Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

"While both categories of Spark utilize the same frame, the bikes have many differences. Compared to the Spark RC, the 900 comes with a more trail-oriented spec: a larger shock, a longer travel fork, wider bars, trail focused tires and so on".

Geo-verschil zit 'm dan vooral in de langere vork, waardoor de stuurhoek slacker wordt.
En Scott maakt gebruik van 3 verschillende soorten carbon, naast alu.
De lichtste carbonvezels worden gebruikt voor de duurste/lichtste RC's.
De lichtste afmontages, meer racy, zitten op de RC, de gewone Spark is meer trail-afgemonteerd, degelijker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wel grappig dat alle "iedereen wordt maar een Trailfiets aangepraat!" XCers hier deze Scott nu ineens wel de bom vinden. Met een geo die wel erg dicht tegen die van de 2020 Genius aanligt. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

aurelius schreef: di 15 juni 2021, 15:49 "While both categories of Spark utilize the same frame, the bikes have many differences. Compared to the Spark RC, the 900 comes with a more trail-oriented spec: a larger shock, a longer travel fork, wider bars, trail focused tires and so on".

Geo-verschil zit 'm dan vooral in de langere vork, waardoor de stuurhoek slacker wordt.
En Scott maakt gebruik van 3 verschillende soorten carbon, naast alu.
De lichtste carbonvezels worden gebruikt voor de duurste/lichtste RC's.
De lichtste afmontages, meer racy, zitten op de RC, de gewone Spark is meer trail-afgemonteerd, degelijker.
Ah, die verschillende soorten carbon was mij ook nog niet helemaal duidelijk. :-q
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik zou voor de RC gaan aangezien je voor een stuk minder geld meteen een full carbon frame (incl. achtervork) hebt. Dan hoef je er alleen nog maar een dropperpost op te zetten. Die 1cm extra veerweg geloof ik wel.

De Spark 910 voor €5400,- is de eerste met full-carbon frame (en XT afmontage). De Spark RC Team kost €4600 (ook XT afmontage).
Laatst gewijzigd door Nespresso op di 15 juni 2021, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://www.brujulabike.com/new-scott-spark-2022/
daar is veel info te vinden, bv ook dit overzichtje:
Afbeelding

maar ook dit stukje:
One of the key points of this new Scott Spark 2022 is hidden in the head tube, thanks to new adjustment bearing race, the steering angle can be varied (plus or minus) 0.6º just by turning these bearings and obtaining 3 different steering angles on the same bike. The Spark RC uses it in its most closed option with a 120mm fork while the Spark 900 2022 uses it in the most relaxed position and mounts 130mm forks.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: di 15 juni 2021, 15:52 Wel grappig dat alle "iedereen wordt maar een Trailfiets aangepraat!" XCers hier deze Scott nu ineens wel de bom vinden. Met een geo die wel erg dicht tegen die van de 2020 Genius aanligt. :lol:
Ff happen...
Deze Scott RC is nog steeds XC-lichtvoetig (...bergop), maar daalt nu veel potenter, doordat alle geometrieen inmiddels dezelfde kant op gaan, meer trailgericht worden, ook de geometrieen van de race/marathonfully's. Die ontwikkeling speelt al langer. Aanvankelijk vooral alleen op het gebied van onderdelen/afmontage. De Spark RC was zijn tijd sowieso al 4-5 jr vooruit, met zijn slacke stuurhoek. De veerwegvan de RC bleef wel wat achter. Anderen hadden wel al meer veerwg, maar niet de modernere geometrie. Inmiddels komen er steeds meer bikes die zowel qua veerweg als geometrie zich ontpoppen als... als noem het maar lichte 'down country bikes', dat dekt de lading prima.
Trailbikes maken ook, maakten al eerder, die ontwikkeling door, en schuiven steeds meer op naar AM/Enduro, maar ze zijn er vaak niet lichter op geworden... Voor kleinere lichtgewicht rijders kan dat een ding zijn.
Deze 'potente XC-ers', down country bikes, zijn dus in het gat terecht gekomen dat de 'oude' Trailbikes door dat opschuiven aan het achterlaten zijn :wink: ... Prima ontwikkeling, evolutie, het gat is zo mooi opgevuld.
Ben je klein en licht, dan rijdt zo'n Spark RC al als een echte trailbike... Ben je 2 meter en 90 kg, dan ziet de wereld er heel anders uit en zou ik ook naar wat potenters, groters en stevigers gaan... De gewone Spark kan dan prima. En voor echt AM en Enduro rijden, zwaar park bezoek, dan mag het nog wat figuurlijke onsjes meer zijn natuurlijk. Een Genius bv.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je had ook kunnen reageren met "goed punt!" Had je veel typen bespaard. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nu je het zegt, goed punt :tong :-q !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Brambo67 schreef: ma 14 juni 2021, 21:15 Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft.
Als je de XC races van tegenwoordig bekijkt doen ze op sommige parcours ook nauwelijks meer onder voor downhill. Met 100mm heb je daar gewoon niks meer te zoeken.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

ikweetutnietmeer schreef: ma 14 juni 2021, 22:55
Brambo67 schreef: ma 14 juni 2021, 21:15

Toch is ie blijkbaar nog niet heel gelukkig met z’n nieuwe Spark. Ben benieuwd of dit ‘goed’ komt of dat Nino z’n ‘magic’ kwijt is? Inmiddels komt er steeds meer naar buiten over de ontwikkeling van de nieuwe Spark. Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft. Ik ben benieuwd… vooralsnog zou een betere ‘launch’ de fiets wat meer magie gegeven hebben. Vooralsnog heeft BMC de beste papieren voor goud in Tokyo met de heer T. Pidcock.
Tsja, hij draait ook al zó lang mee.
  • Heb je trouwens een bron voor die 'discussie over het einde van 100mm veerweg'? Interessant.
https://www.bike-magazin.de/mtb_news/mt ... k-neu-2022
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

nielsvo schreef: di 15 juni 2021, 22:14
Brambo67 schreef: ma 14 juni 2021, 21:15 Scott is ervan overtuigd dat 100mm veerweg of minder (Trek) geen kans meer heeft.
Als je de XC races van tegenwoordig bekijkt doen ze op sommige parcours ook nauwelijks meer onder voor downhill. Met 100mm heb je daar gewoon niks meer te zoeken.
Klopt. De vraag is of de 'gemiddelde' XC-fietser in NL ook zo gaat fietsen. De meest 'heftige rock gardens' die ik tegenkom zijn op de 'Lemelerberg.... En dat lukt ook nog wel met een starre bike :D

Ik blijf de nieuwe Spark RC lelijk vinden, lijkt te veel op een e-MTB. Een oud-collega van me reed in 2015 de Dolomiti Hero op een Santos alu fiets met een Rohloff schakelsysteem. Toen kreeg ie al op- en aanmerkingen dat het vast een e-bike was :D Ik vind echter de innovatie geweldig, en dan niet alleen de vering in de zitbuis; het nieuwe stuur/stuurpen systeem is ook goed net als de nieuwe geïntegreerde aansturing van achterdemper, vork en zadelpen. Ik sluit de nieuwe Spark RC dan ook niet uit. Net als Aurelius ben ik benieuwd wat Canyon gaat doen. De rest van de merken heeft voor 'veilige' evolutie gekozen; zelfs Specialized die als 'innovatie' een EPIC Evo hebben waarover iedereen lyrisch is... Duhhh... De enige echte innovatie die ze hebben is opgegeven op de EVO en er afgesloopt... Santa Cruz, Orbea, BH en veel anderen maken nu fietsen waarin 2 bidons passen (echt heeeeel belangrijk), die allemaal 15 mm langer zijn dan het vorige model met een 'luie' stuurhoek en steilere zithoeken. Kortom; zoals 'Bike' terecht zegt; het lijkt allemaal op elkaar.

Maar goed on topic; ik wacht een jaartje, wil 'm live zien en dan eens testen en dan bepaal ik wel of ik überhaupt een 120mm fiets nodig heb voor mijn rondjes in Drenthe en op de Sallandse Heuevelrug (weet nu het antwoord al) Maar als 100mm geen bestaansrecht meer zal hebben ga ik wel mee. Tenslotte wil ik de fiets in 2026 ook weer kunnen inruilen :-) Al zal dat dan wel op een eMTB zijn :D
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

Dus vanaf 2022 zien we de meeste NL bos wielrenners die in de markt zijn voor een nieuwe scott xcer, op een fiets met nog meer verweeg om heerlijk om elke micro technische uitdaging in de NL routes heen te sturen. :winkie:
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

sinterklaas schreef: wo 16 juni 2021, 09:01 Dus vanaf 2022 zien we de meeste NL bos wielrenners die in de markt zijn voor een nieuwe scott xcer, op een fiets met nog meer verweeg om heerlijk om elke micro technische uitdaging in de NL routes heen te sturen. :winkie:
Ben er ook bang voor... :D :D :D
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zolang als ik MTB en er routes bijgekomen zijn, zo lang zie je dat de kuddes bwr's de (voor mij juist) uitdagende bochtjes en obstakels afsnijden of omzeilen. Misschien om zo net dat stukje sneller te zijn, of misschien gewoon doodeenvoudig gebrek aan stuurmanskunsten.

Als ik hierboven al lees dat alles in de omgeving met een starre fiets te rijden is, (waarheid als een koe, ik kan alles in de omgeving met mijn stadsfiets rijden) en men zich vereenzelvigt met de XC racers op tv, dan gaan deze discussies pm wat heb je nodig nog jaren mee :lol:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Je kunt bijna alles met bijna elke fiets rijden zolang je je rijstijl maar aanpast, en dat geldt niet alleen voor de omgeving hier.
Gesloten