Shimano LinkGlide: duurzamer!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

kermit schreef: do 29 april 2021, 18:02 Maar vooral lekker blijven kopen, en nog verbazingwekkender: als consument verdedigen dat die prijzen toch echt wel terecht zijn :-{
Je moet zorgen dat je een goede marketing afdeling hebt die alvast een voorzetje doet hoe je dat uitlegt... bijvoorbeeld dat het 3x zolang meegaat.

En 3x zolang tov wat? Hoe getest/gemeten? Is er eerlijk vergeleken? Waarmee vergeleken? Slijten kettingen en tandwielen ook langzamer? Als je deze cassette gebruikt en je telt de kettingen, derriewieltjes, kettingblad en alles mee; is het dan per km echt goedkoper?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: do 29 april 2021, 18:02Mijn broer is CNC-frezer van beroep en die lacht zich een bult als hij de prijzen van de high-end cassettes ziet.
Niets ten nadele van je broer, maar ontwerpt en ontwikkelt hij ook de dingen die hij freest? Da’s ook niet gratis.
Vorsprung durch Pedantik.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Alien schreef: za 1 mei 2021, 09:59
kermit schreef: do 29 april 2021, 18:02Mijn broer is CNC-frezer van beroep en die lacht zich een bult als hij de prijzen van de high-end cassettes ziet.
Niets ten nadele van je broer, maar ontwerpt en ontwikkelt hij ook de dingen die hij freest? Da’s ook niet gratis.
Idd, puur en alleen als frezer zal hij lachen. Als hij ze moet tekenen en ontwerpen kan hij voor 600 niet een cassette maken. En als hij jet zo goedkoop kan, laat maar eens wat horen, gat in de markt
Bird Aeris 9 blurple
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ontwikkelkosten? Die zijn echt niet zo duur meer bij massaproductie van een product wat al zolang bestaat. Een cassette is geen rocketscience…
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De marge wordt gemaakt op de dure groepen en producten.
Prima toch! Je hoeft het niet te kopen.

Ik heb meer problemen met de AH die zijn prijzen het laatse jaar bijna 20% omhoog heeft gegooid. Daar hebben nl vooral mensen met een laag inkomen last van. Het probleem is dat ons systeem kapot is, kijk naar de huizenprijzen, als geld bijna gratis is, dan gaat het straks heel hart mis. Maar voor nu profiteren vooral de rijkere mensen daarvan. (Een groot deel hier dus ook)

Maar inderdaad zou hij een xx1 kunnen frezen? Als hij dat voor zeg 2/3 kan denk ik dat hij een hoop klanten krijgt.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De opstartkosten voor een kleine run cnc-onderdelen is bij de meesten al hoger dan wat een enkele LinkGlide cassette kost. Moet je er een hoop maken om dat terug te verdienen. Als dat rendabel te maken is zeg ik: doen. Er schijnt nogal een tekort aan onderdelen te zijn.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Cube-Elite schreef: za 1 mei 2021, 12:00Maar inderdaad zou hij een xx1 kunnen frezen? Als hij dat voor zeg 2/3 kan denk ik dat hij een hoop klanten krijgt.
Ik denk, dat-ie dan ook vrij snel post van Sram krijgt. De juridische afdeling, welteverstaan.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Of je betaalt een eurootje per cassette aan SRAM voor het gebruik van het eventuele patent.

(Geen idee hoeveel het kost eigenlijk).


En dan nog zijn er wel manieren om om het patent heen te kunnen werken. Maar ik heb geen idee welk gedeelte van die cassette gepatenteerd is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Cube-Elite schreef: za 1 mei 2021, 12:00 Maar inderdaad zou hij een xx1 kunnen frezen? Als hij dat voor zeg 2/3 kan denk ik dat hij een hoop klanten krijgt.
In Polen wordt al iets dergelijks gemaakt, voor ca 2/3 van de prijs: Garbaruk. Dat lijkt kwa concept ongeveer hetzelfde, met 1/10de van de seriegrootte van SRAM XX1
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik denk niet dat ze SRAM gepatenteerde schakel helling design en tand profiel gebruiken.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

void schreef: za 1 mei 2021, 14:02 Ik denk niet dat ze SRAM gepatenteerde kettingblad hellingen en tand profielen gebruiken.
Dat zal wel niet nee, maar Garbaruk heeft een goede reputatie kwa duurzaamheid en schakelperformance, dus blijkbaar is de SRAM techniek niet zaligmakend. Daarbij zal de SRAM techniek ook wel gebaseerd zijn op reeds bestaande technieken... Dus om nu de meerprijs van een SRAM cassette te waarderen op de ontwikkelingskosten lijkt mij niet terecht, zeker omdat ze deze kunnen gebruiken door de hele range, en dus miljoenen cassettes per jaar.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En al die zogenaamde technieken is ook gerommel in de marge… Dat we er lyrisch over zijn is meer het werk van de marketingafdeling dan dat we het in de praktijk echt merken.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

ik heb geen ervaring met Garbaruk.
Ik heb een Leonardi General Lee cassette, het schakelen is erger dan op Halfords- fietsen. Ik zal de volgende keer voor SRAM / Shimano kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: za 1 mei 2021, 09:59
kermit schreef: do 29 april 2021, 18:02Mijn broer is CNC-frezer van beroep en die lacht zich een bult als hij de prijzen van de high-end cassettes ziet.
Niets ten nadele van je broer, maar ontwerpt en ontwikkelt hij ook de dingen die hij freest? Da’s ook niet gratis.
Het is nu ook weer niet zo dat SRAM maar 1 cassette maakt...
De CNC machines stampen er wel 1000000 uit, of meer. En hoe meer, hoe goedkoper voor ons. Of hoe meer winst voor SRAM natuurlijk, en dan zijn we precies op de plek waar Kermit het over had.

Een hoogwaardige MTB kost ondertussen meer dan een nieuwe auto.
(en jullie vinden dat OK)
In Nederland kijken jullie een beetje anders tegen die vergelijking aan, omdat er nog steeds BPM wordt geheven.
Denk je de BPM en andere graai-tax weg, dan kom je tot de conclusie dat een nieuwe auto minder kost dan een nieuwe Epic met Brainfart.
En jullie staan in de rij.
Wie is er dan gek?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ja, in Nederland denkt iedereen overal hetzelfde over. Zo gaat dat.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie