Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Hier ook met de fiets gereden dit weekend.
Nu zelf alles ingesteld qua vering, dat gaf het toch een heel ander gevoel als die testdag in de Ardennen. Je kan bij het frame de cups 180 graden draaien en zo je balhoofd slacker maken, op de testdag vond ik em wel héél slack. Ik vermoed dat bij die fiets de cups gedraaid waren want ik vond em nu scherper sturen, wat ik voor gewoon XC wel een plus vind.
Meteen een toertocht in de buurt gereden, 90km en 1250hm's, als je zo ruim 4u op de fiets zit krijg je toch nog veel betere indrukken van de fiets.

- De fiets is immens goed uitgebalanceerd qua vering, als je op straat komt en gewoon blijft zitten merk je amper of de fiets nu locked is of nog op 120mm veerweg staat.
- Veel stijver frame met die ingewerkte demper tov het voorgaande model, in afdalingen en op schuine kanten merk ik dat ik mijn fiets beter terug de juiste richting op krijg. En gelocked gaat ie als een speer.
- De langere reach en kortere stuurpen is ook een win. Op mijn vorige fiets reed ik met een 100mm stuurpen omdat ik anders gewoon te kort zat. Op de medium zit een 60mm pen, dat stuurt echt geweldig. In afdalingen gaat hij als een trein op rails, echt onwaarschijnlijk wat een controle de fiets.

Als je de fiets kan vinden, doen!!! Vliegt als een XC, daalt als een trail bike. Echt top.

Afbeelding

Afbeelding

*wielen zijn van de shop, voor mezelf komen er dt240 + duke in.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

:-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De eerste in real life, he, he! Mooi ding hoor! Ik zal duimen voor iedereen dat 'ie er een weet te bemachtigen :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nice! goed om te horen dat ie in de praktijk bevalt bij.
zitten nu ook wel dikke wielen onder volgens mij? ziet er uit als carbon.

nog steeds jammer dat een spark met fatsoenlijke wielen pas bij 6700 euro begint, aan de andere kant goedkoper model en eigen wielen is ook geen straf
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Nice! Bedankt voor je impressie.

Heb je die dropper er zelf op gezet? Zo ja, hoe makkelijk was dat?

Kun je iets meer vertellen over de veer karakteristiek? Hoe rolt hij bijvoorbeeld over wortels en remhobbels? Filtert hij dat goed weg, of voelt de vering daar wat stug?
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Fritso schreef: di 7 september 2021, 10:45 Nice! Bedankt voor je impressie.

Heb je die dropper er zelf op gezet? Zo ja, hoe makkelijk was dat?

Kun je iets meer vertellen over de veer karakteristiek? Hoe rolt hij bijvoorbeeld over wortels en remhobbels? Filtert hij dat goed weg, of voelt de vering daar wat stug?
Weet jij al misschien wanneer jouw fiets binnen komt?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hij lijkt op papier en de bovenstaande review bevestigd dat ook wel.

Een behoorlijk allrounder voor snel XC werk, maar ook een stapje verder door de wat grotere veerweg.
Ik ga hem ook zeker proberen ergens te testen, maar dan ook liefst wel wat langer en bv rondje eigen fiets, rondje spark en met eigen wielen.....
Dan kan je vaak het beste testen.
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

shit schreef: di 7 september 2021, 11:45
Fritso schreef: di 7 september 2021, 10:45 Nice! Bedankt voor je impressie.

Heb je die dropper er zelf op gezet? Zo ja, hoe makkelijk was dat?

Kun je iets meer vertellen over de veer karakteristiek? Hoe rolt hij bijvoorbeeld over wortels en remhobbels? Filtert hij dat goed weg, of voelt de vering daar wat stug?
Weet jij al misschien wanneer jouw fiets binnen komt?
Nee, nog niet. Deze week maar eens langs voor een update.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Volgens mij zijn er tot nu toe ook alleen maar lovende reviews geschreven over de Scott Spark, lijkt op dit moment wel een beetje de parel onder de XC fietsen.

Ik denk dat ze van alle merken dit jaar de meeste veranderingen hebben doorgevoerd, rear shock ontwerp van Bold Cycles gekocht, en daarop een heel nieuw frame ontworpen. Dat is toch heel wat anders dan Canyon die gewoon een bestaand frame heeft verlengd.

Jammer dat ze zo duur zijn en ook nog eens slecht leverbaar.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Vind het echt een mooie bike, reviews zijn inderdaad ook veelbelovend. Het wachten wel waard als je nu niet per se om een nieuwe fiets verlegen zit.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Fritso schreef: di 7 september 2021, 10:45 Nice! Bedankt voor je impressie.

Heb je die dropper er zelf op gezet? Zo ja, hoe makkelijk was dat?

Kun je iets meer vertellen over de veer karakteristiek? Hoe rolt hij bijvoorbeeld over wortels en remhobbels? Filtert hij dat goed weg, of voelt de vering daar wat stug?
De dropper heb ik zelf geïnstalleerd ja. Dankzij de grote opening onderaan het frame is het een eitje om je kabel te vangen of om de gain de goede kant op te krijgen. Ik heb gewoon langs het balhoofd richting de trapas een kabel gestoken en zo de gain weer naar boven geleid. Alleen moet je wel uitkijken dat je de gain kort genoeg maakt. Eerst was de lus van de gain te lang, waardoor de gain aanliep tegen de demper. Aangezien je demper vlak onder je zadelpen zit is dat wel een belangrijk punt, ik merkte het op toen ik het rubbertje uit het frame haalde waar je kan checken hoeveel veerweg je gebruikt hebt. Bij een fiets met allerlei kabels die voor het stuur bengelen maken enkele centimeters meer of minder niet zo gek veel uit, maar hier wil je natuurlijk wel de cleane look behouden. En je kan bij deze fiets ook moeilijk overtollige centimeters in het frame kwijt.
Mijn vorige fiets was een Trek Top Fuel, ik denk wel dat die nog net iets zachter was op kleine oneffenheden, maar die was algemeen dus ook wat meer bouncy. Al is de fiets natuurlijk ook nog niet 100% afgesteld. Zondag had ik vooraan nog 30mm travel over en achteraan 5mm, beide veringen heb ik ietsje zachter gezet. Maandag heb ik nog een uurtje in het bos in mijn achtertuin wat rondjes gereden, geregeld van de fiets en eens een tikje meer of minder gegeven aan de rebound. Bij mijn vorige fiets heb ik ook gespeeld met het aantal tokens, want met mijn relatief lage gewicht (+/- 69kg) raak ik vooraan moeilijk aan full travel, of ik moet mijn vork op 50kg zetten :)

@Prulleman: dat zijn inderdaad de full carbon Silverton SL's
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Gisteren bij mijn dealer geweest.
Proefrit is niet mogelijk, demo is enkel het showmodel.
Tezijnertijd maar eens kijken of ik ergens 1 kan testen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Zojuist weer eens langs de dealer geweest voor een update.
Helaas nog niets te melden. Ze hebben nog geen levertijd info gekregen van Scott.

Ben bang dat dit een gevalletje lange adem gaat worden :-(
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Fritso schreef: wo 8 september 2021, 13:44 Zojuist weer eens langs de dealer geweest voor een update.
Helaas nog niets te melden. Ze hebben nog geen levertijd info gekregen van Scott.

Ben bang dat dit een gevalletje lange adem gaat worden :-(
Zie mijn bericht op de vorige pagina.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Zoals ik het allemaal zo hoor wordt het gewoon volgend jaar.
Gesloten