Route niveau aangeven met kleurcode

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

sinterklaas schreef: ma 28 juni 2021, 09:52
zonoskar schreef: do 24 juni 2021, 11:17 Ik vind wel dat wanneer er een chickenrun is, deze langzamer moet zijn dan de uitdagende route, dan moeten de strava ridders ook die route gaan nemen :)
Als strava ridder rij ik al jaren fluitend alle zogenaamde technical secties op de NL boscross rondjes. Wanneer komt er nu echt iets uitdagend waar de Strava tijger zich kan uitleven en niet in de remmen hoeft voor de "echte" mtb forum nl biker :winkie:
Nou ... mijn ervaring met de Strava-tijgers is dat als je moeilijke passages bij een route legt dat ze het gevaarlijk en onverantwoord vinden ... Dump je granulaat met dikke stenen, om tracks winterhard te maken, dan zijn de stenen te lastig want dan kan er niet doorgereden worden door de heren.

Ik zie je knipoog hoor, maar moest deze kanttekening er toch ook even bij plaatsen. :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

PaneVino schreef: ma 28 juni 2021, 12:40
sinterklaas schreef: ma 28 juni 2021, 09:52

Als strava ridder rij ik al jaren fluitend alle zogenaamde technical secties op de NL boscross rondjes. Wanneer komt er nu echt iets uitdagend waar de Strava tijger zich kan uitleven en niet in de remmen hoeft voor de "echte" mtb forum nl biker :winkie:
Nou ... mijn ervaring met de Strava-tijgers is dat als je moeilijke passages bij een route legt dat ze het gevaarlijk en onverantwoord vinden ...
... waar ze vervolgens heel hard over gaan lopen roeptoeteren met als gevolg dat de route wordt voorbereid op asfalt.

Begrijp me het niet verkeerd, ik ben technisch echt geen held en een drop van 40-50cm pak ik niet, maar het is en blijft mijn eigen verantwoordelijkheid om alert te zijn op passages die ik niet kan rijden en te zorgen dat ik op tijd kan remmen als dat nodig is (in het buitenland staat ook niet voor elke drop een rij borden). Kwestie van opletten en niet harder rijden dan je kunt anticiperen.

Als ik me laat verrassen en ik ga op mijn bek, komt het niet eens in me op om een eigenaar oid te benaderen, laat staan aansprakelijk te stellen. Maar ja, tegenwoordig schijnt het voor veel mensen heel normaal te zijn dat alles wat ze overkomt vooral niet aan hun eigen gedrag ligt, maar altijd aan anderen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ja en we hebben het hier allemaal over relatief kleine obstakels.
Niet zoals in een bikepark ineens een dropje van 2 meter.

Desalniettemin. Ik heb respect voor iedereen en ieder niveau. Als de codering goed omgezet wordt en het grootste deel van de mensen helpt stoor ik me er niet aan (inhoudelijk), ook al heb ik het niet echt nodig. Wat me wel steeds meer stoort is de hoeveelheid bordjes overal. Maar dat is een ander thema.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

markje schreef: ma 28 juni 2021, 12:55 Als ik me laat verrassen en ik ga op mijn bek, komt het niet eens in me op om een eigenaar oid te benaderen, laat staan aansprakelijk te stellen. Maar ja, tegenwoordig schijnt het voor veel mensen heel normaal te zijn dat alles wat ze overkomt vooral niet aan hun eigen gedrag ligt, maar altijd aan anderen.
In de praktjk zijn het vooral verzekeraars en werkgevers die dat doen i.p.v. privé personen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Als je dan een kleurcode zou willen hanteren, doe dat dan op meetbare kenmerken, zoals afstand, aantal hoogtemeters en steilheid van de hellingen. Technisch lastige onderdelen heb je in het algemeen vaker in routes die fysiek belastender zijn.
(Er zijn beginners die zonder problemen een drop van 50 centimer afrijden/springen en er zijn ervaren bikers die dat eng vinden.)
JW schreef: ma 28 juni 2021, 13:20 Wat me wel steeds meer stoort is de hoeveelheid bordjes overal.
Erg handig, die bordjes. Zo weet je precies wanneer er iets gevaarlijks komt en hoef je zelf niet meer op te letten :-q

Nog mooier zou het zijn om al die bordjes van een kleurcode te voorzien die de mate van gevaar aangeeft. Verder stel ik voor om elke bocht te voorzien van uitloopstroken. Net als in de F1. Gravel lijkt met niet handig: dan kom je stil te staan en val je om. Dat is gevaarlijk.

Hoorde ik daar iemand roepen om de bomen langs de route te kappen?
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

yo-eddy schreef: ma 28 juni 2021, 14:15In de praktijk zijn het vooral verzekeraars en werkgevers die dat doen i.p.v. privé personen.
Dat is helaas niet volledig waar. Er zijn steeds meer particulieren die schade vorderen. En ik kan dat weten, want het is mijn job om die dagvaardingen aan de gedaagde te betekenen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dus eigenlijk hebben we die bordjes aan jouw te danken? :((
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Marcobiker schreef: ma 28 juni 2021, 15:12
yo-eddy schreef: ma 28 juni 2021, 14:15In de praktijk zijn het vooral verzekeraars en werkgevers die dat doen i.p.v. privé personen.
Dat is helaas niet volledig waar. Er zijn steeds meer particulieren die schade vorderen. En ik kan dat weten, want het is mijn job om die dagvaardingen aan de gedaagde te betekenen.
Hoezo is dat niet "volledig waar" , ik schrijf toch "vooral"

De (zorg) verzekeraars sturen inmiddels bijna een standaard mail als je ergens iets oploopt met de vraag naar locatie, omstandigheden en eventueole aansprakelijkheid van derden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

sinterklaas schreef: ma 28 juni 2021, 09:52
zonoskar schreef: do 24 juni 2021, 11:17 Ik vind wel dat wanneer er een chickenrun is, deze langzamer moet zijn dan de uitdagende route, dan moeten de strava ridders ook die route gaan nemen :)
Als strava ridder rij ik al jaren fluitend alle zogenaamde technical secties op de NL boscross rondjes. Wanneer komt er nu echt iets uitdagend waar de Strava tijger zich kan uitleven en niet in de remmen hoeft voor de "echte" mtb forum nl biker :winkie:
Nou, deze Stravatijger rijdt juist ook zeer graag de technische stukjes inderdaad. Op Strava zijn dat gewoon segmenten, maar daar zijn de niet-Strava gebruikers / "echte" mtb forum nl bikers kennelijk niet bekend mee.

Ach ja, het leven zit vol met aannames hè :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

G.P. schreef: ma 28 juni 2021, 15:10 Als je dan een kleurcode zou willen hanteren, doe dat dan op meetbare kenmerken, zoals afstand, aantal hoogtemeters en steilheid van de hellingen.
Dat lijkt me nu juist niet het idee.
Ik ken lange rondes met hoogtemeters zonder uitdagingen en korte rondjes -fysiek makkelijk- vol met technische uitdagingen.

Obstakels zijn zeker meetbaar:

Afbeelding
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Op basis van obstakels (hoeveelheid en soort) is zeker meetbaar en een vrij logische benadering.

Ik heb in Zweden veel vaste MTB routes gereden en die zijn daar allemaal op basis van een kleurcode. De lengte van de route maakt in Zweden niet uit mbt de verkregen kleurcode, dat mensen een bepaalde afstand kunnen rijden schatten ze vaak goed in. Echter de hoeveelheid/soort obstakels is daar inderdaad leidend voor het verkrijgen van een bepaalde kleur.Oftewel, op basis van hoe goed je techniek is.

Ze doen het daar wel slim. In de eerste meters van een route met een bepaalde kleurcode is het meteen duidelijk welke kleur het is, je ziet dan direct de hoeveelheid en soort obstakels liggen. Eventueel kunstmatig aangelegd, zodat de rijder direct een afgewogen keuze kan maken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En er is maar één plek waar je zo'n route kunt oppakken?
Anders is "eerste meters" een rekbaar begrip ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Precies... In een bikepark gaat dit wel werken bovenaan de trail aangeven wat de moeilijkheidsgraad is.
In Nederland waar je elke trail op 20 plekken kan beginnen is dat iets lastiger.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor mij geen kleurcoderingen, anders hebben we straks niets meer te lachen op vrijdag

Bovendien is pijn een goede leermeester en werkt het Darwinisme al miljoenen jaren :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TenZNL schreef: di 29 juni 2021, 11:13Voor mij geen kleurcoderingen, anders hebben we straks niets meer te lachen op vrijdag
Volgens mij kom je na een uitvoerige analyse dan tot de conclusie dat er geen behoefte is aan kleurcoderingen maar aan meer drops en jumps om de continuiteit te waarborgen... :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie