Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

3mm is een halve "versnelling" daar loopt echt niet je hele chainline op naar de knoppen.

Sterker als ik het gemiddelde op de UHR zie rijden is dat met een 32 of 34 en ketting op de rechterhelft, dus dan heeft het alleen maar voordelen.

Toch is het wel lekker dat je 40 kwijt kan. Ik gebruik de MTB ook wel eens op de weg om lekker te trainen en dan heb je nog wat opties als je wind mee hebt behalve de 10T
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

massen schreef: ma 14 juni 2021, 12:38
HaroldT schreef: ma 14 juni 2021, 10:19 interessante biuke dat zeker 120mm ook idd top idee.
We benieuwd op lande duur mbt tot de Klepjes hoe die houdenm en goed en dicht blijven.
Bij de kitzalp hier maar eens kijken zal vas wel aan de start staan bij de AT-Kapioenschap marathon.
www.kitzalpbike.at
Misschien handig om je tekst een keer door te lezen voordat je het plaatst (of spellingschecker).
Ik begrijp ook niet helemaal wat je wilt zeggen.
Iets te veel Flugel Redbull?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Nino Schurter z'n racebike. Mooie plaatjes https://www.velonews.com/gallery/galler ... world-cup/
Die draadloze dropper post wil ook wel :)

Afbeelding
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 juni 2021, 20:25
massen schreef: ma 14 juni 2021, 12:38
Misschien handig om je tekst een keer door te lezen voordat je het plaatst (of spellingschecker).
Ik begrijp ook niet helemaal wat je wilt zeggen.
Iets te veel Flugel Redbull?
:winkie:
Of dyslexie, in welk geval deze commentaren niet zo aardig zouden zijn :kiss:
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

ikweetutnietmeer schreef: ma 14 juni 2021, 20:57 Nino Schurter z'n racebike. Mooie plaatjes https://www.velonews.com/gallery/galler ... world-cup/
Die draadloze dropper post wil ook wel :)
Toch is ie blijkbaar nog niet heel gelukkig met z’n nieuwe Spark. Ben benieuwd of dit ‘goed’ komt of dat Nino z’n ‘magic’ kwijt is? Inmiddels komt er steeds meer naar buiten over de ontwikkeling van de nieuwe Spark. Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft. Ik ben benieuwd… vooralsnog zou een betere ‘launch’ de fiets wat meer magie gegeven hebben. Vooralsnog heeft BMC de beste papieren voor goud in Tokyo met de heer T. Pidcock.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Brambo67 schreef: ma 14 juni 2021, 21:15
ikweetutnietmeer schreef: ma 14 juni 2021, 20:57 Nino Schurter z'n racebike. Mooie plaatjes https://www.velonews.com/gallery/galler ... world-cup/
Die draadloze dropper post wil ook wel :)
Toch is ie blijkbaar nog niet heel gelukkig met z’n nieuwe Spark. Ben benieuwd of dit ‘goed’ komt of dat Nino z’n ‘magic’ kwijt is? Inmiddels komt er steeds meer naar buiten over de ontwikkeling van de nieuwe Spark. Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft. Ik ben benieuwd… vooralsnog zou een betere ‘launch’ de fiets wat meer magie gegeven hebben. Vooralsnog heeft BMC de beste papieren voor goud in Tokyo met de heer T. Pidcock.
Tsja, hij draait ook al zó lang mee.
  • Heb je trouwens een bron voor die 'discussie over het einde van 100mm veerweg'? Interessant.
  • En zijn hier nog lui met 'inside dealer information' die weten wanneer de Spark 900 bij de dealers aankomt? Ik heb bij mijn LBS al aangegeven dat ik er graag eentje wil proberen. Zeker ook omdat ik 'slechts' 168 cm ben en het mijn eerste 29" zou worden.
De Jeffsy uit een ander draadje gaat 'm niet worden, té lange levertijd maar wel 27.5". Tóch ben ik door er veel over te lezen nu zover dat ik niet perse een 27.5" meer hoef. En dat opent veel meer mogelijkheden voor een nieuwe aanschaf.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Knakker29 schreef: ma 14 juni 2021, 21:03
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 juni 2021, 20:25

Iets te veel Flugel Redbull?
:winkie:
Of dyslexie, in welk geval deze commentaren niet zo aardig zouden zijn :kiss:
Waarom is de mijne niet zo aardig?
Het lijkt mij handig voor andere mensen en probeer zelfs te helpen door hem gebruikt te laten maken van een spellingschecker (maak ikzelf ook gebruik van).
Ik maak ook fouten, ik vind dan wel dat leesbaarheid en te begrijpen belangrijker zijn dan correctheid.
En ik dacht dat woorden zoals biuke, lande en houdenm niet typische voorbeelden zijn van iemand met dyslexie.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ikweetutnietmeer schreef: ma 14 juni 2021, 22:55
Brambo67 schreef: ma 14 juni 2021, 21:15

Toch is ie blijkbaar nog niet heel gelukkig met z’n nieuwe Spark. Ben benieuwd of dit ‘goed’ komt of dat Nino z’n ‘magic’ kwijt is? Inmiddels komt er steeds meer naar buiten over de ontwikkeling van de nieuwe Spark. Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft. Ik ben benieuwd… vooralsnog zou een betere ‘launch’ de fiets wat meer magie gegeven hebben. Vooralsnog heeft BMC de beste papieren voor goud in Tokyo met de heer T. Pidcock.
Tsja, hij draait ook al zó lang mee.
  • Heb je trouwens een bron voor die 'discussie over het einde van 100mm veerweg'? Interessant.
  • En zijn hier nog lui met 'inside dealer information' die weten wanneer de Spark 900 bij de dealers aankomt? Ik heb bij mijn LBS al aangegeven dat ik er graag eentje wil proberen. Zeker ook omdat ik 'slechts' 168 cm ben en het mijn eerste 29" zou worden.
De Jeffsy uit een ander draadje gaat 'm niet worden, té lange levertijd maar wel 27.5". Tóch ben ik door er veel over te lezen nu zover dat ik niet perse een 27.5" meer hoef. En dat opent veel meer mogelijkheden voor een nieuwe aanschaf.
ergens in augustus zouden de eerste nieuwe modellen moeten komen bij de dealers...
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mij lijkt de nieuwe Spark RC prachtig!
Enige nadelen wat mij betreft: erg duur, en de goedkopere modellen hebben itt de topmodellen geen dropper.
De Specialized Epic Evo waar hij wel mee te vergelijken is heeft dan bv wel die dropper, maar weer geen lockout.
'Mijn' ultieme marathon/downcountry-bike/trails-racer (iedereen zijn eigen wensenlijstje) die aan alle eisen voldoet is er dus nog niet (in een enigzins betaalbare verpakking).
(Benieuwd waar de concurrenten tzt mee komen, ook benieuwd wanneer Canyon eventueel komt met bv een nieuwe Lux, of Lux 'Evo'. Ik verwacht pas na de Olympische Spelen, huidige model is er nu 3 jaar, ze doen meestal 4-5 jaar over een modelaanpassing. En vd Poel rijdt op de huidige Lux, die heeft amper tijd om nog aan een nieuwe te wennen, met al zijn racefietserij).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja.. de ideale build zit er niet tussen. De rode met XT is best netjes afgemonteerd (SLX/XT mix maar iig xt shifter, deraillleur en remmen), carbon cranks. Alleen matige wielen en geen dropper....Zelf een dropper erop zetten is natuurlijk niet zo'n probleem, maar dan zit er ook weer met de remote.. hoe lelijk die massive lockout ook is, een dubbele lockout + een losse dropper hendel is nog erger, dus dan moet je ook weer de scott lockout voor de dempers + dropper erbij nemen.. zal ook wel 100 euro kosten..
En de wielen zullen best functioneren, maar zijn wel ondermaats in vergelijking met de rest van de fiets.

als mijn spaarpotje op dit moment vol genoeg zou zijn, zou dat het wel worden overigens, de rode xt met dropper en handgespaakt setje carbon wielen.

Een frameset zou ook leuk zijn, maar dan zit je (denk ik) gelijk aan het SL frame, duurste vork, carbon frazier stuur combo, carbon zadelpen (om onduidelijke redenen zitten die er vaak bij, bij de spark framesets....). Voor de adviesprijzen niet te betalen, maar ach wie weet is de frameset in de aanbieding tegen de tijd dat ik genoeg geld heb. .. je ziet het vorige model nu ook wel voor 3500 als frameset, met een fox factory vork en integrated stuur is dat nog niet eens zo slecht.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wel jammer dat ze niet meteen een compartiment in de downtube hebben gemaakt voor biba, tooltje etc. Ben je die ook meteen kwijt.
Nu die toch open is :-)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

aurelius schreef: di 15 juni 2021, 11:52 Mij lijkt de nieuwe Spark RC prachtig!
Enige nadelen wat mij betreft: erg duur, en de goedkopere modellen hebben itt de topmodellen geen dropper.
De Specialized Epic Evo waar hij wel mee te vergelijken is heeft dan bv wel die dropper, maar weer geen lockout.
'Mijn' ultieme marathon/downcountry-bike/trails-racer (iedereen zijn eigen wensenlijstje) die aan alle eisen voldoet is er dus nog niet (in een enigzins betaalbare verpakking).
(Benieuwd waar de concurrenten tzt mee komen, ook benieuwd wanneer Canyon eventueel komt met bv een nieuwe Lux, of Lux 'Evo'. Ik verwacht pas na de Olympische Spelen, huidige model is er nu 3 jaar, ze doen meestal 4-5 jaar over een modelaanpassing. En vd Poel rijdt op de huidige Lux, die heeft amper tijd om nog aan een nieuwe te wennen, met al zijn racefietserij).
De Spark RC en Spark hebben hetzelfde frame, dan pak je een Spark.
Heb je vanaf €2500, en heb je direct een dropper:
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... cle=286292
Erg duur vind ik dan wel meevallen.
Wil je toch carbon dan zit je op €3700, een dropper met Pike voorvork.
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... cle=286287
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nope.... wil dan een Spark RC, niet de 'niet-RC'.
Iets slacker maar niet te, een wat stevigere 120mm voor/achter, lekker licht, lichte wielset, dropper, 1x12...
(Heb een paar jaar geleden een hele tijd moeten wachten op een Spark RC, na ruim 1/2 jr levering verschuiven was ik daar wel klaar mee. Daar moest als upgrade ook nog een dropper op, de wat zwaardere wieslet maar voor lief genomen. Mocht de bestelling vanwege dat gewacht cancelen. Gedaan. En een dag later verscheen en prompt weer een aanvankelijk uitverkochte Lux maatje S op de website van Canyon, toegeslagen. Die had 'wel' een DT-1200 wielset, wel standaard een dropper, en toen net 1x12 schakelen. Was ook nog eens veel goedkoper dan de gecancelde Spark RC, die met upgrades nog niet de wens-afmontage had die ik nu wel heb. Het had toen ook een Orbea Oiz kunnen worden, maar die Lux kwam toevallig net voorbij).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

massen schreef: di 15 juni 2021, 15:00 De Spark RC en Spark hebben hetzelfde frame, dan pak je een Spark.
Wat bedoel je met hetzelfde frame? Dacht dat ze verschillen in oa balhoofdhoek en dus beide een eigen geometrie hebben.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja... daar ben ik ook nog niet 100% achter, maar het lijkt erop dat de RC in de steile stand verkocht wordt en de 900 in de slacke stand (dus 1,2 graden slacker, + 0,2 graden voor de 10mm langere vork).

Ze geven namelijk wel aan dat de frames hetzelfde zijn..

die goedkope 900 is overigens van alu, de RC heb je enkel in verschillende carbon versies
Gesloten