Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Mooie kleurstelling van de ST!
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

shit schreef: za 14 mei 2022, 17:23 Heb het hier al vaker gezegd ik moet nog tot eind september wachten :((
En, nog aan het wachten?
Ik wacht nog op de mijne, was voorzien in juli dan augustus dan begin september... En nog geen nieuws :roll:
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Hij zou eerst in 20 september komen en nu 30 oktober .nou die paar weken kunnen er ook wel bij . :D
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

Datum was bij mij 3 keer verschoven, nu willen ze zelfs geen meer datum aangeven...
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou schreef: di 20 september 2022, 14:31 Datum was bij mij 3 keer verschoven, nu willen ze zelfs geen meer datum aangeven...
En welk model heb je besteld?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Schitterende fiets, maar ik twijfel.....
Is het voor mijn inzetbereik geen overkill.

Ik rijd xc, simpel zo hard mogelijk een ronde en 80% van mijn kilometers op Amerongen.
Dat gaat met een lichte hardtail meer dan goed.

Als ik iets mis is het stijfheid in de voorvork (fox32). Maar dat is op te lossen.
Droppen zou soms fijn zijn, niet op Amerongen maar dan bv een stukje in de ardennen of Limburg.
Maar daar kom ik ook niet verder dan LM, BBC en een houffa marathon oid.

Is de 120mm dan geen overkill. Ik wel hem wel onder de 10kg houden, dan mag er 1,5kilo bij tov mijn huidige.
Nou 300 gram vork, 200 voor een droppen en dan moet het frame met demper niet meer dan 2200 wegen, de rest is gelijk.

Vind bv een 2.4 band best lekker rijden maar een 2.25 is op Amerongen gewoon leuker en sneller
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Cube-Elite schreef: di 20 september 2022, 17:40 Schitterende fiets, maar ik twijfel.....
Is het voor mijn inzetbereik geen overkill.

Ik rijd xc, simpel zo hard mogelijk een ronde en 80% van mijn kilometers op Amerongen.
Dat gaat met een lichte hardtail meer dan goed.

Als ik iets mis is het stijfheid in de voorvork (fox32). Maar dat is op te lossen.
Droppen zou soms fijn zijn, niet op Amerongen maar dan bv een stukje in de ardennen of Limburg.
Maar daar kom ik ook niet verder dan LM, BBC en een houffa marathon oid.

Is de 120mm dan geen overkill. Ik wel hem wel onder de 10kg houden, dan mag er 1,5kilo bij tov mijn huidige.
Nou 300 gram vork, 200 voor een droppen en dan moet het frame met demper niet meer dan 2200 wegen, de rest is gelijk.

Vind bv een 2.4 band best lekker rijden maar een 2.25 is op Amerongen gewoon leuker en sneller
Daarom heb ik ook gekozen voor de vorige Scott Spark RC, iets minder lui, iets minder veerweg en iets meer XC tegenover de nieuwe met de "Bolt" vering.
Onder de 10kg gaat erg lastig en/of erg in de prijzen lopen!
Succes!
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

shit schreef: di 20 september 2022, 16:45
lapinou schreef: di 20 september 2022, 14:31 Datum was bij mij 3 keer verschoven, nu willen ze zelfs geen meer datum aangeven...
En welk model heb je besteld?
Een frameset...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

scottpaul schreef: di 20 september 2022, 18:53

Daarom heb ik ook gekozen voor de vorige Scott Spark RC, iets minder lui, iets minder veerweg en iets meer XC tegenover de nieuwe met de "Bolt" vering.
Onder de 10kg gaat erg lastig en/of erg in de prijzen lopen!
Succes!
Thanks, het zou voor mij om een frameset gaan. Ik zet dan alles over van mijn huidige AM eagle, daar is maar iets van 3000km mee gereden.
Daar zit dusdanig licht spul op dat ik daar niets meer vanaf krijg.

Bv 10.2 is ook geen ramp. Maar het moet geen 11 of 12 kilo worden voor mijn gebruik.

Daarom denk ik ook dat het voor mij niet de juiste fiets is. Had ik in zuidlimburg gewoond of Ardennen had het anders geweest.
Het is natuurlijk ook wel een concept wat je eigenlijk met 2.4 banden moet gaan rijden en niet met 2.25.

Ik ga proberen er eens 1 te testen ergens.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik zit hier op 10.5 met een Spark rc Pro 2022 frame. Incl pedalen, 2 bidon houders, een redelijk zware zadel en de houder van een Garmin. Banden 700gr de stuk.

Het kan dus nog lichter maar ik zie er het nut niet meer van in om onder de 10kg te zitten. Met de 120mm kun je serieus hard over het parkoers, zeker niet langzamer dan mijn vorige Spark rc wc.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Ik begrijp wel dat je een lichte fiets wil, maar uiteindelijk komt het grootste voordeel van dat licht gewicht toch enkel tot uiting wanneer je aan het klimmen gaat. En je geeft zelf aan dat je eigenlijk niet veel gaat klimmen dus dan maakt een kilo meer of minder toch echt helemaal niets uit.
Ok, 11kg of 15kg ga je zeker merken. Maar 10kg of 11kg, dat betwijfel ik.
Investeer dan gewoon in lichte stijve wielset zodat je een supersnelle aanzet hebt en een heel strak gevoel in de fiets krijgt.
Verder zal je op een xc fully ten opzichte van xc hardtail wel voordeel halen bij technische stukken zoals wortels of stenen, drops en kleine jumps.

Ik rijd nu enkele maanden met de spark 900 axs en ben heel tevreden. Enkel de wielen wil ik nog vervangen.
Deze zomer in de Dolomieten was het echt de perfecte down country fiets.
Bij ons op het vlakke voelde hij iets te langzaam naar mijn zin. Heb dan de wicked will vervangen door maxxis reckon race en de balhoofdhoek aangepast naar de RC stand en dat is toch al een heel verschil.
Het is zeker niet de snelste op het vlakke, maar dat zocht ik ook niet.
En met de steeds technischer worden trails heb ik er alleen maar plezier van. Kleine dropjes en jumps pak ik nu met meer vertrouwen omdat hij zo fantastisch is in de landing.
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

shit schreef: ma 19 september 2022, 17:49 Hij zou eerst in 20 september komen en nu 30 oktober .nou die paar weken kunnen er ook wel bij . :D
Mijn nieuwe datum is nu begin november... :((
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

lapinou schreef: wo 21 september 2022, 16:22
shit schreef: ma 19 september 2022, 17:49 Hij zou eerst in 20 september komen en nu 30 oktober .nou die paar weken kunnen er ook wel bij . :D
Mijn nieuwe datum is nu begin november... :((
Hoop dat de datum niet weer verschoven wordt!!
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

shit schreef: wo 21 september 2022, 16:46
lapinou schreef: wo 21 september 2022, 16:22
Mijn nieuwe datum is nu begin november... :((
Hoop dat de datum niet weer verschoven wordt!!
wie weet... in ieder geval, heel slechte communicatie van Scott. Heel heel slecht.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Al in 2019 stopte mijn LBS met Scott, omdat ze zo onbetrouwbaar waren in de leveringen, en toen moest Corona nog komen.
Gesloten