Route niveau aangeven met kleurcode

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 17:06En waar moet dat in NL dan aangelegd worden?
1) Volgens mij wordt er toch gecommuniceerd "Naast de gerealiseerde trails gaan we een super dikke Double Black trail aanleggen. Deze wordt van een niveau dat we in Nederland nog niet hebben gezien.", welke kleur ga je dat dan geven? Donker-zwart?
2) Vanaf het begin wordt het aangegrepen dat middels de classificatie moeilijkere alternatieven mogelijk zijn, of om nog eens te quoten "door het classificatiesysteem wordt elke type mountainbiker serieus genomen en kan iedereen in de (nabije) toekomst zijn eigen niveau kiezen". Wanneer dat gecommuniceerd wordt, wat is dan de logica om nu al alle ruimte naar boven uit het systeem te halen...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

1) waar heb je dat gelezen dan? Heb je het hier over Mook? Of over routes en trails in NL in algemeen? Want zwarte trails op NL'se routes zie ik niet snel gebeuren. Is gewoon niet echt de omgeving voor.
2) je blijft ondanks dat hier al diverse keren is gezegd dat jij niet staat voor de NL'se mtber hopen (tegen beter weten in) op black diamond trails en dat jij in NL aan je trekken komt. (Ik gun het je maar het is niet realistisch..) :wink:

NL zal gewoon met enige uitzondering een groot XC route netwerk zijn, worden en blijven. Met hier en daar een trailtje en route (kort) die richting de kleur rood/zwart gaat. Maar dat zal sporadisch zijn.

Hooguit gaan ze wat parallelle tracks bewust rood/zwart noemen om mensen af te schrikken voor die drop, wallride of jou dus uit de dagen (wanneer je weer teleurgesteld zult opmerken dat dit niet rood/zwart waardig is..) :-D

Leg je erbij neer. Dit is NL en we krijgen hier geen black trails zoals in het buitenland.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 23:13 1) waar heb je dat gelezen dan? Heb je het hier over Mook? Of over routes en trails in NL in algemeen? Want zwarte trails op NL'se routes zie ik niet snel gebeuren. Is gewoon niet echt de omgeving voor.
viewtopic.php?f=16&t=149741
Zie plaatje in de startpost
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Okay duidelijk. Maar hier lopen dus wat verschillende communicaties door elkaar heen.

De start van dit topic ging over kleurcodes in NL op de routes. Bij mijn weten is bikepark Mook nogal uniek in NL en daarom weer niet te vergelijken met een systeem voor de NL'se xc routes.

But correct me if I'm wrong ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Niks fout lijkt me.
Jammer maar waar, de realiteit is dat we op de niet rode/zwarte trails al mensen met gebroken (sleutel)beenderen hebben. Dat is de <vul een willekeurig waardeoordeel in> Nederlandse realiteit. Beetje de wet van de remmende voorsprong waarbij iedereen denkt te kunnen fietsen (en dat zijn er veel in NL) maar nog geen kaas heeft gegeten van MTB-en.
Ik vind het persoonlijk betuttellarij maar denk dat het nodig is om onze collectieve intelligentie op een hoger plan te krijgen. En met een beetje mazzel krijgen we daarmee steeds leukerdere routes in NL
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 23:26 Okay duidelijk. Maar hier lopen dus wat verschillende communicaties door elkaar heen.

De start van dit topic ging over kleurcodes in NL op de routes. Bij mijn weten is bikepark Mook nogal uniek in NL en daarom weer niet te vergelijken met een systeem voor de NL'se xc routes.

But correct me if I'm wrong ..
Zie ook de rode lijntjes in Rheden/Posbank. Die zijn ook erg in trek maar lang niet voor iedereen weggelegd.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 23:13 Hooguit gaan ze wat parallelle tracks bewust rood/zwart noemen om mensen af te schrikken voor die drop, wallride of jou dus uit de dagen (wanneer je weer teleurgesteld zult opmerken dat dit niet rood/zwart waardig is..) :-D
Haha ja. Ik denk dat er ook veel beginnende bikers zijn die rood/zwart juist als uitdaging zullen zien ipv dat het hun afschrikt. Wat dat betreft werkt zo'n kleurensysteem als een rode lap op een stier.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja maar dat is dan toch precies wat er bedoeld wordt?

Rode lijntjes of zelfs hier en daar een zwarte (bijvoorbeeld voor de drops op de Granny trail) zodat niet iedereen die lijntjes afduikt zonder enige ervaring.

Ik zou dan ook meer pleiten voor een extra tekentje op het bordje. Dus rode trail en bij de technical feature een diamantje of 2 om te waarschuwen voor de features.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

way2go schreef: ma 21 juni 2021, 23:41
hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 23:13 Hooguit gaan ze wat parallelle tracks bewust rood/zwart noemen om mensen af te schrikken voor die drop, wallride of jou dus uit de dagen (wanneer je weer teleurgesteld zult opmerken dat dit niet rood/zwart waardig is..) :-D
Haha ja. Ik denk dat er ook veel beginnende bikers zijn die rood/zwart juist als uitdaging zullen zien ipv dat het hun afschrikt. Wat dat betreft werkt zo'n kleurensysteem als een rode lap op een stier.
Tja dat is dan bewuste keuze. Ze zijn gewaarschuwd toch? Hoewel ik denk dat het wel meevalt met dat enthousiasme. Ik zie bijvoorbeeld op de route Lunteren al veel mensen kiezen voor de makkelijke variant die er sinds kort ligt.

Uitzonderingen (zoals een eigenwijze vader met kleine kids allen zonder helm daargelaten .. :o boem .. boom ..au..)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: ma 21 juni 2021, 23:44 Ja maar dat is dan toch precies wat er bedoeld wordt?

Rode lijntjes of zelfs hier en daar een zwarte (bijvoorbeeld voor de drops op de Granny trail) zodat niet iedereen die lijntjes afduikt zonder enige ervaring.

Ik zou dan ook meer pleiten voor een extra tekentje op het bordje. Dus rode trail en bij de technical feature een diamantje of 2 om te waarschuwen voor de features.
Tja...er staat al (meer dan) genoeg bebording op Neerlandsch autowegen, wat mij betreft mogen de MTBroutes van dat soort betutteling verschoond blijven.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ook Peter schreef: ma 21 juni 2021, 23:28 (...)
Ik vind het persoonlijk betuttellarij maar denk dat het nodig is om onze collectieve intelligentie op een hoger plan te krijgen. En met een beetje mazzel krijgen we daarmee steeds leukerdere routes in NL
Dat dus. In het gemiddelde skigebied breekt dagelijks een zichzelf overschattende (vaak Nederlandse...) skiër wel een bot. Worden ook geen pistes om afgesloten.

Als die kleurtjes helpen om her en der wat uitdagends neer te leggen, dan is dat pure winst. Als een boswielrenner of coronabiker met een ongezonde dosis zelfoverschatting besluit daar een been op te breken, dan is dat letterlijk eigen schuld, dikke bult toch? Hij/zij was immers gewaarschuwd.

Dat gezegd hebbende: ik heb het op het rondje Amerongen, niet bepaald dubbel zwart diamant lijkt me, voor elkaar gekregen om mijn pols te breken. Omdat ik niet zat op te letten. Dat zou me op een moeilijker stuk niet gebeuren :bier:

@TenZNL: de bordjes met "drop" bij elke overstekende wortel op lage vuursche nog nooit gezien zeker?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik vind het geen betutteling als je mensen wijst op de verschillende gradaties in routes.

Zo kan een verhuurder van MTB's of een trainer tijdens een clinic of bij een club verwijzen naar de verschillende routes. Zo van begin eerst eens met de groene of blauwe routes voordat je naar beneden stuitert op stukje die rood/zwart zijn. Dat heet volgens mij gewoon bewustwording. Veel beginners hebben echt geen idee dat er überhaupt verschil is in routes.

Dus idd voor de ervaren biker doe je het niet. Die maakt z'n eigen inschatting wel. Maar het kan dus juist ook veel ergernis wegnemen. Niet elke keer die beginneling op stukje van de route waar jij nu net je uitdaging uithaalt en maar stapvoets achter iemand aan moet rijden die met dichtgeknepen bil-remmen ergens rijdt.

En als het als bijvangst ook nog eens extra uitdagingen gaat opleveren omdat er dan meer gaat mogen van terreinbeheerders hebben we helemaal een win win :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 23:59 @TenZNL: de bordjes met "drop" bij elke overstekende wortel op lage vuursche nog nooit gezien zeker?
Nee, daar kom ik praktisch nooit. Ik ken er daar maar 1 en die heeft een chickenrun (al zou elke beetje serieuze mtber die moeten kunnen rijden.)
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Vooral de normale route door laten lopen en moelijkere lussen er parallel langsleggen als optie lijkt erg goed te werken. Op veel plaatsen waar een moeilijkere lus er naast ligt nemen veel mensen de gewone route. Lijkt beter te werken dan een chickenrun.
Laatste keer in Netersal deed niemand(buiten ons) de rockgarden, iedereen pakte de makkelijkste route er naast.

Maar uiteraard zijn er uitzonderingen en mensen die zichzelf overschatten. Wat ook deels komt door onwetendheid. Ik ken genoeg mensen hier in de buurt(zuid oost brabant) die zeggen dat ze supergoed kunnen mountainbiken, maar toch snel bescheten uitkomen als we ooit verder weg gaan naar uitdagende tracks. Hier in zuid oost brabant ligt gewoon geen enkele uitdagende track, enkel snelle boscross parcoursen.

Soms is het dan ook gewoon schrikken als je gewend bent om alles makkelijk te rijden in je thuis omgeving. Dan denk je rode/zwarte route, hoe moeilijk kan dat nu zijn. Dus proberen ze het gewoon en kan het af en toe flink tegenvallen.
Laatst bij ons ook op onofficiële tracks in Zuid Limburg, was toch wel 5x moeilijker dan welke vaste NL route dan ook.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Persoonlijk klinkt het mij vrij logisch om de routes een kleurcode te geven, gelijk als pistes in ski-gebieden.

Alleen hier in NL is buiten Limburg alles te coderen als "groen" of "blauw", met hier en daar een mini stukje "rood" erin. Dus wat is dan het nut kan je je afvragen.
Plaats reactie