Hele idee is natuurlijk dat je daar nu juist minder last van hebt, met een veilig opgeborgen demper...
Ik vind dit verstoppen van de demper erg origineel bedacht.
Voor de gewone sterveling is het onderhoud nu wel iets meer gedoe. Ja, je kunt er nog steeds bij. Maar even met de tuinslang afsproeien, droogdoekje erover (en al dan niet wat Brunox-deo, meningen verdeeld), was natuurlijk niets mis mee. Draaien aan rebound, druk aanpassen, het wordt iets omslachtiger.
Maar goed.... als de Spark er alleen beter door is gaan fietsen, niets mis mee.
Nu voor en achter 120mm, lekker slack, brede velgen, remote lock out (heeft een Specialized Evo niet), lekker licht...
Zoals 'altijd' geldt als enige echte minpunt... die prijzen!
Scott Spark 2022
-
- Extreme Biker
- Berichten: 845
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Moet zeggen, qua vernieuwing vind ik het echt een gaaf concept. De shock zit ook mega laag in het frame nu.
Wat betreft schoonhouden. Tja, dat is een voordeel. Maar om nu te zeggen dat een normaal systeem echt niet te doen is qua viezigheid is ook wat overdreven, zekers als de shock binnen de "driehoek" is gemonteerd. Verder wel een erg gave vernieuwing, en zo te zien niet zoveel voor Scott specifieke vernieuwingen zoals bij andere merken. Dat maakt onderdelen vervangen wel een stukje makkelijker.
Spannende fiets, eindelijk wat nieuws en mogelijk het begin van meer. En er is gewoon nog steeds een aluminium variant.
Wat betreft schoonhouden. Tja, dat is een voordeel. Maar om nu te zeggen dat een normaal systeem echt niet te doen is qua viezigheid is ook wat overdreven, zekers als de shock binnen de "driehoek" is gemonteerd. Verder wel een erg gave vernieuwing, en zo te zien niet zoveel voor Scott specifieke vernieuwingen zoals bij andere merken. Dat maakt onderdelen vervangen wel een stukje makkelijker.
Spannende fiets, eindelijk wat nieuws en mogelijk het begin van meer. En er is gewoon nog steeds een aluminium variant.
Who needs roads when there's dirt
- Meegs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3164
- Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
- Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof
Zat natuurlijk in de lijn der verwachtingen nadat ze Bold over hebben genomen dat de fietsen van 1 van beide merken meer op de fietsen van het andere merk zou gaan lijken.
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Bold fietsen, en was ik nooit gecharmeerd van Scott (puur persoonlijk) dus ik vind het een beetje jammer.
Maar goed, ik fiets zelf op een Canyon, dus wat heb ik nou te zeuren eigenlijk.
Geel is daarentegen wel een mooi kleur, maar die heeft Heckler al, dus dan word je weer gezien als een copycat...
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Bold fietsen, en was ik nooit gecharmeerd van Scott (puur persoonlijk) dus ik vind het een beetje jammer.
Maar goed, ik fiets zelf op een Canyon, dus wat heb ik nou te zeuren eigenlijk.
Geel is daarentegen wel een mooi kleur, maar die heeft Heckler al, dus dan word je weer gezien als een copycat...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Frame-gewichten, vlgs een Pinkbike post:
HMX-SL: 1,807g
HMX: 1,990g
HMF: 2,150g
There is one mixed carbon fibre and alloy model:
HMF mainframe and 6011 alloy swing arm: 2,590g
And there is one full 6011 alloy frame:
Alloy SL 6011: 2,990g
HMX-SL: 1,807g
HMX: 1,990g
HMF: 2,150g
There is one mixed carbon fibre and alloy model:
HMF mainframe and 6011 alloy swing arm: 2,590g
And there is one full 6011 alloy frame:
Alloy SL 6011: 2,990g
Laatst gewijzigd door aurelius op do 10 juni 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3456
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Ik heb er eerst eens een nachtje over geslapen...... Huidige conclusie: ik vind het niet echt mooi. Die weggewerkte demper maakt het wat lomp om te zien, kan er nog niet goed aan wennen. De huidige Spark vind ik dan mooie qua looks en stond hoog op mijn verlanglijst.
Bicycle, bicycle, bicycle
Ik vind 'm niet echt 'mooi'. Ik ben wel heel benieuwd naar stijfheid (lijkt me enorm gezien het ontwerp) en veerkarakteristiek. De eerste serieuze testen zullen dat wel laten zien. Ik vind het bovenal een geweldige innovatie. Ik weet dat Bold het bedacht en uitgevoerd heeft maar toch, ze doen het maar mooi wel. Ook van deze staat maat 'L' me het meest aan (zit er zo als altijd 'tussen in') De reach is wat meer maar niet te gek en net als de 'oude' RC is het een fiets waar de gewone sterveling ook prima mee uit de voeten kan. Misschien zelfs nog wel meer met 120mm voor en achter (overigens had de oude RC volgens veel metingen ook al meer dan 110mm achter...) Ik wacht sowieso nog een jaar om te kijken hoe het bevalt. Het is toch wel zo nieuw dat ik even de kat uit de boom wil kijken. Eerlijk gezegd heb ik er wel heel veel vertrouwen in. Dit frame is zó oversized dat het haas wel goed moet gaan. Ik hik nog wel wat aan tegen de prijs want die is wel een stuk hoger dan mijn huidige Spark RC Pro (met HMX frame i.p.v. HMF) Nog een jaartje 'martelen' op de 'hopeloos' verouderde dus... Er zijn bovendien ook heel leuke alternatieven en eerlijk gezegd; mij 'oude' RC is fantastisch om op te fietsen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 845
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Dus de full carbon is gewoon een kilo lichter dan de Allu versie?
Who needs roads when there's dirt
Het lijkt erop... Behoorlijk verschil inderdaad. Er wordt dan relatief ook veel materiaal gebruikt om de diameter van de 'buizen' te realiseren. Dat lukt duidelijk beter met carbon. Daarbij hoef je ook niet te lassen want daar zijn er ook nogal wat van...twowheeler schreef: ↑do 10 juni 2021, 14:04 Dus de full carbon is gewoon een kilo lichter dan de Allu versie?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Grappig om te zien welke kanten het nu op gaat... Trek met de Supercaliber slechts 60mm achter en Scott juist naar 120mm. Is als dag en nacht voor dezelfde discipline!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 845
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Die complexe form waar de demper in komt, inclusief sterkte op de juiste plaatsen zal ook in Carbon een stukje makkelijker zijn denk ik.Brambo67 schreef: ↑do 10 juni 2021, 14:47Het lijkt erop... Behoorlijk verschil inderdaad. Er wordt dan relatief ook veel materiaal gebruikt om de diameter van de 'buizen' te realiseren. Dat lukt duidelijk beter met carbon. Daarbij hoef je ook niet te lassen want daar zijn er ook nogal wat van...twowheeler schreef: ↑do 10 juni 2021, 14:04 Dus de full carbon is gewoon een kilo lichter dan de Allu versie?
Who needs roads when there's dirt
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
mja.. er zijn dan ook weer races waar een groot aantal met een hardtail van start gaat.. dan heb je met een supercaliber misschien weer een mooie middenweg, of je slaat aan beide kanten de plank mis... of ..
(je kan nooit voor elk parcours de perfecte fiets hebben)
Ik vind het wel wat hoor, een spur vind ik ook een echt toffe fiets, maar met het meerendeel van mijn km over vlakke brabantse rondjes ben ik bang dat die toch teveel trail is (met name de HTA met 66). Aan de andere kant, ik hou van hard gaan, maar ik wil mijn skills ook niet vergelijken met een pro, dus is een xc racer zoals een lux, ik denk dat ik beter af ben met iets er tussen in. En dan is dit denk ik wel een schot in de roos. toch gemaakt voor puur XC, wel wat extra travel en zelfs de HTA is aan te passen in 67.2 + of - 0,6.
Nu nog hopen op een mooie frame set en wachten tot de spaarrekening gevuld is
Ze gaan met deze nieuwe modellen behoorlijk slack (67.2 voor rc versie). Is dat als wedstrijdfiets niet wat veel? Als amateur-rijder natuurlijk wel erg lekker, maar die gasten/dames die xc competitie rijden kunnen met een steile balhoofd toch prima overweg? Bijvoorbeeld Mathieu die op een lux rijd met 69,5 graden.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Misschien best wel een mooie oplossing. Vast en zeker marketing en design gedreven.
Maar ik heb geen zin in een demper die ik zo ongeveer moet uitbouwen als ik hem schoon moet maken. Want het wordt daar net zo vies, zo niet viezer als een demper die zo'n beetje standaard bij veel XC fietsen aan de bovenbuis hangt.
Maar ik heb geen zin in een demper die ik zo ongeveer moet uitbouwen als ik hem schoon moet maken. Want het wordt daar net zo vies, zo niet viezer als een demper die zo'n beetje standaard bij veel XC fietsen aan de bovenbuis hangt.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Hoezo wordt het daar dan net zo vies?
Ik zie geen opening aan de achterkant dus modder komt er nauwelijks in.
Misschien wat olie met het heen en weer bewegen van de demper mee komt.
Ik vind het in ieder geval gaaf dat er weer eens een nieuw ontwerp gebruikt wordt.
Ik zie geen opening aan de achterkant dus modder komt er nauwelijks in.
Misschien wat olie met het heen en weer bewegen van de demper mee komt.
Ik vind het in ieder geval gaaf dat er weer eens een nieuw ontwerp gebruikt wordt.