Scott Spark 2022
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ach, er rijden er ook zoveel rond he. Je vraagt je af waarom dit topic er is
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 265
- Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron
Wauw, had niet verwacht dat er zo'n verschil in hoogte van de band, en dus ook in de hoogte van de crank zou zitten tussen deze 2 banden maten. Mooie illustratieErwinner schreef: ↑za 12 februari 2022, 07:05Dat was ik en denk dat je dit op de Scott RC Facebook groepstijdlijn gelezen hebt Probleem met mijn cranks is grotendeels opgelost door de vering zowel voor en achter wat beter op mijn gewicht te tunen zowel qua luchtdruk als qua rebound. Nu minder last van cranks die de grond raken, alhoewel ik er met deze 2022 fiets nog steeds wel vaker last van heb dan mijn vorige Spark 910 uit 2013. Heb ook wat geschaafd aan mijn techniek om trappers wat meer horizontaal te houden in sommige bochten ipv als een malle door te blijven rammenwolf75 schreef: ↑vr 11 februari 2022, 23:15 Klopt het dat iemand voor een tijdje terug zijn Maxxis Rekon race 2.4 hier vervangen had voor een andere band van 2.25 breed met een foto erbij van het hoogteverschil, of heb ik dat ergens anders gelezen?
Ik overweeg op mijn nieuwe wielen een Racing Ray 2.35 en een Racing Ray 2.25 te leggen ivm het hoogteverschil en ik het idee heb dat de Schwalbe minder rolweerstand hebben. Ik merk alleen wel dat ik best vaak met mijn trapper aan de grond hang ivm grondspeling in bochten. Ik wil dus eigenlijk niet nog lager komen met de crank.
Ben zelf erg happy met deze bandenset voor de routes hier op de Utrechtse heuvelrug (veelal Lage/Hooge Vuursche) dus de 2.4 Rekon Race set hangt ongebruikt aan de muur in de garage te wachten op spannender downhill routes dan onze NL single tracks
Als je wilt kun je mijn wielset wel eens een keer lenen om te kijken hoe het je bevalt voordat je investeert. Stuur me anders maar ff een PB
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Als je de assen op dezelfde hoogte zet is het nog maar de helft natuurlijk, dus de invloed is minder drastisch dan dit plaatje doet vermoeden ..McLambo schreef: ↑di 15 februari 2022, 21:30Wauw, had niet verwacht dat er zo'n verschil in hoogte van de band, en dus ook in de hoogte van de crank zou zitten tussen deze 2 banden maten. Mooie illustratieErwinner schreef: ↑za 12 februari 2022, 07:05
Dat was ik en denk dat je dit op de Scott RC Facebook groepstijdlijn gelezen hebt Probleem met mijn cranks is grotendeels opgelost door de vering zowel voor en achter wat beter op mijn gewicht te tunen zowel qua luchtdruk als qua rebound. Nu minder last van cranks die de grond raken, alhoewel ik er met deze 2022 fiets nog steeds wel vaker last van heb dan mijn vorige Spark 910 uit 2013. Heb ook wat geschaafd aan mijn techniek om trappers wat meer horizontaal te houden in sommige bochten ipv als een malle door te blijven rammen
Ben zelf erg happy met deze bandenset voor de routes hier op de Utrechtse heuvelrug (veelal Lage/Hooge Vuursche) dus de 2.4 Rekon Race set hangt ongebruikt aan de muur in de garage te wachten op spannender downhill routes dan onze NL single tracks
Als je wilt kun je mijn wielset wel eens een keer lenen om te kijken hoe het je bevalt voordat je investeert. Stuur me anders maar ff een PB
Ik kwam op de spark Facebook groep ook nog iemand tegen die de q factor van de raceface next r aan de kaak stelde.. even in gedoken die lijkt inderdaad wel wat ruimer dan Shimano of Sram 55 mm chainline cranksets, helpt ook niet mee met pedal strikes natuurlijk
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 265
- Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron
[/quote]
Als je de assen op dezelfde hoogte zet is het nog maar de helft natuurlijk, dus de invloed is minder drastisch dan dit plaatje doet vermoeden ..
Ik kwam op de spark Facebook groep ook nog iemand tegen die de q factor van de raceface next r aan de kaak stelde.. even in gedoken die lijkt inderdaad wel wat ruimer dan Shimano of Sram 55 mm chainline cranksets, helpt ook niet mee met pedal strikes natuurlijk
[/quote]
Geen idee wat een q-factor is, maar mijn ervaring met een fully tot nu toe is, dat elke millimeter telt achter
Als je de assen op dezelfde hoogte zet is het nog maar de helft natuurlijk, dus de invloed is minder drastisch dan dit plaatje doet vermoeden ..
Ik kwam op de spark Facebook groep ook nog iemand tegen die de q factor van de raceface next r aan de kaak stelde.. even in gedoken die lijkt inderdaad wel wat ruimer dan Shimano of Sram 55 mm chainline cranksets, helpt ook niet mee met pedal strikes natuurlijk
[/quote]
Geen idee wat een q-factor is, maar mijn ervaring met een fully tot nu toe is, dat elke millimeter telt achter
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp
Als je de assen op dezelfde hoogte zet is het nog maar de helft natuurlijk, dus de invloed is minder drastisch dan dit plaatje doet vermoeden ..
Ik kwam op de spark Facebook groep ook nog iemand tegen die de q factor van de raceface next r aan de kaak stelde.. even in gedoken die lijkt inderdaad wel wat ruimer dan Shimano of Sram 55 mm chainline cranksets, helpt ook niet mee met pedal strikes natuurlijk
[/quote]
Geen idee wat een q-factor is, maar mijn ervaring met een fully tot nu toe is, dat elke millimeter telt achter
[/quote]
Luistert inderdaad best nauw ben ik achter gekomen, maar de juiste hoeveelheid luchtdruk op de demper en rebound instellen scheelt al een hele boel
one life, live it!
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp
Jaja, Etappe-cc in Hilversum heeft weer een Spark RC Comp in midnight blue in maat M in de showroom staan! Die can mij is een L maar net zo lekker dus als er nog iemand op zoek is
Facebook link
etappe-cc webshop link
Facebook link
etappe-cc webshop link
one life, live it!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Is het een idee erop te letten dat er geen hele lange berichten worden gequote.
Misschien een @, of een heel deel van het bericht even te knippen, wellicht aan te geven met een "knip"
Misschien een @, of een heel deel van het bericht even te knippen, wellicht aan te geven met een "knip"
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
"Geen idee wat een q-factor is, maar mijn ervaring met een fully tot nu toe is, dat elke millimeter telt achter "
Q-factor is de afstand tussen linker en rechter crankarm, dus hoe breed die uit elkaar staan. Je hebt een minimale breedte nodig om de achtervork niet te raken, maar biomechanisch is het beter om die afstand vrij smal te hebben.
En of je vaak aan de grond zit, da's toch een beetje een ontwerpkeuze van de fabrikant. De trend is vrij lage brackets, omdat dan het zwaartepunt lager ligt en dat is gunstig voor de stuureigenschappen. Maar te laag en je zit om de haverklap aan de grond, dus ook die waarde is een compromis en per fabrikant/frame verschillend.
Er zijn fully's met lage bracket, maar er zijn ook hardtails waar je snel pedalstrikes mee hebt.
Korte cranks helpen, smalle pedalen ook. De vering zou ik afstellen op een goede werking, het is jammer als je 'm zo hard zet dat-ie niks meer doet alleen om pedalstrikes te voorkomen.
Q-factor is de afstand tussen linker en rechter crankarm, dus hoe breed die uit elkaar staan. Je hebt een minimale breedte nodig om de achtervork niet te raken, maar biomechanisch is het beter om die afstand vrij smal te hebben.
En of je vaak aan de grond zit, da's toch een beetje een ontwerpkeuze van de fabrikant. De trend is vrij lage brackets, omdat dan het zwaartepunt lager ligt en dat is gunstig voor de stuureigenschappen. Maar te laag en je zit om de haverklap aan de grond, dus ook die waarde is een compromis en per fabrikant/frame verschillend.
Er zijn fully's met lage bracket, maar er zijn ook hardtails waar je snel pedalstrikes mee hebt.
Korte cranks helpen, smalle pedalen ook. De vering zou ik afstellen op een goede werking, het is jammer als je 'm zo hard zet dat-ie niks meer doet alleen om pedalstrikes te voorkomen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En sinds we droppers hebben hoeft het BB niet zo extreem laag.
Je kan op sommige passages gewoon je zadel een paar cm laten zakken, dan kan je de rest vd rit gewoon trappen zonder telkens de grond te raken.
Je kan op sommige passages gewoon je zadel een paar cm laten zakken, dan kan je de rest vd rit gewoon trappen zonder telkens de grond te raken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zijn hier mensen die een ovalen kettingblad gebruiken? Mijn ervaring hiermee zijn wel positief.
Maar hoe zit het met de offset van het kettingblad, en de 55mm kettinglijn? Zijn het de versies met 3mm offset?
Welke hebben jullie voorkeur, Absolute black, Rotor Qring? Ik heb beide en heb het gevoel dat het ovaal van een Qring mij beter ligt.
De Kettingbladen moeten passen op de Spark 900 tuned AXS.
Maar hoe zit het met de offset van het kettingblad, en de 55mm kettinglijn? Zijn het de versies met 3mm offset?
Welke hebben jullie voorkeur, Absolute black, Rotor Qring? Ik heb beide en heb het gevoel dat het ovaal van een Qring mij beter ligt.
De Kettingbladen moeten passen op de Spark 900 tuned AXS.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 393
- Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
- Mijn mountainbike: Scott Spark 940
Die mag je even uitleggen........ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 19 februari 2022, 19:57 En sinds we droppers hebben hoeft het BB niet zo extreem laag.
Je kan op sommige passages gewoon je zadel een paar cm laten zakken, dan kan je de rest vd rit gewoon trappen zonder telkens de grond te raken.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Dat je met een dropper ook je zwaartepunt kan verlagen en je daarom niet een superlaag bb nodig hebt om een laag zwaartepunt te creërenwolf75 schreef: ↑ma 21 februari 2022, 19:30Die mag je even uitleggen........ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 19 februari 2022, 19:57 En sinds we droppers hebben hoeft het BB niet zo extreem laag.
Je kan op sommige passages gewoon je zadel een paar cm laten zakken, dan kan je de rest vd rit gewoon trappen zonder telkens de grond te raken.
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nou ja, je contactpunt met de fiets -de pedalen- komt dan niet lager te liggen natuurlijk.
Dus het is maar deels een "compensatie" voor een lage bb.
Dat een bb ook tè laag kan zijn klopt, en zeker op onze NL-rondjes waar je heel vaak meetrapt in bochten kom je daar snel genoeg achter...
Dus het is maar deels een "compensatie" voor een lage bb.
Dat een bb ook tè laag kan zijn klopt, en zeker op onze NL-rondjes waar je heel vaak meetrapt in bochten kom je daar snel genoeg achter...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 393
- Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
- Mijn mountainbike: Scott Spark 940
Precies dat ja. In het Reichswald en Rijk van Nijmegen heb ik nergens last van. Klimmend omhoog ga ik niet hard en leg ik de fiets ook niet zo plat. Naar beneden sta ik op de trappers op gelijke hoogte. Rondje Horst als voorbeeld is best wel een wat dieper uitgereden pad, waar ik in de bochten inderdaad ook nogal eens doortrapt, dan hang ik vrij snel aan de grond door de wat opstaande randen.kermit schreef: ↑di 22 februari 2022, 13:27 Nou ja, je contactpunt met de fiets -de pedalen- komt dan niet lager te liggen natuurlijk.
Dus het is maar deels een "compensatie" voor een lage bb.
Dat een bb ook tè laag kan zijn klopt, en zeker op onze NL-rondjes waar je heel vaak meetrapt in bochten kom je daar snel genoeg achter...