Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En waar gaat die liggende achtervork naar de andere kant van de demper toe.
Zit daar een waterdichte afdichting?

Maar goed, ieder zijn ding, ik kijk wel verder :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Torsten schreef: do 10 juni 2021, 15:44 Ze gaan met deze nieuwe modellen behoorlijk slack (67.2 voor rc versie). Is dat als wedstrijdfiets niet wat veel? Als amateur-rijder natuurlijk wel erg lekker, maar die gasten/dames die xc competitie rijden kunnen met een steile balhoofd toch prima overweg? Bijvoorbeeld Mathieu die op een lux rijd met 69,5 graden.
Prima mee overwegvast en zeker, maar ook de XC parcours van de heren en dames is wel andere koek aan het worden dan paar jaar geleden het geval was.
Ofwel er zit voordeel in de nieuwe geo.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Spark met 130mm het moet niet gekker worden :lol:

En Scott lijkt dan voor de cable management oplossing te gaan

Afbeelding

Tot je de tros (trois?) kabels naar de remote lever links ziet ......

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Niet mijn fiets maar ik vind het op zich wel mooi dat een merk gewoon even heel wat anders doet dan de rest. Ik zou het persoonlijk wel erg vervelend vinden om vast te zitten aan de bijbehorende cockpit / niet even een andere pen of stuur te kunnen monteren.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

aurelius schreef: do 10 juni 2021, 10:23 Hele idee is natuurlijk dat je daar nu juist minder last van hebt, met een veilig opgeborgen demper...
Dat zal het idee zijn, maar een demper met rondom wat framemateriaal en onderin een bout, is imho vragen om problemen; wat modder met wat blad/gras wat lekker blijft liggen op de bout. Er niet aan een zijkant af kan schuiven, want frame.

Maar goed, als je een fiets kunt betalen van >10k moet wat extra demperonderhoud ook wel kunnen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

markje schreef: do 10 juni 2021, 19:40
aurelius schreef: do 10 juni 2021, 10:23 Hele idee is natuurlijk dat je daar nu juist minder last van hebt, met een veilig opgeborgen demper...
Dat zal het idee zijn, maar een demper met rondom wat framemateriaal en onderin een bout, is imho vragen om problemen; wat modder met wat blad/gras wat lekker blijft liggen op de bout. Er niet aan een zijkant af kan schuiven, want frame.

Maar goed, als je een fiets kunt betalen van >10k moet wat extra demperonderhoud ook wel kunnen.
Hij zit aan alle kanten echt dicht, er blijft niets liggen, is van buiten bijna een hardtail!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: do 10 juni 2021, 15:44 Ze gaan met deze nieuwe modellen behoorlijk slack (67.2 voor rc versie). Is dat als wedstrijdfiets niet wat veel? Als amateur-rijder natuurlijk wel erg lekker, maar die gasten/dames die xc competitie rijden kunnen met een steile balhoofd toch prima overweg? Bijvoorbeeld Mathieu die op een lux rijd met 69,5 graden.
Ook - of juist - wedstrijdrijders zouden profiteren van gemoedelijker stuurgedrag. Want daardoor hoeven ze op hele stukken minder geconcentreerd te rijden, wat weer energie spaart. En dat speelt zeker bij de hogere snelheden die ze halen een rol!

Hooguit de zitbuishoek is aan de steile kant... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Lars TB schreef: do 10 juni 2021, 20:26
markje schreef: do 10 juni 2021, 19:40

Dat zal het idee zijn, maar een demper met rondom wat framemateriaal en onderin een bout, is imho vragen om problemen; wat modder met wat blad/gras wat lekker blijft liggen op de bout. Er niet aan een zijkant af kan schuiven, want frame.

Maar goed, als je een fiets kunt betalen van >10k moet wat extra demperonderhoud ook wel kunnen.
Hij zit aan alle kanten echt dicht, er blijft niets liggen, is van buiten bijna een hardtail!
Klinkt goed, mooi ontwerp en functioneel. Hij is boven mijn budget, maar ik blijf er bij: erg mooi om te zien!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik vind het uiterlijk wel heel veel op een e-bike gaan lijken , en die vind ik niet echt aantrekkelijk
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Nou, ik vindt dit toch wel een heel smaakvol fietsje👌
Canyon Neuron CF9 2022
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Knakker29 schreef: do 10 juni 2021, 18:28 Niet mijn fiets maar ik vind het op zich wel mooi dat een merk gewoon even heel wat anders doet dan de rest. Ik zou het persoonlijk wel erg vervelend vinden om vast te zitten aan de bijbehorende cockpit / niet even een andere pen of stuur te kunnen monteren.
Volgens mij kan je er alsnog een gewone pen en stuur op zetten
Who needs roads when there's dirt
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Grappig hoe subjectief dit dan toch is. Ik houd enorm van het minimalistische dat ze hebben geintroduceerd hier, het frame ziet er enorm veel strakker en simpeler uit en ook die wegewerkte kabels vind ik een enorme pre. Ik zat een youtube filmpje te bekijken hoe de installatie verliep en vond het er in detail wel een beetje knullig uit zien, veel kabels door meerdere plastic ringen bij je balhoofd, makkelijke plek om veel rotzooi te vergaren. Maar als geheel vind ik de fiets prachtig, enorme stap voorwaarts op het visuele. Ik ben benieuwd hoe hij rijdt, want daar lees ik nog niet zoveel over. Ik ben dit jaar over gestapt op een Spark RC en vind hem enorm fijn rijden. Maar ken ook de verhalen dat hij al lang mee gaat en wat updates zou moeten krijgen...

Zal ik Kate dan maar even contacten? Ik offer mij graag op!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik ben een beetje hebberig geworden... :winkie:

Maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn huidige scott spark. Ik ben er van overtuigd dat deze oplossing met de demper wel onderhoud gaat schelen, maar het lost ook een ander irritant probleem op. Onder de demper zit namelijk op de huidige fiets een relatief diep kommetje. Dat zit vaak na een rit helemaal vol met zand, zeker als je door mul zand moet rijden. Ook met schoonmaken blijft al het water in dat kommetje staan, echt heel irritant. Dat probleem zal je nou niet hebben.

Maar er zijn ook andere details die mij opvallen. Iets wat mij ontzettend irriteert met de huidige scott, is hoe de twinlock remote op het stuur zit gemonteerd. Deze zit namelijk gecombineerd met je handvat; je klemt als het ware je handvat vast met de twinloc remote. Hierdoor kun je niet zo gemakkelijk een ander handvat nemen, omdat de lockout dan niet meer aan je stuur kan. De positie van de dropper hendel is ook relatief hoog en niet echt optimaal af te stellen. Met afstellen is het zo, hoe gunstiger je de dropper kan bedienen, hoe moeilijker je de lockout kan gebruiken. Beide problemen zijn nu opgelost, omdat de remote nu geintegreerd is met I-Spec EV van shimano (dus aan de remhendel vast) én alle hendels zitten nu gewoon aan de onderkant, waardoor alles even makkelijk (of moeilijk) te bedienen is. Daarnaast waardeer ik het kabelmanagement van scott ook heel erg, omdat ze het nu als een van de weinige op een racefiets manier toepassen bij de MTB (dus door het balhoofd).

Ben ook benieuwd of de geo net zo vooruitstrevend is als het oude model, wat nog steeds moderner en actueler is dan veel XC fietsen/wannabe trailbikes van de concurrenten

Kortom, goede fiets!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

markje schreef: do 10 juni 2021, 19:40
aurelius schreef: do 10 juni 2021, 10:23 Hele idee is natuurlijk dat je daar nu juist minder last van hebt, met een veilig opgeborgen demper...
Dat zal het idee zijn, maar een demper met rondom wat framemateriaal en onderin een bout, is imho vragen om problemen; wat modder met wat blad/gras wat lekker blijft liggen op de bout. Er niet aan een zijkant af kan schuiven, want frame.

Maar goed, als je een fiets kunt betalen van >10k moet wat extra demperonderhoud ook wel kunnen.
moet zeggen dat ik positief verrast ben door de prijzen, voor 4500 een full carbon met XT remmen, derailleur en shifter (wel slx ketting en cassette) vind ik best OK in vergelijking met trek, cannondale etc. 3700 voor de instapper met NX is ook gewoon netjes.
dus >10k roepen is een beetje onzin, elk merk heeft een 10k+ top model..

Volgens mij valt het qua onderhoud allemaal wel mee, als je de demper wilt verwijderen, zal je de crank moeten verwijderen.. hoe vaak doe je dat nou... (de bovenste bout is volgens mij door het andere poortje te bereiken als je de druk eraf haalt)

wat betreft de cockpit, scotty zet er inderdaad een eigen pen en stuur op, met behoud van de interne kabel loop (moet ook wel, want geen poorten in het frame): https://youtu.be/NrT1EFCus0U?t=47
Betekend wel dat je zowel een stuur als een stem moet kopen als je wat anders wilt, maar de keuze is er gewoon.
En wat betreft de kabels.. helaas is een lockout op een race machine blijkbaar nog nodig om een sprintje te kunnen winnen, helaas zijn daar een hoop kabels voor nodig, voordeel van deze cockpit is dat ze vrij snel onder je stuur verdwijnen en de spaghetti niet eens zo zichtbaar is.

Wat ik me wel afvraag is hoe de angleset werkt, ik hoorde ergens dat de 900 de angleset in de slacke stand heeft en de rc in de steile stand.. dat zou ik wel jammer vinden. zou logischer zijn als ze beide in de middelste stand verkopen en zo de optie bieden om het 2 kanten op aan te passen. Ik zou het (denk ik..?) namelijk wel prettig vinden om hier op de vlakke bochtige rondjes (Dorst) gewoon 76,2 + 0,6 te kunnen rijden.
(wel de goedkoopste oplossing voor scott uiteraard, want zo hoeven ze maar 1 mal te gebruiken... de specs zijn lastig te vergelijken, want je zit ook nog met een 120/130 vork, dus het verschil daarmee is verschil (>1,2)ook te verklaren)
Weet iemand daar meer over?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De steile variant is er alleen om mensen over de streep te trekken die nog niet door hebben dat slacker ook hier gewoon de beste optie is ;-)

En die kabelloop, het zit er dik in dat dat nu mode wordt. Bij racers is het al flink aan het inburgeren en de mtb's gaan volgen.
Allemaal leuk en aardig voor mensen die niet zelf aan hun fietsen sleutelen. Hoewel, ik neem aan dat de lbs de extra uren werk die zulke constructies opleveren wel aan de klanten doorberekenen :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten