Route niveau aangeven met kleurcode

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 29 juni 2021, 10:19 En er is maar één plek waar je zo'n route kunt oppakken?
Anders is "eerste meters" een rekbaar begrip ;-)
Een qualifier wordt lastig.
In NL kan je overal starten, want NL is vlak (bovenaan starten is alleen in het zuiden des landz een optie) en het bos is relatief klein, met tal van toegangswegen en parkeerplaatsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

kermit schreef: di 29 juni 2021, 10:19 En er is maar één plek waar je zo'n route kunt oppakken?
Anders is "eerste meters" een rekbaar begrip ;-)
Wijsneus :wink:

In ieder geval op de "officiële" vaste startpunten.

Locals die overal weten op te stappen tijdens de route komen er zelf snel genoeg achter en anders voor de overige rijders is het #natuurlijkeselectie
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Rayb81 schreef: ma 28 juni 2021, 23:13
G.P. schreef: ma 28 juni 2021, 15:10 Als je dan een kleurcode zou willen hanteren, doe dat dan op meetbare kenmerken, zoals afstand, aantal hoogtemeters en steilheid van de hellingen.
Dat lijkt me nu juist niet het idee.
Ik ken lange rondes met hoogtemeters zonder uitdagingen en korte rondjes -fysiek makkelijk- vol met technische uitdagingen.

Obstakels zijn zeker meetbaar:
Obstakels zijn zeker meetbaar, maar je kunt er ook vaak langs of je stapt af en gaat een stukje lopen.

In Frankrijk hebben ze dit systeem: https://www.ffc.fr/app/uploads/sites/3/ ... n_2018.pdf
(punten uitdelen op basis van lengte, hoogtemeters, soort pad en technische kenmerken; het totaal aantal punten wordt naar een kleur vertaald)

Daar kan een extreem technische route in theorie blauw zijn.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: di 29 juni 2021, 11:19
TenZNL schreef: di 29 juni 2021, 11:13Voor mij geen kleurcoderingen, anders hebben we straks niets meer te lachen op vrijdag
Volgens mij kom je na een uitvoerige analyse dan tot de conclusie dat er geen behoefte is aan kleurcoderingen maar aan meer drops en jumps om de continuiteit te waarborgen... :lol:
Ja, win/win :winkie:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Doordat ik op alle (gevaren) bordjes en kleurcodes moet letten heb ik zometeen geen tijd meer om op de trail te kijken wat voor een obstakel er aan komt. Als ik dan val,kan ik dan iemand aansprakelijk stellen🤪😂😂.

Is er ook al een lijst met routes naar moeilijkheidsgraad?
Oftewel zijn er in Nederland (buiten het bikepark) zwarte routes??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Azurri schreef: wo 30 juni 2021, 17:36Is er ook al een lijst met routes naar moeilijkheidsgraad?
Op MTB routes staat het er tegenwoordig bij in de lijst en kan je erop sorteren (niet filteren volgens mij)...



Zijn de exacte criteria van de Nederlandse gradatie (in detail) overigens ergens beschikbaar? Zoals hierboven de Franse, aangezien je met de groen = gemakkelijk, etc.. die in de persberichten, bij de NTFU op de site, etc... opduiken eigenlijk nog steeds niets weet (en niet erg transparant zijn).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik stel voor:

Groen: Probleemloos op tempo te rijden op een omafiets met nauwelijks werkende terugtraprem en je vriendin op de bagagedrager. Rijrichting mag je negeren.
Blauw: Zelfde als groen, maar halverwege raak je je vriendin kwijt. Ideale gradatie voor als je niet tegen ongemakkelijke relatiegesprekken kan.
Rood: Goed te lopen door grote groepen fietsers in gelijke teamkleding. Verder alleen te fietsen op minimaal 150mm voor of achter, óf op een 20 jaar oude starre singlespeed.
Zwart: Door niemand te fietsen in NL, behalve een vijftal leden van mtb.nl

:winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je kunt allerhande lollige definities verzinnen maar is het niet enigszins vreemd dat "Door het classificatiesysteem kunnen mountainbikers straks inschatten of een route aansluit bij hun niveau." maar dat op het moment dat je je niveau wilt inschatten dat de definitie niet veel verder komt dan "Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk." ?
Waar je dan nog voor de beginnende mountainbiker/gravelaar tot zeer ervaren mountainbiker aan kan toevoegen... Tenzij je zelf al een referentiekader hebt opgebouwd aan de hand van beoordeelde routes - een 10% van het totaal? geconcentreerd in bepaalde delen van het land? - kun je daar toch niet veel uit afleiden...

Dat terwijl "Een onafhankelijk beoordelaar bepaalt tijdens een veldbezoek de moeilijkheidsgraad van de route aan de hand van richtlijnen en een beoordelingsformulier". Dan kun je toch transparant zijn over de richtlijnen zodat mensen zich ook echt een beeld kunnen vormen bij wat onder groen, ..., zwart verstaan wordt? Zoals het Franse document dat al gelinkt is of een samenvatting a la IMBA...

Misschien dat het ergens beschikbaar is (dan verneem ik graag de link) maar ik heb het noch in een van de persberichten c.q. artikelen erover gezien noch op bijv. de NTFU site kunnen terugvinden. Alleen dat verenigingen, onderhoudsgroepen en terreineigenaren contact kunnen opnemen...
Ik heb een vage herinnering ooit een tabeltje gezien te hebben (MOZL?) maar kan niet terugvinden?

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En heb je al een mailtje gestuurd naar de NTFU over dit systeem? Wie weet willen ze je verder helpen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

cheeta schreef: wo 30 juni 2021, 19:35
Op MTB routes staat het er tegenwoordig bij in de lijst en kan je erop sorteren (niet filteren volgens mij)...
Dank je, ik heb op Mtb-routes gekeken
Maar helaas kun je dus niet op moeilijkheidsgraad filteren.
Sorteren,hoe dan?

Zou ik wel handig vinden om te weten waar welk niveau routes liggen ipv een route kiezen en er dan pas achter komen welk niveau het is. Maar wellicht in de toekomst....

Maar nogmaals; Zijn er in Nederland zwarte routes (buiten de bikeparks), weet iemand dat, zonder dat ik elke route, op Mtb- routes.nl, moet aanklikken op te kijken of ze 'zwart' zijn?
Laatst gewijzigd door Azurri op do 1 juli 2021, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah;
dank je voor het aanpassen van mijn vorige bericht. Ik had t bij het posten al gezien,maar wist niet hoe ik het moest corrigeren .👍

Heb ff wat verder gezocht op de route site. Heb idd. tot nu, toe 2 zwarte routes (Parkstad en st.Pietersberg) en 1 rode route (Vijlen) gevonden. Laat dat nou de routes zijn die ik vaak gefietst heb in mijn begintijd, sterker nog de Brunssumerheide ligt in mijn ouders achtertuin,en daar heb ik mijn eerste Mtb (kilo) meters gemaakt.:o ......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zou Het Dak van Netersel ook wel in de rode categorie willen stoppen. Zwart lijkt me nergens in NL te kunnen voorkomen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Azurri schreef: do 1 juli 2021, 12:30 ThaSingleTrackMastah;
dank je voor het aanpassen van mijn vorige bericht. Ik had t bij het posten al gezien,maar wist niet hoe ik het moest corrigeren .👍

Heb ff wat verder gezocht op de route site. Heb idd. tot nu, toe 2 zwarte routes (Parkstad en st.Pietersberg) en 1 rode route (Vijlen) gevonden. Laat dat nou de routes zijn die ik vaak gefietst heb in mijn begintijd, sterker nog de Brunssumerheide ligt in mijn ouders achtertuin,en daar heb ik mijn eerste Mtb (kilo) meters gemaakt.:o ......
Om het eenvoudiger te maken heeft Limburg al eerder gekozen voor indeling op kleur en eigen systeem ontwikkeld. Dus dat is niet representatief voor heel NL. Nu zullen technische routes met veel hoogteverschillen en lengte niet veel voorkomen. Vijlen of Parkstad is niet meer dan blauw in nieuwe systeem. Hooguit St. Pieterberg rood. Zwart zal idd niet voorkomen. Hooguit een lijntje hier en daar. Maar als daar geen chickenrun omheen ligt zal het nooit zwart worden ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Okè, maar wel verwarrend,toch. T is een zwarte route, maar (officieel) toch niet😅.
Maar goed zolang we maar plezier(op en aan) de routes hebbenl :-q
Laatst gewijzigd door Azurri op do 1 juli 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Officiëel wel volgens de Limburgse normen. Niet volgens de nieuwe nog toe te passen normen van de NTFU .. :winkie:

Maar genieten kan je altijd ondanks de kleuren .. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie