Pon wordt grootste fietsenfabrikant ter wereld

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Interessante zet van Pon;
https://www.ad.nl/economie/gazelle-eige ... ~afedaa15/

Ik weet niet of je als fietsliefhebber hier nou heel blij van moet worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pon doet inmiddels wel goede dingen met de merken die ze hebben overgenomen. Gazelle was nog even een steile leercurve, zeg maar... .


Maar die grote partijen maken het de kleine jongens steeds moeilijker en we gaan meer en meer eenheidsworsten voor de massa krijgen (waar de massa tot een paar jaar geleden voor nauwelijks iets extra toch ook nog iets alternatiefs kon kiezen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb je dus ook niet meer op service te rekenen
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Waarom meteen zulke negatieve/sceptische reacties ?
Gazelle was op sterven na dood toen het werd overgenomen, en het is op het laatste moment afgeketst of de Accel group( o.a. Batavus) was nu ook van PON geweest. En dat stond niet in de etalage omdat het er zo goed ging cq gaat.
Men heeft op deze manier toegang tot o.a. de USA markt
...laten we eerder trots zijn dat een NL onderneming hiertoe in staat is...had ook een chinese holding kunnen zijn immers.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Straks Cannondale en GT op iedere hoek van de straat.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

.... net zoals SantaCruz?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Ik vind het wel interessant nu qua MTB dan Focus, GT, Santa Cruz, Mongoose en Cannondale allemaal zelfde moeder bedrijf krijgen. Ze hebben allemaal andere signature (/doelgroep) dus ik ben niet echt bang dat het eenheidsworst wordt. Wel denk ik dat ze meer slagkracht krijgen bij de inkoop (van productie capaciteit voor zover ze het niet zelf hebben maar vooral van onderdelen) en dat is belangrijk voor de lange termijn. En natuurlijk is het makkelijk om een r&d faciliteit te maken met experts. Bovendien is het nu Nederlands wat wel grappig is, maar verder minder belangrijk. Dit bedrijf kan dan goed tegenwicht worden van Giant en Trek.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Rsw85 schreef: ma 11 oktober 2021, 15:10 Straks Cannondale en GT op iedere hoek van de straat.
Ik denk dat Pon eigenlijk een Gazelle dealer op elke straathoek in de USA voor ogen heeft ipv die paar Cannondales die je in Nederland kunt slijten ........ :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Afbeelding

Longer, lower en slacker kan bijna niet. Dutch equivalent of The Grim Donut V2!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

MonkeyRider schreef: ma 11 oktober 2021, 15:48
Rsw85 schreef: ma 11 oktober 2021, 15:10 Straks Cannondale en GT op iedere hoek van de straat.
Ik denk dat Pon eigenlijk een Gazelle dealer op elke straathoek in de USA voor ogen heeft ipv die paar Cannondales die je in Nederland kunt slijten ........ :winkie:

Haha dat denk ik ook, was meer een verwijzing naar de 'opkomst' van Santa Cruz. Dat was voor mij als Nederlandse MTB'er altijd een niche producten dat gevoel is wel beetje weg met dat ze nu zo breed verkrijgbaar zijn, gevoelsmatig dan.

Wel fijn voor Wout van Aert en Milan Vader dat Cervelo geen high-end crosser - MTB hoeft te gaan ontwikkelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: ma 11 oktober 2021, 14:28 Waarom meteen zulke negatieve/sceptische reacties ?
Gazelle was op sterven na dood toen het werd overgenomen, en het is op het laatste moment afgeketst of de Accel group( o.a. Batavus) was nu ook van PON geweest. En dat stond niet in de etalage omdat het er zo goed ging cq gaat.
Volgens mij is mijn reactie best positief.

En het is dat PON er bakken met geld in gekieperd heeft, maar het was min of meer zo dat ze van een bijna-lijk eerst een compleet vermalen, morsdode prut gemaakt hebben en alleen maar omdat het moest slagen werd de stekker er niet uitgetrokken. Wat ik zeg, steile leercurve en nu zijn ze behoorlijk goed bezig.

SportMarc schreef: ma 11 oktober 2021, 15:46 Ik vind het wel interessant nu qua MTB dan Focus, GT, Santa Cruz, Mongoose en Cannondale allemaal zelfde moeder bedrijf krijgen. Ze hebben allemaal andere signature (/doelgroep) dus ik ben niet echt bang dat het eenheidsworst wordt. Wel denk ik dat ze meer slagkracht krijgen bij de inkoop (van productie capaciteit voor zover ze het niet zelf hebben maar vooral van onderdelen) en dat is belangrijk voor de lange termijn.
Alle grote bedrijven zijn een eenheidsworst. In die zin dat de kleurtjes van elkaar verschillen en hier en daar het veersysteem, maar er wordt maar weinig 'geëxperimenteerd'. Gewoon Rockshox of FOX, gewoon Shimano of SRAM. Eigen merk onderdeeltjes. Geen afwijkingen in de geometrie, beperkte keuze wat maatvoering betreft.

Maar goed, dat laat ruimte voor de kleinere/kleine merken om het wel goed te doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

iedereen die garantie of coulance bij firma Pon heeft proberen te verhalen die weet wat ze daar mee doen,

hopelijk gaan ze niet teveel met de fiets bemoeien anders krijg je 3 modellen met 7 namen erop, hopelijk heeft het een positief effect op de kleine merken
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik denk dat Pon wel moet.....
Als volkswagen vanuit Wolfsburg heel Duitsland kan voorzien van auto's en onderdelen, waarom dan een duur magazijn en extra voorraad in Nederland aanhouden?
Andere automerken zijn hun al voor gegaan.
Vanuit Pon wel een slimme zet om 'mobiliteit leverancier' te worden. Voor de verschillende (kleine) fietsmerken weet ik t nog niet..........waar zijn o.a. de merken; Gary Fisher en Klein gebleven🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Rsw85 schreef: ma 11 oktober 2021, 15:58
MonkeyRider schreef: ma 11 oktober 2021, 15:48

Ik denk dat Pon eigenlijk een Gazelle dealer op elke straathoek in de USA voor ogen heeft ipv die paar Cannondales die je in Nederland kunt slijten ........ :winkie:

Haha dat denk ik ook, was meer een verwijzing naar de 'opkomst' van Santa Cruz. Dat was voor mij als Nederlandse MTB'er altijd een niche producten dat gevoel is wel beetje weg met dat ze nu zo breed verkrijgbaar zijn, gevoelsmatig dan.

Wel fijn voor Wout van Aert en Milan Vader dat Cervelo geen high-end crosser - MTB hoeft te gaan ontwikkelen.
Zei je iets? 😄

https://www.velonews.com/gallery/vos-w ... d5323ec4e3
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hwpaints schreef: ma 11 oktober 2021, 13:25 heb je dus ook niet meer op service te rekenen
Mij hielpen ze toch vrij snel aan een set nieuwe lagers voor mijn Tallboy (graties, want levenslange garantie bij Santa Cruz). Ook op mijn vragen was steeds snel (vaak binnen een dag) antwoord
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie