uit de staalsoort van xx1 en daarna de bijbehorende warmte behandeling.
Dus wel het hoogwaardige materiaal en warmte behandeling, maar een goedkope (en iets zwaardere) productie methode.
Dus eigenlijk de 11-speed Deore en XT, maar dan van hoogwaardig staal, met goede warmtebehandeling.
Dan kost het niet veel extra en hebben we geen andere derailleurs en shifters nodig.
Wie lichter wil betaalt dan extra voor CNC of Ti.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik heb niet genoeg informatie (Rockwell hardheid?) om aan te nemen dat xx1 staal duurzamer is dan Shimano-staal. Ik rijd op een XT-cassette die ik in 2014 heb gekocht.
Cassette en Saint shifter zijn de oudste onderdelen op al mijn fietsen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb een rockwell tester op het werk.

Als er iemand een paar cassettes kan leveren?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

void schreef: zo 2 mei 2021, 09:54 Ik rijd op een XT-cassette die ik in 2014 heb gekocht.
Bij ´air miles´ slijt je cassette ook niet :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef: zo 2 mei 2021, 10:08 Ik heb een rockwell tester op het werk.

Als er iemand een paar cassettes kan leveren?
Dat is ook een manier om momenteel aan cassettes te komen :roll:




:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef: zo 2 mei 2021, 10:51
baron062 schreef: zo 2 mei 2021, 10:08 Ik heb een rockwell tester op het werk.

Als er iemand een paar cassettes kan leveren?
Dat is ook een manier om momenteel aan cassettes te komen :roll:




:lol:
Ligt het er zo dik bovenop? :winkie:
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

baron062 schreef: zo 2 mei 2021, 10:08 Ik heb een rockwell tester op het werk.
Als er iemand een paar cassettes kan leveren?
Ik kan ingewikkeld zijn, mogelijke plaatselijke behandeling van de tanden, werkverharding...
U moet de cassette meten op het contactgebied van de roller / tand na de inloop.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jamis Diablo schreef: zo 2 mei 2021, 00:57
Ik heb op mijn Emtb in een jaar 3 SLX cassettes versleten, voornamelijk de 4 kleinste kransjes. Zal totaal zo'n 5000km zijn.
Staand klimmen met ondersteuning is funest.
Dus voor mij is het wel een optie en zou het in een jaar terug kunnen verdienen.
Ja dat snap ik als je met 40 km/h staand gaat klimmen en continu 800watt op je drivetrain.
Dat is nou wat ik steeds bedoel een groot deel rijd met een te klein voorblad en ook nogeens hoe het niet bedoelt is.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Oh je rijdt altijd achter me? :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Cube-Elite schreef: zo 2 mei 2021, 20:23
Jamis Diablo schreef: zo 2 mei 2021, 00:57
Ik heb op mijn Emtb in een jaar 3 SLX cassettes versleten, voornamelijk de 4 kleinste kransjes. Zal totaal zo'n 5000km zijn.
Staand klimmen met ondersteuning is funest.
Dus voor mij is het wel een optie en zou het in een jaar terug kunnen verdienen.
Ja dat snap ik als je met 40 km/h staand gaat klimmen en continu 800watt op je drivetrain.
Dat is nou wat ik steeds bedoel een groot deel rijd met een te klein voorblad en ook nogeens hoe het niet bedoelt is.
Met 40km/h klimmen en 800W op een e-mtb?
Om die 23kg tank met 40km/h een helling op te stampen heb je misschien wel het vermogen van twee VdP's nodig... :D
En ik weet niet wat de piek is, maar het nominale vermogen van een e-mtb is 250W. Zeker geen 800W duurvermogen.

Mijn XT cassette gaat inmiddels ruim 4.000km mee op de e-mtb en kan nog wel even langer mee.

En nog even terug over de (imo te dure) cassettes, je hebt inderdaad de keus om die niet te kopen. Maar het is een proces waarin uiteindelijk ook de lagere groepen meegezogen worden en alles duurder wordt (meer dan alleen gerechtvaardigd door inflatie). En dan heb je geen keus meer, of je moet de fietshobby eraan geven.
Ik vraag ook niet om bijna gratis onderdelen, ik vraag om een gezonde maar niet belachelijke marge die nog gekoppeld is aan kostprijs.

Dus eigenlijk gewoon een goed functionerend product tegen een redelijke prijs. Raar hè? ;-)

Overigens, ik durf het niet goed aan maar anders zou ik best een Rohloff overwegen op mijn e-mtb. Zie daar toch wel de nodige voordelen in!
Maar een Rohloff oefent in bepaalde versnellingen een behoorlijk koppel uit op de afsteuning en daarmee de achtervork, het risico dat die het op een gegeven moment begeeft wil ik niet nemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jamis Diablo schreef: zo 2 mei 2021, 21:03 Oh je rijdt altijd achter me? :~
Nouja je hebt het over staand klimmen en de laatste vier kransen.
Je gaat dus staan wat snel 400watt oplevert en dan nog de 300 van de E MTB, nou oke 700watt

Feit blijft dat je een te klein voorblad heeft als je kleinste 4 kransen na 1500km versleten zijn.
Daar hoef ik niet voor achter je te rijden.

Ook al rijd je 20km/h omhoog dan nog is het koppel zo hoog, dat je de boel aan bonken rijd op die kleine kransjes.

Of jij ziet het anders, maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 10:24 Maar een Rohloff oefent in bepaalde versnellingen een behoorlijk koppel uit op de afsteuning en daarmee de achtervork, het risico dat die het op een gegeven moment begeeft wil ik niet nemen.
Nu die afgesteund wordt op de remnokken belast je de achtervork niet meer (op een verkeerde manier). Dus dat risico valt weg. Hooguit dat de kilo extra gewicht wat invloed heeft op het veergedrag.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met jou sommetje breng je de Rohloff in discrediet. Het verschil is kleiner. Eerder 2/3 van een kilo.

De switch van Rohloff naar 3 maal 9 xt bij mijn mtb was gewogen 500gram verschil.

Extra maassa in het achterwiel speelt bij linkglide ook. Dan maar iets mindere vering is het offer voor een slijtvastere en mogelijk beter schakelgedrag in een aandrijving met deraillieur .
Laatst gewijzigd door corex op ma 3 mei 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Cube-Elite schreef: ma 3 mei 2021, 14:29
Jamis Diablo schreef: zo 2 mei 2021, 21:03 Oh je rijdt altijd achter me? :~
Nouja je hebt het over staand klimmen en de laatste vier kransen.
Je gaat dus staan wat snel 400watt oplevert en dan nog de 300 van de E MTB, nou oke 700watt

Feit blijft dat je een te klein voorblad heeft als je kleinste 4 kransen na 1500km versleten zijn.
Daar hoef ik niet voor achter je te rijden.

Ook al rijd je 20km/h omhoog dan nog is het koppel zo hoog, dat je de boel aan bonken rijd op die kleine kransjes.

Of jij ziet het anders, maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe?
Het ging mij vooral om de toon, het was een stapeltje aannames met een vleugje frustratie.
Ik rij bijna alles op eco, dus 1/4 van de capaciteit. En zeker niet met 40 km/h over de route.
Mijn voorblad is 36, groter is er niet voor dit merk crank, dus te klein blad gaat niet op.
Maar ik klim wel soms met een te groot verzet, omdat het makkelijker gaat met ondersteuning.
Dat gecombineerd met 120kg totaal gewicht en relatief veel modderritten is het geen feest voor de cassette.
Dus voor mij zou zo'n slijtvastere cassette prima werken.

Wat mij opvalt is dat sommigen reageren alsof dit de nieuwe standaard is die door de strot wordt geduwd.
Niemand is verplicht om zo'n cassette te kopen he. :-q
Ikzelf vind het een goede ontwikkeling dat er gekeken wordt naar producten die langer mee gaan, vooral voor de doelgroep waar het sneller slijt.
Plaats reactie