Pon wordt grootste fietsenfabrikant ter wereld

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het financieringsbedrijf hoeft ook niet altijd een slechte invloed op een merk te hebben. Soms zijn ze tevreden met de opbrengst.
Lekker fietsen!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Wildfire schreef: ma 11 oktober 2021, 16:30
Rsw85 schreef: ma 11 oktober 2021, 15:58

Haha dat denk ik ook, was meer een verwijzing naar de 'opkomst' van Santa Cruz. Dat was voor mij als Nederlandse MTB'er altijd een niche producten dat gevoel is wel beetje weg met dat ze nu zo breed verkrijgbaar zijn, gevoelsmatig dan.

Wel fijn voor Wout van Aert en Milan Vader dat Cervelo geen high-end crosser - MTB hoeft te gaan ontwikkelen.
Zei je iets? 😄

https://www.velonews.com/gallery/vos-w ... d5323ec4e3
Uhmmm nee toch, hoezo? :lol:

Had ik nog niet gezien, wel knap dat ze dat gedaan hebben. Dacht dat ze wel ergens met een Focus zouden komen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: ma 11 oktober 2021, 16:07
gijsje schreef: ma 11 oktober 2021, 14:28 Waarom meteen zulke negatieve/sceptische reacties ?
Gazelle was op sterven na dood toen het werd overgenomen, en het is op het laatste moment afgeketst of de Accel group( o.a. Batavus) was nu ook van PON geweest. En dat stond niet in de etalage omdat het er zo goed ging cq gaat.
Volgens mij is mijn reactie best positief.

En het is dat PON er bakken met geld in gekieperd heeft, maar het was min of meer zo dat ze van een bijna-lijk eerst een compleet vermalen, morsdode prut gemaakt hebben en alleen maar omdat het moest slagen werd de stekker er niet uitgetrokken. Wat ik zeg, steile leercurve en nu zijn ze behoorlijk goed bezig.

SportMarc schreef: ma 11 oktober 2021, 15:46 Ik vind het wel interessant nu qua MTB dan Focus, GT, Santa Cruz, Mongoose en Cannondale allemaal zelfde moeder bedrijf krijgen. Ze hebben allemaal andere signature (/doelgroep) dus ik ben niet echt bang dat het eenheidsworst wordt. Wel denk ik dat ze meer slagkracht krijgen bij de inkoop (van productie capaciteit voor zover ze het niet zelf hebben maar vooral van onderdelen) en dat is belangrijk voor de lange termijn.
Alle grote bedrijven zijn een eenheidsworst. In die zin dat de kleurtjes van elkaar verschillen en hier en daar het veersysteem, maar er wordt maar weinig 'geëxperimenteerd'. Gewoon Rockshox of FOX, gewoon Shimano of SRAM. Eigen merk onderdeeltjes. Geen afwijkingen in de geometrie, beperkte keuze wat maatvoering betreft.

Maar goed, dat laat ruimte voor de kleinere/kleine merken om het wel goed te doen!
Ja, ik bedoelde ook meer de andere tamelijk ongefundeerde reacties.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ook Peter schreef: ma 11 oktober 2021, 17:43 Het financieringsbedrijf hoeft ook niet altijd een slechte invloed op een merk te hebben. Soms zijn ze tevreden met de opbrengst.
Doorgaans zoekt het geld toch uiteindelijk de hoogste opbrengst. Dat betekent dat laagrenderende activiteiten worden ingeruild als met andere activiteiten meer knaken kunnen worden gemaakt. Tenzij er gelijkwaardig geachte maatstaven zijn zoals duurzaamheid of social return (ik verwacht het hier niet).

Het is Pon te doen om een snelle inmenging in de Braziliaanse en Noord-Amerikaanse markt. Ze zullen streven naar de laagste marginale kosten door productie te integreren, producten te homogeniseren en in vaste kosten te snijden. De sterkste merken kunnen de zwaarste schuldenlast aan (lees: hebben het beste onderpand voor leningen. Met geleend geld krijgt Pon weer investeringsruimte om nog meer knaken te maken). Welke merken uiteindelijk sterk zijn dat gaan we zien. Ik denk persoonlijk dat er wel slachtoffers zullen vallen.

Wat niet erg hoeft te zijn want veel consumenten streven naar goede prijs-kwaliteit. Dat brengen homogenisatie en schaalvoordeel ook met zich mee.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als je t zo beschrijft hoeft t van mij niet echt. Ze bouwen toch ook een band op en staan voor de principes en overtuigingen van hun merken…
Anders moet ik mijn stokoude Gazelle nog gaan verkopen om niet geassocieerd te willen worden met deze geldwolven die nietsontziend mensen en bedrijven kapot maken.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik zou niet per se zeggen dat het nietsontziende geldwolven zijn, maar het is geen ideële onderneming en ze zien de wereld door een zakelijke bril. Misschien zie ik het te zwart, Pon is aan de andere kant een familiebedrijf dat geen verantwoording hoeft af te leggen aan de echte geldwolven aandeelhouders en daardoor wat makkelijker de focus kan leggen op de langere termijn. Ik weet ook niet zeker of ze veel schulden willen maken maar dat is helaas wel gebruikelijke praktijk bij investeerders. Het geld dat in fabrieken of stenen zit is dood geld, zegt men dan.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In welk licht moeten we dit plaatsen ?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Ik zie nog geen enkel verband in deze enkelzijdige post met de overname. Wel iemand die hoog van de toren blaast. ;)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ted King heeft 2,5x zoveel volgers op Insta EN een mooi youtubekanaal.
Everybody bought a new bike!
De Lars Cuevas
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 7 juni 2005, 12:27

Kapitein Iglo schreef: ma 11 oktober 2021, 15:52 Afbeelding
Longer, lower en slacker kan bijna niet. Dutch equivalent of The Grim Donut V2!
Lefty erin en knallen maar! 😄
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Goedkope en onprofessionele reactie van Tinker Juarez. Je kunt het ook omdraaien, hij mag dankbaar zijn voor jarenlange financiële support, zelfs nog zeer lang na zijn wedstrijd carrière. Ik denk niet dat oud wielrenners, voetballers etc. nog jaren op de payroll blijven staan van hun voormalige sponsors.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pinkbike schreef:Juarez still races to this day and won the 60-64 category at this year's Masters World Championships in Pra Loup.
.
Wel het hele artikel lezen.
Hij fietste dus nog steeds voor Cannondale, en die samenwerking is blijkbaar eenzijdig en onverwacht stopgezet.
Dat mocht/moest de oude eigenaar nog even doen voor de overname?

Nu komt Cannondale met een pressrelease waarin ze Tinker een dozijn veren in zn reet steken.

Kan allemaal verkeren, maar de samenloop van omstandigheden is toch merkwaardig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 oktober 2021, 15:04 Dat mocht/moest de oude eigenaar nog even doen voor de overname?
Ik vermoed van wel. Snijden in vaste kosten waar Pon geen meerwaarde in ziet. Part of the deal.
Ja, doei !
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat terwijl Tinker een geweldig uithangbord voor het merk was. Hier in Europa misschien niet zo bekend maar in Amerika staat hij toch bijna op hetzelfde level als Tomac. Heb je gezien wat vor een jaarsalaris, dat zijn peanuts in vergelijking met de return of investment wat ze ermee in Amerika behaalden.
Als dit idd. met die overname te maken heeft(ik had die link nog niet gelegd). Vind ik dat schandalig.Zo ga je niet met een trouwe werknemer om!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Wel het hele artikel lezen.
Had niet gezien dat er een artikel achter zat, maar het verandert mijn mening niet. Het is natuurlijk nooit leuk, maar de markt verandert nu eenmaal en bedrijven moeten de mogelijkheid hebben om hier keuzes in te maken.

Ik denk dat PON hier weinig tot niets mee te maken heeft. Bij zo'n grote overname gaan ze echt niet steggelen over dit soort bedragen. Ze zullen hooguit discussiëren over het wel of niet sponsoren van een prof (wielren)ploeg, waar al snel vele miljoenen mee gemoeid zijn.

En Amerikanen plegen het snel op te nemen voor de underdog en voor hun oude sterren, maar het valt mij bij de reacties op het artikel op hoeveel negatieve reacties er zijn op Tinker Juarez. Ik heb daar zelf verder geen mening over want ik ken hem niet, maar dat zal wellicht ook een rol gespeeld hebben bij de beslissing.
Plaats reactie