Dutch schreef: ↑wo 30 juni 2021, 18:59
JW schreef: ↑wo 30 juni 2021, 12:16
maar ik heb bij die bekende Finse fietsen dat ook stuk zien gaan dus daar is niet zo veel winst uit te halen..
Anyways. Leuk de protos en aanpassingen te zien.
Waar heb je dat dan gezien, meegemaakt? Enkel op internet denk ik? Weet je dan toedracht, omstandigheden etc? Er gaan vele verhalen.
Heb het ook gevolgd en er zit één dubieus geval bij voor zover mijn geheugen het terughaald.
Niet om de POLE fanboy uit te hangen (Taival vind ik echt het enige mooie model) maar ik heb bij je ervaringen sterke vraagtekens.
In de basis is elke MTB relatief eenvoudig te slopen als je het niet eens al te gek maakt maar enkel ergens vergallopeerd is het al zomaar gedaan.
Misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel niet dat die bikes aan de lopende band stuk gaan, dat is ook niet zo. Wel dat op die manier samengestelde gefreesde frames daar misschien wel gevoeliger voor zijn. Kan me ook voorstellen dat een lasverbinding daar recht over het balhoofd ook niet fijn is. Meer inhakend op dat ontwerpprincipe, m'n bedoeling was niet zozeer om pole af te branden maar dat kwam wel zo over.
Ik ben goed bekend met het effect dat op internet alles opgeblazen wordt. Misschien heb ik mij in dit geval laten misleiden. De combinatie met de asocialemedia en de makkelijk escalerende discussies, ook over de klantenservice en eventueel weggepoetste berichten maakt het beeld niet duidelijker. Ik heb geen mensen in mijn vriendenkring die die bepaalde pole varianten rijden.
Als ik nu één of twee verhalen had gelezen dan zou ik het niet vermeld hebben. Te vaak een gefrustreerde klant die een reputatie wil verpesten om z'n gram te halen.
Wat mij wel opvalt is dat de eerdere versies die nog geschroefd waren dit niet lijken te hebben. Die worden vast op dezelfde manier gebruikt en gaan niet stuk.
Los van wat er wel of niet stuk gaat aan die bikes, daar een lijmverbinding ben ik het gewoon (nog) niet mee eens en zou ik zelf niet zo ontworpen hebben. Maar dat is natuurlijk iets dat je met een schep zout moet nemen, ik ontwerp wel dingen maar geen fietsen.
Ben het zeker met je eens. Alles kan stuk, alhoewel een goed frame wel echt heel veel kan hebben en eerder alles dat er aan vast zit stuk gaat. En dat proberen we al te vaak
Over de flexibiliteit met ontwerp, denk dat het aanpassen van een lasmal en de buizen ook snel gaat. Een gefreesd frame heeft daar misschien wel een streepje voor maar beide zijn vele male makkelijker dan composiet met een dure mal.