Helemaal grefreesd .... Gezien op MTBnews.de tussen nog veel meer fraais, allemaal DH.
https://newsletter.mtb-news.de/app/l/uq ... JH6kYxZcxA
Producion Privee Protoype
- JW
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron
I'm sure you know. Plaatwerk is op die dikte nu eenmaal veel beter geschikt voor zoiets dan een freesdeel. De betere vraag was; waarom zijn vliegtuigen dan niet gelast ipv gelijmd. Iets met vermoeiing, toleranties enzo.
Je hebt een goed punt. Ik wilde het niet meteen zeggen maar ik vind een frame frezen echt belachelijk. De hoeveelheid (niet of moeilijk) te recyclen spanen is enorm, de energie om alles weg te frezen, allemaal een veelvoud van een frame gewoon lassen/solderen/whatever. Zie het voordeel er niet van in, ook niet in stevigheid of vrijheid van ontwerp. Je kunt natuurlijk de benodigde wanddikte enorm reduceren waar nodig maar ik heb bij die bekende Finse fietsen dat ook stuk zien gaan dus daar is niet zo veel winst uit te halen..
Anyways. Leuk de protos en aanpassingen te zien.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Vermakelijk om te zien bij de PP proto in het artikel. Hoe een tie rap de cassette fixeert om het freewheel op de crank te laten freewheelen.
Gesmede en gelaste delen zijn voor een frame optimaal.
Freeswerk is dan weer super om een duurzame en lichte onderdelen te maken. B.v. een cassette.
Vorm boven functie of andersom ...zeg het maar.
Voor mij is het perfecte frame/ bike . Als ik die hypothetisch zou kunnen maken. Een samenvoeging van de noviteiten van een aantal merken in 1 onderdeel.
Gesmede en gelaste delen zijn voor een frame optimaal.
Freeswerk is dan weer super om een duurzame en lichte onderdelen te maken. B.v. een cassette.
Vorm boven functie of andersom ...zeg het maar.
Voor mij is het perfecte frame/ bike . Als ik die hypothetisch zou kunnen maken. Een samenvoeging van de noviteiten van een aantal merken in 1 onderdeel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Maar wel gewoon een prachtige bike dit, gewoon omdat het kan
Die tie-wrap laat dan wel zien dat er echt mee gereden en ontwikkeld wordt. In het lab is mijn vuistregel dat de wetenschappelijke vernieuwing in een installatie recht evenredig is met de hoeveelheid duct tape, lollysteeltjes en PTT-elastieken die er in verwerkt is. Wat achter een bureau bedacht is en gebouwd heeft ontwikkeling en creative energie nodig om tot echte vernieuwing te komen.
En frezen als productie techniek is goed voor passingen in bewegende en gelagerde delen, en in een mechaniek of samenstelling. Maar ook om smeedstukken en meer recent additief geproduceerde (3D geprintte) parts af te werken heeft het zijn plaats. Maar om grotere afstanden in een monocoque contsructie te overspannen vind ik het dan weer minder voor de hand liggen. Dan is dunne plaat of buis met lassen en lijmen te prefereren.
(of oldskool klinken, airstream caravan iemand?)
.
Enjoy!!
Die tie-wrap laat dan wel zien dat er echt mee gereden en ontwikkeld wordt. In het lab is mijn vuistregel dat de wetenschappelijke vernieuwing in een installatie recht evenredig is met de hoeveelheid duct tape, lollysteeltjes en PTT-elastieken die er in verwerkt is. Wat achter een bureau bedacht is en gebouwd heeft ontwikkeling en creative energie nodig om tot echte vernieuwing te komen.
En frezen als productie techniek is goed voor passingen in bewegende en gelagerde delen, en in een mechaniek of samenstelling. Maar ook om smeedstukken en meer recent additief geproduceerde (3D geprintte) parts af te werken heeft het zijn plaats. Maar om grotere afstanden in een monocoque contsructie te overspannen vind ik het dan weer minder voor de hand liggen. Dan is dunne plaat of buis met lassen en lijmen te prefereren.
(of oldskool klinken, airstream caravan iemand?)
.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De broertjes Vouilloz hebben toch een tijdje DH frames geklopt uit alu platen? 2 helften die dan tegen elkaar gelast werden tot een alu monocoque.
Maakte onderweg vooral veel herrie
Maakte onderweg vooral veel herrie
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mountain Cycle San Andreas uit 1992. (alleen het linkje om niet teveel te vervuilen)
Maar nu dus gefreesd. Kunnen de blikslagers naar huis
Maar nu dus gefreesd. Kunnen de blikslagers naar huis
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Waar heb je dat dan gezien, meegemaakt? Enkel op internet denk ik? Weet je dan toedracht, omstandigheden etc? Er gaan vele verhalen.
Heb het ook gevolgd en er zit één dubieus geval bij voor zover mijn geheugen het terughaald.
Niet om de POLE fanboy uit te hangen (Taival vind ik echt het enige mooie model) maar ik heb bij je ervaringen sterke vraagtekens.
In de basis is elke MTB relatief eenvoudig te slopen als je het niet eens al te gek maakt maar enkel ergens vergallopeerd is het al zomaar gedaan.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Op de Pole Mountainbike community pagina op FB staan wel meer voorbeelden van frames die op de naad vervormen of loskomen, en daar wordt het ook omschreven als chronische problemen. Dus er is wel meer aan de hand dan 1 of 2 defecte frames gok ik. (Naast het feit dat schijnbaar de aftersales niet erg goed waren/zijn)
Ik was trouwens wel enorm onder de indruk van de Stamina IRL, echt een bruut ding om te zien. Jammer dat ze bij de recente modellen zo gruwelijk de mist in gaan met het ontwerp...
Doe mij dan maar zo'n Actofive in het groen!
Ik was trouwens wel enorm onder de indruk van de Stamina IRL, echt een bruut ding om te zien. Jammer dat ze bij de recente modellen zo gruwelijk de mist in gaan met het ontwerp...
Doe mij dan maar zo'n Actofive in het groen!
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
PB dan? https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... &pagenum=3 "all pictures are from different frames"
Ja die 1e verwrongen idd.
Staan er wel wat, maar dat zien we toch met vele frames, in vele diverse materialen?
Mooi is het niet, en die customer service verhalen hebben mij echt even doen twijfelen of ik wel een Taival wilde. Maar alles klopt aan dat frame en tot op heden heb ik enkel goede ervaringen met support.
*knocks on steel is real
Staan er wel wat, maar dat zien we toch met vele frames, in vele diverse materialen?
Mooi is het niet, en die customer service verhalen hebben mij echt even doen twijfelen of ik wel een Taival wilde. Maar alles klopt aan dat frame en tot op heden heb ik enkel goede ervaringen met support.
*knocks on steel is real