Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik vind het wel erg stijlvol eruit zien. Persoonlijk hou ik meer van een industriële/ruige look waar juist alle mechaniek zichtbaar is, maar gezien de vele fans van de Apple-ontwerpen zullen zeker veel mensen dit erg mooi vinden.

Qua onderhoud lijkt het me nog steeds een pain in the ass, maar aan de andere kant ziet het er best doordacht uit. Tijd zal het leren. Wel een gave innovatie en he: iemand moet de 1e zijn he?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor normaal onderhoud (als ik naar mezelf kijk), heb ik nu in de laatste 3 jaar 1 x mijn remmen vervangen, 2 x mijn shifter kabel en 1 keer een dropper gemonteerd.

Hoeveel tijd zou ik met een integrated cable setup zoals bij deze nieuwe spark dan kwijt zijn t.o.v. normale interne kabels?
Je stuurpen moet 4 x vaker los en vast, that's it... bij het vervangen van je remmen moet je toch de leiding loshalen en inkorten.
Scheelt dus een half uurtje max per jaar... lijkt het mij wel waard.. ik vind het er wel mooi uit zien, dat is me ook wel wat waard :)

Het is een ander verhaal als je meerdere keren per jaar van alles onderling gaat uitwisselen tussen verschillende fietsen, maar ik zie kermit niet echt op een spark, dus die valt ook niet in de doelgroep :)

Voor de doelgroep is het echt geen issue
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 12:42 voor normaal onderhoud (als ik naar mezelf kijk), heb ik nu in de laatste 3 jaar 1 x mijn remmen vervangen, 2 x mijn shifter kabel en 1 keer een dropper gemonteerd.

Hoeveel tijd zou ik met een integrated cable setup zoals bij deze nieuwe spark dan kwijt zijn t.o.v. normale interne kabels?
Je stuurpen moet 4 x vaker los en vast, that's it... bij het vervangen van je remmen moet je toch de leiding loshalen en inkorten.
Scheelt dus een half uurtje max per jaar... lijkt het mij wel waard.. ik vind het er wel mooi uit zien, dat is me ook wel wat waard :)

Het is een ander verhaal als je meerdere keren per jaar van alles onderling gaat uitwisselen tussen verschillende fietsen, maar ik zie kermit niet echt op een spark, dus die valt ook niet in de doelgroep :)

Voor de doelgroep is het echt geen issue
Vooral de demper doelde ik op. Kabels doe ik ook niet zo vaak nee.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Je kunt de metalen ring van de combinatie handvat/lockout eraf halen en dan op een nieuw handvat plaatsen. Je moet dan misschien we een klein beetje kunstof wegsnijden van de nieuwe, maar dat valt keurig binnen die ring. Kan wel, maar je hebt gelijk het is niet zo fraai.

Dat ‘kommetje’ onder de demper irriteert mij ook! Nu maak ik hem schoon op een standaard, dus ik draai die steeds zodat het leegloopt, maar dan loopt er weer een spoor zand over je frame...

Ik vind het een goede reden om een 2022 te kopen! ;) mijne is helaas nog te mooi en nieuw...

Horsthil schreef: vr 11 juni 2021, 09:49 Ik ben een beetje hebberig geworden... :winkie:

Maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn huidige scott spark. Ik ben er van overtuigd dat deze oplossing met de demper wel onderhoud gaat schelen, maar het lost ook een ander irritant probleem op. Onder de demper zit namelijk op de huidige fiets een relatief diep kommetje. Dat zit vaak na een rit helemaal vol met zand, zeker als je door mul zand moet rijden. Ook met schoonmaken blijft al het water in dat kommetje staan, echt heel irritant. Dat probleem zal je nou niet hebben.

Maar er zijn ook andere details die mij opvallen. Iets wat mij ontzettend irriteert met de huidige scott, is hoe de twinlock remote op het stuur zit gemonteerd. Deze zit namelijk gecombineerd met je handvat; je klemt als het ware je handvat vast met de twinloc remote. Hierdoor kun je niet zo gemakkelijk een ander handvat nemen, omdat de lockout dan niet meer aan je stuur kan. De positie van de dropper hendel is ook relatief hoog en niet echt optimaal af te stellen. Met afstellen is het zo, hoe gunstiger je de dropper kan bedienen, hoe moeilijker je de lockout kan gebruiken. Beide problemen zijn nu opgelost, omdat de remote nu geintegreerd is met I-Spec EV van shimano (dus aan de remhendel vast) én alle hendels zitten nu gewoon aan de onderkant, waardoor alles even makkelijk (of moeilijk) te bedienen is. Daarnaast waardeer ik het kabelmanagement van scott ook heel erg, omdat ze het nu als een van de weinige op een racefiets manier toepassen bij de MTB (dus door het balhoofd).

Ben ook benieuwd of de geo net zo vooruitstrevend is als het oude model, wat nog steeds moderner en actueler is dan veel XC fietsen/wannabe trailbikes van de concurrenten

Kortom, goede fiets!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Even kijken in de garage hoe dat staat naast een Foil.........en of er nog plaats is :D
MM ik ga het seriues overwegen heb alleen frame en vork nodig. De rest is nog zo nieuw.
Gezien mijn AM eagle frame 1200 gram is blijft de fully dan ook mooi op net aan 9kg :bier:

Nu was de huidige frameset (nouja fiets zonder wielen en groep) ook al 6K dus ik houd mijn hart vast.

Enige ding vind ik dat je hem voor een E bike kan aanzien.......
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Scott laat op de website in een simpele animatie goed zien hoet het zit met de angleset en de kabels door het balhoofd

https://assets.scott-sports.com/pages/s ... 0x540.webm

https://assets.scott-sports.com/pages/s ... 0x540.webm

Is allemaal niet zo spannend, niet anders als andere interne kabelvoeringen die ook te doen zijn, zelfs met mijn thuis sleutel skills.
De selectie van sturen en stuurpennen is inderdaad beperkt, maar dat is een keuze en ook een kwestie van praten met de dealer.

Ik zie ook dat ze de framesets aanbieden inclusief vork de cockpit en zadel/pen,
De prijs daarvan is dan wel weer hoger dan de XT compleet :o

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 11 juni 2021, 12:48
Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 12:42 voor normaal onderhoud (als ik naar mezelf kijk), heb ik nu in de laatste 3 jaar 1 x mijn remmen vervangen, 2 x mijn shifter kabel en 1 keer een dropper gemonteerd.

Hoeveel tijd zou ik met een integrated cable setup zoals bij deze nieuwe spark dan kwijt zijn t.o.v. normale interne kabels?
Je stuurpen moet 4 x vaker los en vast, that's it... bij het vervangen van je remmen moet je toch de leiding loshalen en inkorten.
Scheelt dus een half uurtje max per jaar... lijkt het mij wel waard.. ik vind het er wel mooi uit zien, dat is me ook wel wat waard :)

Het is een ander verhaal als je meerdere keren per jaar van alles onderling gaat uitwisselen tussen verschillende fietsen, maar ik zie kermit niet echt op een spark, dus die valt ook niet in de doelgroep :)

Voor de doelgroep is het echt geen issue
Vooral de demper doelde ik op. Kabels doe ik ook niet zo vaak nee.
maar wat doe je dan bij de demper wat nu lastiger is?
volgens mij kan je achter een klepje wat je dus 5 seconden kost om te openen en 5 seconden om te sluiten:
- druk regelen
- rebound/compressie settings regelen.

elke rit lijkt me dat niet nodig, 1 maal goed is goed, wellicht als je echt van terrein wisselt dat je een paar keer wat langer staat te prullen, maar bij normaal gebruik doe je dit -af en toe-

Dan heb je nog een bolt check... dat is wellicht wel een dingetje als je crank eraf moet om te kijken of alle bouten nog goed staan..

Ten slotte onderhoud.. voor die 1 (misschien 2) x per jaar dat je demper er helemaal af moet is het misschien een half uurtje meer werk. Die krijg je wel driedubbel terug in minder schoonmaakt tijd :)


anyway, ik hoef mezelf verder niet te overtuigen, dat ben ik geloof ik al, als iemand anders het wel vervelend of lastig vind prima :D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heckler40 schreef: vr 11 juni 2021, 13:21 Scott laat op de website in een simpele animatie goed zien hoet het zit met de angleset en de kabels door het balhoofd

https://assets.scott-sports.com/pages/s ... 0x540.webm

https://assets.scott-sports.com/pages/s ... 0x540.webm

Is allemaal niet zo spannend, niet anders als andere interne kabelvoeringen die ook te doen zijn, zelfs met mijn thuis sleutel skills.
De selectie van sturen en stuurpennen is inderdaad beperkt, maar dat is een keuze en ook een kwestie van praten met de dealer.

Ik zie ook dat ze de framesets aanbieden inclusief vork de cockpit en zadel/pen,
De prijs daarvan is dan wel weer hoger dan de XT compleet :o

Enjoy!!
waar zie jij de frameset?
ik zie enkel het vorige model in de nino versie https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... 2BRC&text=#
de rode versie daarvan is inmiddels ook al wel voor <4k te vinden.

Het verschil met de xt (SCOTT SPARK RC TEAM) versie zit in prijs zit in een paar dingen:
frameset is de SL versie.. net wat lichter... en een stuk duurder...
carbon frasier stuurtje ipv alu
waarschijnlijk duurdere vork.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 12:42 voor normaal onderhoud (als ik naar mezelf kijk), heb ik nu in de laatste 3 jaar 1 x mijn remmen vervangen, 2 x mijn shifter kabel en 1 keer een dropper gemonteerd.

Hoeveel tijd zou ik met een integrated cable setup zoals bij deze nieuwe spark dan kwijt zijn t.o.v. normale interne kabels?
...

Voor de doelgroep is het echt geen issue
Hier bij de winkel begint dat wel een punt te worden. Laatst hebben ze inderdaad €100,- aan arbeidsloon gerekend voor het vervangen van een derailleurkabel... .


Maar goed, als je 8K voor een fiets neertelt, dan moet dat er ook af kunnen. (Koppeling vervangen bij een Lambo schijnt ook 20K te kosten...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is het ook he! En bij een fiets van 8K hoort niet eens een derrie kabel :D
Als je bij de vervanging nadenkt is het meestal niet heel veel meer werk dan buitenom.

Als je je fiets brengt net als een vriend van mij en meld "ik heb alvast alle kabels eruit getrokken" wordt je daar iets minder vrolijk van.
Interne kabels zijn bij sommige fietsen vervelend als je een stuur of stuurpen wilt vervangen, dan moeten de remmen los. Maar bij scott racefietsen kan dit iig zonder, dus ik neem aan hier ook.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 11 juni 2021, 13:44
Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 12:42 voor normaal onderhoud (als ik naar mezelf kijk), heb ik nu in de laatste 3 jaar 1 x mijn remmen vervangen, 2 x mijn shifter kabel en 1 keer een dropper gemonteerd.

Hoeveel tijd zou ik met een integrated cable setup zoals bij deze nieuwe spark dan kwijt zijn t.o.v. normale interne kabels?
...

Voor de doelgroep is het echt geen issue
Hier bij de winkel begint dat wel een punt te worden. Laatst hebben ze inderdaad €100,- aan arbeidsloon gerekend voor het vervangen van een derailleurkabel... .


Maar goed, als je 8K voor een fiets neertelt, dan moet dat er ook af kunnen. (Koppeling vervangen bij een Lambo schijnt ook 20K te kosten...)
mtb of racefiets? bij een racefiets zit je ook nog met stuurlint, dat maakt het weer een stukje duurder en kost ook tijd..

Als je als fietsenmaker 100 euro arbeid moet rekenen (2 uur??) voor het vervangen van een derailleur kabel, dan heb je of niet de juiste kennis of niet het juiste gereedschap.
Zelfs als je nog een padje moet richten en alles opnieuw moet afstellen kan je daar geen 2 uur mee bezig zijn...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 13:34 waar zie jij de frameset?
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -framesets

Oh en ik heb geen aandelen :lol:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heckler40 schreef: vr 11 juni 2021, 14:19
Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 13:34 waar zie jij de frameset?
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -framesets

Oh en ik heb geen aandelen :lol:
ja, maar dat is het oude model, de nieuwe is vast goedkoper :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 14:28 ja, maar dat is het oude model,
Oops, sorry.

Het punt was en is dat Scott bij de frameset de cockpit meelevert, dus voor de klant van Scott is er niets aan de hand.
Liefhebbers van een demo, 2e hands of overjarig model moeten dan naar een dealer voor een andere cockpit inrchting.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: vr 11 juni 2021, 14:00 mtb of racefiets? bij een racefiets zit je ook nog met stuurlint, dat maakt het weer een stukje duurder en kost ook tijd..

Als je als fietsenmaker 100 euro arbeid moet rekenen (2 uur??) voor het vervangen van een derailleur kabel, dan heb je of niet de juiste kennis of niet het juiste gereedschap.
Zelfs als je nog een padje moet richten en alles opnieuw moet afstellen kan je daar geen 2 uur mee bezig zijn...
Bij racefietsen is het al standaard dat het iets langer duurt dan een uurtje. Meestal gaat het redelijk en ben je 10 minuten langer bezig dan buitenom.

Maar dit was een mtb. €60,- uurloon is niet ongebruikelijk. Was ruim 2 uur werk. Zou moeten navragen om wat voor fiets het ging. Maar er zitten gewoon rampen tussen, niet iedere fabrikant heeft er goed over nagedacht. Zelf met al het juiste gereedschap (2 verschillende setjes hulpmiddelen!) en de kennis lukt het dan gewoon niet. Schuld neerleggen bij een zeer ervaren fietsenmaker is wat kort door de bocht... . 'Binnendoor' zal wel wat verbeteren, maar is nooit zo makkelijk als gewoon buitenom.

Overigens zelf ook eens bezig geweest, met 2 man, om bij een Focus racefiets nieuwe kabels te trekken. Na 2 uur het opgegeven, Focus gebeld. "Stuur maar op". Na een week werd een spiksplinternieuw frame geleverd. Met kabels alvast doorgetrokken. 1 jaar nieuwer model. Zat gewoon binnenin niet goed dus met de oude. Ben je mooi klaar mee, want zoiets kun je niet doorrekenen aan een klant (inclusief dus de complete ombouw van zijn fiets).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten