Shimano LinkGlide: duurzamer!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja.
Geld rondpompen is in NL (en een aantal andere landen) tot een kunst verheven.
Rutte is er blij mee, de EU ook en uiteindelijk komt het in Z-Europa terecht en ben ik ook weer blij.
Ik zeg al niets meer, geen slapende honden wakker maken :winkie:

Maar ff serieus, ik sta er soms versteld van met wat voor gemak "men" de portemonnee trekt.
Blijkbaar geeft het kunnen betalen van een (te) groot bedrag ook voldoening.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Soms doe je -wat mij betreft- wel wat erg denigrerend over Nederland. Lijkt me niet nodig in een topic over LinkGlide. Gelukkig hebben we allemaal de keuze om dit níet te kopen, net als die nieuwe auto of die high-end fiets. En als je het kunt en wil betalen: good for you en enjoy met verstand!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 16:53 Maar ff serieus, ik sta er soms versteld van met wat voor gemak "men" de portemonnee trekt.
Blijkbaar geeft het kunnen betalen van een (te) groot bedrag ook voldoening.
Je kunt het ook omdraaien: het gemak waarmee men kiest voor een goedkoper product waar minstens een luchtje aan hangt... .

Voedsel bij de goedkoopste aanbieders
Vliegticket
Mountainbikeonderdelen uit op zijn minst twijfelachtige landen

Uiteindelijk is dat ook een race naar de bodem en worden de meeste mensen ook niet blij.


Het probleem is dat we meestal niet een realistische prijs willen betalen. Maar goed, het probleem begint bij het feit dat ons wijs gemaakt wordt dat we alles moeten hebben. We staan er bij en zien het gebeuren en doen er vrijwel allemaal aan mee... .
Dit gaat de politieke kant op, moeten we maar niet doen.


Probleem met China-spul is dat het meestal gewoon ordinair kopieerwerk is. En dat die Chinees daarbij ook nog eens gesubsidieerd wordt door de overheid. En dat hij met onrealistisch kleine marges rekent. En dat gaat ten koste van degene die het wel ontwikkeld heeft en voldoet aan alle wettelijke regels en eisen.
Ik heb in principe niets tegen productie in China, mits daar een meerwaarde geboden wordt. Hooguit zou je producten uit het land kunnen boycotten omdat je het niet eens bent met de politieke situatie (en dat kan niemand zijn!). Oh, ik zou het niet over politiek hebben :oops:


Inderdaad is een SRAM cassette iets aan de prijzige kant als je de productiekosten bekijkt. Maar het probleem is dat SRAM die cassettes ook in zeer grote aantallen aan fabrikanten verkoopt en daar verdienen ze zo ongeveer niets aan. Dat moeten ze dus aan de andere kant terughalen. Blijkbaar gaat dat goed genoeg, anders komt er echt wel een correctie op die prijs.

Erger vind ik dus dat je een steeds slechter product krijgt als je de ontwikkeling van de laatste 20 jaar ziet. En dat is dus een stap die Shimano nu neemt door ook naar andere aspecten van functionaliteit te kijken. Zoals levensduur.

Maar dat hele SRAM-Shimano gezeur is gemiereneuk in de marge. Als je goedkoop wilt fietsen moet je een Rohloff naaf nemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: za 1 mei 2021, 17:25 Soms doe je -wat mij betreft- wel wat erg denigrerend over Nederland. Lijkt me niet nodig in een topic over LinkGlide. Gelukkig hebben we allemaal de keuze om dit níet te kopen, net als die nieuwe auto of die high-end fiets. En als je het kunt en wil betalen: good for you en enjoy met verstand!
Het is niet mn bedoeling denigrerend te doen (of over te komen).
Maar ik kijk ondertussen wel door een andere bril.

Lars TB schreef: za 1 mei 2021, 20:02
ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 16:53 Maar ff serieus, ik sta er soms versteld van met wat voor gemak "men" de portemonnee trekt.
Blijkbaar geeft het kunnen betalen van een (te) groot bedrag ook voldoening.
Je kunt het ook omdraaien: het gemak waarmee men kiest voor een goedkoper product waar minstens een luchtje aan hangt... .

Voedsel bij de goedkoopste aanbieders
Vliegticket
Mountainbikeonderdelen uit op zijn minst twijfelachtige landen

Uiteindelijk is dat ook een race naar de bodem en worden de meeste mensen ook niet blij.


Het probleem is dat we meestal niet een realistische prijs willen betalen. Maar goed, het probleem begint bij het feit dat ons wijs gemaakt wordt dat we alles moeten hebben. We staan er bij en zien het gebeuren en doen er vrijwel allemaal aan mee... .
Dit gaat de politieke kant op, moeten we maar niet doen.


Probleem met China-spul is dat het meestal gewoon ordinair kopieerwerk is. En dat die Chinees daarbij ook nog eens gesubsidieerd wordt door de overheid. En dat hij met onrealistisch kleine marges rekent. En dat gaat ten koste van degene die het wel ontwikkeld heeft en voldoet aan alle wettelijke regels en eisen.
Ik heb in principe niets tegen productie in China, mits daar een meerwaarde geboden wordt. Hooguit zou je producten uit het land kunnen boycotten omdat je het niet eens bent met de politieke situatie (en dat kan niemand zijn!). Oh, ik zou het niet over politiek hebben :oops:


Inderdaad is een SRAM cassette iets aan de prijzige kant als je de productiekosten bekijkt. Maar het probleem is dat SRAM die cassettes ook in zeer grote aantallen aan fabrikanten verkoopt en daar verdienen ze zo ongeveer niets aan. Dat moeten ze dus aan de andere kant terughalen. Blijkbaar gaat dat goed genoeg, anders komt er echt wel een correctie op die prijs.

Erger vind ik dus dat je een steeds slechter product krijgt als je de ontwikkeling van de laatste 20 jaar ziet. En dat is dus een stap die Shimano nu neemt door ook naar andere aspecten van functionaliteit te kijken. Zoals levensduur.

Maar dat hele SRAM-Shimano gezeur is gemiereneuk in de marge. Als je goedkoop wilt fietsen moet je een Rohloff naaf nemen.
Lars ik ben het voor een groot deel, of misschien wel helemaal met je eens, maar had ik het over China?
Maar nu we het er toch over hebben, veel spul, ook het goede spul van de correcte merken, komt gewoon uit China.
Als ik even in mn vrienden- en kennissenkring kijk zie ik al 4 voorbeelden van nette westerse bedrijven die de productie naar China hebben verplaatst.
Metaal, kleding en elektro/elektronica.
De kwaliteit is er niet op vooruit gegaan, maar de winst wel.
Zonder China wordt het heel duur (of onmogelijk?) om bijv. een fiets te maken.
Of een telefoon, of...

Maar wat ik bedoel is dat bij een aantal artikelen de prijs niets meer te maken heeft met de waarde of de kostprijs van het artikel, maar met wat de gek er voor geeft.
En in een aantal gevallen zijn wij die gek.

En het is mooi als Shimano iets gaat maken dat langer mee gaat. Vroeger (pre
XTR) konden ze dat ook.
Als wij nog maar 1/3 van de slijtage onderdelen nodig hebben is dat een grote stap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 21:51 Lars ik ben het voor een groot deel, of misschien wel helemaal met je eens, maar had ik het over China?
Maar nu we het er toch over hebben, veel spul, ook het goede spul van de correcte merken, komt gewoon uit China.
Als ik even in mn vrienden- en kennissenkring kijk zie ik al 4 voorbeelden van nette westerse bedrijven die de productie naar China hebben verplaatst.
Metaal, kleding en elektro/elektronica.
De kwaliteit is er niet op vooruit gegaan, maar de winst wel.
Zonder China wordt het heel duur (of onmogelijk?) om bijv. een fiets te maken.
Of een telefoon, of...
Het probleem met uitbesteden is inderdaad dat een kleine groep er veel meer aan gaat verdienen. Maar hier komen mensen op straat te staan, verdienen weer minder en kunnen dus alleen goedkoper spul kopen. En zo houdt dat systeem zichzelf in stand, is het echter wel een race naar de bodem voor de meesten.
ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 21:51 Maar wat ik bedoel is dat bij een aantal artikelen de prijs niets meer te maken heeft met de waarde of de kostprijs van het artikel, maar met wat de gek er voor geeft.
En in een aantal gevallen zijn wij die gek.
Dat is dus ook al jaren mijn ergernis. Lui die een 'mooie' of 'speciale' fiets kopen en dan €8.000 voor een 'standaard' Specialized uit gaan geven in een generieke kleur, met generieke onderdelen. En anoniem in elkaar gezet.
Terwijl ze voor minder dan dat bedrag 'gewoon' een handgemaakt Nederlands product kunnen kopen. Waar ze zelf nog mee kunnen denken en beslissen in het opbouwtraject.

Maar goed, als je 'maar' €1.500 te besteden hebt, dan zit een custom Project12 er niet in inderdaad. Het probleem dan is dat je als Europese fabrikant helemaal krom gaat liggen om die €1.500 te halen en dan krijg je te horen dat er wat minder mooie onderdelen op zitten dan op die 13 in een dozijn fietsen van de 'grote' merken. Maar goed, die Europese fabrikant heeft ook zo moeten schrapen dat ook zijn fiets er eentje van 13 uit dat dozijn geworden is.

Keuzes.


Dan zit het probleem ook nog in het feit dat de mtb behoorlijk in ontwikkeling is. En zelfs als je dan een hyper duurzaam, handgemaakt in Nederland, titanium frame koopt met alle laatste snufjes van de hoogste betrouwbaarheid en je het idee hebt daar dan 15 jaar mee te gaan doen, dan is de helft van die techniek en ook de geometrie na 5 jaar al achterhaald. Niet dat je geen lol meer kunt hebben op die fiets, maar veel nieuwer spul biedt dan nog meer mogelijkheden. En moet (ga...) je toch vervangen. En dan kunnen keuzes anders uitpakken.
Los daarvan zitten we inmiddels in een wegwerpmaatschappij en vervangen we vooral om het vervangen... . Inderdaad, dat dus:
ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 16:53 Geld rondpompen is in NL (en een aantal andere landen) tot een kunst verheven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik snap wat je bedoelt TSTM, maar waarde is een moeilijk te definiëren begrip dat voor iedereen anders is. Ik zou persoonlijk nooit duizenden euro's neertellen voor een massaal geproduceerd stuk plastic, hoeveel technologie en r&d er ook in een ontwerp zou zijn gegaan, voor mij blijft het een stuk plastic. Iemand anders zal hier totaal anders naar kijken en dat is wat allemaal even valide, als je er maar blij mee bent en het ook gebruikt. Dit laatste is wat mij vooral steeds meer tegenstaat; de fiets als wegwerpartikel, volgens mij zijn er aardig wat bikers waarbij een fiets korter meegaat dan een cassette..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het compleet los gezongen zijn van waarde en prijs kom je tegenwoordig bijna overal tegen waarbij men wel eens vergeet dat niet kopen ook altijd een prima keuze is.

Wat betreft productie: bij surfen lopen we hier een beetje voor op de mtb geloof ik:
Dat komt voor een groot gedeelte uit Thailand (Cobra fabriek) en China nadat eerst de Europese productie uit de markt is geprijsd.
De spullen zijn daarna over de top duur geworden waardoor je nu juist weer veel meer made in Europe ziet uit middelkleine bedrijfjes (zo,n grote markt is het ook weer niet) met zeer goede kwaliteit en nu vaak zelfs beter geprijsd als het spul uit Azië.
Ik zie dat bij meer dingen geleidelijk aan veranderen dus imo komt het wel goed.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakker29 schreef: za 1 mei 2021, 22:28 Ik snap wat je bedoelt TSTM, maar waarde is een moeilijk te definiëren begrip dat voor iedereen anders is. Ik zou persoonlijk nooit duizenden euro's neertellen voor een massaal geproduceerd stuk plastic, hoeveel technologie en r&d er ook in een ontwerp zou zijn gegaan, voor mij blijft het een stuk plastic. Iemand anders zal hier totaal anders naar kijken en dat is wat allemaal even valide, als je er maar blij mee bent en het ook gebruikt. Dit laatste is wat mij vooral steeds meer tegenstaat; de fiets als wegwerpartikel, volgens mij zijn er aardig wat bikers waarbij een fiets korter meegaat dan een cassette..
Inderdaad. Soms worden er produkten de hemel in geprezen die bij mij of m'n fietsmaten hopeloos door het ijs zakken.
Ik kan dan niet anders concluderen dat veel mensen het spul niet lang genoeg gebruiken om tegen die problemen aan te lopen.
(Of wij zijn een groepje slopers en pechvogels)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurf schreef: za 1 mei 2021, 22:36 Het compleet los gezongen zijn van waarde en prijs kom je tegenwoordig bijna overal tegen waarbij men wel eens vergeet dat niet kopen ook altijd een prima keuze is.
Niet kopen werkt niet, omdat er altijd mensen zijn die het wel kopen ;)
Niet kopen betekent wel het einde van deze hobby.
Wat betreft productie: bij surfen lopen we hier een beetje voor op de mtb geloof ik:
Dat komt voor een groot gedeelte uit Thailand (Cobra fabriek) en China nadat eerst de Europese productie uit de markt is geprijsd.
De spullen zijn daarna over de top duur geworden waardoor je nu juist weer veel meer made in Europe ziet uit middelkleine bedrijfjes (zo,n grote markt is het ook weer niet) met zeer goede kwaliteit en nu vaak zelfs beter geprijsd als het spul uit Azië.
Ik zie dat bij meer dingen geleidelijk aan veranderen dus imo komt het wel goed.
Zo optimistisch ben ik niet.
Hoewel ook in China langzaam aan alles duurder wordt. En dan verschuift het naar Vietnam oid.
Uiteindelijk is het prijsvoordeel weg maar gaat het geld wel de verkeerde kant op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar goed, cassettes met een langere levensduur (en een hoger gewicht).
Sram heeft met zn xx1 blijkbaar een metaal en een warmtebehandeling die nu al een lange levensduur opleveren.
Als "men" dat materiaal en die warmtebehandeling nu loslaat op een simpele cassette zoals de oude XT of de nieuwere Deore, dan hebben we een betaalbare cassette met goede levensduur, die "iets" zwaarder is dan de xx1, maar wel stukken goedkoper.
Maar dat zal wel een slecht verdienmodel opleveren...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 23:34 Sram heeft met zn xx1 blijkbaar een metaal en een warmtebehandeling die nu al een lange levensduur opleveren.
Cassette is gemaakt van gegloeid materiaal en daarna thermisch behandeld, dat is standaard voor gereedschapsstaal.
Shimano - gestempeld, xx1- machinaal bewerkt. Verschillende processen, materialen en kosten.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Rayb81 schreef: wo 28 april 2021, 20:21
bouwpakket schreef: wo 28 april 2021, 10:02 Wat is 3x zo lang? Hoe lang ging zo'n cassette normaal mee?

Ik heb afscheid genomen van mijn XO1 Eagle cassette na 12.000 km. Had waarschijnlijk nog iets langer opgerekt kunnen worden.
Dat bedoel ik, ik rijd al sinds 2017 met mijn GX 11 speed cassette die nog steeds prima is.

Met 11 speed is helemaal niks mis, maar 780 gram voor een cassette valt niet te verantwoorden imo.
Ik heb op mijn Emtb in een jaar 3 SLX cassettes versleten, voornamelijk de 4 kleinste kransjes. Zal totaal zo'n 5000km zijn.
Staand klimmen met ondersteuning is funest.
Dus voor mij is het wel een optie en zou het in een jaar terug kunnen verdienen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 21:51
Maar wat ik bedoel is dat bij een aantal artikelen de prijs niets meer te maken heeft met de waarde of de kostprijs van het artikel, maar met wat de gek er voor geeft.
En in een aantal gevallen zijn wij die gek.
Hier begrijpen we elkaar weer :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

void schreef: za 1 mei 2021, 23:46 Dit is een interessant idee.
https://www.bikeradar.com/features/this ... intenance/
Alu "spider" met afneembare ztalen ringen?
Lastig te zien op mn phone...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie