Cranktank

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zag deze op een aantal Tour Divide fietsen (https://bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2021/). Volgens mij een nieuw idee en leuk genoeg om even te delen. Niet nodig voor je rondje op zondag maar voor langere tochten...

https://adventurehydration.com/#!/cranktank

Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Grappig (en heel soms vast ook prettig).

(Aardige samenvatting van de uitrustingen, die Speci Enduro is wel een mooie afwisseling op de overvloed aan Salsa's). :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Apart ding en misschien handig voor mensen die normaliter hun hele fiets met bidons vol hangen.
Persoonlijk geef ik dan nog steeds voorkeur aan een Camelbak a 3L, een losse bidon (of 2 als je fiets dat aankan) en eventueel nog een bidonnetje in een stuurrol oid.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Slim ding voor een hoop dorst. :) Al zou ik eerder een waterzak in een (frame-)tas stoppen, dan kun je als die leeg is in die ruimte ook nog andere dingen in kwijt. Een lege waterzak doet qua volume en gewicht niet zoveel, dit blijft leeg ook een groot ding.

Verder natuurlijk altijd leuk om inspiratie op te doen bij die setups van anderen. :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Met excuses maar wat een gedrocht ....

Is er ook aan gedcaht om het heen en weer klotsen van 2 kg water bij een halfvolle tank te dempen?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat klotsen vroeg ik me ook af, ik neem aan dat je het reservoir vacuüm zuigt (net als een Camelbak) maar in hoeverre dat het klotsen beperkt?

Het concept staat me ergens wel aan, ik heb meerdere malen in hete, droge gebieden verkeer en dan is voldoende water meenemen soms een uitdaging. Met kamperen erbij verbruik je een hoop water en het is wel een goede plek voor het gewicht. Veel mensen lossen dit op met een extra waterzak in een framebag zoals fourteen al schreef en in een hoop opzichten is dat wel zo praktisch.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uit principe ben ik tegen alles wat je aan je frame of zadel hangt.
(tenzij je gaat bikepacken ofzo)
Maar als het zo warm is dat je uitdroogt, dan moet je toch iets.

Het is een vrij rigide ding.
Is het te koop in verschillende hoeken, of moet je je frame er omheen laten ontwerpen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Denk dat t meer iets is voor de wereldreiziger/vakantiefietser in droge gebieden. Denk dat op het gemiddelde mtb parcours je fiets wel heel anders aanvoelt en reageert, met zo'n ballast aan je frame. Houdt wel je zwaartepunt laag,dat dan wel weer.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 juni 2021, 13:15 Uit principe ben ik tegen alles wat je aan je frame of zadel hangt.
(tenzij je gaat bikepacken ofzo)
Maar als het zo warm is dat je uitdroogt, dan moet je toch iets.

Het is een vrij rigide ding.
Is het te koop in verschillende hoeken, of moet je je frame er omheen laten ontwerpen?
Vanwege warm en onderweg lastig kunnen bijvullen, heb ik een paar jaar terug een paar van deze gekocht.

Ik had toen 1 bidon op mijn fiets (ivm demper langs de zitbuis) en met >35 graden heb ik een liter per uur wel nodig. Een rugzak met 3L waterzak, 2 van deze gevuld erin. Zodra de drinkzak leeg was, die gevuld met water uit de opvouwbare flessen. Dat ging eigenlijk wel prima.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 16:15 Denk dat t meer iets is voor de wereldreiziger/vakantiefietser in droge gebieden.
Lijkt me inderdaad gemaakt voor het moment dat de normale oplossingen niet voldoen. Ten opzichte van 2 bidons met houders voldoet volgens mij prima voor niet al te ruig gebied
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vergelijkbaar maar toch anders, voor in een framebag: https://bikepacking.com/news/apidura-fr ... n-bladder/
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In die ruimte kun je ook een motor stoppen ter ondersteuning. Dat zou nog eens een idee zijn! :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

George schreef: wo 28 juli 2021, 08:57 Vergelijkbaar maar toch anders, voor in een framebag: https://bikepacking.com/news/apidura-fr ... n-bladder/
Zag 'm al staan, dat vind ik wel een slim ding. Denk dat zoiets best wel eens onderin mijn frametas kan belanden (-:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gewone waterzak past toch ook (rechtop) in een frame tas?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie