Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik ben ook wel benieuwd naar de duurzaamheid van het frame. Kennis met een wat oudere Spark heeft al zoveel frames versleten vanwege scheuren. Altijd prima opgelost, maar wel erg vervelend.

Verder, ik denk dat de spark qua Geo wel echt veel mensen gaat aanspreken, maar ik weet niet of ik het nog een echte XC fiets kan noemen. Of eerder: Misschien moet de standaard XC fiets anders worden. We gaan steeds slacker, soms om een reden te hebben een ander model op de markt te brengen.

Ik zit persoonlijk veel te kijken naar een trail achtige fiets als vervanging voor mijn Canyon Nerve tzt. De neuron is de logische keuze, maar op de een of andere manier spreekt de Spark me hetzelfde aan. Het zou zomaar eens een breed inzetbare fiets kunnen zijn.
Who needs roads when there's dirt
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ach de veerweg gaat een beetje mee met het ouder worden
< 20 geen veerweg 1.8 bandjes
20 - 30 80mm voorvork keiharde frames en 2.1 bandjes
30 - 40 100mm voorvork comfortabele frames en 2.2 bandjes
> 40 120mm veerweg en steeds bredere banden.

De evolutie gaat dus prima mee met de staat van mijn lichaam. Hoe het dan met de jongere moet weet ik niet :bier:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Hmmm, dab hoor ik volgens je theorie in de 60+ klasse
Bird Aeris 9 blurple
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

twowheeler schreef: wo 16 juni 2021, 10:47 Ik ben ook wel benieuwd naar de duurzaamheid van het frame. Kennis met een wat oudere Spark heeft al zoveel frames versleten vanwege scheuren. Altijd prima opgelost, maar wel erg vervelend.

Verder, ik denk dat de spark qua Geo wel echt veel mensen gaat aanspreken, maar ik weet niet of ik het nog een echte XC fiets kan noemen. Of eerder: Misschien moet de standaard XC fiets anders worden. We gaan steeds slacker, soms om een reden te hebben een ander model op de markt te brengen.

Ik zit persoonlijk veel te kijken naar een trail achtige fiets als vervanging voor mijn Canyon Nerve tzt. De neuron is de logische keuze, maar op de een of andere manier spreekt de Spark me hetzelfde aan. Het zou zomaar eens een breed inzetbare fiets kunnen zijn.
Het nieuwe XC-biken heet: Gravelen. :D

Als ik geo van mijn gravel-bike bekijk (specialized Diverge), met een balhoofdhoek van 71,5. Dan is die identiek aan mijn voormalige Niner Jet fully uit 2015.

Zonder gekheid, een fully van die generatie is tot meer in staat dan een moderne gravel-bike. Echter met een paar banden die meer richting MTB gaan heb ik gemerkt dat ik met mijn gravel vrij wel elk mtb-pad vlot kan fietsen. Heb al paar keer gehad dat ik op Granny-trail wat mensen verbaasd heb laten staan kijken als ik vroeg of ik er langs mocht ;).
Dus ja XC-bikes die meer naar trail neigen, worden al aardig ingevuld met gravel-bikes. En tuurlijk zijn er nog wel echte XC-hardtail mtb's waar je met een gravel-bike niet tegen op kan. Maar je kan er veel mee heb ik gemerkt.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

novaterra schreef: wo 16 juni 2021, 12:30 Hmmm, dab hoor ik volgens je theorie in de 60+ klasse
En ben ik ruim 20 jaar jonger :bier:
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Cube-Elite schreef: wo 16 juni 2021, 11:43 Ach de veerweg gaat een beetje mee met het ouder worden
< 20 geen veerweg 1.8 bandjes
20 - 30 80mm voorvork keiharde frames en 2.1 bandjes
30 - 40 100mm voorvork comfortabele frames en 2.2 bandjes
> 40 120mm veerweg en steeds bredere banden.
Bij welke leeftijd hoort dan een fiets zonder veerweg met 4.7 bandjes :roll: ?
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

twowheeler schreef: wo 16 juni 2021, 10:47 Ik ben ook wel benieuwd naar de duurzaamheid van het frame. Kennis met een wat oudere Spark heeft al zoveel frames versleten vanwege scheuren. Altijd prima opgelost, maar wel erg vervelend.

Verder, ik denk dat de spark qua Geo wel echt veel mensen gaat aanspreken, maar ik weet niet of ik het nog een echte XC fiets kan noemen. Of eerder: Misschien moet de standaard XC fiets anders worden. We gaan steeds slacker, soms om een reden te hebben een ander model op de markt te brengen.

Ik zit persoonlijk veel te kijken naar een trail achtige fiets als vervanging voor mijn Canyon Nerve tzt. De neuron is de logische keuze, maar op de een of andere manier spreekt de Spark me hetzelfde aan. Het zou zomaar eens een breed inzetbare fiets kunnen zijn.
Ik zit in een identieke situatie. Wilde na 10 jaar ook wel weer eens wat nieuws, iets meer 'trails' en van Aluminium. Gezien mijn 168cm eerst naar 27.5"-ers gekeken. Dan wordt het aanbod al meteen een stuk minder groot.
In eerste instantie kwam ik bij een YT Jeffsy (27.5) uit, maar met een levertijd van februari 2022 ben ik afgehaakt. Daarna bij Nukeproof Reactor (27.5) uitgekomen. Stuk duurder en levertijd onbekend.

Ik was bijna zover om voor een Canyon Neuron 7.0 in S (= 27.5) te gaan. Stuk minder duur en dus nog wat financiële ruimte over voor een beter wielsetje ofzo. Maar de Neuron was op dat moment niet bestelbaar (wel verwacht in augustus). Maar iets stond me tegen...
De Neuron is een goeie fiets, maar hij is zo 'gewoon'. Ook qua geometrie.

En toen kwam de Spark 2022 (trail 900) langs: eens wat anders met die geïntegreerde demper, modernere geometrie, 130mm veerweg voor en achter, veel keus in uitvoeringen, ook alu. Dus al met al spreekt die nieuwe Spark mij ook aan. Het is geen 'echte' trail' maar als ik heel eerlijk ben.. dat heb ik voor 80% in NL ook niet nodig.

Enige minpuntje voor mij: het is een 29" :cry:
In het weekend na de officiële launch veel gelezen over geometrieën en wie weet, misschien lukt dat wel zo'n 29-er in maat S.

Ik kan niet wachten, heb de LBS al gevraagd wanneer ie de testfietsen krijgt. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben ook 1,68m, 29” S gaat uitstekend, al een jaar of 7… (daarvoor overigens ook custom 27,5” gereden in een 26” frame). Waar maak je je ‘zorgen’ over?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 16 juni 2021, 18:19 Ben ook 1,68m, 29” S gaat uitstekend, al een jaar of 7… (daarvoor overigens ook custom 27,5” gereden in een 26” frame). Waar maak je je ‘zorgen’ over?
Nee, je past er op, het kan stukken beter! In een ander opzicht geef je dat namelijk wel aan:
aurelius schreef: di 15 juni 2021, 18:48 ...
Ben je klein en licht, dan rijdt zo'n Spark RC al als een echte trailbike... Ben je 2 meter en 90 kg, dan ziet de wereld er heel anders uit en zou ik ook naar wat potenters, groters en stevigers gaan...
Je zoekt gewoon een fiets in verhouding!

Waarom dan niet in alle opzichten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed, welke ('downcountry-georienteerde') race/marathonfully in 27,5" stel je voor, Lars, in maatje S? Is er niet, geen keus in. Noem 'm maar. Nee, geen zelfbouw, en relatief betaalbaar, goed afgemonteerd. (De Anthem had je geloof ik ooit in 27,5", de Spark RC zelf natuurlijk, maar ze zijn 'uitgefaseerd'). En 29" bevalt me uit-ste-kend!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

aurelius schreef: wo 16 juni 2021, 18:19 Ben ook 1,68m, 29” S gaat uitstekend, al een jaar of 7… (daarvoor overigens ook custom 27,5” gereden in een 26” frame). Waar maak je je ‘zorgen’ over?
Ik maak me 'zorgen' over dat ik verzuip tussen de wielen en dit ten koste gaat van een boel wendbaarheid. Alsof ik een karrewiel moet omgooien in de bocht.
Op gravelrondjes geloof ik wel dat het goed bolt.

Beetje dit idee

Afbeelding

(wel een goeie trailbike dit, kijk es hoe slack)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewoon eens uitproberen. Waar rij je meestal, waar gebruik je ‘m?
Je zit op een klein frame, maat S, scheelt ook al.
Als kleintje ben je dus sowieso in het voordeel als het hoekig en bochtig wordt, is mijn ervaring.
Genoeg ‘hardrijders’ om me heen, maar juist op de technische trailtjes ben je wendbaarder, sneller, ook met 29”. Ervaar nergens beperkingen.
Wat heel fijn is: lichte wielset, acceleert vlot.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ikweetutnietmeer schreef: wo 16 juni 2021, 22:56
aurelius schreef: wo 16 juni 2021, 18:19 Ben ook 1,68m, 29” S gaat uitstekend, al een jaar of 7… (daarvoor overigens ook custom 27,5” gereden in een 26” frame). Waar maak je je ‘zorgen’ over?
Ik maak me 'zorgen' over dat ik verzuip tussen de wielen en dit ten koste gaat van een boel wendbaarheid. Alsof ik een karrewiel moet omgooien in de bocht.
Op gravelrondjes geloof ik wel dat het goed bolt.

Beetje dit idee

Afbeelding

(wel een goeie trailbike dit, kijk es hoe slack)
de vrouw des huizes hier is 168 en rijdt ook al een aantal jaar op een 29er maat S... die kan er toch verdomd rap een bocht mee om kan ik je vertellen :-D
Ik ben mij er eentje...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

petter schreef: wo 16 juni 2021, 15:53
Cube-Elite schreef: wo 16 juni 2021, 11:43 Ach de veerweg gaat een beetje mee met het ouder worden
< 20 geen veerweg 1.8 bandjes
20 - 30 80mm voorvork keiharde frames en 2.1 bandjes
30 - 40 100mm voorvork comfortabele frames en 2.2 bandjes
> 40 120mm veerweg en steeds bredere banden.
Bij welke leeftijd hoort dan een fiets zonder veerweg met 4.7 bandjes :roll: ?
Bij een andere discipline :bier:
Net als mijn fiets zonder vering en met 1.0 banden
ikweetutnietmeer
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04

Wat krijg je als je Google een webpagina over de Scott Spark 2022 in het Spaans laat vertalen naar het Nederlands. Nou, dit ... :o

Afbeelding

.. ja en nu zou je een heleboel grapjes kunnen maken over die oversized onderbuis van de Spark 2022 enzo.. maar ik doe het maar niet...

Bron: https://solobici.es/nueva-scott-spark-2022/
Gesloten