Eurobike 2021 nieuwtjes / spotlight

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik spotte dit tussen een hele vracht nonsens bikes op Eurobike op de site van MTBnews.de
Niet echt een nieuwtje zo bleek al snel, posting hier in 2015. Maar dit dus:

“Mooi gelakte frames op de stand van het Nederlandse merk Rebel” stealthy move.
De oprichter is al sinds 2014 bezig met eigen frames, maar search hier levert niet veel op.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://rebelbikes.eu/NL/over-ons
In 2014 besloot ik om de uitdaging aan te gaan, het bouwen van mijn eigen frame in Azië
zou hij echt een "eigen" mal hebben ........ :roll: :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

er zijn een paar mensen hier (waar ik Heckler eigenlijk ook wel onder reken) die weten hoe complex en kostbaar het ontwerpen en bouwen van eigen frames is, nog even onafhankelijk van materiaal en lokatie.
Het gros van de bedrijven plakken stickers op bestaande frames of alten ze mooi spuiten in eigen kleurtjes, zeker in de carbon wereld waar de kosten voor een mal niet 123 terugverdiend zijn. Écht zelf bouwen moet je een beetje gek voor zijn, liefhebber pur sang en een flink beetje eigenwijs. Het vraagt veel tijd, kennis en flinke investeringen .... maar levert wel vaak de interessantste fietsje op met een echt verhaal erachter.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik denk als je in het voorjaar naar de Taiwan carbon beurs gaat dat je verschiet welke merken daar de frames inkopen , vaak als je maar genoeg inkoop krijg je alleen recht op een model frame, zodat jij en ik ze niet kunnen kopen.

koop je maar een beperkt aantal [paar duizend] dan kun je nog wat kleine veranderingen aan het frame plaatsen zodat jou frame net wat anders is, koop je er maar een paar honderd dan is het gewoon stickertje plakken en gaan,

de partijen die zelf nog frames bouwen zijn echt maar heel beperkt hoor en dan kopen ze zichzelf in bij een carbon fabriekje,
een klein merk die zelf frames bouwt kan niet concurreren met andere merken . maar er zijn er [gelukkig] nog wel
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Met welgemeend excuus aan de echte makers hier. Geen vergelijk. En Rebel verft dus Open Mould frames, niet bijzonder. Maar de grenzen vervagen in dat wereldje. Het viel me op dat hij vermelding krijgt op MTBnews als "Nederlands merk" terwijl ik dat toch als een min of meer serieuze site zie. Misschien dat ik dat laatste dan moet bijstellen (zeker als ik de rest van hun Eurobike selectie zie overigens).

Idee van de generic topic titel was eigenlijk om andere posts uit te lokken

Zoals deze P-train CNC op de stand van Trickstuff, met een Intend vork met negatieve offset vork kroon bijvoorbveeld.
Deze bike is als een echte exoot opgebouwd, maar de negatieve kroon offs is intrigerend, benieuwd of we dat terug gaan zien.
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Onze vrienden van Velozine hebben een mooie samenvatting gemaakt.
Ik zie vooral veel toekomst in E bikes met internal gears voor de "massa"
https://www.velozine.nl/nieuws/eurobike ... -65-fotos/


edit .... hebben die jongens intend niet gewoon een setje vorkpoten verkeerd om gemonteerd :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben niet zo geïnteresseerd in e-Bikes, daar zijn wel andere topics/secties voor
En gearbox bikes voor de masses, we gaan het zien. Ze zijn toch ook wel prijzig.

Ik moet hoognodig eens die lang geleden al besproken proefrit maken op een Pinion Bike. Mijn ervaringen met Rohloff waren interessant maar niet overtuigend. Een solo proefrit op een 11Ants hardtail was prima, maar mijn eigen Santa Cruz conversie naar Rohloff werkte niet fijn. Misschien slechte uitvoering van het concept, maar ik heb hem terug gebouwd naar conventionele gears. De bekende “nadelen” van derailleurs en kettingen als slijtage en onderhoud zijn in elk geval niet genoeg om mij over te halen.

Het Pinion concept heeft voor mij wel punten voor zich spreken. De weight distribution bijvoorbeeld ziet er goed uit. Ik zie wel een voordeel voor de handling met minder onafgeveerd gewicht.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

yo-eddy schreef: di 14 september 2021, 11:00

edit .... hebben die jongens intend niet gewoon een setje vorkpoten verkeerd om gemonteerd :roll:
Ja dat zat ik me ook af te vragen.. ha ha

Wat heb je aan een negatieve offset?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HJ12 schreef: di 14 september 2021, 12:51
yo-eddy schreef: di 14 september 2021, 11:00

edit .... hebben die jongens intend niet gewoon een setje vorkpoten verkeerd om gemonteerd :roll:
Ja dat zat ik me ook af te vragen.. ha ha

Wat heb je aan een negatieve offset?
Wat is er op tegen?

(om de vraagstelling maar eens om te draaien en jou aan het denken te zetten :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Lars TB schreef: di 14 september 2021, 14:33
HJ12 schreef: di 14 september 2021, 12:51

Ja dat zat ik me ook af te vragen.. ha ha

Wat heb je aan een negatieve offset?
Wat is er op tegen?

(om de vraagstelling maar eens om te draaien en jou aan het denken te zetten :wink: )
Nou er is niks op tegen, maar ik denk dat ze bij het ontwikkelen daarvan een bepaalde gedachte hebben gehad en vraag me een beetje hardop af wat die was...

Ik zou denken dat je een fiets met een kortere wielbasis krijgt, dan wanneer je een gewone/ positieve offset vork hebt ... hetgeen weer van invloed is op de manier waarop de fiets reageert... Ik moet ook meteen denken aan het fenomeen van een "te korte" stuurpen, zie ook https://www.pinkbike.com/news/exploring ... ength.html maar het is een beetje gissen voor mij...

edit/ je "trail" wordt ook groter, hetgeen weer trager zou sturen, toch?

hmmm... vele variabelen die ik niet allemaal goed vat..
Laatst gewijzigd door HJ12 op di 14 september 2021, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij staat er wel ergens een uitleg van Cornelius zelf, maar het idee is dat des te meer in lijn met het obstakel de vork invoert des te minder last hij heeft van stiction. Dus als je de vorkpoten schuiner zet zou hij soepeler moeten aanspreken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HJ12 schreef: di 14 september 2021, 15:30 Ik zou denken dat je een fiets met een kortere wielbasis krijgt, dan wanneer je een gewone/ positieve offset vork hebt ... hetgeen weer van invloed is op de manier waarop de fiets reageert... Ik moet ook meteen denken aan het fenomeen van een "te korte" stuurpen, zie ook https://www.pinkbike.com/news/exploring ... ength.html maar het is een beetje gissen voor mij...
Ze hebben de wielbasis gelijk gehouden!

Maar de poten zelf staan nu schuiner, waardoor de vork bij een 'botsing' met een obstakel eerder reageert omdat de vork nu meer in de richting van waar de kracht vandaan komt staat. De vork zal daardoor beter en sneller aanspreken.

Verder met sturen zou het geen invloed moeten hebben, want de vaste punten blijven gelijk.


Wel worden de bushings meer belast, dus zou de vork juist meer stiction hebben. Maar door de juiste glijlagers te gebruiken is dit sowieso al stukken beter dan bij de gemiddelde Rockshox voorvork. Het nadeel weegt niet op tegen het voordeel dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Juist dat dus.

De wielbasis wordt niet korter, de hoek die de vork maakt wordt wel slacker.
Als je dan de volle veerweg inveert dan wordt de wielbasis korter op het obstakel.

Hoe zit dat dan met de belasting op de bushes?
Bij MX vorken zie ik ook wel de assen in lijn met de stanchions

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

hwpaints schreef: ma 13 september 2021, 21:56 ik denk als je in het voorjaar naar de Taiwan carbon beurs gaat dat je verschiet welke merken daar de frames inkopen , vaak als je maar genoeg inkoop krijg je alleen recht op een model frame, zodat jij en ik ze niet kunnen kopen.

koop je maar een beperkt aantal [paar duizend] dan kun je nog wat kleine veranderingen aan het frame plaatsen zodat jou frame net wat anders is, koop je er maar een paar honderd dan is het gewoon stickertje plakken en gaan,

de partijen die zelf nog frames bouwen zijn echt maar heel beperkt hoor en dan kopen ze zichzelf in bij een carbon fabriekje,
een klein merk die zelf frames bouwt kan niet concurreren met andere merken . maar er zijn er [gelukkig] nog wel
Merken zoals?
Plaats reactie