Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

bouwpakket schreef: ma 22 november 2021, 11:05
daniel1975 schreef: za 20 november 2021, 22:22 Meer betalen voor een al bestelde fiets?
Die FM zou ik nog 1x spreken om te vertellen dat die nooit geen stuiver meer aan mij gaat verdienen.
Idem
Goed om te weten dat er mensen een ander z'n boterham misgunnen.
Ook de dealer wordt geconfronteerd met prijsverhogingen. Het is óf dat, óf gewoon geen fietsen meer. Veel simpeler gaat het niet worden.
Geen idee zeker wat de marges in fietsenland zijn?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat laat onverlet dat als je al een product besteld hebt je dat gedaan hebt voor een reeds afgesproken prijs.
Tenzij de dealer daarbij het voorbehoud gemaakt heeft van tussentijdse prijsstijgingen (ik weet natuurlijk niet of dat het geval was) hoort hij wat mij betreft de fiets voor die afgesproken prijs te leveren.
Dat zijn inkoop ondertussen duurder geworden is is zijn ondernemersrisico.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Har77 schreef: ma 22 november 2021, 11:42
bouwpakket schreef: ma 22 november 2021, 11:05
Idem
Goed om te weten dat er mensen een ander z'n boterham misgunnen.
Ook de dealer wordt geconfronteerd met prijsverhogingen. Het is óf dat, óf gewoon geen fietsen meer. Veel simpeler gaat het niet worden.
Geen idee zeker wat de marges in fietsenland zijn?
De dealer kan hier niets aan doen, de fabrikant/importeur heeft kennelijk bepaald dat ook reeds geplaatste bestellingen tegen de verhoogde prijs worden geleverd. Daar kun je wat van vinden....
Maar de transportkosten vanuit azie en de prijzen van onderdelen ( ook frame & vork ) zijn gigantisch gestegen.
De marges liggen echt niet op het niveau van 50% mocht iemand dat soms denken. Door prijsstunters zou je die indruk soms wel krijgen....maar die zijn ook opvallend stil de laatste tijd 🤔
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

kermit schreef: ma 22 november 2021, 11:46 Dat laat onverlet dat als je al een product besteld hebt je dat gedaan hebt voor een reeds afgesproken prijs.
Tenzij de dealer daarbij het voorbehoud gemaakt heeft van tussentijdse prijsstijgingen (ik weet natuurlijk niet of dat het geval was) hoort hij wat mij betreft de fiets voor die afgesproken prijs te leveren.
Dat zijn inkoop ondertussen duurder geworden is is zijn ondernemersrisico.
Dat geldt alleen indien een ondernemer niet voldoende aannemelijk kan maken dat prijsstijgingen onvermijdelijk zijn én de klant niet tijdig geïnformeerd wordt.
Daarbij: reserveringen zijn geen koopovereenkomsten.

Belangrijkste: trek jij je lbs graag het vel over de neus?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Har77 schreef: ma 22 november 2021, 11:42
bouwpakket schreef: ma 22 november 2021, 11:05
Idem
Goed om te weten dat er mensen een ander z'n boterham misgunnen.
Ook de dealer wordt geconfronteerd met prijsverhogingen. Het is óf dat, óf gewoon geen fietsen meer. Veel simpeler gaat het niet worden.
Geen idee zeker wat de marges in fietsenland zijn?
Als je voor adviesprijs een fiets bij een dealer besteld, mag je verwachten dat je hem ook voor die prijs krijgt. Mocht je in de huidige markt ook nog eens een forse korting bedongen hebben (wat ik me absoluut niet voor kan stellen), dan snap ik dat de dealer een verhoging graag door wil voeren
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Idem :winkie:

Zeker met de al gedane prijsverhogingen en het feit dat fietsen voor bijna de (te hoge) adviesprijs worden verkocht houdt het voor mij wel even op.
Bicycle, bicycle, bicycle
lapinou
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 oktober 2021, 09:12

Ik heb een bestelbon (geen "reservering"), en ik heb al een vooruitbetaling van 500€ betaald. Geen korting, gewoon adviesprijs op mijn bestelbon. Ik hoop dat mijn verkoper geen extra geld aan mij vraagt!
Laatst gewijzigd door lapinou op ma 22 november 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Har77 schreef: ma 22 november 2021, 12:07Belangrijkste: trek jij je lbs graag het vel over de neus?
Ik niet.

Ik moet wel zeggen dat ik de laatste 10 jaar weinig bij een LBS geweest ben; fietsen direct via de importeur en onderhoud zo goed als helemaal zelf. Het echt specialistisch onderhoud aan vorken en dempers kunnen de meeste LBS'en toch niet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Har77 schreef: ma 22 november 2021, 12:07
kermit schreef: ma 22 november 2021, 11:46 Dat laat onverlet dat als je al een product besteld hebt je dat gedaan hebt voor een reeds afgesproken prijs.
Tenzij de dealer daarbij het voorbehoud gemaakt heeft van tussentijdse prijsstijgingen (ik weet natuurlijk niet of dat het geval was) hoort hij wat mij betreft de fiets voor die afgesproken prijs te leveren.
Dat zijn inkoop ondertussen duurder geworden is is zijn ondernemersrisico.
Dat geldt alleen indien een ondernemer niet voldoende aannemelijk kan maken dat prijsstijgingen onvermijdelijk zijn én de klant niet tijdig geïnformeerd wordt.
Daarbij: reserveringen zijn geen koopovereenkomsten.

Belangrijkste: trek jij je lbs graag het vel over de neus?
Afspraak is afspraak, zo werkt dat gevoelsmatig bij mij. Simpel. Als je overeen kwam dat je een bepaalde bike voor een bepaalde prijs kon krijgen, en er is niets gezegd over evt doorberekenen tussentijdse prijsverhogingen, dan is dat de afspraak. Of dat nou een mondelinge afspraak is of een bestelbon. Als je vervolgens maanden moet wachten is dat alleen maar vervelend(er). Als je dan ook nog eens nog meer zou moeten betalen al helemaal.
Ja, je LBS mag je dat natuurlijk allemaal uitleggen en vragen of je het daarom goed vindt om evt van de gemaakte afspraak af te wijken. Heb je dat begrip, en geld, dan kun je ermee accoord gaan natuurlijk. Maar als je dat niet wilt, dan geldt nog steeds als uitgangspunt 'afspraak is afspraak'. Zegt de LBS vervolgens toch: dan gaat de koop niet door, (gegadigden zat, blijkt hier wel) 'dan denk ik toch dat ik een volgende keer eerst elders ga kijken'. De LBS zou eventueel ook nog iets kunnen doen in de trant van korting op een prijsverhoging, wat accessoires bijvoegen, wat dan ook, om de klant eventueel nog wat tegemoet te komen, dat zou ook al verzachten?
Maar uitgangspunt blijft: 'afspraak is afspraak'.
En als je als Scott dealer weet dat je dit soort delay en verhogingen kunt verwachten, dan moet je voortaan misschien terughoudender zijn met (prijs)afspraken maken met enthousiaste klanten die hopen dat hun bestelde bike snel geleverd wordt? Of meteen afspreken dat evt prijsstijgingen worden doorberekend.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Dit is toch wel een raar verhaal, die zogenaamde prijsstijging. Op scott website nog niets van te merken trouwens.
Dus 2 personen bestellen in Juni in dezelfde winkel een spark en tekenen een bestelbon en geven voorschot.
Persoon A heeft zijn fiets vorige week ontvangen en betaald de afgesproken prijs.
Persoon B moet dankzij het Scott levertermijn loterijsysteem wachten tot ergens in 2022 en betaald vervolgens een meerprijs.
Ben ik nu de enige die dit niet normaal vindt? Ik denk het niet als ik de voorgaande reacties lees.
Trouwens, met de huidige hausse in fietsenverkoop van de afgelopen jaren denk ik niet dat er veel lbs het vel over de oren getrokken wordt. Eerder het personeel dat voor de lbs werkt, maar dat is een andere discussie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is ook mijn idee, als er eenmaal een koopovereenkomst gesloten is kun je niet meer de prijs verhogen omdat je toevallig duurder in moet kopen. Heb je een voorbehoud gemaakt ligt dat natuurlijk anders. En dan moet je maar kijken of je met je klant nog tot een overeenstemming kunt komen door korting op kleding of whatever.

Verder ben ik een trouwe klant als ik een goed gevoel bij een winkel heb, en er netjes behandeld wordt. In de tijd dat ik mijn spullen nog wel bij fysieke winkels kocht ging ik altijd naar dezelfde shop (tenzij hij niet had wat ik zocht natuurlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik heb geen bestelbon getekend. Ik heb ook geen voorschot betaald. Ook kan ik de fiets kostenloos annuleren. Op het moment dat de fiets binnen is wordt Ik gebeld en kan ik beslissen of ik hem wel of niet afneem.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

At1 schreef: ma 22 november 2021, 14:19 Ik heb geen bestelbon getekend. Ik heb ook geen voorschot betaald. Ook kan ik de fiets kostenloos annuleren. Op het moment dat de fiets binnen is wordt Ik gebeld en kan ik beslissen of ik hem wel of niet afneem.
Okay. En had je wel of niet iets over een prijs afgesproken? Want daar ging het om hierboven?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

At1 schreef: ma 22 november 2021, 14:19 Ik heb geen bestelbon getekend. Ik heb ook geen voorschot betaald. Ook kan ik de fiets kostenloos annuleren. Op het moment dat de fiets binnen is wordt Ik gebeld en kan ik beslissen of ik hem wel of niet afneem.
Ook je lbs kan kostenloos de verkoop annuleren😂
Sorry maar mondelinge beloftes zijn heel nobel en het is altijd leuk als deze gerespecteerd worden, maar ze zijn jammer genoeg van geen enkele waarde voor beide partijen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

In het geval zoals door #A11 beschreven zou ik het niet meer als fair vinden als een tussentijdse prijsverhoging aan hem doorberekend zou worden, hij is nl. geen enkele verplichting aangegaan, en het risico ligt volledig bij de fm.
In het geval van #Lapinou ligt het volgens mij anders, hij heeft aanbetaling gedaan en op zijn (aanbetalings) bon staat de prijs die hij zou moeten betalen. Daarbij zou ik zeggen ligt het risico van de hogere inkoop bij de fm.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gesloten