Route niveau aangeven met kleurcode

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 21 juni 2021, 12:07 ....Op een onbekende trail ben je veel voorzichtiger als op een aangelegde route waarbij je er vanuit gaat dat alles rijdbaar is....
Daar zit zeker een reden, gecombineerd met onze cultuur waarin "iedereen" kan fietsen en ons landschap dat grotendeels vlak is en daarmee als "ongevaarlijk" beschouwd wordt.

Maar zelfs in een situatie als het bikeparkje bij Mook, met overduidelijk kunstmatig aangelegde trails, een start die je niet ongemerkt bereikt en duidelijke waarschuwingsborden aan het begin zijn er nog regelmatig rijders die er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat hun (ontbrekende) skills genoeg zijn om blind de afdaling te rijden.

Beide lijnen eindigen met een drop in drie verschillende hoogtes en een mogelijkheid om ze helemaal niet te doen. Ik weet niet hoeveel piloten daar al -letterlijk- op hun smoel gegaan zijn, ondanks de waarschuwingen en de duidelijk als zodanig herkenbare hindernis?
Het is een instelling, en bij sommige mensen kun je doen wat je wilt maar daar verander je niks aan... :-{

Ik ben zelf een redelijk ervaren rijder, maar niet op bikepark-niveau en grote sprongen/drops zijn ook niet aan mij besteed. Dus de eerste keer in Mook rijd ik gewoon even langs die drops af om te zien wat het eigenlijk precies is. En dan kun je daarna inschatten op basis van je eigen kwaliteiten en/of lef wat je gaat rijden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: ma 21 juni 2021, 11:21Bikeparkje Mook is de flowline ook wel rood, met die drops aan het einde erbij, en de zwarte lijn is rood als je 'm rolt, maar noem het gerust zwart, als je er los van de grond/table komt.
Een bikepark lijn die te volledig te rollen is, waar je de hindernissen op meer dan 100m van te voren kunt zien en zwart... :roll:
Waar is dan de 'ruimte' om nog de ruimte (eenderwaar) voor echte gap jumps, etc... wanneer dit al zwart is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik kan met volle zekerheid zeggen dat bijvoorbeeld de groene lijn in La Bresse een heel stuk listiger is dan de zwarte lijn in Mook.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

cheeta schreef: ma 21 juni 2021, 12:53
aurelius schreef: ma 21 juni 2021, 11:21Bikeparkje Mook is de flowline ook wel rood, met die drops aan het einde erbij, en de zwarte lijn is rood als je 'm rolt, maar noem het gerust zwart, als je er los van de grond/table komt.
Een bikepark lijn die te volledig te rollen is, waar je de hindernissen op meer dan 100m van te voren kunt zien en zwart... :roll:
Waar is dan de 'ruimte' om nog de ruimte (eenderwaar) voor echte gap jumps, etc... wanneer dit al zwart is.
(Bijna) nergens in Nl :winkie: .
Dan wordt het zwart met een Nl's diamantje.
Tsja, je zult het moeten aanpassen aan ons vlakke land en de ontbrekende skills en ontbrekende zelf-inschatting bij de meerderheid van de gebruikers.

Ik dicht mezelf ook te weinig bikepark-capaciteiten toe in het buitenland.
In Mook rijd ik bv wel de drops. Maar wel na even goed gekeken te hebben hoe de landing precies oogt. Het springen over tables laat ik lekker over aan anderen, die rol ik wel, no matter hoe goed het zicht is.
In het buitenland rijd ik al het zwarte wel, maar ik skip bewust (meestal aangelegde trails met) de sprongen en de gaps. Ga ik lekker omheen, of laat de hele trail links liggen. Maar 'natuurlijke' drops, wortelen, rocks etc maken we dan weer niets uit. Pas wel de snelheid aan, zodat ik goed de lijnen kan overzien. Daar heb ik wel het gevoel de controle steeds te hebben en te houden, iets aan mijn remmen te hebben, en afstappen kan altijd wel.... Dat gevoel heb ik niet meer als ik ongeremd meters door de lucht vlieg :winkie: .... Die grens ken ik en daar ga ik ook niet 'eigenwijs' overheen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het gaat om de verwachting. Op een snelweg verwacht je ook geen haakse bocht waar je max met 40 doorheen kan. Dan doen ze alleen in Belgie en zelfs daar staan er dan tegenwoordig borden.

Dat geld hetzelfde in de Nederlandse bossen met de MTB.

Lijkt me prima dat aan te geven.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

I_do schreef: ma 21 juni 2021, 09:46 Het probleem is natuurlijk dat mensen niet zelf kiezen, maar gewoon ervan uitgaan dat ze overal moeten kunnen fietsen.
Dat is in essentie wel de houding in Nederland. “Ik kan toch fietse, dus waar löl je over”
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Met diezelfde houding gaan ze in Oostenrijk ook de skipiste af (leuke tip: pak in Mayrhofen eens de stoeltjeslift naast de Harakiri piste. Perfect uitzicht. Om het kwartier komt er wel een onbenul van boven naar beneden tuimelen. Meestal een landgenoot :-) ).

Alleen: in Oostenrijk blijven de pistes gewoon open, ondanks de vele botbreuken die daar dagelijks opgelopen worden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

cheeta schreef: ma 21 juni 2021, 12:53 Een bikepark lijn die te volledig te rollen is, waar je de hindernissen op meer dan 100m van te voren kunt zien en zwart... :roll:
Waar is dan de 'ruimte' om nog de ruimte (eenderwaar) voor echte gap jumps, etc... wanneer dit al zwart is.
En waar moet dat in NL dan aangelegd worden?
Het is een code kleur systeem voor Nederland. Als we alle lijnen in Mook groen of blauw maken denkt helemaal Jan en alleman dat ze alles wel kunnen rijden. Het gaat simpelweg om de bewustwording. Kom je in NL een rood of zwart bordje tegen dan moet je even gaan nadenken. En zoals Kermit ook zegt. Eerst er even langs rijden en daarna proberen. Als dat door dit systeem de houding van veel mtbers wordt hebben we dat al bereikt.

Diezelfde mtbers zullen dan in het buitenland ook eerst nadenken voordat ze een rode of zwarte lijn afdalen. En dat blauw hen dan ook behoorlijk kan verrassen tja dat is dan weer de ervaring die ze dan opdoen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wat dat betreft werkt het wel: de eerste keer dat ik in Mook was, was het er vrij druk, maar zeker 80% van de mensen reed (alleen) de blauwe lijn. Terwijl de zwarte niet per se moeilijker is (maar je er wel veel harder kan vallen). Als die kleurtjes kunnen leiden tot meer uitdagende (parallel) tracks, dan ben ik voor! :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Koban schreef: ma 21 juni 2021, 08:55 Voor sommige is NL een platte pannenkoek waar je af en toe worteltje en dropje tegenkomt te hoogte van een stoeprand. Maar niet iedereen heeft 20+ jaar ervaring op een mountainbike en zwarte/diamant routes in buitenland gereden.
Nu heb ik 90% van mijn kunde in NL geleerd, hooguit toegepast op die zwarte routes. Want op zo een zwarte route ga je het niet meer leren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 17:19 Wat dat betreft werkt het wel: de eerste keer dat ik in Mook was, was het er vrij druk, maar zeker 80% van de mensen reed (alleen) de blauwe lijn. Terwijl de zwarte niet per se moeilijker is (maar je er wel veel harder kan vallen). Als die kleurtjes kunnen leiden tot meer uitdagende (parallel) tracks, dan ben ik voor! :-q
Als t werkt zeker :-q
Lekker fietsen!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 12:56 Ik kan met volle zekerheid zeggen dat bijvoorbeeld de groene lijn in La Bresse een heel stuk listiger is dan de zwarte lijn in Mook.
Dat was voor mijn kleine man van 12 ook een verassing. Hij had al wat Bikepark ervaring maar in La Bresse ging hij op de blauwe route toch behoorlijk hard onderuit. Heeft wel even geduurd voordat ik hem mentaal weer op de rit had. :((
38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 17:19 Wat dat betreft werkt het wel: de eerste keer dat ik in Mook was, was het er vrij druk, maar zeker 80% van de mensen reed (alleen) de blauwe lijn. Terwijl de zwarte niet per se moeilijker is (maar je er wel veel harder kan vallen). Als die kleurtjes kunnen leiden tot meer uitdagende (parallel) tracks, dan ben ik voor! :-q
Zoals in La Bresse kan een kleur je ook een verkeerde indruk geven. Lastig om dat gelijk te houden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Andersom is dan wel weer geinig: mijn kleine van toen 7 reed met nauwelijks bikepark ervaring in La Bresse (niet geheel crashvrij overigens...) en rijdt een klein jaartje later met het grootste gemak het "zwarte" Mook lijntje af.
:winkie:
(gebaseerd op mijn vrij beperkte bikepark ervaring heb ik wel het idee dat La Bresse een gevalletje apart is trouwens - in Les Orres, een stuk groter park in de zuidelijke Alpen kreeg ik al een hele andere indruk - wat ook bevestigd werd door de verhuurder waar we de mini fullsus huurden. Het ene blauw is het andere niet zeg maar...)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 22:04 Het ene blauw is het andere niet zeg maar...)
Ja, daar ben ik inmiddels ook achter. Hier in Wallonië rijd hij wel alles. Ik denk dat het een combinatie was van verkeerd inschatten en misschien achteraf hadden we het eerst beter moeten verkennen.

Straks maar weer zelfvertrouwen opbouwen in La Plange. Les Orres was dus goed te doen voor hem? Daar zijn we nog niet geweest.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Voordeel van Les Orres was dat het park veel groter is, zodat je rustig op kunt bouwen. Groen is daar ook echt groen (keuze uit 3 dacht ik), en in de blauwe lijnen zit ook een mooie opbouw (er zijn er 4 of 5). Rood heeft hij niet gedaan vorig jaar, maar had na 2 dagen flink progressie maken ook gekund. La Bresse heeft 1 groene lijn, die het laatste deel deelt met La Barrage, die weliswaar blauw is, maar toch een heel pittig stuk kent (zeker op een 20" fietsje :winkie: ). Ben erg benieuwd naar volgende maand, dan doen we weer La Bresse aan, maar ook Lac Blanc, dat wat makkelijkere runs schijnt te hebben. Inmiddels weer veel geleerd op de MTB, en sinds kort aan het bmx-en, dus ik hoop dat ik hem nog bij kan houden :winkie: :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie