Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bertp schreef: ma 22 november 2021, 13:23 Dit is toch wel een raar verhaal, die zogenaamde prijsstijging. Op scott website nog niets van te merken trouwens.
Dus 2 personen bestellen in Juni in dezelfde winkel een spark en tekenen een bestelbon en geven voorschot.
Persoon A heeft zijn fiets vorige week ontvangen en betaald de afgesproken prijs.
Persoon B moet dankzij het Scott levertermijn loterijsysteem wachten tot ergens in 2022 en betaald vervolgens een meerprijs.
Ben ik nu de enige die dit niet normaal vindt? Ik denk het niet als ik de voorgaande reacties lees.
Trouwens, met de huidige hausse in fietsenverkoop van de afgelopen jaren denk ik niet dat er veel lbs het vel over de oren getrokken wordt. Eerder het personeel dat voor de lbs werkt, maar dat is een andere discussie.
Ook de LBS kan onvoldoende onderdelen krijgen om te verkopen, en is veel tijd kwijt aan zoeken naar inkoop materialen om de essentiele werkplaats draaiende te houden.
Wat je binnenkrijgt is zo verkocht, maar zie het maar te krijgen...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

aurelius schreef: ma 22 november 2021, 15:18
At1 schreef: ma 22 november 2021, 14:19 Ik heb geen bestelbon getekend. Ik heb ook geen voorschot betaald. Ook kan ik de fiets kostenloos annuleren. Op het moment dat de fiets binnen is wordt Ik gebeld en kan ik beslissen of ik hem wel of niet afneem.
Okay. En had je wel of niet iets over een prijs afgesproken? Want daar ging het om hierboven?
Ik heb niet echt iets afgesproken. Er is mij verteld wat de prijs van de fiets is. Niet dat het meer of minder kan worden.
Op zich begrijp ik hem wel, Scott laat hem ook een meerprijs betalen omdat ze vinden dat hij ook een bijdrage moet leveren aan prijsstijgingen.
Het is alleen wel zuur dat mensen die vorige week een fiets hebben afgenomen minder hebben betaald.
Maar goed ik heb er zelf niet heel veel problemen mee. Het is wat het is.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Ik heb in juni mijn Spark RC besteld bij de dealer, 300 euro aanbetaald en een 'koopovereenkomst' (staat er letterlijk op) getekend door hem en mij met daarop tevens de prijsvermelding van de fiets. Ook staat er op die overeenkomst niets vermeld over eventuele tussentijdse prijswijzigingen.

Mag toch hopen dat dit voldoende is om onder een prijsverhoging uit te komen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Fritso schreef: ma 22 november 2021, 17:55 Ik heb in juni mijn Spark RC besteld bij de dealer, 300 euro aanbetaald en een 'koopovereenkomst' (staat er letterlijk op) getekend door hem en mij met daarop tevens de prijsvermelding van de fiets. Ook staat er op die overeenkomst niets vermeld over eventuele tussentijdse prijswijzigingen.

Mag toch hopen dat dit voldoende is om onder een prijsverhoging uit te komen.
vast wel
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt mij wel, een getekende koopovereenkomst is gewoon een bindend iets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dat getekend “iets” is dan wel inclusief de voorwaarden die van toepassing zijn
En daarin kan best iets over doorberekenen van prijs veranderingen staan.

Heb je er voorwaarden bij en zo ja heb je ze gelezen?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heckler40 schreef: ma 22 november 2021, 18:39 Dat getekend “iets” is dan wel inclusief de voorwaarden die van toepassing zijn
En daarin kan best iets over doorberekenen van prijs veranderingen staan.

Heb je er voorwaarden bij en zo ja heb je ze gelezen?
Ik neem aan dat de LBS de fiets ook toen meteen bij Scott besteld heeft? Dan betaald hij toch ook zijn 'oude' inkoopprijs bij levering? Zou anders wel heel erg fraai zijn, ik zie dan wel een mooi nieuw verdienmodel :D voor een leverancier..........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Op mijn koopovereenkomst staat alleen dat de standaard BOVAG voorwaarden van toepassing staan. Deze heb ik opgezocht en daarin staat het volgende:

"
Artikel 5 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de ondernemer de prijs niet verhogen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing door de overheid, in ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen prijs, dan kan de ondernemer de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing door de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De ondernemer brengt de consument zo snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij een prijsstijging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.
3. Als een ondernemer heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
4. Indien de ondernemer in gebreke is gesteld op grond van artikel 7, maar de gestelde termijn nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op grond van een wijziging in een heffing door de overheid worden doorberekend.
5. Zodra de ondernemer in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging worden doorberekend.
"
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media ... l-2018.pdf

In mijn geval is volgens mij punt 1 van toepassing aangezien de prijs vermeld staat op de koopovereenkomst. Tevens is de fiets al lang besteld bij Scott en is er ook bevestiging vanuit Scott gekomen dat hij geleverd gaat worden. Beetje lullig als de dealer dan alsnog meer zou moeten betalen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik loop al "eventjes" mee in de 2-wielerbranche en dan aan de leveranciers/importeurskant , helaas niet (meer) gerelateerd aan mtb's maar dat maakt niet zoveel uit. Wij hebben recent onze producten een aanzienlijk percentage duurder moeten maken om redenen waarmee Scott ook waarschijnlijk mee te maken heeft gekregen want die gelden voor de gehele branche. Sowieso hebben vele branches met deze problemen te maken gekregen dus het is niet enkel gerelateerd aan 2-wielers.

Onze policy was heel simpel....de prijsstijging gaat op 1 november in, alles wat een dealer voor die datum in bestelling had staan wordt geleverd tegen de oude ( lagere ) inkoopprijs. Dealer kon dus goedkoop inkopen en desgewenst tegen de nieuwe ( hogere ) verkoopprijs verkopen. ( in de praktijk gebeurt dit overigens niet...door internet is de markt uiterst transparant geworden )

Onze concullega had 2 maand geleden de prijzen al verhoogd maar deed dit ook op de lopende orders die de dealers al eerder hadden geplaatst.
Dealers konden als ze wilden hun lopende orders annuleren maar dienden er wel rekening mee te houden dat als er daarna alsnog besteld zou gaan worden er levertijden gingen ontstaan. Echter hadden deze dealers wel wat uit te leggen aan de consumenten die hun product hadden besteld voor de prijsverhoging of zelf de prijsverhoging "slikten" om de consument te vriend te houden.

Dus voordat je een oordeel over deze dealer geeft zou je eerst moeten weten wat de policy van Scott naar haar dealers is geweest...
Soms heeft een merk zoveel waarde voor een dealer dat men een dergelijke policy accepteert om vooral het dealerschap maar niet kwijt te raken al geloof ik niet dat Scott een dergelijke status heeft......maar er zijn merken die deze status wel hebben en waar de dealer "kruipt" om vooral het dealerschap maar niet kwijt te raken. Voor sommige dealerschappen hoef je enkel je vinger maar op te steken en weer andere dealerschappen moet je "verdienen" . Heel soms durft een dealer de middelvinger naar zo'n groot machtig merk op te steken en gaat een relatie aan met een gezworen vijandig merk....pas nog gebeurd in het zuiden van het land ;-)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Je doelt op Rings die van eerste $pesh concept store nu verschuift naar tevens dealer van Cannondale?
Bicycle, bicycle, bicycle
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

daniel1975 schreef: ma 22 november 2021, 20:12 Je doelt op Rings die van eerste $pesh concept store nu verschuift naar tevens dealer van Cannondale?
Juist.....het feit dat de huidige Cannondale manager in NL voorheen voor Specialized werkte en de Rings mensen goed kende zal zeker ook een rol spelen...maar dat terzijde...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mij is verteld dat de prijs van mijn gereserveerde/bestelde fiets omhoog ging. Dus ook van Scott naar de dealer toe.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

At1 schreef: ma 22 november 2021, 20:35 Mij is verteld dat de prijs van mijn gereserveerde/bestelde fiets omhoog ging. Dus ook van Scott naar de dealer toe.
En dat is zeer aannemelijk.....en daarom staat op veel.prijslijsten en websites "wijziging in prijs en uitvoering voorbehouden"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

At1 schreef: ma 22 november 2021, 20:35 Mij is verteld dat de prijs van mijn gereserveerde/bestelde fiets omhoog ging. Dus ook van Scott naar de dealer toe.
En dat klopt. Alle dealers hebben daarover vrijdag een bericht over gehad met uitleg hoe/wat.
Het is dus absoluut niet zo dat de dealer nu ineens meer overhoudt aan een fiets.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je kan in je voorwaarde van alles zetten, het moet nog wel rechtsgeldig zijn.

Nu zou het mij om een paar dingen gaan.
Heb ik een overeenkomst voor de adviesprijs? Dan zou ik de meerkosten niet accepteren.
Heb ik zoals nu gaat met mijn dealer prijsafspraken, bepaalde kortingen per merk. Dan zou ik het wel betalen.

En wat is het verhaal van Scott, de huidige service is echt gigantisch achteruit aan het gaan de laatste maanden, dus ik zou er nu specifiek bij Scott geen euro meer aan gaan betalen. Ik wacht al drie maanden op een garantie frame, elke keer maar weer wat vragen, foto, nummer, facturen van dealer onderhoud etc. Gewoon bizar..... twee jaar terug stond er na een week een nieuw frame.
(en dit is geen opzich zelf staand verhaal)
Gesloten