Scott Spark 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gesloten
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Koban schreef: wo 14 juli 2021, 12:54 Ben zelf benieuwd naar de frame only opties en kleuren die beschikbaar komen. Nog geen frame only voorbij zien komen van de nieuwe Spark? Of heb ik iets gemist? dat kan zomaar.

Wil fiets zelf opbouwen met eigen onderdelen die ik nog heb liggen en of van de HT afkomen. Laatst te lang getwijfeld over de Lux frame only. Die was al snel uitverkocht en dat was dus pech hebben... .
Als je naar de vorige modellen spark kijkt zijn de framesets altijd behoorlijk speciaal en aan de prijs (bv Nino world cup editie etc.) Vaak hebben ze ook al de stuur combo, vaste zadelpen, vork en soms zelfs remmen.
Volgens mij betreft het ook altijd de duurste carbon lay-up, dus reken op 4-5-6k afhankelijk van de bijgeleverde componenten
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Daarom ben ik ook benieuwd wat voor frame only opties er komen. Van vorige model heb ik paar frame only zien staan, maar daar zatten dan weer remmen, crank etc. bij. Kleurstelling was niet helemaal mijn ding. En kijk ik heel rustig verder.

Demper, voorvork en stuur en eventueel zadelpen dat is prima.... maar meer hoeft er voor mij niet bij te zitten ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Koban schreef: wo 14 juli 2021, 13:13 Daarom ben ik ook benieuwd wat voor frame only opties er komen. Van vorige model heb ik paar frame only zien staan, maar daar zatten dan weer remmen, crank etc. bij. Kleurstelling was niet helemaal mijn ding. En kijk ik heel rustig verder.

Demper, voorvork en stuur en eventueel zadelpen dat is prima.... maar meer hoeft er voor mij niet bij te zitten ;-)
ja.. gezien de geschiedenis ben ik bang dat het boven budget gaan uitkomen en dat een team versie met custom wielen een betere optie is :)

(wel jammer)

qua zadelpen, snap ik echt niet dat ze die erbij leveren.. het is geen racefiets met op maat specifiek design aero zadelpen.. op een mtb, zeker een fully met 120mm travel zou je op zijn minst zelf de keuze moeten hebben voor een dropper of niet dan moeten ze geen dure carbon pen in het pakket stoppen..
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ik vind de nieuwe supersonic kleur wel echt gaaf :tong. Alleen kostte die van '21 al €7500, no thanks (frame+vork=stuur+zadelpen+remmen+crank)

Het is bij quasi alle merken toch wel zielig gesteld als het aankomt op de wielen. Een "goedkoop" model kopen en dan upgraden blijft de beste optie.
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Fritso schreef: wo 14 juli 2021, 09:07
mccoyman schreef: wo 14 juli 2021, 08:22 Hier ook 1 besteld, maat L, de team issue axs. Heb al te horen gekregen dat hij bij mijn dealer in de aller eerste levering komt, spannend nog dus.
Exact de zelfde fiets krijgen ze over een week of 4 ook als demo fiets, dus kan dan al een rondje gaan test rijden.
Heel erg benieuwd hoe die gaat bevallen.
Dat klinkt goed! Ik zou ook graag een rondje op een demo doen.
Bij welke dealer heb je besteld?
Rullens in Wouw
Scott Patron 900 Custom
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

NoChain schreef: wo 14 juli 2021, 22:06 Ik vind de nieuwe supersonic kleur wel echt gaaf :tong. Alleen kostte die van '21 al €7500, no thanks (frame+vork=stuur+zadelpen+remmen+crank)

Het is bij quasi alle merken toch wel zielig gesteld als het aankomt op de wielen. Een "goedkoop" model kopen en dan upgraden blijft de beste optie.
Klopt helemaal, ook al zooi een normale frameset net als voor de scale geen slechte aanvulling zijn op het gamma.
Voor de wielen heb ik al een nieuwe set handgespaakte alu wielen klaar staan. Wat er inderdaad van te vinden is, is niet heel best.
Scott Patron 900 Custom
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Iemand nog nieuws over leverdatum van de Scott spark .
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

shit schreef: do 22 juli 2021, 17:34 Iemand nog nieuws over leverdatum van de Scott spark .
Bij 12Go staan ze (vooralsnog) allemaal op eind maart 2022.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Bedankt voor je reactie.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Heeft er iemand de spark afgelopen weekend kunnen testen tijdens de Scott experience tour?
Ik ben benieuw naar jullie ervaring, laat maar komen😁
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

bertp schreef: ma 9 augustus 2021, 11:51 Heeft er iemand de spark afgelopen weekend kunnen testen tijdens de Scott experience tour?
Ik ben benieuw naar jullie ervaring, laat maar komen😁
Briljante bike. Next level tov van alles wat ik gereden heb (en da's vrij veel). Voelt sneller en stijver aan en is toch capabeler dan de 100mm 'oude' Spark. Testrondje had ook alles erin om goed te kunnen proeven. Ook echt alleen maar zeer positieve reacties, ook van de mannen die echt weten hoe fietsen moet en daar zelfs voor betaald worden/werden...... :wink:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Har77 schreef: ma 9 augustus 2021, 12:03 , ook van de mannen die echt weten hoe fietsen moet en daar zelfs voor betaald worden/werden...... :wink:
Door Scott...... :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Yes, gisteren kunnen testrijden. Ik had op een forum waar ik frequenter post al een heel verslag geschreven, bij deze. (hier en daar wat Vlaamse woordkeuze). Ik kom van een Trek Top Fuel van 2018, met de meer racy geometrie dan het huidige model en 100m veerweg, kwestie van wat duiding te geven.
Op voorhand moest je gewicht en zadelhoogte doorgeven dus de fietsen stonden rijklaar gereed. Ruim 40 Sparks op een rijtje. Alleen uitkijken welke je "geloot" had. Ik kreeg zowat de dikste fiets van de hele stal, Spark RC SL EVO, X01 AXS, de full carbon Silverton wielen, wat een beestje. Zal niet veel meer als 10kg gewogen hebben denk ik. Mijn kameraad kreeg de RC team Issue GX AXS. Poeh, wat een zware fiets ... 1-0 voor mij :lol:

Bon, wij op pad. Het eerste wat opvalt is dat het een erg stijve fiets is voor een fully, dat het frame rond de shock gebouwd is heeft duidelijk zijn voordelen. Gelocked gaat ie als een speer. Eerst 10 minuten bergop fietsen voor we van een afdaling mogen genieten. In de lus die we verschillende keren mochten rijden zaten 2 afdalingen die echt wel zéér pittig waren, op een toertocht in Vlaanderen zal je ze niet tegenkomen. Plusje voor de dropper. Op een medium staat een 60mm stuurpen, balhoofdhoek veel slacker als wat we gewend zijn, je voorwiel staat echt een eind voor je uit. In die uitdagende afdalingen heeft dat wel zijn voordelen.

Dan gewisseld van fiets, ik dus naar de GX AXS. Poeh, wat een verschil. Op vrij simpele single tracks voel je gewoon hoeveel logger die fiets is, veel minder wendbaar. Aangezien de GX AXS de fiets is waar ik een oog op laten vallen had wou ik wel eens weten of dat met lichtere wielen beter was. Wielen gewisseld tussen beide fietsen en weer verder. Hetzelfde als de EVO werd het niet helemaal maar het scheelde toch aardig! Volgens de specs zou er tussen die 2 wielsets 550gr verschil zitten, dat is op een mtb écht dag en nacht. Op mijn vorige fiets zaten wielen van 1400gr dus ik was sowieso wel van zin om er meteen wat beters in te steken.

De fiets voelde behoorlijk kort aan, op de GX AXS had iemand het zadel volledig naar achter gezet, dat was wel beter qua reach. Qua geometrie vond ik de fiets wel erg naar trail neigen, en minder naar XC. De bedoeling is om hier in de buurt toertochten te rijden, in realiteit is dat 2 minuten bergop, 1 minuut bergaf. Met dat in het achterhoofd ben ik toch niet helemaal zeker dat het de ideale fiets is, dat het misschien een beetje teveel trail is. Al kan je met een andere lengte stuurpen en andere afstellingen dat nog aardig wijzigen.
Ik ken iemand met een Trek Supercaliber in bestelling (leverbaar half september), daar kan ik dan ook wel eens mee rijden. Als ik de geometrie vergelijk zit je daar met een balhoofdhoek die 1,8° minder slack is, wielbasis 4cm korter. Waar de Spark veel vertrouwen geeft op pittig terrein zal die supercaliber in principe een scherpere en vinnigere fiets zijn, meer racy. De Supercaliber is ook wel wat lichter als de Spark.

Conclusie: ik ben er nog niet helemaal uit. Die testfietsen waren afgemonteerd met alle spacers nog onder de stuurpen, terwijl ik op 29'rs bijna altijd quasi slammed rijd. Mits afstelling en eventueel een langere stuurpen denk ik wel dat ik veel plezier ga beleven aan die fiets. Maar ik ga er toch nog eens over denken en wachten om eens met die supercaliber te rijden.
Dit had ik gisteren getypt, na een nachtje slapen neig ik toch alweer meer richting de Spark mits wat aanpassingen :)
Fritso
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 15:25

Bedankt voor je verslag! Nu hopen dat de fietsen snel geleverd gaan worden....
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Har77 schreef: ma 9 augustus 2021, 12:03
bertp schreef: ma 9 augustus 2021, 11:51 Heeft er iemand de spark afgelopen weekend kunnen testen tijdens de Scott experience tour?
Ik ben benieuw naar jullie ervaring, laat maar komen😁
Briljante bike. Next level tov van alles wat ik gereden heb (en da's vrij veel). Voelt sneller en stijver aan en is toch capabeler dan de 100mm 'oude' Spark. Testrondje had ook alles erin om goed te kunnen proeven. Ook echt alleen maar zeer positieve reacties, ook van de mannen die echt weten hoe fietsen moet en daar zelfs voor betaald worden/werden...... :wink:
En wat voor één model heb jij gefietst.
Gesloten