Rocky Mountain Element 2022
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Ah nee he, Rocky wat doe je nu....
(dat knikje in de bovenbuis bij het balhoofd dus). Gelukkig is dat bij de carbon versie niet.
Het frame zou 2300g moeten wegen met demper. Dus als ik alles zou overzetten van mijn Element zou ik op 11 Kg uitkomen. Woei, en dat voor een 120/130 fiets.
(dat knikje in de bovenbuis bij het balhoofd dus). Gelukkig is dat bij de carbon versie niet.
Het frame zou 2300g moeten wegen met demper. Dus als ik alles zou overzetten van mijn Element zou ik op 11 Kg uitkomen. Woei, en dat voor een 120/130 fiets.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Wel behoorlijk verandert:
https://youtu.be/U8fwlV9iO70
https://youtu.be/U8fwlV9iO70
-
- Extreme Biker
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
- Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)
Mooie bike en marketingtechnisch zit het ook goed in elkaar:
https://www.youtube.com/watch?v=Dh_U7AswxiQ
Maar wel erg op Westcoast XC gericht. Ik zie me daar toch niet zo heel snel de BBC of Raid de Hautes mee rijden.
Jammer dat RM zijn Europeese markt hier een beetje mee in de steek laat door geen XCO versie aan te bieden. De 2017 Element was zijn tijd ver vooruit, een van de eerste Downcountry bikes maar met de blik nog steeds gericht op het rijden van wedstrijden. Vrees dat deze nieuwe versie die aansluiting niet zal hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=Dh_U7AswxiQ
Maar wel erg op Westcoast XC gericht. Ik zie me daar toch niet zo heel snel de BBC of Raid de Hautes mee rijden.
Jammer dat RM zijn Europeese markt hier een beetje mee in de steek laat door geen XCO versie aan te bieden. De 2017 Element was zijn tijd ver vooruit, een van de eerste Downcountry bikes maar met de blik nog steeds gericht op het rijden van wedstrijden. Vrees dat deze nieuwe versie die aansluiting niet zal hebben.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Wat zou je tegenhouden dan? Qua gewicht is het niet te zwaar, ik heb de RdhF ook op mijn 11.5 Kg Elelement gereden (welliswaar veel te lang over gedaan, maar dat ligt niet aan de fiets). Qua hoeken kan ik je verzekeren dat dit niet slechter rijdt, ik rij met mijn patientZERO met vergelijkbare hoeken/reach en daarmee rij ik vrijwel gelijke tijden op bochtige secties hier in Brabant, dus dat is ook niet echt een belemmering. Als het puur de veerweg is zou je een lock-out systeem kunnen overwegen, hoewel ik op mijn Element nu een 130mm vork gemonteerd heb en dat rijdt vergelijkbaar aan vroeger met de 100mm SID, maar met wat meer reserves. Je mist wel wat gevoel met de ondergrond, dus op basis daarvan kan ik er wel iets bij voorstellen. Maar ik denk dat je daar heel snel aan wentKILROY schreef: ↑wo 29 september 2021, 11:44 Mooie bike en marketingtechnisch zit het ook goed in elkaar:
https://www.youtube.com/watch?v=Dh_U7AswxiQ
Maar wel erg op Westcoast XC gericht. Ik zie me daar toch niet zo heel snel de BBC of Raid de Hautes mee rijden.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
- Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)
Het gewicht niet inderdaad, op de Marathon afstanden geef ik daar niet zoveel om. Wel ben ik bang scherpte in de bochten te missen. En de acceleratie/trapefficientie op het klimwerk en rechte stukken. Dit betreft een aaname hoor. Maar als ik nu al het gevoel tussen mijn Niner racebak en de RM 970 vergelijk, dan vraag ik me af wat ik nog meer moet inleveren met de Slacke hoeken en 130/120 van de nieuwe Element.
Meten is weten, dus eigenlijk moet ik het gewoon een keer proberen. Zal niet makkelijk worden, met de huidige schaarste...
Als ik slechts een bike zou hebben zou dit hem wel kunnen zijn, in de carbon versie
Die oranje kleurstelling is prachtig en het concept van een XC bike met 120-130mm en new geometry is spot on. Lijkt op de lichte build van mijn oude Ripley maar ik vind de kleuren en slankere vormgeving mooier nog. Hij heeft wel iets van een buikje in de downtube maar dat heb ik veel erger gezien. Met een goede demper er in stel je hem straf af voor NL XC en meer open voor de buitenlandse trips.
En het is en blijft een Rocky Mountain. Bij het horen van RM Element zie ik meteen metallic wit met rode maple leafs.
Enjoy!!
Die oranje kleurstelling is prachtig en het concept van een XC bike met 120-130mm en new geometry is spot on. Lijkt op de lichte build van mijn oude Ripley maar ik vind de kleuren en slankere vormgeving mooier nog. Hij heeft wel iets van een buikje in de downtube maar dat heb ik veel erger gezien. Met een goede demper er in stel je hem straf af voor NL XC en meer open voor de buitenlandse trips.
En het is en blijft een Rocky Mountain. Bij het horen van RM Element zie ik meteen metallic wit met rode maple leafs.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mmm na 6 jaar op de RM TB, 2 x een gescheurd frame (waarvan de laatste net een maandje buiten de garantie) zal je mij geen nieuwe RM meer zien kopen...
Downhill is geen grapje
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Ik rij al sinds 1999 op Rocky Mountain, nog nooit problemen en ik heb beide fietsen nog. Dus het kan ook anders. Al was vroeger de ETS-X een berucht model. Wellicht was de Thunderbird ook zoeen?
Misschien wel, hoewel ik nooit een van mijn Yeti frames heb weten te scheuren. Op zich ook niet een punt dat er eens een keertje wat scheurt, alleen is dan die 5 jaar garantie bij RM wel een beetje karig..
Downhill is geen grapje