Producion Privee Protoype

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Helemaal grefreesd :o .... Gezien op MTBnews.de tussen nog veel meer fraais, allemaal DH.

https://newsletter.mtb-news.de/app/l/uq ... JH6kYxZcxA

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Gefreesd en gelast - beter dan lijmen :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JW schreef: wo 30 juni 2021, 09:50 Gefreesd en gelast - beter dan lijmen :-q
Waarom worden vliegtuigen dan gelijmd en niet gefreesd :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Omdat die meer budget hebben om te testen of het ook wel echt heel blijft? Om nog maar te zwijgen over de grondige periodieke controles.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Mad Wally schreef: wo 30 juni 2021, 10:17
JW schreef: wo 30 juni 2021, 09:50 Gefreesd en gelast - beter dan lijmen :-q
Waarom worden vliegtuigen dan gelijmd en niet gefreesd :~
I'm sure you know. Plaatwerk is op die dikte nu eenmaal veel beter geschikt voor zoiets dan een freesdeel. De betere vraag was; waarom zijn vliegtuigen dan niet gelast ipv gelijmd. Iets met vermoeiing, toleranties enzo.

Je hebt een goed punt. Ik wilde het niet meteen zeggen maar ik vind een frame frezen echt belachelijk. De hoeveelheid (niet of moeilijk) te recyclen spanen is enorm, de energie om alles weg te frezen, allemaal een veelvoud van een frame gewoon lassen/solderen/whatever. Zie het voordeel er niet van in, ook niet in stevigheid of vrijheid van ontwerp. Je kunt natuurlijk de benodigde wanddikte enorm reduceren waar nodig maar ik heb bij die bekende Finse fietsen dat ook stuk zien gaan dus daar is niet zo veel winst uit te halen..

Anyways. Leuk de protos en aanpassingen te zien.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Vermakelijk om te zien bij de PP proto in het artikel. Hoe een tie rap de cassette fixeert om het freewheel op de crank te laten freewheelen.

Gesmede en gelaste delen zijn voor een frame optimaal.

Freeswerk is dan weer super om een duurzame en lichte onderdelen te maken. B.v. een cassette.

Vorm boven functie of andersom ...zeg het maar.

Voor mij is het perfecte frame/ bike . Als ik die hypothetisch zou kunnen maken. Een samenvoeging van de noviteiten van een aantal merken in 1 onderdeel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maar wel gewoon een prachtige bike dit, gewoon omdat het kan :-q

Die tie-wrap laat dan wel zien dat er echt mee gereden en ontwikkeld wordt. In het lab is mijn vuistregel dat de wetenschappelijke vernieuwing in een installatie recht evenredig is met de hoeveelheid duct tape, lollysteeltjes en PTT-elastieken die er in verwerkt is. Wat achter een bureau bedacht is en gebouwd heeft ontwikkeling en creative energie nodig om tot echte vernieuwing te komen.

En frezen als productie techniek is goed voor passingen in bewegende en gelagerde delen, en in een mechaniek of samenstelling. Maar ook om smeedstukken en meer recent additief geproduceerde (3D geprintte) parts af te werken heeft het zijn plaats. Maar om grotere afstanden in een monocoque contsructie te overspannen vind ik het dan weer minder voor de hand liggen. Dan is dunne plaat of buis met lassen en lijmen te prefereren.

(of oldskool klinken, airstream caravan iemand?)
Afbeelding .

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De broertjes Vouilloz hebben toch een tijdje DH frames geklopt uit alu platen? 2 helften die dan tegen elkaar gelast werden tot een alu monocoque.
Maakte onderweg vooral veel herrie :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

dat idee leeft al wat langer in de downhill

Foes Fab LTS 1994
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

JW schreef: wo 30 juni 2021, 12:16 maar ik heb bij die bekende Finse fietsen dat ook stuk zien gaan dus daar is niet zo veel winst uit te halen..

Anyways. Leuk de protos en aanpassingen te zien.
Waar heb je dat dan gezien, meegemaakt? Enkel op internet denk ik? Weet je dan toedracht, omstandigheden etc? Er gaan vele verhalen.
Heb het ook gevolgd en er zit één dubieus geval bij voor zover mijn geheugen het terughaald.

Niet om de POLE fanboy uit te hangen (Taival vind ik echt het enige mooie model) maar ik heb bij je ervaringen sterke vraagtekens.

In de basis is elke MTB relatief eenvoudig te slopen als je het niet eens al te gek maakt maar enkel ergens vergallopeerd is het al zomaar gedaan.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op de Pole Mountainbike community pagina op FB staan wel meer voorbeelden van frames die op de naad vervormen of loskomen, en daar wordt het ook omschreven als chronische problemen. Dus er is wel meer aan de hand dan 1 of 2 defecte frames gok ik. (Naast het feit dat schijnbaar de aftersales niet erg goed waren/zijn)

Ik was trouwens wel enorm onder de indruk van de Stamina IRL, echt een bruut ding om te zien. Jammer dat ze bij de recente modellen zo gruwelijk de mist in gaan met het ontwerp...

Afbeelding


Doe mij dan maar zo'n Actofive in het groen!

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

FB? Wat is dat, ken ik niet. :bier:

Ik zat meer in de lijn van het geknikte frame wat op MTBR of pinkbike besproken werd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

PB dan? https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... &pagenum=3 "all pictures are from different frames"
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ja die 1e verwrongen idd.
Staan er wel wat, maar dat zien we toch met vele frames, in vele diverse materialen?

Mooi is het niet, en die customer service verhalen hebben mij echt even doen twijfelen of ik wel een Taival wilde. Maar alles klopt aan dat frame en tot op heden heb ik enkel goede ervaringen met support.
*knocks on steel is real
Plaats reactie